Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Gromer

Nästan allt om hyra/köra mopped i Thailand

Recommended Posts

Hej hej jag har bara varit i Phuket men antar det är nästan samma överallt.

Jag har hyrt moppe båda gångerna där utan försäkring och utan körkort.

Försäkring har dom oftast inte där bara på några ställen finns men dom är sällsynta men tänk på kolla upp hemförsäkringen var den täcker annars kan stora kostnader komma om du skulle skada dig.

När du Hyr en moppe så kommer dom vilja ta ditt pass försök därför göra kopia av passet innan du åker ditt och är dom inte villiga ta din kopia gå till annat ställe.

Ha kamera med, knäpp kort på moppen innan du hyr den och ha med han som säljer den på minst 1 fotto med mopeden ochså och lått han se att du tar kort på den ifall det skulle vara någon skada på den. För att annars kan dom säga att du har gjort denna skada när du lämnar tillbaka den fast du inte har det.

En moppe kostar ca 250 bath per dag. Det beror lite på hög/lågsäsong och hur ny modelen är och hur många dagar du ska hyra den.

Dom ger ofta dig ett papper du ska skriva på. I detta papper så fyller han/hon i en del.  En av sakerna dom kommer fylla i är om moppen blir stulen/crashad så får han som hyr betala xxxxx. Och detta kan vara väldigt farligt. Min Syrra te x  dom ville ha 80000 bath av om den vart stulen / crashad och det är mera än en ny kostar.

En annan fråga som kan stå på den är man ska fyla i vart man bor alltså i Thailand. Och det finns vissa personer som det har hänt att dom har åkt till ditt ställe på natten och tagit moppen med en extra nyckel. Och om det nu skulle vara min syrra te x då skulle hon betala 80000 bath + dom har ju redan moppen. Visst det har inte hänt så många vad jag vet men det kan!.

Sen i moppen nästan vid bena så sitter en vit lapp, med massa nummer på. Detta är försäkringen för moppen. Kolla datumet innan du hyr att den har försäkring. Annars om du åker fast i en kontroll får du betala 300-500 bath + ibland behöva åka till polisstationen och betala dom.

Angående körkort om ni nu har det ha kopior på detta ochså!. Skulle du  t ex åka fast i en kontroll för du inte har försäkring så kommer dom ta ditt körkort fast du får köra själva moppen. Och skulle en polis ta nu något av er kolla på hans hjälm.  Alla poliser ha ett nummer t ex 5232 på sin hjälm. Går du då till en annan polis och säger t ex 5232 har mitt körkort jag har betalat försäkringen och vill att han ska ge tillbaka mitt körkort. Så ringer dom upp 5232 över radion/telefon och så kommer han dit. Innan jag visste det så sprang jag och min syrra 2 timmar över Karon och letade precis efter 1 polis.

Ok angående tankning. Det finns stora respektiva små bensinmackar. Dom stora bensinmackarna är som statoil i sverige men dom är uppe till ca 18:00 sen stänger dom. Det kostar ca 150 bath för en 16 mil kanske för moppe. Men när du tankar på dom här stora mackarna kolla att dom nollställt räkneverket innan dom börjar tanka din mopped! annars får du betala den som var innan dig och din besin.  Sen finns det dom små ställerna som är öppna dygnet runt men där kostar bensinen betydligt mera 2-3 gånger mera.  Dom står längst gatorna med små flask stånd. I dom där flaskorna är bensinen dom serveras ofta med 75 cl i varje flaska.

Ok angåenden körkort så kan man hyra utan det. Men detta vet jag inte säkert. Stoppar en polis en så ska man betala 300 bath så får man 24 timmars skydd att bli stoppad igen. 

Men är det en stor polis kontroll vet jag inte om det funkar. Någon annan kanske vet med stor respektive liten poliskontroll.

Angående hjälm så kan du betala 300 bath om du åker utan så får du detta 24 timmars skydd. Dom ger dig en lapp så skulle du bli stoppad igen så visar du upp den. Men jag själv ser hjälm som en självklarhet.

