Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
husse

Smuggla mat till Thailand?

Rekommendera Poster

Detta har jag hittat på ett annat Thaiforum, som kan vara värt att sprida hit också, jodå, Kalles kaviar & hårt bröd brukar fylla väskan när vi åker ner. :laugh:

Förbjudet att ta med livsmedel till Thailand?

av leo » 14 okt 2010 00:43

En mig närstående var på thailändska ambassaden i måndags för att hämta sitt visum. I samband med det förhörde hon sig om hur mycket livsmedel man får införa tullfritt i Thailand. Svaret blev att man inte får införa några andra livsmedel än en liter alkohol och 200 cigaretter! All annan livsmedelsinförsel är förbjuden oavsett om man betalar tull eller ej!

Eftersom hon har en lång inköpslista omfattande nödvändigheter såsom knäckebröd, smörgåskaviar, svenska ostar, ättika etc bad hon att få tala med konsuln om saken. Den mansperson som då tillkallades meddelade att det är absolut förbjudet att införa all slags mat i Thailand och att straffen, för den som till äventyrs bryter mot detta förbud, är synnerligen hårda.

Då hon bad att få en hänvisning till ett lagrum i thailändsk lag, kunde den konsulära avdelningen inte prestera detta. Däremot fick hon veta att "all sorts mat går att köpa överallt i Thailand".

Själv har jag alltid släpat med mig 10-20 kilo nödvändiga livsmedel vid resor från Sverige och jag har uppfattat det som att thailändare gör likadant vid resor till Sverige. Aldrig har tullen stoppat min införsel eller begärt tull för dessa exotiska varor.

Har det nyligen skett någon lagändring på detta område? Finns det något prejudikat i thailändsk domstol på vad man tvingas erlägga i böter eller fängelsetid per tub kaviar resp per paket knäckebröd?

Vill minnas att Svenska kyrkan i BKK krävde fem tuber Kalles kaviar av de som vill bli välsignade, kaviar som sedan såldes i den lilla butiken. Butiken finns inte längre, men om lagen inte är helt ny kanske kyrkan tidigare var anstiftare till lagbrott?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lagen om den nu existerar är det ingen som bryr sig om , ta du bara med dig som du har gjort förr

Nu håller jag med öbo till fullo och glöm INTE tuben till mig Husse  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å jag som inte "vågade" ta med mig matjesill till midsommar i somras..

Attans bananer...=)

Appropå bananer så råkade jag ha med mig en banan till USA en gång. Den upptäcktes dock av tullens hundar, och jag blev först livrädd när dom frågade vad jag hade i väskan (man har ju hört om folk som får knark nerstoppat). Men det var bara att slänga bananen, så var allt OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda jag vet om mat smuggling är att dom ombord i en båt som låg i Cacablanca i marocco hade beställt surströmming , som den nya kocken skulle ta med ner, som han också gjorde , men flera av burkarna exploderade i flyget och sen var det kört för hans del.   Och senn dess är det förbjudet att ta med rutten fisk i luften

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enda jag vet om mat smuggling är att dom ombord i en båt som låg i Cacablanca i marocco hade beställt surströmming , som den nya kocken skulle ta med ner, som han också gjorde , men flera av burkarna exploderade i flyget och sen var det kört för hans del.   Och senn dess är det förbjudet att ta med rutten fisk i luften

Trevligt och hämta ut sin väska sen !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Å jag som inte "vågade" ta med mig matjesill till midsommar i somras..

Attans bananer...=)

Appropå bananer så råkade jag ha med mig en banan till USA en gång. Den upptäcktes dock av tullens hundar, och jag blev först livrädd när dom frågade vad jag hade i väskan (man har ju hört om folk som får knark nerstoppat). Men det var bara att slänga bananen, så var allt OK.

Samma sak hände mig också, fast det var fråga om ett äpple i mitt fall!

Blev lite spak först, men det var bara att kasta där också!

Nästa mellanlandning inrikes blev jag "slumpvis utvald" och väskorna genomsökta! Var där för att jobba, så det var ju massor av verktyg, knivar etc.

Men det gick det också! Han undrade lite om de inte har elektriker i USA!?  :laugh:

Men undrar om inte de flesta länder har förbud mot införande av i alla fall vissa livsmedel, växter etc. ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minns första resan till Nya Zeeland på 90-talet. De informerade grundligt om att inga matvaror fick införas, samt hur viktigt det var att förhindra ohyra på deras fruktodlingar. När vi landade i Auckland kom personal in i planet, iklädd rymddräkter med ansiktsmask o sprayade något över alla passagerare. Väldigt suspekt känsla där man satt o såg hur e skyddade sig själv och man fick andas in detta. Lite OT men där var matinförsel o dylikt ordentligt kontrollerat..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag misstror förvisso inte det  nämnda livsmedelsimports-förbudet, men det vore intressant att se exakt hur lagen är utformad i skrift.

Jag tar nämligen det mesta jag hör här med en nypa salt. Även om informationen kommer från tjänstemän. Jag har nämligen stött på exempel då två olika tjänstemän/statsanställda givit mig fullkommligt olika svar på samma fråga.

Jag skall be min vän Charles som är fd domare och nuvarande advokat titta i lagboken etc, nästa gång jag ser honom (han säljer numer lyxvåningar i Patong, så han är sällan på kontoret på Samui).

Lagböcker har jag en tendens att tro på. :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag misstror förvisso inte det  nämnda livsmedelsimports-förbudet, men det vore intressant att se exakt hur lagen är utformad i skrift.

