Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Gromer

Nästan allt om hyra/köra mopped i Thailand

Recommended Posts

Skippa det där med att hyra motorcykel i Thailand. Är man inte van vid trafiken därnere kan det gå åt helvete väldigt snabbt. Jag kör tung hoj här hemma, och är rätt så erfaren när det gäller motorcyklar. Men jag skulle aldrig komma på tanken att hyra därnere

Klockren +1 på den. Åker också hoj här hemma men åker hellre taxi där nere.

Svårt ämne detta! Om man stannar länge, typ flera månader i Thailand så blir taxikostnaderna enorma. Jag brukar cykla (inom nån mils avstånd) men det är nog en falsk trygghet. Ingen tar hänsyn till en cyklist! Om man kör moppe eller Mc så har man en viss chans att ta sig ur vissa situationer, som cyklist är det svårare. Jag har Mc-kort och har haft tung Mc i många år, dock ej f n, men i ThaIland vete 17 hur man ska göra. Hyra bil är nog det säkraste vid längre vistelser.

Skippa det där med att hyra motorcykel i Thailand. Är man inte van vid trafiken därnere kan det gå åt helvete väldigt snabbt. Jag kör tung hoj här hemma, och är rätt så erfaren när det gäller motorcyklar. Men jag skulle aldrig komma på tanken att hyra därnere

Jag har inget MC-kort i Sverige och har därmed aldrig kört motorcykel där. Här nere kör jag däremot ca. 2000 mil om året.

Det handlar om att köra med insidan av huvudet vilket så gott som samtliga dödsoffer i mc-olyckor inte gjorde.

Komma ned som turist, hyra en moppe under en 2 eller 3 veckors semester - rena VANSINNET, oberoende om du är van mc åkare eller inte.

Trafikkulturen är HELT annorlunda, om det sen är helt fel eller inte är jag inte man till att bedöma.

Gör man som i Sverige, sitter och halvsover bakom ratten (eller styret) och räknar med att alla andra är lika tröga som jag är, går det åt helvete fortare än kvickt.

I Thailand händer det saker och ting fortare än man hinner tänka - alltså bör körsättet sitta i ryggmärgen och inte behöva gå hela vägen till hjärnan - då hinner du inte med.

"Mopeder" som kör högertrafik, även bilar ibland, är något rätt så självklart i de fall som detta sker, visserligen inte strikt lagenligt - men vadådå, det var ju smidigast att göra så just då.

Kan du resonera på detta vis utan att din hjärna störs är du en liten bit på rätt väg.

Det svåraste måste vara att skaffa sig erfarenhet som förare i Thailand utan att köra en meter som oerfaren.

Det är naturligtvis viktigt att ha respekt för trafiken i Thailand. Personligen skulle jag inte vara utan den frihet och rörlighet moppe ger mig men är man rädd gör man nog bäst i att låta bli att köra.

De flesta dödsolyckor med faranger beror nog inte på att de är ovana i den thailändska trafiken. De beror på fyllestyrningar och vansinneskörningar.

I thailändsk media så förskönar man inga omständigheter vid en olycka. Har någon varit full och kört ihjäl sig så beskrivs det utan omsvep.

Vanssinneskörningar som slutar  med döden beskrivs med bilder som ibland får en obduktion att hamna i lä.

Det är sällsynt att man läser om helt "vanliga" turister som ställt till det i trafiken.

Vi funderar på att hyra "familjemoppe" eller 2 mopeder i Mae Phim och köra försiktigt under dagtid. Är trafiken även där vansinnig?

Skulle inte komma på tanken att hyra moppe i Phuket eller Koh Chang men vad jag har förstått är det inte så kuperat i Mae Phim området.

Vi funderar på att hyra "familjemoppe" eller 2 mopeder i Mae Phim och köra försiktigt under dagtid. Är trafiken även där vansinnig?

Skulle inte komma på tanken att hyra moppe i Phuket eller Koh Chang men vad jag har förstått är det inte så kuperat i Mae Phim området.