Det är vänster trafik i Thailand och det kan vissa ha problem med känner ni er osäkra ta inte mopped vissa gator går trafiken väldigt snabbt och ni har inte mycket tid att fundera.  Men 2 gator i Patong så kör man som höger trafik. Jag vet tyvärr inte hur skylten ser ut om det nu finns  Jag lärde mig vilka gator för jag körde där ofta men fick skaplig panik första gången  tänkte är alla onykta här eller jag har ju inte druckit!.

Ganska många gator i alla fall Phuket är enkeltrafik gator så det får ni vara berädda på och tänka på ni kan inte svänga in på alla gator heller. Men åker ni där över ett tag så lär ni er detta och sedan blir inte mycket problem.  Och ligger ni efter "ofta en thailändare" och han blinkar vänster var inte säker på det. När jag var där så såg jag kanske 10-15 dagligen blinkade fel håll och ibland inte ens stängde av blinkersen.  Ligg aldrig nära en bil bakom tänk på bromsträckan. Jag har själv gjort det misstagen 2 gånger och varit riktigt nära. Vissa bilar kan bara stanna ibland och springa av och göra något även fast det är en stor gata/liten gata.

Skulle du krocka med någon thailändare så är det 98 % säkerhet att du får skulden även fast han/hon gjorde fel. Och med dett kan det bli stora kostnader för du har ju inte själv försäkring på moppen och han / hon troligtvis inte har det heller.

Jag kanske har glömt något men detta var en ganska stor förklaring men skriv gärna mera frågor och svara på frågorna jag hade om polisen om ni kan.

//Gromer

Jag har funderat en del på just det du skrev om att lämna sitt körkort.

Där jag har hyrt förut så vill de alltid ha körkortet men i år har jag tänkt att även köra bil och då behöver jag ju mitt körkort och ens pass vill man ju inte lämna ifrån sig.

Men brukar det funka att lämna en kopia istället?

I så fall skall jag ta med ett par kopior på både körkort och pass.

Stora bensinstationer har öppet till 21 på kvällen. Lappen som sitter på moppen är skattemärket, nu har vi år 2552. Det kan stå det eller 2553 (nästa år)

Uthyraren måste ta ditt pass eller körkort. De kan ev acceptera en kopia, men det är inte säkert. Legitimations-tvånget är en av anti-terrorist-lagarna (folk använder fordon för att spränga bomber). Det är också en försäkringar för uthyraren, om han känner dig eller känner någon som känner dig tar han säkert en kopia. Men det är tyvärr vanligt att folk som hyr försöker blåsa uthyrare - inte bara åt andra hållet. Kolla på plats med andra turister/utlänningar vem de hyr av. Det finns många seriösa uthyrare, men tyvärr även oseriösa.

Tjena.

Jag har en väldigt god vän som bor i Phuket. Han har börjat hyra ut Moppar som

är helförsäkrade mot ALLT. Även om du krockar,välter eller vad det nu kan vara.

Han är den ända(tror jag) som har lyckats fixa denna deal med försäkringsbolaget.Dom ligger nog lite högre i pris än dom andra som hyr ut men det kan det ju vara värt kanske...Om någon vill ha hans nummer kan ni ju hojta till.

Robban

Jag har funderat en del på just det du skrev om att lämna sitt körkort.

Där jag har hyrt förut så vill de alltid ha körkortet men i år har jag tänkt att även köra bil och då behöver jag ju mitt körkort och ens pass vill man ju inte lämna ifrån sig.

Men brukar det funka att lämna en kopia istället?

I så fall skall jag ta med ett par kopior på både körkort och pass.

I vissa fall funkar det. Men annars gå till en annan som hyr ut. Så ta med några kopior av varje sak pass/körkort.

Tjena.

Jag har en väldigt god vän som bor i Phuket. Han har börjat hyra ut Moppar som

är helförsäkrade mot ALLT. Även om du krockar,välter eller vad det nu kan vara.