Jag tvivlar på att detta finns reglerat i lag, snarare är det fråga om Thailands motsvarighet till förordning, som är ett direktiv publicerat i Gazette av berörd myndighet. Däremot kan det vara så att ramarna för yrkesmässig import av livsmedel finns reglerade.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

, men flera av burkarna exploderade i flyget och sen var det kört för hans del.   Och senn dess är det förbjudet att ta med rutten fisk i luften

Oj, då vågar man inte ta med sig den sparade burken. Har haft med mig en gång förr och hade den då  i plastpåse som i sin tur lades i en plastburk. Den exploderade aldrig.

Men undrar också OM någon här har fått sin väska undersökt i tullen och vad som då hände med kaviaren,korven,osten,lingonsylten, ansjovisburkar, knäcke, paradisasken, mm,mm????????????????????

Återkom snälla Captain när du fått svar från den f.d. advokaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Thailand är det väl några enbart saker, inte som i Australien (där lagen kommer ifrån) är det strikt... va beredd att ta konsekvenser bara och pengar med dig på plats :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte mat som egentligen måste förvaras i kylskåp, dålig av en minst 11h lång flygresa  ???

Vi låter vår butik vacuumpacka den redan vacuumpackade skinkan och även den rökta korven, osten m.m. Tar alltså med tuber, burkar och vacuumpackat men absolut inget fruset som vattnar sig vid upptining och sen håller sämre. Kylklampar kan läcka och väger för mycket. Sen har jag för mig att det inte är så mycket värme på i planets lastutrymme. Så dessa varor håller nog bra ett par dygn minst. (Undrar hur länge köttet på marknaden och "köttmopeden" legat med flugor i 35 gradig värme?) Så rätt packat ska det nog hålla med direktflyg i alla fall.

Vad är kolsyresnö? Tinar inte det och blir blött? Har för mig att det rök om det när mamma kom hem med glass förr i världen.

Så hoppas jag att Captain får rapport från vännen Charles snart.

Hls Affe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte mat som egentligen måste förvaras i kylskåp, dålig av en minst 11h lång flygresa  ???

Finns lite olika knep för att hålla maten någorlunda kall. I planets lastutrymme är det ganska kallt vad jag förstår så det hjälper ju till. Jag brukar packa in mina kylvaror i ett paket av tidningspapper och förvarat paketet i kylskåpet så länge som möjligt. I bland på vintern har dagen innan packat väskan med paketet mitt i. Har sedan ställt ut väskan på balkongen över natten så att hela väskans och dess innehåll blivit kall. När jag packar upp varorna i Thailand brukar de fortfarande kännas att dem är kalla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

någon som blivit stoppad i tullen på väg in i Thailand ? Har ännu inte blivit stoppad där och fått väskorna kollade

Jag har blivit kollad av tullen i phuket, hade 2 stockar snus i väskan och tullaren frågade om jag bara hade med mig dessa 2. Ja sa jag och fick packa ihop mina saker igen och fortsätta ut till värmen. Inga böter eller nått sånt.

Man får tydligen bara föra in 250 gram snus/tobak i thailand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir inte mat som egentligen måste förvaras i kylskåp, dålig av en minst 11h lång flygresa  ???

Finns lite olika knep för att hålla maten någorlunda kall. I planets lastutrymme är det ganska kallt vad jag förstår så det hjälper ju till. Jag brukar packa in mina kylvaror i ett paket av tidningspapper och förvarat paketet i kylskåpet så länge som möjligt. I bland på vintern har dagen innan packat väskan med paketet mitt i. Har sedan ställt ut väskan på balkongen över natten så att hela väskans och dess innehåll blivit kall. När jag packar upp varorna i Thailand brukar de fortfarande kännas att dem är kalla.

Precis så gör i också, ställer ut den färdigpackade väskan kvällen före avfärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi packar alltid med en massa matvaror till vår kompis som har restaurang i Karon.

Nu sist i oktober blev det tyvärr alldeles för mycket övervikt IGEN !!!

Då tog jag bort packning från resväskan och lade ner i plastpåsar...det var några paket med kräftor som alltså skulle gå som handbagage.

Jag själv skulle inte åka till Thailand ..det var min sambo så jag sa till honom att gå till vakterna på "genomlysningen" och fråga om man fick ta in kräftorna...det är ju trots allt hur mycket vätska som helsta i några kräftpaket...

Jodå...det gick bra ...  :o Trodde jag aldrig... :D

Jobbigt bara när 4 kilo löjrom låg i resväskan på flyget och bagaget inte fanns på plats när han väl kom till Phuket.

Som tur var hade bagaget inte kommit bort...hade bara skickats med Thai Air eftersom vi checkade in så sent som vi alltid brukar...

Bara att frysa ner maten innan resan så håller den hur länge som helst...det är ju dessutom hur kallt som helst i bagageutrymmena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har blivit rekommenderad att absolut inte packa med fryst mat (förutom bröd förstås). Vi vet ju hur det vattnar sig vid upptining. Konserverat och vacuumpackat håller sig några dar oberoende om det är kallt i lastutrymmet eller ej. Därom verkar det tvistas. Det transporteras ju djur i lastutrymmet men det kanske finns särskild uppvärmd avdelning där.

Och jag skulle nog inte rekommendera någon att ta med mat i handbagaget. Sambon hade nog en ofantlig tur att träffa på en okunnig tullpolis.

Jag var tvungen att slänga en 110 g aloeveratub som det vara var kvar hälften i. Nej det gick inte, förpackningen får inte rymma mer än 100 g!!!! Så var det och har hört om liknande fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×