Tillkvist 0 Report post Posted October 14, 2011 Är inte flygrädd men jag gillar inte känslan av att inte ha kontroll, händer nått kan jag inte fixa det. SÅ när man kommit i luftgropar och de hoppar så är de lite jobbigt. Men under själva flygresan så är de väldigt lugnt! Share this post Link to post Share on other sites
Captain Thailand 7 Report post Posted October 15, 2011 Hej, Mina "erfarenheter" verkar identiska med HAWI. Jag ogillar start och landning mer och mer. När jag var yngre var jag orädd. Share this post Link to post Share on other sites
Evert 2 Report post Posted October 15, 2011 Är nog för inskränkt (dum) för att vara rädd, har aldrig haft den ringaste tanken åt det hållet. Undviker dock att åka små enmotoriga plan framförallt när det är risk för turbulens, det är som att åka en järnhjulig vagn på en knölig betongbana, skakar skramlar och stöter, däremot flyger jag gärna helikopter. Share this post Link to post Share on other sites
norlund 0 Report post Posted October 15, 2011 Det jeg liker er når flyet passerer 250 km/timen på rullebanen og det er sekunder til "take off". Flyet "synker ned" litt og så bærer det "rett opp". Det tar ordentlig tak i magen min. Utrolig bra følelse. Som å kjøre berg og dal bane. He-he. Share this post Link to post Share on other sites
HAWI 5 Report post Posted October 15, 2011 Det jeg liker er når flyet passerer 250 km/timen på rullebanen og det er sekunder til "take off". Flyet "synker ned" litt og så bærer det "rett opp". Det tar ordentlig tak i magen min. Utrolig bra følelse. Som å kjøre berg og dal bane. He-he. Precis så tyckte jag också, innan jag blev äldre Nu är mitt intresse för fart och fläkt inskränkt till landbacken Share this post Link to post Share on other sites
ziplock 0 Report post Posted October 16, 2011 Jag är inte flygrädd, men ibland är det lite obehagligt när planet ska lyfta. Små jetplan känns som om de har lite mer kraft, men när ett stort plan ska lyfta bruka man hinna tänka "det här går aldrig"...... Om sedan planet strax efter att det lättat från marken gör en skarp sväng med mycket "lutning" så brukar jag vara rätt kallsvettig. Någon tidigare i tråden nämnde ont i öronen. När jag var yngre hade jag problem med det, men inte alls de senaste tio åren. Har jag ändrat mig eller har planen blivit bättre? Share this post Link to post Share on other sites
HANSJO 0 Report post Posted October 16, 2011 Nej, tack och lov. Det skulle försvåra mitt liv oerhört, både privat och på jobbet. Share this post Link to post Share on other sites
Guest elglenno Report post Posted October 16, 2011 Är livrädd när det skakar så man tror skruvarna ska hoppa ur skråvet har hänt ett par gånger inte kul Första gången jag satt vid en vinge och såg den röra sig va jag inte heller kaxig tills man fick reda på att det skall vara så Share this post Link to post Share on other sites
stgrhe 0 Report post Posted October 17, 2011 Nej, jag är inte flygrädd trots att jag under årens lopp varit med om två kritiska tillbud. Med tanke på att jag under praktiskt taget hela mitt yrkesverksamma liv haft flygande som en del av min vardag hade det aldrig fungerat med flygrädsla. Jag väljer dock flygbolad med omsorg och lever efter divisen att minimera risker. Jag har dock respekt för de som är flygrädda men den fobin går faktiskt ganska enkelt att råda bot för om kostar på sig en bra kurs. SAS har (hade?) alldeles utmärkta kurser i ämnet som vi skickade några kollegor på som hade flygrädsla. Reslutatet var alltid positivt. Göran Share this post Link to post Share on other sites
öbo 0 Report post Posted October 17, 2011 Ta ett par whiskey så försvinner rädslan Share this post Link to post Share on other sites