Vi var i Mae Phim nov/dec förra året och hade en "familjemoppe" (sidovagn) som vi körde till stränderna runt omkring på dagarna och in till restaurangerna på kvällarna. Tyckte inte att trafiken där var särskilt besvärlig, är ju i stort sett bara en bred huvudgata utan korsningar, och tar man det bara lugnt och puttrar på lite vid sidan av vägen så är det inga problem. Att vi sedan ibland åkte sju personer på den var kanske att utmana ödet lite, men vi tog det försiktigt och klarade oss utmärkt... :cool

Jag har hyrt moppe varje gång jag varit nere i Thailand.

Både på koh chang, Koh samet, & Lanta.

Har alltid lämnat ifrån mig passet utan problem, aldrig nån som ens tittat på moppen när jag lämnat tillbaka den.

Kan det vara så att man hyrt av shyssta Thailändare & inte "maffian"? Troligen!

Så fortsätt kör moppe, men håll nere hastigheten & njut av utsikten istället!

Hej,

Jag försöker undvika generaliseringar om nationaliteter, men gör ett undantag ;)

Många kineser lever väldigt farligt i trafiken här. Många kör vingligt, mitt i vägen, för sakta (!) och i gäng/på rad. Rena mardrömmen för en skenande betongbil. :pra>:(

Ps. Visst är det bättre att köra sakta än fort, men nu menar jag osäkert, småvinglande och oförutsägbart beteende i trafiken.

Vi var i Mae Phim nov/dec förra året och hade en "familjemoppe" (sidovagn) som vi körde till stränderna runt omkring på dagarna och in till restaurangerna på kvällarna. Tyckte inte att trafiken där var särskilt besvärlig, är ju i stort sett bara en bred huvudgata utan korsningar, och tar man det bara lugnt och puttrar på lite vid sidan av vägen så är det inga problem. Att vi sedan ibland åkte sju personer på den var kanske att utmana ödet lite, men vi tog det försiktigt och klarade oss utmärkt... :cool

Vad tyckte ni annars om Mae phim? Vi kommer att bo vid Novotel som inte ligger vid mae phim men i närheten. Tar gärna emot tips om snorklingsutflykts arrangörer, massageställen, restaurander och stränder.

Jag minns själv de första gångerna man hyrde en 125a i Kata/Karon :)

Det var läskigt, men efter att man kört 100+ mil där nere så lär man sig snabbt "Hinner jag nu? Kommer dom vänta?" för OFTAST så väntar iallafall THAI och de känns som de mer försiktiga i trafiken.

Däremot som CT sa, andra nationaliteter som t.ex Ryssar/Japaner är farliga i trafiken då de tror att vägen tillhör dom.

Ligger allt för sakta/långt ut i vägbanan/plötsligt tvärbromsar/använder aldrig blinkers...

Många av er som varit i Patong blir nog lite nervösa av 4-vägskorsningen, den första när man kommer från Karon hållet :)

Där kan det hända en olycka snabbt. Brukar ligga bakom en annan bil och köra över så fort som möjligt. Även rondeller är folk väldigt försiktiga i.

Det var läskigt, men efter att man kört 100+ mil där nere så lär man sig snabbt "Hinner jag nu? Kommer dom vänta?" för OFTAST så väntar iallafall THAI och de känns som de mer försiktiga i trafiken.

Däremot som CT sa, andra nationaliteter som t.ex Ryssar/Japaner är farliga i trafiken då de tror att vägen tillhör dom.

Ligger allt för sakta/långt ut i vägbanan/plötsligt tvärbromsar/använder aldrig blinkers...

Många av er som varit i Patong blir nog lite nervösa av 4-vägskorsningen, den första när man kommer från Karon hållet :)

Där kan det hända en olycka snabbt. Brukar ligga bakom en annan bil och köra över så fort som möjligt. Även rondeller är folk väldigt försiktiga i.

Ibland är man inte riktigt vaken. Jag missade ironin och skulle precis avfärda ditt påstående som imbecillt.

Jag skulle väl knappast köra "moppe" i Bangkok eller Phuket men på Jum eller Lanta känns det OK.

Hjälper om man har körkort för MC, kör nykter, har hjälm och kör försiktigt...

Som bofast skulle jag givetvis ha bil men som turist är det rätt smidigt att hyra en moppe nån dag eller två.

Ibland är man inte riktigt vaken. Jag missade ironin och skulle precis avfärda ditt påstående som imbecillt.

