Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
jakthund

Är ni flygrädda?

Rekommendera Poster

Det är ju en ganska illavarslande rapport, men man borde ju också reflektera över syftet med denna rapport.

Den har skickats till 1000 piloter i samband med att tjänsgörningstiden skall utökas. Ett stort antal (jag tolkade det som betydligt fler än normalt) har svarat. Har alla svarat ärligt, eller är detta ett sätt att skapa debatt och inte få så långa arbetspass?

När SAS gick över från att använda McDonnell Douglas DC10:or på långlinjerna till förmån för Boeing 767:or innebar det att man gick över från tre personer i cockpit till två. Man tog bort flygteknikern och överlät hans jobb på piloterna. Det ledde till en intensiv debatt inom SAS pilotskrå som ändå slutade med att SAS fick igenom sin vilja.

Numera är det vanligt, i och med att nya flymaskinstyper kommit i bruk, att inte ha flygtekniker ombord utan deras jobb sköts av piloterna.

Det skiljer dock mellan bolag till bolag hur man besätter cockpiten under långflygningar och flygbolag som bl.a. Thai Airways och Singapore Airlines flyger med dubbla pilotuppsättningar som byts av halvvägs. Andra flygbolag låter samma besättning sköta hela flygsträckan även om det innebär många timmar bakom spakarna, något som är värt att reflektera över.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst på nätet angående flygrädsla, säkerhet, kollat flygfilmer på youtube osv osv osv osv....  :cr

Vet inte hur många timmar jag spenderat på nätet på grund av min rädlsa  >:(

Men nu har jag beställt en flyglektion  :dan.......ahh, kul, nervöst och spännande :JC_tongue:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ärlighetens namn så är väl att flyga  ganska ofarligt, det farliga och svåra är landningen. Jag vet inte hur mycket besvärligare det är att ta upp en 747 mot en Cesnna sistnämnda är då inga problem däremot landning har jag aldrig försökt mig på, varken Cessna eller 747.

Men fungerar det att flyga med 2 sovande piloter måste hela skiten vara en enkel procedur, bara en tidsfråga tills planen är obemannade - sanna mina ord.

Detta fungerar ju perfekt med USA's små obemannade spionplan, så flygsäkerheten kanske t.o.m. skulle öka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I ärlighetens namn så är väl att flyga  ganska ofarligt, det farliga och svåra är landningen. Jag vet inte hur mycket besvärligare det är att ta upp en 747 mot en Cesnna sistnämnda är då inga problem däremot landning har jag aldrig försökt mig på, varken Cessna eller 747.

Men fungerar det att flyga med 2 sovande piloter måste hela skiten vara en enkel procedur, bara en tidsfråga tills planen är obemannade - sanna mina ord.

Detta fungerar ju perfekt med USA's små obemannade spionplan, så flygsäkerheten kanske t.o.m. skulle öka.

Det å lande et fly skal ikke være noe som helst problem. Og ikke trenger man landings-hjul heller.

Bare spør piloten på LOT-flyet som landet et sted i Polen i dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart man är flygrädd, har ju tanken att, ska människan flyga så hade hon föds med vingar men insett att ska man nån stans så är det flyg som gällerr, å det min tanke gäller alla färdmedel!!!

Åker 20 januari till Koh Lanta!!! Längtat!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle man vara rädd för att flyga? obefogad rädsla.

  Varför? Varför är vissa rädda för hundar? Ormar? Clowner? Trånga utrymmen?  Jag är tokrädd att flyga, men inte så allvarligt att jag skulle välja bort det sättet att resa. Känslan är vid start så pass stark att jag ifrågasätter varför jag överhuvudtaget utsätter mig för något dyligt! Resans mål är vid det laget totalt utsuddat ur hjärnan. En lagom mängd "färdknäppar" hjälper inte heller, då jag blir lite mer avslappnad bara och låter tårarna strömma fritt, till min mans förtret  ;)  Väl i luften går det väldigt mycket bättre då min nyfikenhet på personal och medpassagerare tar över. På gränsen till lite mysigt faktiskt! (aahh alla dessa känslor  :cr )  Landningen däremot är oftast fysiskt smärtsamt då det känns som bihålorna blir utkarvade med en glödgad kniv. Nääää men annars... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här skulle väl i varje fall få den minst flygrädde att bli flygrädd.

Vi redan flygrädda hade nog fått hjärtstopp.

Misstänker att det är från ett gammalt ryskt flygplan. Såg alltid ut så när man flög Aeroflot förr i tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle man vara rädd för att flyga? obefogad rädsla.

  Varför? Varför är vissa rädda för hundar? Ormar? Clowner? Trånga utrymmen? 

Ja varför är folk det? lika obefogade rädslor. Aldrig förstått varför folk är rädda för harmlösa/ofarliga saker.

Det dödas fler folk av åsnor per år än i flygolyckor.

Bättre vara rädd för saker som faktiskt är farligt, t.ex. promenera utomhus kvällstid i valfri svensk stad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större chans att överleva en kvällspromenad än en flygolycka!

Ska du göra en jämförelse måste du la jämföra hur stor chans man har att klara sej om man blir nerslagen eller skjuten?

