Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Captain Thailand

Träning, hälsa och kost

Rekommendera Poster

Jag tillhör dom som tränar ibland, men efter GBG-varvet förra året då löparknät slogs upp igen så har det varit allt för lång tid mellan gångerna. Har bara blivit en gång på stranden de senaste två veckorna. Ingen fanatiker över huvud taget, och jag skulle nog inte vilja leva i 100 år om det innebar att avstå från en grillad entrecote med hemmaslagen bea, en grönsallad och ett gott glas rött.

Nappar på ditt problem med "löparknä" eftersom jag tyvärr mer än väl känner till denna åkomma. Menar du att du har vilat totalt och sedan helt plötsligt sprungit på en strand och det funkade?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Eftersom jag är i Malaysia ett par dagar blidde det ingen thaiboxning, utan bara hotellgymmet.

Bröst, axlar och underarmar var det jag hann med. I princip bara hantelövningar (hotellgymmet hade inte skivstänger), men även ett par i maskin. Kände mig lite vek. Klarade bara 15 reps på 50-poundshantlarna i hantelpress per set, fast jag trodde jag skulle greja runt 20 reps. Jag värmde upp med motsvarande när jag var 23. Man blir ju inte yngre med åren, hehe.

Har lagt på mig ett kilo fläsk (väger 86 på morgonen istället för 85). Skall skärpa mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tillhör dom som tränar ibland, men efter GBG-varvet förra året då löparknät slogs upp igen så har det varit allt för lång tid mellan gångerna. Har bara blivit en gång på stranden de senaste två veckorna. Ingen fanatiker över huvud taget, och jag skulle nog inte vilja leva i 100 år om det innebar att avstå från en grillad entrecote med hemmaslagen bea, en grönsallad och ett gott glas rött.

Nappar på ditt problem med "löparknä" eftersom jag tyvärr mer än väl känner till denna åkomma. Menar du att du har vilat totalt och sedan helt plötsligt sprungit på en strand och det funkade?!

Om det funkade får nästa löparrunda utvisa. Jag fick löparknät vinter 09-10 har jag för mig. Jag var ute 3-4 gånger i veckan i -15 grader. Kylan var inga problem, men underlaget, alla spår var isiga och jag spände "rumpan" annorlunda. Sen dess har jag haft det till och från. Stretchade väldigt mycket under denna tid. Våren 11 gjorde jag ett krafttag och kom igång riktigt bra. Avslutade alltid med 15-20 minuter stretching, och började med 5-10 minuter. Tyvärr så dödade uppförslutet på avenyn knät igen. Då hade det känts bra i 17 km men sen kunde jag knappt lyfta benet för att hoppa upp på trottaren. Nu har jag vilat, dvs inte sprungit, men cyklar dagligen och går mycket. Tog det extremt lugnt på stranden, bara 5 km i 5:30 tempo.

Har pratat med allehanda sjukgymnaster och annat löst folk, och det enda rådet är stretchning. Jag är trött på mitt knä nu, och funkar det inte nu så tänkte jag bara äta entrecote, dricka öl och vin och börja röka. Vill min kropp mig ont då skall jag sätta hårt mot hårt ;)!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen har jag hittat en riktigt bra magövning-lycklig!

                                                                                gött:-) vill du berätta? Alltid bra med nya tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Diverse idrottsskador är jobbiga. Jag har haft känningar i axlar, armbågar och hälsenor, men det mesta har blivit bättre efter att jag börjat värma upp rejält och dessutom köra lite "rehab" för axlar och ländrygg.

Ps. Om Renoo eller någon annan anmärker på att jag använder bondsvenska termer istället för latin så inflikar jag även erector spinae och deltoid. ;):P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen har jag hittat en riktigt bra magövning-lycklig!

                                                                                gött:-) vill du berätta? Alltid bra med nya tips!

Trx-remmar!

Sänk de till ca 50cm ifrån golvet, sätt ett ben i varje, håll ihop benen och för dem uppåt, under kroppen fram till ca bröstet, alternativt för dem snett uppåt sidorna !! Det är lite teknik över den här övningen, men den tar riktigt bra!

Prova :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bra med tips Anna!

Jag har en kombinerad magövning och konditionsövning (intervall) som är grym och totalt skoningslös för magen (dvs ger bra resultat för magmusklerna).

Jogga på stället med riktigt höga knän 30 sek. Vila 30 sk, jogga med höga knän 30 sek osv... 10 jogg, 10 vila sammanlagt.