Ironi? Är helt seriös. Av det (lilla) jag sett i södra delen av Phuket så har thailändarna "bra" överseende med oss faranger vad gäller korsningar/rondeller och diverse. Jag vet även om massa idiotiska thaifolk som kör som om de stulit både bil & bensin.

Tycker de flesta trafikbrott som jag sett med egna ögon har tillhört oss från Europa, kanske inte konstigt med tanke på vänstertrafik osv.

Guest elglenno

Ironi? Är helt seriös. Av det (lilla) jag sett i södra delen av Phuket så har thailändarna "bra" överseende med oss faranger vad gäller korsningar/rondeller och diverse. Jag vet även om massa idiotiska thaifolk som kör som om de stulit både bil & bensin.

Tycker de flesta trafikbrott som jag sett med egna ögon har tillhört oss från Europa, kanske inte konstigt med tanke på vänstertrafik osv.

inte helt ovanligt man ser vita personer på sporthojar i shorts och ingen hjälm åka som galningar mellan bilar och köra på bakhjulet, har med hänt thai kör upp jämsides när dom ser man är lite försiktigt och gör tecken för att vilja köra race.

Guest elglenno

Ett tag trodde jag nog faktiskt det var helt ok köra moppe 125cc eller vad det nu är lite små berusad då både thai och turister i stort sätt parkerar i barerna eller utanför diskona och sen kör hem på natten.

Det måste verkligen vara lite du sett om du upplever det så.

Själv skall jag åka till jobbet strax och på den resan lär jag säkeligen få se nå'nstans mellan 50 och 100 trafikbrott.

Folk som kör utan hjälm och rödljuskörning är de dominerande förseelserna. Blockera körfält, stå på övergångsstället vid korsningar, fortkörning och allmän vårdslös körning är andra.

Jag har 6 km till jobbet och min väg dit består av 7 korsningar(varav 2 är in och utfarter), 3 trafikljus och 1 järnvägsövergång.

Mestadels raksträckor och inga konstigheter alls. Jo, passagen av Sukhumvit är ju livsfarlig förstås oavsett tid på dygnet.

Där kör thaiarna dock gladeligen mot rött fast det kommer fordon dundrande i 100 knyck(även när det slagit om till rött för dem)

Resan tar mellan 12 0ch 18 min beroende på om jag har flyt vid trafikljusen, jag stannar nämligen och väntar på grönt till mångas förtret.

Visst ser jag några farang också som bryter mot trafikreglerna och då handlar det oftast om att köra utan hjälm. Kan nog utan att ljuga påstå att det bara rör sig om några få procent

Hej,

Här på Samui kör många faranger som biltjuvar. Inte minst bilförare. Det verkar vara väldigt viktigt att ligga först verkar många tycka. Därför är dåraktiga omkörningar (ibland mot mötande trafik) dessvärre inte helt sällsynta.

Att många thai kör utan vett är också ett faktum.

Ps. Jäklar vad vanligt det börjar bli med svindyra SUV:ar här på ön. Splitternya BMW, Porsche, Lexus och en och annan Volvo. Nu snackar vi om bilar som går loss på 3-10 miljoner baht!

Vad tyckte ni annars om Mae phim? Vi kommer att bo vid Novotel som inte ligger vid mae phim men i närheten. Tar gärna emot tips om snorklingsutflykts arrangörer, massageställen, restaurander och stränder.

Mae Phim var perfekt om målet med semestern var att sola, bada och ta det lugnt. Utelivet kändes väldigt begränsat och det hände inte mycket efter kl 21. Vi hyrde hus i bostadsområdet Blue Mango och precis utanför fanns Mae Phim Plaza med restaurangen Buffalo Bill som var ett helt okej steakhouse, samt ytterligare någon bar och en minilivs/café. I övrigt tog vi moppen längs huvudgatan ner till restaurangområdet där det fanns väldigt många att välja på. I stort sett samma klass på alla, men Ph-Fish Café, Sunshine Bar, Italienaren La Cappana och Villa Bali (grymma pizzor) var de bästa vi testade. Själva huvudstranden var gigantisk och ödslig och det var lätt att hitta en egen plats nedanför någon av de många enkla strandrestaurangerna, men särskilt mysig var den inte. Då var det bättre att ta moppen ett par kilometer mot Ban Phe-hållet och svänga av till Coca Cola Beach som var mkt mysigare och även där fanns två hyggliga strandrestauranger. Närheten till Samet är givetvis ett plus och dit bör man ta sig på en utflykt från Ban Phe. Övrigt som var ett stort plus med Mae Phim var att prisläget kändes betydligt lägre än t ex Phuket och man slapp också helt störande strandförsäljare samt skräddare etc. Vädret var också väldigt stabilt när vi var där i slutet nov början dec.

