tipsu 0 Report post Posted December 12, 2011 Hade med mig nagra burkar Soldatens artsoppa och Kalles kaviar Inga problem fast vaskorna kollades innan vi lamnade terminalen. Forsta gangen detta hande. Share this post Link to post Share on other sites
MariaFr 0 Report post Posted December 12, 2011 Det kan være at noe har forbigått meg i noen av innleggene på tråden, men jeg kan ikke se at noen har innsett det aller viktigste med å ha strenge restriksjoner ved innførsel av matvarer. Ferskvarer som grønnsaker, frukt og kjøtt utgjør en stor risiko på grunn av smittsomme sykdommer som kan overføres til mennesker, dyr og vekster. Er dere egentlig villige til å ta den risikoen det faktisk er ved å smuggle matvarer til Thailand? Bra sagt, reglerna finns ju till för att motverka spridningen av sjukdomar! Det känns inte som någon jätte stor epidemi risk för att man tar med lite Svensk mat till Thailand. Frukt och grönt samt ej tillagade köttvaror är ju inte precis det först man tänker på att ta med sig som Svensk heller. Fast sådana varor som faller under importförbudet tycker i alla fall jag att man inte skall försöka få in heller. Reglerna har ju tillkommit av en anledning. Flertalet köttprodukter från Europa tex är ju förbjudna att ta med sig till flertalet länder just pga smittorisk. Sen visst är vi i Sverige ganska skonade men jag tror det skulle blir otroligt knepigt med olika regler för olika länder i Europa då är det bättre att ha likartade regler för hela Europa. Se på Australien tex, där kan vi snacka höra införsleregler Share this post Link to post Share on other sites