Om du är vältränad så öka till en minut, men vila bara 30 sek emellan. Gillar man boxning kan man slå korta snabba raka slag samtidigt. Detta är en vanlig övning bland boxare nämligen.

Utan de höga knäna tar det inte på magen. Bra skor eller mjukt underlag (gräsmatta, gummimatta etc) kan rekommenderas. Fördelen är att du får magmuskler, bränner fett och förbättrar konditionen samtidigt (om du gör detta regelbundet naturligtvis). Kan det bli bättre på så kort tid?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bra med tips Anna!

Jag har en kombinerad magövning och konditionsövning (intervall) som är grym och totalt skoningslös för magen (dvs ger bra resultat för magmusklerna).

Jogga på stället med riktigt höga knän 30 sek. Vila 30 sk, jogga med höga knän 30 sek osv... 10 jogg, 10 vila sammanlagt.

Om du är vältränad så öka till en minut, men vila bara 30 sek emellan. Gillar man boxning kan man slå korta snabba raka slag samtidigt. Detta är en vanlig övning bland boxare nämligen.

Utan de höga knäna tar det inte på magen. Bra skor eller mjukt underlag (gräsmatta, gummimatta etc) kan rekommenderas. Fördelen är att du får magmuskler, bränner fett och förbättrar konditionen samtidigt (om du gör detta regelbundet naturligtvis). Kan det bli bättre på så kort tid?

wow.....den här hade jag helt glömt bort :o

Jag spelade fotboll i min ungdom och då körde vi denna......har nog förträngt den då jag kommer ihåg hur jobbigt det va.

Tack för påminnelsen, den ska jag testa. Är ju super att kunna bränna fett, bygga muskler och bättra på konditionen på samma gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som kan och vet mycket om träning :angel:. Om jag cyklar på typ en spinningcykel ca en halvtimma så tar det väl olika på låren beroende om jag har jättelätt motstånd(typ inget knappt ;)) eller om jag har betydligt tyngre motstånd ??? Har helt ok lår och vill bara ha dem fastare, ej kraftigare :nau. Som jag gör nu så har jag jättelätt motstånd då jag tror att det är så jag bör trampa. Det ser rätt kul ut när det går så fort och lätt men det struntar jag i. Jag blir iaf rejält svettig och trött ;) Kanske en självklar sak för er som är vana men jag frågar ändå..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som kan och vet mycket om träning :angel:. Om jag cyklar på typ en spinningcykel ca en halvtimma så tar det väl olika på låren beroende om jag har jättelätt motstånd(typ inget knappt ;)) eller om jag har betydligt tyngre motstånd ??? Har helt ok lår och vill bara ha dem fastare, ej kraftigare :nau. Som jag gör nu så har jag jättelätt motstånd då jag tror att det är så jag bör trampa. Det ser rätt kul ut när det går så fort och lätt men det struntar jag i. Jag blir iaf rejält svettig och trött ;) Kanske en självklar sak för er som är vana men jag frågar ändå..

7

Eftersom all muskler är "fasta" och du ej vill "bygga" ut ytterligare förutsätter jag att är ute efter att bara bränna fett från låren. Det spelar då ingen roll om du cyklar eller promenerar eller vevar intensivt med armarna, får du upp bra cardio bränner du fett där kroppen har fettdepåer. Du kan aldrig genom att ex. endast cykla enbart bränna fett på benen.

Vill du ha ännu "fastare" muskler på benen kommer de växa vare sig du vill det eller ej. Ett bra tips är att träna lite styrketräning på övriga delen av kroppen då ökad muskulatur hjälper till att bränna överflödigt fett.

Men, om det nu enbart är spinning du vill göra så kombinera lite hårdare med lite lättare, som nämnt ovan så går lite ökad muskulatur och fettförbränning hand-i-hand så liite större muskler och mindre fett kommer ge dig "fastare" och smalare lår. Tänk dock på att du förmodligen oundvikligen kommer att bygga extra muskulatur på benen vilekt kommer att göra dom kraftigare om du bygger muskulatur under fettdepåerna.

