Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gromer

Nästan allt om hyra/köra mopped i Thailand

Rekommendera Poster

ett tips som är idotsäkert kommer här

kostar en daghyra med det är det värt

är man det minsta orolig att ställa till det med moppen eller mc:n så hyr den 1 dag längre än vad du ska stanna i thailand.

Hitta ett ställe där dom inte vill ha pass eler kopia på pass, finns masssor eller spala dum så går dom med på att hyra utan att legitermera sig. skulle okyckan va framme så dumpa moppen i närheten av hyrstället o när dom saknar moppen så e du e "svedala" hel försäkrad så att säga, thaikillen lär hata dig o du bör inte åka tillbaka till samma ställe igen så klart

Bland alla dumsnåla tips som dyker upp i bland så måste väl det här vara ett av de mest korkade.

En bra försäkring kostar lite men du kan ställa till det ganska rejält utan att behöva oroa dig ekonomiskt.

För övrigt så är det ganska så fegt att inte kunna stå upp som en man (eller kvinna) och ta ansvar för vad man gjort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lika dum som när dom försöker blåsa dig på massa pengar på påhittaade eller faktiska skador ;-)

alla gör som själva vill, ingen tvingar en till något :D

nog om detta för min del

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett tips som är idotsäkert kommer här

kostar en daghyra med det är det värt

är man det minsta orolig att ställa till det med moppen eller mc:n så hyr den 1 dag längre än vad du ska stanna i thailand.

Hitta ett ställe där dom inte vill ha pass eler kopia på pass, finns masssor eller spala dum så går dom med på att hyra utan att legitermera sig. skulle okyckan va framme så dumpa moppen i närheten av hyrstället o när dom saknar moppen så e du e "svedala" hel försäkrad så att säga, thaikillen lär hata dig o du bör inte åka tillbaka till samma ställe igen så klart

Bland alla dumsnåla tips som dyker upp i bland så måste väl det här vara ett av de mest korkade.

En bra försäkring kostar lite men du kan ställa till det ganska rejält utan att behöva oroa dig ekonomiskt.

För övrigt så är det ganska så fegt att inte kunna stå upp som en man (eller kvinna) och ta ansvar för vad man gjort.

Var hittar man den typen av försäkring du pratar om? Vad kan den kosta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har under flera år hyrt moppe å mina resor. Jag har allrig blivit blåst på påhittade skador utan alltid haft med vanliga hedliga Thailändare att göra när jag hyrt. Om jag skulle vara så rädd att bli blåst att jag som poppo föreslår skulle begå bedrägeri lät jag hellre bli att hyra(ni får gärna rätta mig om jag missuppfattat Poppos förslag). För min del får Poppo:s förslag tummen ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett tips som är idotsäkert kommer här

kostar en daghyra med det är det värt

är man det minsta orolig att ställa till det med moppen eller mc:n så hyr den 1 dag längre än vad du ska stanna i thailand.

Hitta ett ställe där dom inte vill ha pass eler kopia på pass, finns masssor eller spala dum så går dom med på att hyra utan att legitermera sig. skulle okyckan va framme så dumpa moppen i närheten av hyrstället o när dom saknar moppen så e du e "svedala" hel försäkrad så att säga, thaikillen lär hata dig o du bör inte åka tillbaka till samma ställe igen så klart

Bland alla dumsnåla tips som dyker upp i bland så måste väl det här vara ett av de mest korkade.

En bra försäkring kostar lite men du kan ställa till det ganska rejält utan att behöva oroa dig ekonomiskt.

För övrigt så är det ganska så fegt att inte kunna stå upp som en man (eller kvinna) och ta ansvar för vad man gjort.

Var hittar man den typen av försäkring du pratar om? Vad kan den kosta?

För det första så bör man ju kolla att motorcykeln är ordentligt försäkrad och att den gäller även när du kör.

En bra försäkring för egen del bör man även ha då man befinner sig på resa. Själv har jag LF och den har även en ansvarsförsäkring som täcker så'nt som jag kan tänkas ställa till med upp till 10 miljoner bath.

Jag betalade drygt 2000 SEK för 6 mån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ett tips som är idotsäkert kommer här

kostar en daghyra med det är det värt

är man det minsta orolig att ställa till det med moppen eller mc:n så hyr den 1 dag längre än vad du ska stanna i thailand.

Hitta ett ställe där dom inte vill ha pass eler kopia på pass, finns masssor eller spala dum så går dom med på att hyra utan att legitermera sig. skulle okyckan va framme så dumpa moppen i närheten av hyrstället o när dom saknar moppen så e du e "svedala" hel försäkrad så att säga, thaikillen lär hata dig o du bör inte åka tillbaka till samma ställe igen så klart

Bland alla dumsnåla tips som dyker upp i bland så måste väl det här vara ett av de mest korkade.

En bra försäkring kostar lite men du kan ställa till det ganska rejält utan att behöva oroa dig ekonomiskt.

För övrigt så är det ganska så fegt att inte kunna stå upp som en man (eller kvinna) och ta ansvar för vad man gjort.

Var hittar man den typen av försäkring du pratar om? Vad kan den kosta?

För det första så bör man ju kolla att motorcykeln är ordentligt försäkrad och att den gäller även när du kör.

En bra försäkring för egen del bör man även ha då man befinner sig på resa. Själv har jag LF och den har även en ansvarsförsäkring som täcker så'nt som jag kan tänkas ställa till med upp till 10 miljoner bath.

