Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Gromer

Nästan allt om hyra/köra mopped i Thailand

Recommended Posts

Tjena!

Någon som kan tipsa om en bra mopeduthyrare på Koh Chang?

Finns uthyrare längs med stora vägen, men Vi hyrde av Resorten vi bodde på (på Koh Chang) 250 bth / dygn. Kändes väldigt säkert, kolla moppen innan Du ger Dig iväg. På med hjälmen också!! ;)

Vill berätta om vad som hände vänner till mej i veckan. Dom hade hyrt en moppe på Phuket i flera veckor utan problem. En dag när dom var på stranden och skulle hem så var moppen borta. Stulen! Dom ringde till moppefirman och undrade om dom skulle polisanmäla men firman sa att dom skulle avvakta nån dag. Polisanmälan behövdes ej. Underligt...

Firman erbjöd dom att hyra en ny moppe mot ny deposition på 2000 bht. Nästa dag säger firman att "nu har moppen kommit tillrätta"! Efter diverse diskussioner så avslutades det gamla avtalet och efter ytterligare påtryckningar återbetalades depositionen. Ingen ny moppe hyrdes av detta företag. Efterforskningar bland vänner inom lokalbefolkningen bekräftade att ett vanligt scam är att firman själv stjäl sin egen moppe genom att föja efter med reservnyckeln, ta moppen vid lämpligt tillfälle och hyra ut den till en annan kund och få en ny depositionsavgift!  >:(

Jag har då aldrig betalat nån deposition när jag hyrt motorbike i Thailand.. Är det vanligt? Vad brukar den vara på i snna fall?

1000 thb har jag alltid lämnat i deposition oavsett om jag hyrt 1 dag eller 3 månader.

Här i Jomtien har jag hyrt på samma ställe varje gång och även om de känner igen mig så är det alltid 1000 thb. För mig är det en självklarhet och som jag ser det ett tecken på seriositet, de driver ju en affärsverksamhet.

Betalar du hyran i efterskott då? Eller varför ska dom i sånna fall ha deposition? Man brukar ju dock få betala extra om man lämnar tillbaka den försent..