Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
jakthund

Är ni flygrädda?

Rekommendera Poster

Vid start känner jag en obehaglig känsla någonstans mellan orolig och direkt rädsla. Detsamma gäller vid landning. Väl uppe går det ganska bra om man inte kommer in i luftgropar vill säga.

Har flygit många gånger och tycker att jag blivit skrajare (klokare :laugh:) med åren.

Men det är väl känslan av att känna sig utlämnad vid ev. tillbud som framkallar rädslan kanske. Att inte själv kunna göra någonting åt saken.

Kör också helst bilen själv än sitter bredvid. Förr körde jag också mycket mc o höll också på med mc racing. Men flygrädslan har alltid funnits där och blivit värre med åren för mig tycker jag.

Hur är det med er andra? Är ni lugna som en filbunke iför en flygresa eller kommer den här obehagskänslan krypandes när det drar ihop sig till start?

Eller håller en del av er helt enkelt färgen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

inte alls flygrädd tack å lov, har en del vänner som är det och det försvårar ju resande rätt rejält! Så väldigt glad att jag slipper det!

Sen har jag varit rädd under vissa flygningar men det handlade mer om fysiska händelser :) Inget jätte allvarligt men nog för att sätta hjärtat i halsgropen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja....kan inte säga att jag är rädd. Men håller med jakthund, kör hellre själv både bil och hoj! Det handlar väl om att man vill ha kontroll!

Tycker att starten är värst....har liksom aldrig förstått hur nåt så stort och tungt ska ta sig 10000 m upp i luften :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är faktiskt jätterädd när vi skall lätta. Jag börjar till och med att gråta ibland. Men det har väl med att släppa kontrollen och lita på att piloterna inte hellre vill dö en för tidig död. Så när vi är uppe och flygvärdinnorna ser helt normala ut och sysslar med sitt börjar jag att slappna av och vänta på att dom blå vagnarna skall komma ut så man får lite små flaskor att greja med och sedan mat med alla roliga små kartonger att öppna. Och numera kolla skärmen på stolsryggen vad det finns där att välja på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte påstå att jag älskar att flyga, men är inte heller skiträdd! Däremot blir jag åksjuk/flygsjuk som fanken om jag inte medicinerar. Inte alls kul...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är faktiskt jätterädd när vi skall lätta. Jag börjar till och med att gråta ibland. Men det har väl med att släppa kontrollen och lita på att piloterna inte hellre vill dö en för tidig död. Så när vi är uppe och flygvärdinnorna ser helt normala ut och sysslar med sitt börjar jag att slappna av och vänta på att dom blå vagnarna skall komma ut så man får lite små flaskor att greja med och sedan mat med alla roliga små kartonger att öppna. Och numera kolla skärmen på stolsryggen vad det finns där att välja på.

Jag har en skräckblandad förtjusning när det kommer till flyg, tycker det är både läskigt och häftigt vid start. Brukar också titta på flygvärdinnorna när vi väl är uppe i luften - ser de coola ut brukar jag också koppla av! Har varit med om ett par jobbiga tillfällen för många år sedan med nödlandning efter start, och en landning i Indien som var hemsk! Vi skulle landa i becksvart mörker men precis när hjulen skulle gå i backen gjorde vi en "start" brant upp igen - piloten hade upptäckt en stor militärhelikopter som stod parkerad på landningsbanan... Efter det var jag hispig i några år, men reslusten är större än flygskräcken!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är faktiskt jätterädd när vi skall lätta. Jag börjar till och med att gråta ibland. Men det har väl med att släppa kontrollen och lita på att piloterna inte hellre vill dö en för tidig död. Så när vi är uppe och flygvärdinnorna ser helt normala ut och sysslar med sitt börjar jag att slappna av och vänta på att dom blå vagnarna skall komma ut så man får lite små flaskor att greja med och sedan mat med alla roliga små kartonger att öppna. Och numera kolla skärmen på stolsryggen vad det finns där att välja på.