Jag betalade drygt 2000 SEK för 6 mån.

Annat än den obligatoriska â€trafikförsäkringen†kan man nog inte räkna med när man hyr moppe.  Så även om den är ordentligt försäkrad så täcker det ju knappast vagnsskada så att säga. Normal hemförsäkring och reseskydd täcker ju inte skador man kan tänkas orsaka på moppen. Då låter det ju intressant med en ansvarsförsäkring men kanske lite dyrt då om man bara är i thailand på semester ett par månader om året. Vad är LF?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade Läns Försäkringar under mitt första bonde år i Thailand och hel året kostade under 2000 men det berodde på att jag bodde i Stockholm, andra har fått betydligt dyrare, och den skulle täcka allt. Som jag förstod det gjorde även deras vanliga reseförsäkring som gäller 45 dagar det också för jag hade bara en förlängning, men det går jag inte i god för. Någon som vet säkert hur den ser ut. Vore nog av intresse för flera resenärer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det nån anledning att ha sitt svenska B Körkort på sej när man kör moppe i Thailand? Har det nån fördel om man skulle bli stoppad?

Absolut. I en vanlig kontroll funkar det utmärkt för att slippa tidsödande strul och 3-500 bath i böter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det nån anledning att ha sitt svenska B Körkort på sej när man kör moppe i Thailand? Har det nån fördel om man skulle bli stoppad?

Absolut. I en vanlig kontroll funkar det utmärkt för att slippa tidsödande strul och 3-500 bath i böter.

Det fungerar som sagt var alldeles utmärkt. EU-loggan brukar imponera lite på dem.

Jag fick dock nyligen böter (200 bath) för att ha kört utan körkort i Nong Khai.

Polisen frågade efter mitt pass som jag vänligt lämnade över, han skrev lite grann och bad oss åka över till stationen och betala.

När jag väl förstod varför jag fick böter var det för sent att bråka om det.

Jag körde nämligen på fel sida när jag stoppades och trodde att det var därför.

Så, fram med körkortet även om polisen frågar efter passet.

På julfesten träffade jag polisen som bötfällt oss och när jag förklarade att jag hade svenskt körkort så bad han om ursäkt och bjöd på en öl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SE

Chryzaliz : Alltså, Kör gärna på fel sida vägen, men se till att du har körkortet med dig :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo ha med körkort. MEN du ska ha kopia på ditt körkort som du ska visa fram.

Varför då?

Har du inte originalet och att kontrollen utförs efter att kontoret stängt så vet jag inte vad du får göra. Normalt bli körkortet pant för att du dagen efter kommer och betalar. I värsta fall blir det som för många Thai. Parka hojen och gå.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo ha med körkort. MEN du ska ha kopia på ditt körkort som du ska visa fram.

Nu vart jag också nyfiken. Varför ska man ha en kopia?

Dessutom behöver dem absolut inte godta en kopia.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chryzaliz : Alltså, Kör gärna på fel sida vägen, men se till att du har körkortet med dig :D

Jag tror inte att det finns nå'n "fel sida". Det är "den andra vänstersidan"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ha kopia / riktiga med sig. Men lämna fram Kopian.

Skulle det nu vara något fel så kommer dom ta din kopia och inte den riktiga.

T ex min syster när hon hyrde från hotellet, så hade dom missat någon dag på försäkringen.

Dom tog hennes körkorts kopia, och detta var inte helt enkelt att få tillbaka. För man  skulle åka och betala sen hitta han igen osv. Så man visar bara kopian så kommer dom acceptera den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena.

Jag har en väldigt god vän som bor i Phuket. Han har börjat hyra ut Moppar som

är helförsäkrade mot ALLT. Även om du krockar,välter eller vad det nu kan vara.

Han är den ända(tror jag) som har lyckats fixa denna deal med försäkringsbolaget.Dom ligger nog lite högre i pris än dom andra som hyr ut men det kan det ju vara värt kanske...Om någon vill ha hans nummer kan ni ju hojta till.

Robban

Hej!

Ja Tack!!

Ska till Phuket i nov

Undrar om han är kvar??

:pra

//kata

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena.

Jag har en väldigt god vän som bor i Phuket. Han har börjat hyra ut Moppar som

är helförsäkrade mot ALLT. Även om du krockar,välter eller vad det nu kan vara.

Han är den ända(tror jag) som har lyckats fixa denna deal med försäkringsbolaget.Dom ligger nog lite högre i pris än dom andra som hyr ut men det kan det ju vara värt kanske...Om någon vill ha hans nummer kan ni ju hojta till.

Robban

Hej!

Ja Tack!!

Ska till Phuket i nov

Undrar om han är kvar??

:pra

//kata

Då antar jag att kravet är att man har körkort förmotorcykel Thai eller internationellt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa det där med att hyra motorcykel i Thailand. Är man inte van vid trafiken därnere kan det gå åt helvete väldigt snabbt. Jag kör tung hoj här hemma, och är rätt så erfaren när det gäller motorcyklar. Men jag skulle aldrig komma på tanken att hyra därnere

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippa det där med att hyra motorcykel i Thailand. Är man inte van vid trafiken därnere kan det gå åt helvete väldigt snabbt. Jag kör tung hoj här hemma, och är rätt så erfaren när det gäller motorcyklar. Men jag skulle aldrig komma på tanken att hyra därnere

Klockren +1 på den. Åker också hoj här hemma men åker hellre taxi där nere.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×