Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
tamt390

Att ta med sig till Thailand

Rekommendera Poster

Hej. Jag har nu allt klart med min nära fyra veckor långa resa till Thailand men har fortfarande lite frågor kvar. Finns där något jag ska köpa här hemma som är dyrare/inte går att få tag på i Thailand? Tänkte åka med lätt packning ner för att sedan köpa en stor resväska på plats. Men vad ska man ta med sig ner?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt finns att köpa och är billigare i Thailand. Men huvudvärkstabletter och Imodium brukar jag ta med utifall att. Känns inte som läge att springa ut och köpa det om det blir aktuellt att det behövs (i och för sig sällan det händer)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njae, jag tänkte leva på skaldjur så någon mat lär jag inte sakna. Men solskyddsmedel, cigaretter, vin, mediciner (alltså inte receptbelagda)typ?

Allt kan köpas i Thailand... Möjligen kan du hitta hög faktor på solkräm något billigare i Sverige om du har tur... Vin är det ju inte så jättegott om heller så nån box kan du ju köpa med dej om du vll...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, solskyddsmedel med hög faktor är ganska dyrt här, billigare i Sverige.

Hudlotion och andra hudvårdsprodukter kan vara bra att ha med sig särskilt om man har lite känslig hud.

Se'n så innehåller ju nästan alla så'na produkter whitening för att man skall bli blek och fin i skinnet.

Precis det man är ute efter, eller hur?

Cigaretter som du nämner är billigt, en ask LM kostar 58 bath.

Vill du ha vin så ta med ett par boxar bra och lite dyrare vin.

Billigt/dåligt vin finns det gott om här. De bra vinerna är dyrare än Sverige.

Men allt finns här om man inte har väldigt speciella krav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju på vad du inte kan klara dej utan...

Ost, chips, svenskt godis etc etc är mycket dyrare i thailand...

Chips? Kom igen .... inte så extremt mycket dyrare. Dessutom mindre förpackningar, så man inte stoppar i sig för mycket :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst isitcozimcool

Jag brukar köpa en burk saltlakrits på Arlanda. Näst intill omöjligt att få tag på utanför Norden. Det är en av de saker jag äter sparsamt i Sverige, men blir sjukt sugen på i värmen utomlands. Det sistnämnda har nog att göra med att man svettas ut en hel del salter etc i värmen, men då slår man ju 2 flugor i en smäll (godis + lite "medicinering) ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liten ficklampa.

Min sambo tyckte jag var tokig som ville ha med min maglite men när vi gick där på vägen i tryckande mörker (man såg inte ens en meter) så var den ficklampan väldigt populär när bilarna kom och de kunde se en. :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju på vad du inte kan klara dej utan...

Ost, chips, svenskt godis etc etc är mycket dyrare i thailand...

Chips? Kom igen .... inte så extremt mycket dyrare. Dessutom mindre förpackningar, så man inte stoppar i sig för mycket :)

Nu mena ja typ OLW Estrella... det är ju rätt dyrt här å kan man inte va utan det i några veckor kan de ju va bra å ta med :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt jag har inga som helst problem med att leva utan svenska chips i fyra veckor. Jag tänkte mer på nödvändiga saker men jag har nu fått svar på cigaretter, solkräm och vin. Är det så att man kan köpa en billig resväsa i Thailad för att få hem allt man shoppat? Jag tänkte åka ner med en liten resväska med det nödvändigaste i samtidigt som jag VET att jag tänkt handla massor där nere. Har till och med bokat övervikt på planet hem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är främst kläder och andra oömtåliga saker så finns det billiga plastväskor som är kanon att köpa till hemresan. Om man nu inte är i behov av en ordentlig resväska vill säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om box med vin... :). Någon som vet om den håller i resväskan eller klarar inte påsen trycket i flygplanet?

Tog med en box till Koh Chang vilket jag är glad över då varken Tesco eller Big C fanns. Den klarade Sthlm-Ist-Bkk-Trat. Packade i 3 påsar. Lägg den i mitten av väskan omgiven av kläder och plasta in väl. Har funkat i flera år! ( hade bara 16 kg inkl box i bagaget).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På tal om box med vin... :). Någon som vet om den håller i resväskan eller klarar inte påsen trycket i flygplanet?

Tog med en box till Koh Chang vilket jag är glad över då varken Tesco eller Big C fanns. Den klarade Sthlm-Ist-Bkk-Trat. Packade i 3 påsar. Lägg den i mitten av väskan omgiven av kläder och plasta in väl. Har funkat i flera år! ( hade bara 16 kg inkl box i bagaget).

 Tyckte vi såg boxviner på 7/11 eller minns jag fel? På Koh Chang alltså...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns säkert men jag drack i alla fall upp det jag tog med!  :D Såg inte samma utbud som på Samui o i Phuket. Däremot upplevde vi Koh Chang som klart billigare än de andra öarna.

  Okej.. Dumt att chansa! Blir att smyga ner ett par påsar.  :D 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.... Är det så att man kan köpa en billig resväsa i Thailad för att få hem allt man shoppat? ...

Jag har köpt 2 st resväskor i Pattaya i år.

Den senaste var en normalstor som ser exakt ut som en Samsonite för 1800 bath.

I maj köpte jag en som heter Polongo och är ett monster till resväska och kostade 1300 bath.

Tyvärr så går det lätt att trycka i 35-40 kg i den vilket gör den ganska svårhanterlig. Den rullar dock bra tack vare de stora hjulen.

Ett tips om det är kläder och så som skall shoppas.

Köp ett par stora billiga bagar och tryck i kläderna i.

Köp ett par packremmar och slå runt så fungerar det bra då blixtlåsen inte alltid håller så hög kvalité.

Vid ett tillfälle köpte jag en stor strandbag i plast som jag fraktade hem några Vinterjackor i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×