Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Captain Thailand

Träning, hälsa och kost

Rekommendera Poster

Gäst mpl

Läste mig just till att hälsenan sällan är speciellt inflammerad vid långvarig eller kronisk värk, det är tydligen en myt och missförstånd. Orsaken är svarare tendinos, som väl kortfattad innebär att senvävnaden läkt lite "fel".

Puffar igen lite för stötvågsbehandling, flera i min omgivning berättar hur bra det funkat för dom:

http://www.kiropraktorjs.se/tvbeh.php

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du provat antiflamatoriskt i 10 dagar och se om det hjälper?

Ja, i gelform. Voltaren etc i tablettform gillar inte magen efter en vecka, men kanske får jag överväga det.

Som jag förstår det är rehebaliteringsövningar och vila från "skadlig" träning viktigast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste mig just till att hälsenan sällan är speciellt inflammerad vid långvarig eller kronisk värk, det är tydligen en myt och missförstånd. Orsaken är svarare tendinos, som väl kortfattad innebär att senvävnaden läkt lite "fel".

Puffar igen lite för stötvågsbehandling, flera i min omgivning berättar hur bra det funkat för dom:

http://www.kiropraktorjs.se/tvbeh.php

Mmm, tack för tipset! Har också läst positivt om detta. Jag gissar att det i varje fall finns i Bangkok (Bumrungrad etc).

Jag tror (läs: hoppas) detta kommer att självläka. Men fortsätter problemen skall jag absolut testa denna metod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A voltaren är ej bra för magen men det finns en billigare variant av ipren (ibuprofen eller nåt sånt)som är riktigt bra och jag känner inget i magen av den!

Hej,

Har du provat antiflamatoriskt i 10 dagar och se om det hjälper?

Ja, i gelform. Voltaren etc i tablettform gillar inte magen efter en vecka, men kanske får jag överväga det.

Som jag förstår det är rehebaliteringsövningar och vila från "skadlig" träning viktigast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha,

"Barnbarnet" (lite läskigt scenario om det stämde) har så rätt så. :D

Han dyker upp om några dagar och tar hand om morfar, morfar ska få mycket lättuggad (läs flytande) föda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa interna skämt fattar jag inte...  ::)

Haha,

"Barnbarnet" (lite läskigt scenario om det stämde) har så rätt så. :D

Han dyker upp om några dagar och tar hand om morfar, morfar ska få mycket lättuggad (läs flytande) föda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Inget att bry sig om, bara en pojkvasker som försöker antyda att det är gammalt att vara 40.  :D

Idag blir det biceps och mage. Några av vännerna är ute och grillar och dricker öl, men även om det tar emot lite behärskar jag mig och ägnar dagen åt främst jobb och träning. :'(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men lilla Endoo, inte är du gammal :D livet börjar ju nu.

Nja, inläggen var egentligen inte från mig utan från en gemensam vän som var på besök. Och nej, jag är inte gammal jag har ju långt kvar till 40  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du provat antiflamatoriskt i 10 dagar och se om det hjälper?

Ja, i gelform. Voltaren etc i tablettform gillar inte magen efter en vecka, men kanske får jag överväga det.

Ett tips angående Voltaren i gelform är att linda in det behandlade området (om möjligt) med hushållsplast, typ Gladpack efter insmörjning. På så vis blir verkan bättre, gelen dunstar inte lika lätt. Smörj på, linda om med plast, tejpa gärna fast och ha kvar över natten så brukar det ha en bättre effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

M_Olsson,

Tack för tips!  :kla

Nästan smärtfri idag igen. Det verkar hjälpa att vila i kombination med tåhävningar och nämnd gel. Jag får bara se till att undvika bergspromenader minst en månad till.

Gympasset gick rätt bra, men jag var inte riktigt motiverad mentalt. Fick verkligen pusha mig för att inte vila för länge mellan seten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dagens "träning" bestod i att ta hand om en omkullblåst tall. Kommer med säkerhet ha träningsvärk i ryggen i morgon. Helt andra muskler än de som används på gymmet. :bb: 

Ja, man behöver inte alltid gå till gymmet. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

anna39,

Det kan vara en utmärkt idé! Ofta kan en duktig PT påtala vad som "är fel" och ge tips om övningar och rutiner som verkligen får igång kroppen och ger resultat.

Jag tränar ju regelbundet på gym numer, men resultaten (muskelutvecklingen) är inte riktigt desamma som de var när jag var 20-30 år, även om jag faktiskt har en bättre teknik och kunskap numer. Självklart är de lägre testosteronnivåerna den mest betydelsefulla faktorn.

Dock har jag märkt att kortare vila mellan seten (runt en till max två minuter) och att verkligen ta ut sig varje set är det som gäller. Dessutom att köra mycket basövningar (knäböj, marklyft etc). Det gör stor skillnad. Kanske inte så konstigt ;).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Beträffande kardioträning ger sk intervallträning av typen HIIT tydligen snabbare resultat än utdragen och relativt lågintensiv motion (snabba promenader, träningscykel etc). Dessutom kan man halvera passets längd.

http://en.wikipedia.org/wiki/High-intensity_interval_training

Dock är det förstås "trevligare" (för de flesta att ta en lång skogspromenad med hunden etc. Att byta ut vissa pass mot HIIT kan säkert hjälpa de flesta som inte bränner fett eller får taskiga resultat överlag. Så har ivf jag tänkt för egen del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×