norlund 0 Report post Posted October 17, 2011 Är livrädd när det skakar så man tror skruvarna ska hoppa ur skråvet har hänt ett par gånger inte kul Första gången jag satt vid en vinge och såg den röra sig va jag inte heller kaxig tills man fick reda på att det skall vara så Du skal være "lykkelig" for at vingene beveger seg. Dersom dem ikke gjør det så er det bare å vente på at dem skal knekke som et knekkebrød. Flyet MÅ være fleksibelt. Og en liten ting som du kan trøste deg med. Flyet er ikke skrudd sammen, men det er limt. Ingen skruer som kan falle ned. He-he. Share this post Link to post Share on other sites
Solälskare 0 Report post Posted October 17, 2011 Nej, det är jag inte. Jag älskar att flyga. Share this post Link to post Share on other sites
ehawk 0 Report post Posted October 17, 2011 Fullkomligt älskar allt som har med flyga att göra. Hade jag haft möjligheten att plugga om hade det blivit till pilot. Share this post Link to post Share on other sites
jakthund 0 Report post Posted October 19, 2011 Jag kan idag läsa att det är ca: 50% av piloterna som någon gång somnat vid spakarna utan att den andra piloten har koll på det. Piloterna kan ibland också somna samtidigt :lazy2: med oss där uppe i luften. :o Den som inte var flygrädd innan måste ju bli lite fundersam nu. Share this post Link to post Share on other sites
norlund 0 Report post Posted October 19, 2011 Jag kan idag läsa att det är ca: 50% av piloterna som någon gång somnat vid spakarna utan att den andra piloten har koll på det. Piloterna kan ibland också somna samtidigt :lazy2: med oss där uppe i luften. :o Den som inte var flygrädd innan måste ju bli lite fundersam nu. Har du hørt om noe som heter auto-pilot? Det er ikke avstanden fra A til B som er mest risikofylt. Det er når flyet tar av og når det lander. Share this post Link to post Share on other sites
jakthund 0 Report post Posted October 19, 2011 Jag kan idag läsa att det är ca: 50% av piloterna som någon gång somnat vid spakarna utan att den andra piloten har koll på det. Piloterna kan ibland också somna samtidigt :lazy2: med oss där uppe i luften. :o Den som inte var flygrädd innan måste ju bli lite fundersam nu. Har du hørt om noe som heter auto-pilot? Det er ikke avstanden fra A til B som er mest risikofylt. Det er når flyet tar av og når det lander. 70% av piloterna uppger att de gjort misstag under flygning pga. trötthet och 80% av piloterna säger att flygsäkerheten hotas när EUs regelverk tillåter 13 timmars arbetspass. Endast en norrman kan känna sig trygg med två sovande piloter och en autopilot under en flygtur. Share this post Link to post Share on other sites
norlund 0 Report post Posted October 19, 2011 Jeg vil ikke påstå at det er det ideelle å ha 2 SOVENDE PILOTER, men det er faktisk ikke så ille som det høres ut som. Share this post Link to post Share on other sites
jakthund 0 Report post Posted October 19, 2011 Jeg vil ikke påstå at det er det ideelle å ha 2 SOVENDE PILOTER, men det er faktisk ikke så ille som det høres ut som. Men det blir riktigt illa för oss andra när 80% av piloterna uppger att flygsäkerheten hotas. Endast en norrman kan tycka att det inte är så illa som det låter. Har du större kunskap om problemet än vad piloter i allmänhet har eftersom du inte tycker att det är så illa om de sover under flygning?? Share this post Link to post Share on other sites
khianjai 0 Report post Posted October 19, 2011 Jeg vil ikke påstå at det er det ideelle å ha 2 SOVENDE PILOTER, men det er faktisk ikke så ille som det høres ut som. Men det blir riktigt illa för oss andra när 80% av piloterna uppger att flygsäkerheten hotas. Endast en norrman kan tycka att det inte är så illa som det låter. Har du större kunskap om problemet än vad piloter i allmänhet har eftersom du inte tycker att det är så illa om de sover under flygning?? Huvudsaken dom vaknar i god tid fore landning.Autopilot som sagt. Share this post Link to post Share on other sites
