Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst Ismene

Lite ledsamt

Rekommendera Poster

Gäst Ismene

Det är flera gånger jag reagerar när jag läser att man lite försynt talar om att man åker "charter" ser nästan hur de rodnar och i samma andetag ursäktar sig med att "det är första gången till Thailand"

"Nästa gång minsann blir det andra bullar..."

"Blir ju så rastlös"

"Klart man ska på minst en utflykt varje dag, man vill ju komma ifrån" (ifrån vadå???)

" Ja vi äter i moppestånden VARJE dag, det är ju sååå gott där och billigt"

"Eller så äter vi där vi ser (det har vi ju läst) att många Thai äter...där är ju bäst"

Sluta skämmas för att ni åker Charter, be inte om ursäkt utan man åker väl som man vill, charter eller inte, och man får (hoppas jag  ;)) säga att man ligger som en padda på en och samma solstol heeeela semestern.....utan att skämmas.

Oftast (vi iallafall) åker man väl för att koppla av, må gott, äta gott och det kan faktiskt ske på hotellets egna restaurang, eller gud förbjude på Mc Donalds :o

Vi känner inget tvång att vi MÅSTE åka iväg på utflykter men klart vi gör det för att vi vill och har lust, men jag skäms ändå inte för att vi allt som oftast bara njutit av värmen och lugnet och av att göra allt i vår egen takt, charter eller inte.

Lev livet leende

Ismene

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är flera gånger jag reagerar när jag läser att man lite försynt talar om att man åker "charter" ser nästan hur de rodnar och i samma andetag ursäktar sig med att "det är första gången till Thailand"

"Nästa gång minsann blir det andra bullar..."

"Blir ju så rastlös"

"Klart man ska på minst en utflykt varje dag, man vill ju komma ifrån" (ifrån vadå???)

" Ja vi äter i moppestånden VARJE dag, det är ju sååå gott där och billigt"

"Eller så äter vi där vi ser (det har vi ju läst) att många Thai äter...där är ju bäst"

Sluta skämmas för att ni åker Charter, be inte om ursäkt utan man åker väl som man vill, charter eller inte, och man får (hoppas jag  ;)) säga att man ligger som en padda på en och samma solstol heeeela semestern.....utan att skämmas.

Oftast (vi iallafall) åker man väl för att koppla av, må gott, äta gott och det kan faktiskt ske på hotellets egna restaurang, eller gud förbjude på Mc Donalds :o

Vi känner inget tvång att vi MÅSTE åka iväg på utflykter men klart vi gör det för att vi vill och har lust, men jag skäms ändå inte för att vi allt som oftast bara njutit av värmen och lugnet och av att göra allt i vår egen takt, charter eller inte.

Lev livet leende

Ismene

Såå jäkla bra skrivet!

Jag åker själv charter och hymlar inte med det alls, jag älskart! :)

Semester för mig är att ligga i en solstol, titta ut över havet, läsa en bok samt mysa med min man. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har åkt charter 1 gång. Satt som en packade sillar i 11 timmar ( hade försökt få en VIP-paket men det var fullbokat.)

Hotellet vi skulle bo på var inte färdigt, fick efter 6 timmars tjat byta hotell. Detta låg 35 min bilväg ifrån där vi skulle bo från början. Saknade strand och poolen var så jävla skitig.

Som tur var så var det bara 2 veckor. (efter resans slut fick vi tillbaka 50 % av kostnaden)

Hemresan var dock värst. Kom till flygplatsen i god tid med bussen som samlade in boskapen (oss resenärer) från olika hotell. (tog nästan 3 timmar istället för 30 min om jag åkt egen taxi)

Checkade in och väntade på att få gå ombord.

Fick reda på att planet var 1 timme sent. (jaja en timme e ju ingenting)

Sen var det dax att gå på planet, alla kommer ombord. KNÖKFULLT plan, inte en plats var ledig. Dom stänger dörrarna, Varvar upp motorerna....och Ingenting händer.

