Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
pure

tips: räkna om från baht till sek

Rekommendera Poster

Jag räknar bathen som en krona. 1 baht = 1 krona, har alltid gjort så och på detta sätt blivit väldigt sparsam (snål).

Ett bra sätt att räkna när man handlar piratkopior eller är ute och reser. På grund av detta räknesätt blir det lättare att leva som en thai också. Av denna orsak har jag funnit att strandnära boende blivit orimligt dyrt, måste tyvärr kompromissa ibland eftersom resten av familjen vill bo nära vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100 bath för en t-shirt är ju rätt så vanligt. Men skulle aldrig betalat 100 kronor för den så ja skulle aldrig klara av att tänka så. Sen hade ja typ inte kunnat på på ett ända hotell eftersom tex 500 bath då blir 500 kronor och det skulle ja inte betala varje dag.

Jag räknar bathen som en krona. 1 baht = 1 krona, har alltid gjort så och på detta sätt blivit väldigt sparsam (snål).

Ett bra sätt att räkna när man handlar piratkopior eller är ute och reser. På grund av detta räknesätt blir det lättare att leva som en thai också. Av denna orsak har jag funnit att strandnära boende blivit orimligt dyrt, måste tyvärr kompromissa ibland eftersom resten av familjen vill bo nära vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

100 bath för en t-shirt är ju rätt så vanligt. Men skulle aldrig betalat 100 kronor för den så ja skulle aldrig klara av att tänka så. Sen hade ja typ inte kunnat på på ett ända hotell eftersom tex 500 bath då blir 500 kronor och det skulle ja inte betala varje dag.

Jag räknar bathen som en krona. 1 baht = 1 krona, har alltid gjort så och på detta sätt blivit väldigt sparsam (snål).

Ett bra sätt att räkna när man handlar piratkopior eller är ute och reser. På grund av detta räknesätt blir det lättare att leva som en thai också. Av denna orsak har jag funnit att strandnära boende blivit orimligt dyrt, måste tyvärr kompromissa ibland eftersom resten av familjen vill bo nära vatten.

:JC-hysterical: Så sant, så sant...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta måste vara den mest intelligenta tråden på hela forumet  :-\

Är du säker på det? Tycker att det kan vara svårt att särskilja dem ibland när de når dessa astronomiska höjder.  ;)

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under ett år sedan tråden startade har det skett en del valutaförändringar och kronans värde har sjunkigt gämtemot bathen, dvs man får nu ta och delar med 4 istället för 5.

Så när man tror att man fyndat för 100bath och räknar som förut...alltså blir det 20svenska kronor...

Då har man fel...

Det är istället... 25 svenska kronor...eftersom man delar det på fyra...

Kan man inte räkna på något lättare sätt...blir så krångligt om det är summor som t ex.... 5675 att dela på 4...

Det var ju så enkelt att ta bort en nolla och dela på hälften...nu blir jag förvirrad... :o

*intelligensklubben har styrelsemöte*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så när man tror att man fyndat för 100bath och räknar som förut...alltså blir det 20svenska kronor...

Då har man fel...

Det är istället... 25 svenska kronor...eftersom man delar det på fyra...

Kan man inte räkna på något lättare sätt...blir så krångligt om det är summor som t ex.... 5675 att dela på 4...

Det var ju så enkelt att ta bort en nolla och dela på hälften...nu blir jag förvirrad... :o

*intelligensklubben har styrelsemöte*

Tyvärr Mia, vi får säga till den svenska kronan att bli lite bättre så vi svensson kan räkna lätt igen! Men man får väll göra de lättare för sig, antingen dela de med 2, 2 gånger eller avrunda till något lättare. Tex i ditt fall 6000 och då kommer de ganska naturligt att de blir 1500kr... Självklar är det bara ca priser och med den exakta valutkursen ska du inte dela med 4.. men det gör att man kommer nämre än om man delar med 5 :)

Växlade igår och med den kursen så är det exakt 1468kr för 6000bath... Ooo, mindre än 24h timmar kvar till min resa... 6v långa härliga veckor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste bara påminna att kronan är så dålig nu i bath så det räcker att dela med fyra för att inte göra av med för mycket ;) När vi var där för ca 2 veckor sedan låg kronan i SEK på 4,20.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst antigone

Växlade på Swedbank i veckan och kursen stod i 0,245....

Talar väl om hur smarta vi är  :o(att växla på swedbank :cr) Men vi använder mest kortet där nere växlar för att det är bra att ha med en slant med bath, men antar att det finns mer fördelaktiga växlingsställen. Orkar bara inte bry oss, lägger man så mycket pengar på en semster så spelar de där pengarna inte så stor roll... :cool

antigone

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom kronan försvagats måste du numera räkna med att dela med 4 istf 5.

En lunch för 100 Bath kostar i svenska pengar 25 spänn(för ett år sedan 20:-).

Om nu kronon stärks, den var ju nere i 3.7 krokarna och då blir det ca 27 kronor  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi gjorde som så här, nåt kostar 300 B, dela på hälften..150, dela på hälften igen..75:-. men det finns säker tipsat förr men men.... hej hej

Tack för tipset  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×