Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Linda m Fam

Vätskeersättning??

Rekommendera Poster

Många rekommenderar oss att ta en dos vätskeersättning varje morgon, barn som vuxen. Det måste ju va en skitbra idè att fylla på med lite salter och mineraler.En återställare.

Nu undrar jag om nån vet vad den ersättning som finns i thailand heter den ska tydligen vara mycket godare än vår svenska Resorb??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att vi köpte nått pulver på apotek i thailand som va som vätskeersättning till våra barn.

Det visade sig senare att det inte va riktigt lämpat för barn. Kommer tyvärr inte ihåg vad det hette men jag tror det va blåa påsar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många rekommenderar oss att ta en dos vätskeersättning varje morgon, barn som vuxen. Det måste ju va en skitbra idè att fylla på med lite salter och mineraler.En återställare.

Nu undrar jag om nån vet vad den ersättning som finns i thailand heter den ska tydligen vara mycket godare än vår svenska Resorb??

Det pulver som jag köpt här i BKK heter OREDA R.O. Det smakar apelsin.

Om ni tycker att pulvret är äckligt kan ni prova att blanda ut det i vatten.  ;)

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni tycker att pulvret är äckligt kan ni prova att blanda ut det i vatten.  ;)

Leo

Oh fan!! :D tyckte det kändes skumt att dra i näsan! Har bara hört om nåt vitt pulver som ska in i näsan! Hm men det kanske inte är nån återställare de  menar!! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Den med svartvinbärs smak är det inget fel på! Men apelin bläää.. Enligt min familj! Vi tar det inte varje dag men ofta. Inget farligt, utan bara naturliga ämnen.. Men det ersätter ju inte all annan vätska som ni måste få i er! Har faktiskt kommit på att det är bra att ta värske ersättning innan man åker flyget dit. Torr luft o man är ständigt törstig, får ofta huvudvärk med.. Bara ett tips

Ullebe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att köpa små påsar i butikerna som heter Elektrolyt som blandas ut i vatten el. dylikt. Köpte detta till min envise svärfar som var med och detta gick ner även hos svärmor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst El Arne

De finns påsar på ``apoteken´´apelsin o citron tror ja de va 6-8 battar mycke godare än Resorb.Kan ju va en SMAKsak :laugh: :laugh: :laugh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att börja dricka vätske ersättning i förebyggande syfte tycker jag är att gå väl långt. Drick en coca cola så får du i dig en massa salter om du känner en oro för saltbrister. Cola i stället för v-ersättning det råget fick jag av läkare för en massa år sedan och det funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vätskeersättning?? - endast i fall man varit/är magsjuk. Annars räcker det med frukt, vanlig mat och mineralvatten under dagen. Finns ingen mening att köpa massor av kemikalier och stoppa i sig ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Martin. Se till att drick tillräckligt (köp 6-liters dunkar och drick inte kylskåpskallt) dra på lite extra soya/salt på maten (kaviar till frukostägget  ;) ) Spara "påsarna" tills du verkligen behöver dom! Eller koka vätskeersättning: 1 liter vatten, 6 tsk socker, 1/2 tsk salt, smaktsätt med lime/citron om man vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det som så att det finns en del personer som inte klarar att dricka den mängd med vatten som krävs p.g.a. medicinska skäl såsom opererade för strupcancer m.m. För dessa människor är vätskeersättning en nödvändighet. Annars håller jag med om att man skall dricka vatten i mängder så funkar allt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

barn brukar också ha svårt att dricka tillräckligt. Vi brukar ta med Djungelvrål eller liknande till dem. Det gör det lättare för dem att dricka mer och de får tillbaks salt som svettats ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

barn brukar också ha svårt att dricka tillräckligt. Vi brukar ta med Djungelvrål eller liknande till dem. Det gör det lättare för dem att dricka mer och de får tillbaks salt som svettats ut.

eller lite chips så blir dom törstiga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade med mig resorb utifall att det skulle behövas och vi använde hela 1 tablett på 3 v. då var dottern lite risig i kistan å efter tabletten så blev hon återställd igen. Mina barn älskar lemonshake så de drack 2 till lunch å 2 till middag så gott som varje dag + isglass å nån dricka gick ju oxå ner så vi hade inga problem alls med vätskebrist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är jättebra med resorb och liknande vätskeersättning när man är i Thailand. Själv har jag nämligen svårt att få i mig tillräckligt med vatten, har fått vätskebrist ett flertal gånger. Men om man dricker riktigt mycket kan jag tänka mig att man klarar sig fint utan vätskeersättningen också. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

förlåt mig att jag lägger mig i den tråd

först tro jag att dom som ofta får vätskeförlust är barn o kvinor

sen hur man kan undvika det är att drick vatten ta lite salt dagligen ofta så ger inte soya eller fisk sås den salt mäng  man behöver  utan salta mat en så slipperna vätskeförlust och drick vatten för kunde man köp på apoteket salt tab  men dom anser bara om man salta maten så klar man sig i värmen

sen är det självklart att man dricker före flygresan o hem resan

mpc

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att köpa små påsar i butikerna som heter Elektrolyt som blandas ut i vatten el. dylikt. Köpte detta till min envise svärfar som var med och detta gick ner även hos svärmor.

Är samma som att dricka sportdrycker

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

njanå

sportdryker innehåller oftast mer kolhydrater= sockerarter snabba sådana men olika fabrikat innehållerolika saker. vätskesättning innehäller mer salter och mineraler du förlorar om du svettas mycket. varmt klimat eller hård träning.

du svettas mer än du tror även när du simmar och i thailand är det varm hela tiden.

enklast är det ju at kolla sin urin är den gul/mörk gul bör du dricka mer.

men själv dricker jag alltid resorb eller elektrolyt blandning för min kropp anpassar sej alldeles för långsmat till det varma klimatet och jag pissar ut all vätska direkt bums.

som atlet vet jag även att 1% vätseförlust motsvarar ca 10%prestations sänkning så varför riskera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni tycker att pulvret är äckligt kan ni prova att blanda ut det i vatten.  ;)

Leo

Oh fan!! :D tyckte det kändes skumt att dra i näsan! Har bara hört om nåt vitt pulver som ska in i näsan! Hm men det kanske inte är nån återställare de  menar!! ;)

Har inget att tillföra utom att detta är bland det roligaste jag läst i forumet!

:);):D:kla:dan:laugh:

Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På apoteket i Swe sa dom att man skulle ta en Resorb/dag i Thailand

I den värmen så går det inte alls att jämföra Resorbens effekter med att dricka mängder med vatten

Hon sa att ni kan dricka hela dagarna, det rinner rakt igenom..

Kroppen hinner inte ta till sig alla viktiga salter mm

Smakade gott tyckte vi & när det började ta slut hittade vi inget likvärdigt på dom apotek vi sökte på.

Varför chansa? Packa med Resorb :victory:

så ni slipper vätskebrist :JC_see_stars:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ursäkta mig sunlover men den du pratade med på apoteket

skulle jag säga upp bekantskapen med. Om du får diare eller kräks så mycket att du riskerar uttorkning ska man givetvis använda vätskesättning. Om du är pigg och frisk och kan dricka finns ingen anledning att ta vätskesättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ursäkta mig sunlover men den du pratade med på apoteket

skulle jag säga upp bekantskapen med. Om du får diare eller kräks så mycket att du riskerar uttorkning ska man givetvis använda vätskesättning. Om du är pigg och frisk och kan dricka finns ingen anledning att ta vätskesättning.

Förutsatt att man får i sig tillräckligt med salt förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×