Igen dock, träna hellre hela kroppen med varierad träning så ska du se att allt blir fastare, fettet på benen har ingen aning om att du syftar på att just det ska brännas bara för att du cyklar ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som kan och vet mycket om träning :angel:. Om jag cyklar på typ en spinningcykel ca en halvtimma så tar det väl olika på låren beroende om jag har jättelätt motstånd(typ inget knappt ;)) eller om jag har betydligt tyngre motstånd ??? Har helt ok lår och vill bara ha dem fastare, ej kraftigare :nau. Som jag gör nu så har jag jättelätt motstånd då jag tror att det är så jag bör trampa. Det ser rätt kul ut när det går så fort och lätt men det struntar jag i. Jag blir iaf rejält svettig och trött ;) Kanske en självklar sak för er som är vana men jag frågar ändå..

7

Eftersom all muskler är "fasta" och du ej vill "bygga" ut ytterligare förutsätter jag att är ute efter att bara bränna fett från låren. Det spelar då ingen roll om du cyklar eller promenerar eller vevar intensivt med armarna, får du upp bra cardio bränner du fett där kroppen har fettdepåer. Du kan aldrig genom att ex. endast cykla enbart bränna fett på benen.

Vill du ha ännu "fastare" muskler på benen kommer de växa vare sig du vill det eller ej. Ett bra tips är att träna lite styrketräning på övriga delen av kroppen då ökad muskulatur hjälper till att bränna överflödigt fett.

Men, om det nu enbart är spinning du vill göra så kombinera lite hårdare med lite lättare, som nämnt ovan så går lite ökad muskulatur och fettförbränning hand-i-hand så liite större muskler och mindre fett kommer ge dig "fastare" och smalare lår. Tänk dock på att du förmodligen oundvikligen kommer att bygga extra muskulatur på benen vilekt kommer att göra dom kraftigare om du bygger muskulatur under fettdepåerna.

Igen dock, träna hellre hela kroppen med varierad träning så ska du se att allt blir fastare, fettet på benen har ingen aning om att du syftar på att just det ska brännas bara för att du cyklar ;)

Tack för tipset :) näe jag cyklar inte bara. Jag brukar värma upp ca 30 min med att cykla, eller ibland crosstrainer sen brukar jag gå igenom i stort sett hela kroppen på vibrationsplatta i ungeför 40 min. Jag jobbar xtra mycket med magen och tricepsen och faktiskt tycker jag att det börjar synas redan. Det är ganska jobbigt att utföra vissa moment på vibplattan även om det ser enkelt ut :D Jag varvar detta med raska promenader varannan dag ungefär. Det känns rätt bra och skönt för kroppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh vad bra med tips från er som kan!! Jag ska prova båda era förslag i kväll :) Shit jag kommer ju få värsta tvättbrädan :dan

:) det får du nog - på sikt!

Jag har alltid vart en väldigt aktiv person! Men sen september förra året har jag hårdkört, 4-6 dgr i veckan på gymmet ! Jag kör 15 min högpuls träning på crosstrainer, gymmar ca 45 minuter, sen avslutar jag med 15 minuter igen! Nu börjar jag se resultatet, men framförallt känner jag resultatet i kroppen  :D

Jag har inte minskat i vikt..... Behöver äta en hel del för att orka med hård träning! Men, jag är idag mycket fastare, inte mycket fett kvar! Till saken hör att jag är en 43-årig 3-barns mamma , som idag är väldigt glad över min kropp  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som kan och vet mycket om träning :angel:. Om jag cyklar på typ en spinningcykel ca en halvtimma så tar det väl olika på låren beroende om jag har jättelätt motstånd(typ inget knappt ;)) eller om jag har betydligt tyngre motstånd ??? Har helt ok lår och vill bara ha dem fastare, ej kraftigare :nau. Som jag gör nu så har jag jättelätt motstånd då jag tror att det är så jag bör trampa. Det ser rätt kul ut när det går så fort och lätt men det struntar jag i. Jag blir iaf rejält svettig och trött ;) Kanske en självklar sak för er som är vana men jag frågar ändå..

7

Eftersom all muskler är "fasta" och du ej vill "bygga" ut ytterligare förutsätter jag att är ute efter att bara bränna fett från låren. Det spelar då ingen roll om du cyklar eller promenerar eller vevar intensivt med armarna, får du upp bra cardio bränner du fett där kroppen har fettdepåer. Du kan aldrig genom att ex. endast cykla enbart bränna fett på benen.

Vill du ha ännu "fastare" muskler på benen kommer de växa vare sig du vill det eller ej. Ett bra tips är att träna lite styrketräning på övriga delen av kroppen då ökad muskulatur hjälper till att bränna överflödigt fett.