I vilket fall som helst är det nog fler svenskar som dör av kvällspromenader i Sverige än som dör i flygolyckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större chans att överleva en kvällspromenad än en flygolycka!

tvivlar jag på, speciellt med alla dessa flockar av empatilösa, blodtandade muslimer/kulturberikare som gömmer sig i buskarna kvällstid inväntandes lämpliga oskyldiga offer att misshandla, råna och våldta för nöjes-skull och för att få respekt inom flocken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större chans att överleva en kvällspromenad än en flygolycka!

tjaaa om man nu inte ska räkna in chansen / risken för att råka ut för en flyg olycka mot chansen / risken att man gör sig illa (på egen hand eller av någon annan) vid en kvällspromenad....

hmmmm jag flyger nog alla dagar i veckan isf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större chans att överleva en kvällspromenad än en flygolycka!

tvivlar jag på, speciellt med alla dessa flockar av empatilösa, blodtandade muslimer/kulturberikare som gömmer sig i buskarna kvällstid inväntandes lämpliga oskyldiga offer att misshandla, råna och våldta för nöjes-skull och för att få respekt inom flocken.

:JC_goodpost:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större chans att överleva en kvällspromenad än en flygolycka!

tvivlar jag på, speciellt med alla dessa flockar av empatilösa, blodtandade muslimer/kulturberikare som gömmer sig i buskarna kvällstid inväntandes lämpliga oskyldiga offer att misshandla, råna och våldta för nöjes-skull och för att få respekt inom flocken.

:cr :cr :cr :cr :cr

Du röstade möjligtvis inte på SD ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större chans att överleva en kvällspromenad än en flygolycka!

tvivlar jag på, speciellt med alla dessa flockar av empatilösa, blodtandade muslimer/kulturberikare som gömmer sig i buskarna kvällstid inväntandes lämpliga oskyldiga offer att misshandla, råna och våldta för nöjes-skull och för att få respekt inom flocken.

:cr :cr :cr :cr :cr

Du röstade möjligtvis inte på SD ?

Du är möjligtvis inte trogen aftonbladet-läsare som "gillar olika" ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större chans att överleva en kvällspromenad än en flygolycka!

tvivlar jag på, speciellt med alla dessa flockar av empatilösa, blodtandade muslimer/kulturberikare som gömmer sig i buskarna kvällstid inväntandes lämpliga oskyldiga offer att misshandla, råna och våldta för nöjes-skull och för att få respekt inom flocken.

:cr :cr :cr :cr :cr

Du röstade möjligtvis inte på SD ?

Du är möjligtvis inte trogen aftonbladet-läsare som "gillar olika" ?

Nej faktiskt inte tycker Aftonbladet är en ganska dålig tidning och har många dåliga journalister, förstår iofs inte vad det har med saken att göra. Tyckte ditt inlägg bara lös rasism och var rejält korkat, därav min fråga om du röstade på SD men det svarade du inte ens på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Större chans att överleva en kvällspromenad än en flygolycka!

tvivlar jag på, speciellt med alla dessa flockar av empatilösa, blodtandade muslimer/kulturberikare som gömmer sig i buskarna kvällstid inväntandes lämpliga oskyldiga offer att misshandla, råna och våldta för nöjes-skull och för att få respekt inom flocken.

:cr :cr :cr :cr :cr

Du röstade möjligtvis inte på SD ?

Du är möjligtvis inte trogen aftonbladet-läsare som "gillar olika" ?

Nej faktiskt inte tycker Aftonbladet är en ganska dålig tidning och har många dåliga journalister, förstår iofs inte vad det har med saken att göra. Tyckte ditt inlägg bara lös rasism och var rejält korkat, därav min fråga om du röstade på SD men det svarade du inte ens på.

Som du tydligen inte förstod så var jag inte överseriös med mitt inlägg, jag förstår dock att det inte är politiskt korrekt att skriva som jag gjorde.

Sedan om man vill va mer seriös går det ju att kolla upp vilken etnicitet som är överrepresenterad i de brottskategorier som jag listade i mitt inlägg.

På frågan om jag röstade på SD så är svaret ja, är mycket missnöjd med Sveriges invandringspolitik. Islam och muslimer har jag inte heller mycket tillövers för, där om något har du en rasistisk grupp människor.

Dina åsikter om SD är såklart baserade på vad du läst i Aftonbladet eller andra svensk-fientliga blaskor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blir snudd på imponerad hur SD folket kan få in invandrarfrågan tillåmed i en tråd om flygsäkerhet!

Men det är klart, allt är ju den mörke mannens fel, speciellt flygolyckorna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blir snudd på imponerad hur SD folket kan få in invandrarfrågan tillåmed i en tråd om flygsäkerhet!

Men det är klart, allt är ju den mörke mannens fel, speciellt flygolyckorna!

Nu ska jag göra ett undantag och svara/fråga dig även om det bär mig emot.

Hur definierar du SD-folket? Moderat-folket? Vänster-folket?

Är alla som röstar på t.ex. moderaterna moderat-folk? Är det ett speciellt folkslag som röstar på SD? Och är du i så fall rasist som drar alla dessa över en kam?

Bara nyfiken på hur du tänkte där ..... om du nu tänkte.

Och ser du detta inlägg till dig som provokativt så får det stå för dig, menar inte så. Ville bara svara på en i mitt tycke ganska oövertänkt formulering.

Men du får gärna svara tillbaka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blir snudd på imponerad hur SD folket kan få in invandrarfrågan tillåmed i en tråd om flygsäkerhet!

Men det är klart, allt är ju den mörke mannens fel, speciellt flygolyckorna!

Nu ska jag göra ett undantag och svara/fråga dig även om det bär mig emot.

Hur definierar du SD-folket? Moderat-folket? Vänster-folket?

Är alla som röstar på t.ex. moderaterna moderat-folk? Är det ett speciellt folkslag som röstar på SD? Och är du i så fall rasist som drar alla dessa över en kam?

Bara nyfiken på hur du tänkte där ..... om du nu tänkte.

Och ser du detta inlägg till dig som provokativt så får det stå för dig, menar inte så. Ville bara svara på en i mitt tycke ganska oövertänkt formulering.

Men du får gärna svara tillbaka.

^ this.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×