Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Tese

Köpa solskydd hemma eller inte?

Rekommendera Poster

Hej! Drömresan närmar sig med stormsteg, dags att se över reseapotek och solskydd! Vilket är billigast/smartast? Köpa solskydd på Koh Lanta eller hemma i Sverige? Hur är det med utbudet där nere?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, solskydd finns där men jag har föredragit att alltid ha med mig hemifrån. Billigare (om man hittar bra och billiga förstås) och utan de ämnen som är förbjudna i Sverige.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har Du plats i väskan, ta med hemifrån.

Annars finns det i butikerna där, nivea köpte jag senast där nere

runt 400 bth, och det är ju ungefär samma pris som hemma.

No Problem!

toke

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är oftast billigast på plats (om du inte hittar på bra rea här hemma). Senast köpte vi 200 ml Nivea faktor 20 för 150 bath på minimarketen. Det verkade inte vara något extrapris utan normalpris. Jag tycker det är hyfsat billigt i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är oftast billigast på plats (om du inte hittar på bra rea här hemma). Senast köpte vi 200 ml Nivea faktor 20 för 150 bath på minimarketen. Det verkade inte vara något extrapris utan normalpris. Jag tycker det är hyfsat billigt i alla fall.

"Hyfsat billigt"??  Har inte sett så billigt dom gånger jag varit i thailand, endast andra okända märken, så passa på att storhandla. Var ligger denna minimarket?

Kollla även datum, det finns bf datum på produkterna.

toke

:o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Koh Kho Khao. Ju mindre exploaterat ställe desto billigare verkar vara en grundregel när det gäller den här typen av produkter (och säkert en hel del andra). Vi rör oss gärna utanför de värsta turistghettona och kanske är det därför inte alla håller med när jag uppmanar till "köp på plats".

Självklart kollar man datum innan man handlar! På Nivea och andra internationella märken brukar datum anges enligt västerländsk tideräkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag handlade i ett mindre varuhus i samut prakan, södra Bkk, inget riktigt turistgetto precis, då jag såg väldigt få turister eller ickethai där.

toke

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvittar om man tar med eller inte. Gör det som faller in. Kanske inte finns just dom märkena man är "van" vid... o priserna varierar...

Själv ska ja köpa på plats, även om ja landar kring 12 på dan...  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köper altid på plats. Brukar kosta runt 350-500 bath men då startar vi ju alltid med solskydd 40-50.....sen trappar jag ner och på slutet har jag inget alls... Finns hur mycket som helst att välja på där så släpa inte med hemifrån

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tar alltid med... får då det märke jag vill å pris skillnaden är inte så stor, däremot vet jag att det jag handlat här hemma har stått i en butik (oftast rätt så kylt) när man är utomlands står dom många gånger i skyltfönster osv .. utsätts för mer värme å sol.. vem vet oxå hur länge de har stått där??? men detta e mitt tycke  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handlar på plats. Dels för att jag ofta bara åker med handbagage ner, men även om jag checkat in hade jag inte orkat släpa med mig massa saker som går lika bra att handla på plats.

Reslusta; Rekommenderar dit att knata in på ett pharmacy eller 7-eleven eller liknande, där skall du se att dom står både svalt och ej i direkt solljus. hur länge dom stått där är nog ingen större oro, antar att omsättningen av solkrämer är högre i Thailand än vad den är i Sverige......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Handlar på plats. Dels för att jag ofta bara åker med handbagage ner, men även om jag checkat in hade jag inte orkat släpa med mig massa saker som går lika bra att handla på plats.

Reslusta; Rekommenderar dit att knata in på ett pharmacy eller 7-eleven eller liknande, där skall du se att dom står både svalt och ej i direkt solljus. hur länge dom stått där är nog ingen större oro, antar att omsättningen av solkrämer är högre i Thailand än vad den är i Sverige......

jo jag vet att det finns på pharmacy å 7-älva... tänkte mer på de som säljs på stränder å likn. detta e likt varsom när du åker till varmare länder...med sol. å ja de säljs säkert mer...men men..det va ju som jag skrev de va mina tankar...

för egen del så har jag ju allt sådant gratis... :) så det kanske påverkar mina tankar... ::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag handlade i ett mindre varuhus i samut prakan, södra Bkk, inget riktigt turistgetto precis, då jag såg väldigt få turister eller ickethai där.

toke

:)

Oftast är det betydligt billigare att handla i de butiker som inte vänder sig till turister, men beträffande solskydd kan produkterna som är avsedda för den inhemska befolkningen innehålla kraftiga blekmedel.

Då får ni kanske inte den effekt ni räknat med utan kliver på planet vitare än ni steg av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag handlade i ett mindre varuhus i samut prakan, södra Bkk, inget riktigt turistgetto precis, då jag såg väldigt få turister eller ickethai där.

toke

:)

Oftast är det betydligt billigare att handla i de butiker som inte vänder sig till turister, men beträffande solskydd kan produkterna som är avsedda för den inhemska befolkningen innehålla kraftiga blekmedel.

Då får ni kanske inte den effekt ni räknat med utan kliver på planet vitare än ni steg av.

Det var ju inte billigare än någon annanstans, se mitt tidigare inlägg.

Ok.

Jag köpte faktiskt Nivea Solkräm, tror dom brukar ha koll på vad som hamnar i deras krämer! 

toke

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag handlade i ett mindre varuhus i samut prakan, södra Bkk, inget riktigt turistgetto precis, då jag såg väldigt få turister eller ickethai där.

toke

:)

Oftast är det betydligt billigare att handla i de butiker som inte vänder sig till turister, men beträffande solskydd kan produkterna som är avsedda för den inhemska befolkningen innehålla kraftiga blekmedel.

Då får ni kanske inte den effekt ni räknat med utan kliver på planet vitare än ni steg av.

Det var ju inte billigare än någon annanstans, se mitt tidigare inlägg.

Ok.

Jag köpte faktiskt Nivea Solkräm, tror dom brukar ha koll på vad som hamnar i deras krämer! 

toke

:)

Nivea finns både med och utan blekmedel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×