Samma känsla här...gillar inte starten (sitter alltid och funderar på om flygplanet ska fungera som det ska, och att dom gjort alla kontroller noga)  :girl_angel:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag längtar nästan mer efter flygresan än semestern, finns inget mer rogivande än när man startar :)

Verkar som att du och min son har det gemensamt, han sätter sig till rätta och drar filten över huvudet....ZZZzzzZZZzzz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej jag kan inte kalla det att jag är flygrädd men ... absolut så finns där en stor respekt för dessa stora transport medel....och detta är säkert för att man inte har nån som helst kontroll över vad som händer å sker!

Jag har upplevt en flygtur som var riktigt äcklig, det blev helt oväntat ett riktigt oväder å den gången kommer jag aldrig att glömma.....och den känslan kan återkomma ibland när det blir lite för mycket luftgropar  :/

Annars så försöker ja syssel sätta mig mig med filmer å tidningar å tänka på annat skoj :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte rädd men jäkligt nervös inför start å landning. Pga att jag spräckt trummhinnorna ett par ggr. Å den smärtan ä nog det värsta jag vart med om. Men det går bättre om jag ä salongsberusad för då ä man ju lite mer avslappnad :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg har aldri forstått hvorfor det er så vanskelig for sjåføren å kjøre litt saktere når det er humper og hull i veibanen. Og noen ganger så gjør dette meg litt redd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Älskar att flyga! Ju mer det hoppar och skakar ju roligare. Är uppväxt med en far som hade flygcertifikat och jag fick från koltåldern följa med honom i skruttiga små enmotoriga plan. Har många roliga minnen t ex när vi körde fast i djupsnön på isen uppe i fjällen och jag fick styra igång medan pappa satt i planet och gasade...Skulle gärna tagit cert själv men det blev inte av. Hade MC i 25 år istället som kompensation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom senaste gångerna jag har flygit har ja typ sovit under både start och landningen.. :P

Om du har sovit redan vid start,då måste du ha tankat fett mycket redan innan du gått ombord..... :JC_burp:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är numera bara skiträdd, tidigare var det panikångest ett i par timmar innan jag kunde slappna av något.

Nu har det hunnits med några vändor samt åtskilliga inrikesflygningar kors och tvärs i Thailand så det har gett med sig en del.

Men jag ogillar verkligen när det hoppar och skakar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom senaste gångerna jag har flygit har ja typ sovit under både start och landningen.. :P

Om du har sovit redan vid start,då måste du ha tankat fett mycket redan innan du gått ombord..... :JC_burp:

Sista gången var när jag skulle flyga hem från Bangkok till Krabi. Då kom jag tillbaka till hotellet lagom till frukosten  öppnade. Käkade en snabbfrukost och sen direkt iväg till flygplatsen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom senaste gångerna jag har flygit har ja typ sovit under både start och landningen.. :P

Om du har sovit redan vid start,då måste du ha tankat fett mycket redan innan du gått ombord..... :JC_burp:

Sista gången var när jag skulle flyga hem från Bangkok till Krabi. Då kom jag tillbaka till hotellet lagom till frukosten  öppnade. Käkade en snabbfrukost och sen direkt iväg till flygplatsen...

Då är du alltså mycket flygrädd med tanke på hur du förbereder dig??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fra spøk til "revolver" så har jeg aldri hatt flyskrekk. For hva er det egentlig å være redd for?

Hadde dere som har flyskrekk egentlig forstått hva som foregår fra flyet tar av til flyet lander så tror jeg egentlig at mye av flyskrekken bare vil "forsvinne". Det er som å kjøre bil. Noen ganger er "veien" bare litt humpete. Men det betyr nødvendigvis ikke at flyet detter ned. He-he.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte min utveckling här? Från början som spädbarn kommer jag inte i håg någonting själv.

Som väldigt ung kommer jag faktiskt ihåg att jag älskat att flyga . Speciellt start och landning när man känner krafterna.

Senare har lusten att flyga dämpats år från år. Nu är det obehagligt att starta och landa, men själva flygningen är OK.

Ingen rim och reson, jag vet    :cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte ett dugg flygrädd utan längtar tills man får känna pirret i maggropen inför takeoff! :)

Samma här, härlig känsla!

Däremot så är jag numera lite lättad när man klarat start och landning där det är störst risk att något inträffar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×