Vi blir sittande i 30 minuter innan vi får reda på att det är något fel på motorn på höger sida. Motorerna slås av för att motorerna ska svalna innan dom kan fixa problemet.(samtidigt släcker dom ner i planet och AC´n stängs av.)

Klockan är nu ca 13.30 så solen ligger på ganska ordentligt. Värmen stiger i planet, många undrar om vi inte kan få gå av planet och vänta i terminalen tills dom fixat planet.

-Nej, det går inte. får vi till svar.

okey kan ni åtminståne servera lite dricka till passagerarna? frågar vi då.

-Nej, det är inte tillåtet att servera dryck förän vi lämnat marken, får vi till svar.

3 timmar står vi i gassande solsken på startplattan innan vi äntligen kan få igång motorerna, Alla HURRAR när AC´n går igång, det var nog över 45 grader i planet då.

Efter ytterligar 45 min  (när planet säkerhetscheckades) var det dax att lyfta.

Direkt efter "fasten seatbelt" skylten slocknat ringde jag på Service knappen,

-Kan man NU få lite vatten? jag håller på att dö av törst.

-Visst kan du det får jag till svar, en flaska vatten kostar 20 kr tack.

Det var sista gången jag flög charter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åker också charter, tycker det är helt ok.

Gör så lite som möjligt på semestern, ligger helst i en solstol på en strand med mycket folk, försäljare, longtailbåtar o jetskis.

Älskar att vara åskådare till allt som händer på stranden, det finns alltid nåt att titta på :laugh:

Har inget emot strandförsäljarna heller, dom är oftast inte störande utan ofta artiga o försynta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ola med b

Skit samma hur jag åker, bara jag kommer dit jag vill. Priset och restiden får avgöra.

+1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med, pris, tid och omständigheter styr vad som är bäst för tillfället. Ungefär som att flyga med lågprisbolag, dumt om man har väskor att checka in osv, men kan vara bra om man flyger med handbagage.

Vad JAG tycker är ledsamt är alla dom som flyger charter / lågprisbolag / väljer det billigare alternativt, och sen klagar på dålig service, barn som skriker ;), trånga säten, dyra extraavgifter osv. Oftast så gäller devisen "man får vad man betalar för" även för resor. Det är inte samma sak att flyga charter som business med SAS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart inlägg tycker jag!

Jag har rest både reguljärt och charter till Thailand ... tycker charter är hur bra som helst! :D

Tycker det borde vara slut på alla sällskapsresan fördomar snart :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart inlägg tycker jag!

Jag har rest både reguljärt och charter till Thailand ... tycker charter är hur bra som helst! :D

Tycker det borde vara slut på alla sällskapsresan fördomar snart :)

Kan inte annat än att hålla med dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade fått panik på ett charterplan,  sen är de väl inte så stor skillnad att bo på charterhotell i 2v än ett hotell man bokat själv.

Bara för att man bokar charter betyder inte de automatiskt att man bara ligger vid poolen och inte går utanför hotellområdet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror man skall utgå från sin egen ekonomi och sina egna krav på bekvämligheter, då får man just den semestern man vill ha.

Själv har jag gått ifrån boende för 400-500 Baht natten, med en dunk vatten och en mindre spann för att spola på toaletten. På vissa "backpackers"-forum skulle man nog bli utskälld när man föredrar dyrare boende :)

Tittar man på detta forum, så tycker jag inte att charterresenärer får "skit" här, men jag kansk har missat något ...

Det finns en enda stor fördel att resa på egen hand och det är när man besöker många platser och förflyttar sig. Skall man spendera tiden på exakt samma ställe hela 2-3 veckor, så finns det ingen skillnad - välj efter tycke och smak, samt ekonomi!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är på min första tur till detta underbara land och jag ska vara här 3 månader. Första dagarna skämdes jag för att jag mest tog det väldigt lugnt och inte fick något gjort. Efter en stunds funderande så insåg ju jag att jag är på just semester och inte måste göra nått hela tiden.

Planerar inget från dag till dag och trivs bra med det.