Han är den ända(tror jag) som har lyckats fixa denna deal med försäkringsbolaget.Dom ligger nog lite högre i pris än dom andra som hyr ut men det kan det ju vara värt kanske...Om någon vill ha hans nummer kan ni ju hojta till.

Robban

Bra att veta Robban, det finns någon till men dom är väldigt få. Men priset ligger kanske på det dubbla för att hyra men det kan det vara värt.

Valtomte du kan hyra utan körkort, du kan köra utan körkort.

Men skulle polisen stoppa dig ja då är det 300bath oftast.

Titta på bilden, hon frågade inte något  ;)

Hyrde moppe på Samui i Lamai och dom fick nöja sig med en kopia på passet.

Det verkade vara köparens marknad när vi hyrde 2 x 2 veckor.

Det där med försäkring på moppen skulle man gärna betala lite extra för.

Valtomte du kan hyra utan körkort, du kan köra utan körkort.

Men skulle polisen stoppa dig ja då är det 300bath oftast.

Titta på bilden, hon frågade inte något  ;)

Ok tack, såg det nu :).

Ett litet klagörande: Det är inte mopeder som de hyr ut utan motorcyklar. MC:n på bilen är en Honda Wave 125 (eller Honda Dream 125). I Sverige heter de Honda Innova 125i. Den har 9.3 hästar och toppar 94 km/h. Jag ägde en sån i 2 år här hemma. Har nu en annan båge.

Viktigt att känna till är att om du inte har svenskt mc-kort kan du få problem att få ersättning via din svenska försäkring vid olycka eftersom det är olovlig körning.

Jag har mc-kort och hyr ofta mc i Thailand men kör väldigt försiktigt. Skulle inte drömma om att köra iförd flipflops och kortbyxor...

MC:n på bilen är en Honda Wave 125 (eller Honda Dream 125).

Ett meningslöst inlägg av mig, jag vet.

De e en Dream, Wave har sina framblinkers längre ner  :angel:

Ett litet klagörande: Det är inte mopeder som de hyr ut utan motorcyklar. MC:n på bilen är en Honda Wave 125 (eller Honda Dream 125). I Sverige heter de Honda Innova 125i. Den har 9.3 hästar och toppar 94 km/h. Jag ägde en sån i 2 år här hemma. Har nu en annan båge.

Viktigt att känna till är att om du inte har svenskt mc-kort kan du få problem att få ersättning via din svenska försäkring vid olycka eftersom det är olovlig körning.

Jag har mc-kort och hyr ofta mc i Thailand men kör väldigt försiktigt. Skulle inte drömma om att köra iförd flipflops och kortbyxor...

Har du någon grund för det påståendet?

Måste slå mig själv på fingrarna HÅRT. Blinkersen kan sitta både uppe och nere på de olika modellerna åtminstone på Wave.

Ska man komma med onödiga inlägg bör dem åtminstone vara korrekta.

Jag ber om ursäkt  ::)  :)

Måste slå mig själv på fingrarna HÅRT. Blinkersen kan sitta både uppe och nere på de olika modellerna åtminstone på Wave.

Ska man komma med onödiga inlägg bör dem åtminstone vara korrekta.

Jag ber om ursäkt  ::)  :)

Endoo!

Det finns en egen tråd för såna inlägg. :nau>:D:laugh:

Jorå: En trimmad EU-moped räknas som lätt motorcykel i Sverige och då gäller inte vagnskada m.m:

http://www.emotor.se/nyheter/visa.php?340

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=178783

Kan därför inte se hur man skulle få ersättning om man kör olovligt och kraschar en mc i Thailand.

Om den svenska försäkringen täcker personskador vid olovlig körning har jag inte koll på. Men det låter väl tveksamt. Nån som vet mer?

Framgår inte om dessa killar hade mc-kort eller ej:

http://www.aftonbladet.se/resa/article3452074.ab

Vidare:

"Several insurance companies have a fine print stating that the driver should hold a valid Thai driving licence to be fully covered."