norlund 0 Report post Posted October 19, 2011 Selvfølgelig skal ikke begge pilotene sove, men flyet "detter" jo ikke ned for det. Og er det fare for at det skal skje noe dramatisk så kan jeg love dere at pilotene våkner. Det ringer solid i alarmene i cockpiten. Share this post Link to post Share on other sites
Guest Sunny Report post Posted October 19, 2011 Problemet är väl att piloterna är så trötta att de inte klarar att hålla sig vakna fast dom ska vara det. Trötta piloter är en säkerhetsrisk. Share this post Link to post Share on other sites
cheva63 0 Report post Posted October 19, 2011 Jeg vil ikke påstå at det er det ideelle å ha 2 SOVENDE PILOTER, men det er faktisk ikke så ille som det høres ut som. Så med andra ord behövs inga piloter i cockpit förutom vid just start å landning. Kanske nåt för flyg bolagen att utnyttja då. För då kan dom ju dra ner på kabinpersonalen. Å istället låta pilot å styrman servera groggen. För dom har ju ändå inget för sig där framme Share this post Link to post Share on other sites
norlund 0 Report post Posted October 19, 2011 Jeg vil ikke påstå at det er det ideelle å ha 2 SOVENDE PILOTER, men det er faktisk ikke så ille som det høres ut som. Så med andra ord behövs inga piloter i cockpit förutom vid just start å landning. Kanske nåt för flyg bolagen att utnyttja då. För då kan dom ju dra ner på kabinpersonalen. Å istället låta pilot å styrman servera groggen. För dom har ju ändå inget för sig där framme Et fly kan i teorien være ubemannet. Ingen piloter eller flyvertinner. Man trenger ingen piloter for å ta av og lande. Grunnen til at det finnes piloter ombord er fordi dem skal OVERVÅKE hva som hender. Og gripe inn dersom computeren eller skal jeg heller si "computerene. Da det er 5 eller kanskje flere som fungerer som en backup dersom noe svikter. Men fordi at med den teknologien vi har idag er tryggere med piloter som sørger for "opp og ned" så er det piloter som har den oppgaven. Flyvertinnene er IKKE ombord først og fremst for å servere "grogger" til passasjerene. Dem er der på grunn av sikkerheten. Share this post Link to post Share on other sites
cheva63 0 Report post Posted October 19, 2011 Jeg vil ikke påstå at det er det ideelle å ha 2 SOVENDE PILOTER, men det er faktisk ikke så ille som det høres ut som. Så med andra ord behövs inga piloter i cockpit förutom vid just start å landning. Kanske nåt för flyg bolagen att utnyttja då. För då kan dom ju dra ner på kabinpersonalen. Å istället låta pilot å styrman servera groggen. För dom har ju ändå inget för sig där framme Et fly kan i teorien være ubemannet. Ingen piloter eller flyvertinner. Man trenger ingen piloter for å ta av og lande. Grunnen til at det finnes piloter ombord er fordi dem skal OVERVÅKE hva som hender. Og gripe inn dersom computeren eller skal jeg heller si "computerene. Da det er 5 eller kanskje flere som fungerer som en backup dersom noe svikter. Men fordi at med den teknologien vi har idag er tryggere med piloter som sørger for "opp og ned" så er det piloter som har den oppgaven. Flyvertinnene er IKKE ombord først og fremst for å servere "grogger" til passasjerene. Dem er der på grunn av sikkerheten. Det vet jag väl mycket väl att kabinpersonalens främsta uppgift IKKE är att severa groggar!! Share this post Link to post Share on other sites
Golfkillen 0 Report post Posted October 19, 2011 Det är ju en ganska illavarslande rapport, men man borde ju också reflektera över syftet med denna rapport. Den har skickats till 1000 piloter i samband med att tjänsgörningstiden skall utökas. Ett stort antal (jag tolkade det som betydligt fler än normalt) har svarat. Har alla svarat ärligt, eller är detta ett sätt att skapa debatt och inte få så långa arbetspass? Share this post Link to post Share on other sites