Men, om det nu enbart är spinning du vill göra så kombinera lite hårdare med lite lättare, som nämnt ovan så går lite ökad muskulatur och fettförbränning hand-i-hand så liite större muskler och mindre fett kommer ge dig "fastare" och smalare lår. Tänk dock på att du förmodligen oundvikligen kommer att bygga extra muskulatur på benen vilekt kommer att göra dom kraftigare om du bygger muskulatur under fettdepåerna.

Igen dock, träna hellre hela kroppen med varierad träning så ska du se att allt blir fastare, fettet på benen har ingen aning om att du syftar på att just det ska brännas bara för att du cyklar ;)

Tack för tipset :) näe jag cyklar inte bara. Jag brukar värma upp ca 30 min med att cykla, eller ibland crosstrainer sen brukar jag gå igenom i stort sett hela kroppen på vibrationsplatta i ungeför 40 min. Jag jobbar xtra mycket med magen och tricepsen och faktiskt tycker jag att det börjar synas redan. Det är ganska jobbigt att utföra vissa moment på vibplattan även om det ser enkelt ut :D Jag varvar detta med raska promenader varannan dag ungefär. Det känns rätt bra och skönt för kroppen.

Tjejer har svårt att bygga muskler, finns rätt många killar som tränar och tränar utan att bli biff och tjejer har som bekant betydligt svårare. Oro att bli biff kan man lägga ner så vida man inte är väldigt seriös. Dessutom behöver man ligga plus på matkontot för att få märkvärdiga resultat och vill man gå ner i vikt gör man ju inte det.

En fördel med att träna ben är att det blir ett av de intensivaste för kroppen då benen består av "stora" muskler jämfört med tex armar. Dvs flaxa intensivt med armarna kan man glömma.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nappar på ditt problem med "löparknä" eftersom jag tyvärr mer än väl känner till denna åkomma. Menar du att du har vilat totalt och sedan helt plötsligt sprungit på en strand och det funkade?!

Om det funkade får nästa löparrunda utvisa. Jag fick löparknät vinter 09-10 har jag för mig. Jag var ute 3-4 gånger i veckan i -15 grader. Kylan var inga problem, men underlaget, alla spår var isiga och jag spände "rumpan" annorlunda. Sen dess har jag haft det till och från. Stretchade väldigt mycket under denna tid. Våren 11 gjorde jag ett krafttag och kom igång riktigt bra. Avslutade alltid med 15-20 minuter stretching, och började med 5-10 minuter. Tyvärr så dödade uppförslutet på avenyn knät igen. Då hade det känts bra i 17 km men sen kunde jag knappt lyfta benet för att hoppa upp på trottaren. Nu har jag vilat, dvs inte sprungit, men cyklar dagligen och går mycket. Tog det extremt lugnt på stranden, bara 5 km i 5:30 tempo.

Har pratat med allehanda sjukgymnaster och annat löst folk, och det enda rådet är stretchning. Jag är trött på mitt knä nu, och funkar det inte nu så tänkte jag bara äta entrecote, dricka öl och vin och börja röka. Vill min kropp mig ont då skall jag sätta hårt mot hårt ;)!

Som jag känner igen mig i detta! Alltså hur  :C trött man blir när smärtan kommer lik förbannat varje gång än hur man bär sig åt. Men faktum är att dom har rätt, i alla fall i mitt fall, stretching hjälper. Det var inte förrän jag fattade hur man ska bära sig åt för att stretcha den yttre lårmuskeln som löper ända från höften och på utsidan knäet hela vägen ner som äntligen gav positivt resultat. För mig går uppförsbackarna bra, däremot nerför i kombination med snäva högersvängar är ingen lek. Tack och lov är powerwalk och spinning eller vanlig cykling inga problem men det är ändå inte jämförbart med känslan av en härlig löparrunda. Håller dock med dig, kommer det en dag när ingetdera funkar så blir det entrecote och hemslagen bea även för mig! 

;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahhh ... den här tråden ger mig bara dåligt samvete och jag struntar i träningen ... :(

Nä va fasen. Då får du sluta läsa tråden. ALL träning du gör är ju bättre än ingen även om det är lite. Ta en timmes rask promenad med favorit musiken och fokusera på allt bra i livet om gymmet känns för jobbigt för dagen.  :music2:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Endoo,

Håller med. Alla hinner med LITE träning. Det är motivationen man måste öva upp.