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Jag är på min första tur till detta underbara land och jag ska vara här 3 månader. Första dagarna skämdes jag för att jag mest tog det väldigt lugnt och inte fick något gjort. Efter en stunds funderande så insåg ju jag att jag är på just semester och inte måste göra nått hela tiden.

Planerar inget från dag till dag och trivs bra med det.

/Peter

så det skall vara är ju semester vem bryr sig om man bor på samma hotell 2 veckor och inte gör ett piss förutom slappa om man nu vill det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl upp till var och en hur man spenderar sin semester.

Finns ingen anledning att kritisera andras val, är de nöjda med allt så bli man väl glad för deras skull.

Själv är jag en person som gärna vill se landet jag åker till, att fara runt halva jorden och inte se hur Thailand ser ut på riktigt tycker jag är slöseri men det är hur jag fungerar.

Min fru är mer av att ligga och sola men då får man helt enkelt lösa det så alla bli nöjda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har efter varje resa till Thailand sagt att nästa gång ska vi åka på egen hand men ännu har det varje gång blivit charter. Varför? För oss är det bekvämt och enkelt vilket vi betalar för. Framme på plats har vi semester vilket innebär mycket god mat och gott att dricka och vi kan ligga 4 veckor på stranden utan att skämmas. Vi har semester! ! ! ! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska snart (om fem veckor) åka till Thailand för första gången och flyger reguljärt.

Har tidigare åkt både på charter och reguljärt till andra länder och för mig har det inte varit nån större skillnad. Att åka charter innebär ju inte att man bara håller sig på hotellet och åker på deras organiserade utflykter. Har alltid åkt iväg och hittat på egna saker var jag än har varit.

Enda skillnaden är ju att om man åker reguljärt får man fixa boende och transporter själv och om man åker charter är transporten till och från flygplatsen fixad. Vilket iofs kan vara irriterande om man blir upphämtad först och sen får åka runt till ,sjuhundrafemtiotolv andra hotell.

Om man bara tänkt vara på en plats funkar alltså charter precis lika bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan förstå att folk köper flygstol när det är billigt. Har mera svårt att förstå att folk tränger in sig i en charter kärra när priset närmar sig 5000!

Kan inte förstå att någon vill boka vanlig charter med hotell men har inget problem med det heller.

Allt vi gör är att slöa och slappa på stranden. Skäms inte ett skit för det, det är hur VI vill spendera vår tid. Pratar ibland om att göra nån utflykt men det händer aldrig! Nu har vi "bestämt" oss för att hyra moppe och åka till Lanta old town! Vi får väl se vad som händer......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skiter fullständigt i hur folk reser, dock föredrar jag helt klart reguljärt, då slipper man oftast skrikande barn, trånga säten, WT-familjer och applåder vid landning ... det sistnämnda får mig att vrida mig i sätet av pinsamhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skiter fullständigt i hur folk reser, dock föredrar jag helt klart reguljärt, då slipper man oftast skrikande barn, trånga säten, WT-familjer och applåder vid landning ... det sistnämnda får mig att vrida mig i sätet av pinsamhet.

+1  Ungefär som att applådera en taxichaffis för att man kommer fram .... en expedit som givit mig rätt snus, en servitör som serverat rätt öl .......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skiter fullständigt i hur folk reser, dock föredrar jag helt klart reguljärt, då slipper man oftast skrikande barn, trånga säten, WT-familjer och applåder vid landning ... det sistnämnda får mig att vrida mig i sätet av pinsamhet.

haham ja dessa applåder  :laugh: Dessutom klappar alla så fort planer når marken men det läskigaste tycker jag är inbromsningen...blir förbannat på detta klappande  >:D

Vi har aldrig åkt charter till Thailand mest för att vi vill kunna förflytta oss under resan och välja att stick till någon annan del av landet om det skulle bli dåligt väder en längre tid.

Hade nog kunnat tänka mig att åka charter om vi ändå skulle bo på samma ställe i flera veckor.

Dessutom älskar jag planeringen med att leta boende, nya resemål osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×