Det måste verkligen vara lite du sett om du upplever det så.

Själv skall jag åka till jobbet strax och på den resan lär jag säkeligen få se nå'nstans mellan 50 och 100 trafikbrott.

Folk som kör utan hjälm och rödljuskörning är de dominerande förseelserna. Blockera körfält, stå på övergångsstället vid korsningar, fortkörning och allmän vårdslös körning är andra.

Jag har 6 km till jobbet och min väg dit består av 7 korsningar(varav 2 är in och utfarter), 3 trafikljus och 1 järnvägsövergång.

Mestadels raksträckor och inga konstigheter alls. Jo, passagen av Sukhumvit är ju livsfarlig förstås oavsett tid på dygnet.

Där kör thaiarna dock gladeligen mot rött fast det kommer fordon dundrande i 100 knyck(även när det slagit om till rött för dem)

Resan tar mellan 12 0ch 18 min beroende på om jag har flyt vid trafikljusen, jag stannar nämligen och väntar på grönt till mångas förtret.

Visst ser jag några farang också som bryter mot trafikreglerna och då handlar det oftast om att köra utan hjälm. Kan nog utan att ljuga påstå att det bara rör sig om några få procent

Det är sant, jag har sett väldigt lite då jag enbart varit i Thailand 6 gånger i totalt 14 veckor mestadels i Phuket, en kort visit i BKK och några dagar i Pattaya/Rayong. Vad jag förstått bor du där så din syn på saken stämmer nog mer överens med verkligheten än min.

De värsta thaiförarna jag erfarat är de som kör Commuter-bussarna (och tuktuk). Där är det omkörning vid mötande, i kurvor, mitt i stan, och sedan svänger de av 100 meter efteråt. För tankesättet att ligga bakom en scooter i 60 km/h några hundra meter går inte.

När man tog taxi inne i BKK satt man på helspänn när de låg i 120 km/h 3 meter bakom bilen före i spöregn.

När jag var nere i Phuket i Juli så blev jag stoppad av polisen i kontroll, bakom mig kom det 2 ungar (utlänningar) på samma moped som kanske va 12 & 13 år gamla. Polisen sa till pappan som åkte före på sin egen scooter

"Det är väldigt farligt att låta dom köra här och dom är absolut inte gamla nog" jag vet inte hur det gick för dom men jag hoppas dom inte fick fortsätta därifrån.

Hursomhelst får man va väldigt försiktig om man ska köra där nere, oavsett erfarenhet. Är det mycket trafik låter jag tjejen köra, som är thai :)

Hursomhelst får man va väldigt försiktig om man ska köra där nere, oavsett erfarenhet. Är det mycket trafik låter jag tjejen köra, som är thai :)

Personligen skulle jag inte låta min tjej köra speciellt inte om det är mycket trafik. Jag anser mig vara en bra mycket bättre förare än vad hon är trots att hon är Thai eller kanske för att hon är Thai.

Personligen skulle jag inte låta min tjej köra speciellt inte om det är mycket trafik. Jag anser mig vara en bra mycket bättre förare än vad hon är trots att hon är Thai eller kanske för att hon är Thai.

Ta det sistnämnda Mankan ;)

Vet man VART man ska, ligger rätt och ger f*n i att titta på allt ovidkommande är det inga problem, inte ens att köra i Bangkok. Viktigast är att hålla avstånd, måste vara så KORT att INGEN bara ens tänker tanken på att försöka komma emellan mig och framförvarande fordon.

Det är precis lika svårt för en landsortsbo att för första gången komma in och köra i Stockholm när han/hon inte råkar.

Exempelvis, på Essingeleden går det runt 80km/tim, när det inte är rusningstrafik och avståndet mellan bilarna är oftast UNDER 10 meter - fungerar väldigt bra.