Om man har väldigt lite tid över (eller inte orkar åka till gymmet eller gå ut och springa) kan man träna hemma. Det enda man behöver är en fri yta på ca 2x2 meter. Ett exempel:

25 armhävningar, 25 djupa knäböj utan vikt, 50 crunches (korta situps) och 200 jumping jacks (se video nedan) tar fem-tio minuter och gör man det varje vardagsmorgon (året runt) kommer man definitivt vara i bättre form efter ett år, jämfört med total inaktivitet.

Tio minuter? Har man inte tid med det? Jag förstår dig dock Martin, detta är mer regel än undantag och jag var personligen inaktiv (nåja, mer eller mindre) i sju år. Det är lätt att hamna där, men helt onödigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Martin, jag var precis som du för typ bara ett par månader sen. Tyckte alla som sprang på gym i tid och otid var lite konsiga :D Men nu har även lilla jag börjat :kla 43 år gammal, inte en dag för sent! Herregud vad det känns härligt, längtar tills mannen och sonen kommit hem så vi kan sticka till gymmet. Oftast tränar vi tillsammans och det är faktiskt jättetrevligt. Trodde att sonen skulle tycka det var pinsamt att morsan var med, men det är nog tvärtom.. Jag strävar inte efter att gå ner i vikt men däremot att fasta till mig. Som jag sagt hemma, det är muskler i vila ;D Men minsann, det verkar som det kommer att ge resultat. Anna, jag är en 43 årig tvåbarnsmamma med en snart vältränad kropp att vara nöjd med ;)Förresten, CT, det var en tuff övning. Känner av magen lite idag :P När jag ändå är igång. Vad säger ni om att äta pannkakor innan innebandy och fotbollsmatch?? Jag hann inte hem i tid en gång för att fixa käk till tösen som skulle spela fotbollsmatch. Jag fick ringa sonen och han gjorde pannkakor till henne. Trodde nog inte att det var det bästa men bättre än inget. Döm om min förvåning när hon var ovanligt duktig på den matchen. Kan det ha varit en tillfällighet eller är det kanske ok med pannkakor ??? Jag frågar er som är så kunniga :angel: :angel:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gårdagens pass var riktigt jobbigt

8km på crosstrainern blev det med ökat mostånd var 10:e minut. Totaltid 42minuter.

Slutade sista 2 minuterna på max och det känns i låren idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Martin, jag var precis som du för typ bara ett par månader sen. Tyckte alla som sprang på gym i tid och otid var lite konsiga :D Men nu har även lilla jag börjat :kla 43 år gammal, inte en dag för sent! Herregud vad det känns härligt, längtar tills mannen och sonen kommit hem så vi kan sticka till gymmet. Oftast tränar vi tillsammans och det är faktiskt jättetrevligt. Trodde att sonen skulle tycka det var pinsamt att morsan var med, men det är nog tvärtom.. Jag strävar inte efter att gå ner i vikt men däremot att fasta till mig. Som jag sagt hemma, det är muskler i vila ;D Men minsann, det verkar som det kommer att ge resultat. Anna, jag är en 43 årig tvåbarnsmamma med en snart vältränad kropp att vara nöjd med ;)Förresten, CT, det var en tuff övning. Känner av magen lite idag :P När jag ändå är igång. Vad säger ni om att äta pannkakor innan innebandy och fotbollsmatch?? Jag hann inte hem i tid en gång för att fixa käk till tösen som skulle spela fotbollsmatch. Jag fick ringa sonen och han gjorde pannkakor till henne. Trodde nog inte att det var det bästa men bättre än inget. Döm om min förvåning när hon var ovanligt duktig på den matchen. Kan det ha varit en tillfällighet eller är det kanske ok med pannkakor ??? Jag frågar er som är så kunniga :angel: :angel:

Härligt att höra att du också kommit igång. Det är precis som hos oss, mannen och jag tränar tillsammans, jätteroligt!

Det bästa med träningen är att man känner sig så mycket fräschare, och då blir man det.....och resultat kommer relativt fort!

Angående pannkakorna....hmmm jo visst är det en del kolhydrater i pannkakor....men jag undrar om det kanske va sylten ;) (sockret) som piggade på :)

Själv orkar jag inte träna på "bara" pannkakor....

Ha det gott.....och tipsa gärna om bra övningar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×