Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst Hemvändare

Svenskt pass mest gångbart - hur länge?

Rekommendera Poster

Gäst Hemvändare

Nyligen presenterades en undersökning som gjorde gällande att Svenskt pass är världens mest gångbara tätt följd av Danmark, Finland och några fler, men man kan undra hur länge...? Idag deklarerade Säpo att ett "betydande antal svenskar" slåss för Isis i Irak/Syrien. Eftersom omvärlden inte kan definiera svenskar mer än på passet så är det troligen bara en tidsfråga innan våra pass blir mindre gångbara, dvs att man inte längre kan resa visumfritt. Att vara Svensk är inte självklart positivt utomlands. Tänk 70-80 tal, im swedish! Aaaa, beautiful girls, ABBA, Volvo, sen tänk 2020, im swedish! Ok mr, please wait, sorry sir we just have to check your passport... Is this your suitcase? Please wait....  We will check whit Interpol first...

Synnerligen tråkig utveckling men egentligen inte överraskande!

http://www.svt.se/svttext/web/pages/117.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Idag deklarerade Säpo att ett "betydande antal svenskar" slåss för Isis i Irak/Syrien

Ja, det där gäller måååånga andra länder också. Inte konstigt på något sätt i dagens värld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Tråkig utveckling? Du hittade ju precis på den?

virrigare resonemang får man nog leta efter.

Jag är säker på att några förstår kopplingen och den uppenbara risken..  Eftersom du och vissa andra förespråkar utvecklingen så kanske man på sikt kan införa främlingspass för en större del!? Att man särskiljer riskgrupper från oss andra helt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkig utveckling? Du hittade ju precis på den?

virrigare resonemang får man nog leta efter.

Jag är säker på att några förstår kopplingen och den uppenbara risken..  Eftersom du och vissa andra förespråkar utvecklingen så kanske man på sikt kan införa främlingspass för en större del!? Att man särskiljer riskgrupper från oss andra helt enkelt.

Varför inte ta det ett steg längre, dom får behålla sitt gamla pass och har dom inget så släpps dom inte in?

Hur skall man skilja på en Svensk Svensk och en utländsk Svensk?

Adoptivbarn eller 2a generationen är dom Svensk Svenskar eller skall man ha rötterna från Wasas tid av oblandat blå/gult blod i ådrorna för att räknas som en riktig Svensk.

Hur är det med Kungens barn, Silvia är ju inte Svensk Svensk... Vickan, Kalle och Madde är ju 2g invandrare. Bernadottesläkten är ju inte ens Svensk så dom kanske skulle ha sånadär utlänningspass hela bunten om dom nu skall ha pass öht..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Man kan göra tre olika klasser av pass.

Klass A) Etniska svenskar och tredje generationens invandrare utan kriminellt förflutet och som ej är föremål för fortsatt utredning av Säpo.

Klass B) Första och andra generationens invandrare utan kriminellt förflutet och som ej är föremål för fortsatt utredning av Säpo.

Klass C) Här återfinns kriminella och individer som är listade av Säpo. Även alltså etniskt svenska rötägg som aldrig borde lämna landet.

Syftet med klasserna skulle vara att förenkla för utländska myndigheter. Thailand kan alltså slippa att kolla alla som kommer och Klass A har 30 dagar free stay, Klass B får söka visering innan och Klass C åker ingenstans. Då är allt som kan sinka gjort i förväg och på rätt plats nämligen ambassaderna. Vissa länder kommer givetvis vara öppna för klass C, kanske Afghanistan och Pakistan, även Yemen men vad gör det? Problemet är när schyssta resmål ska verifiera vilken Svensk som kommer och tidsåtgången vid passkontroller riskerar bli outhärdliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan göra tre olika klasser av pass.

Klass A) Etniska svenskar och tredje generationens invandrare utan kriminellt förflutet och som ej är föremål för fortsatt utredning av Säpo.

Klass B) Första och andra generationens invandrare utan kriminellt förflutet och som ej är föremål för fortsatt utredning av Säpo.

Klass C) Här återfinns kriminella och individer som är listade av Säpo. Även alltså etniskt svenska rötägg som aldrig borde lämna landet.

Syftet med klasserna skulle vara att förenkla för utländska myndigheter. Thailand kan alltså slippa att kolla alla som kommer och Klass A har 30 dagar free stay, Klass B får söka visering innan och Klass C åker ingenstans. Då är allt som kan sinka gjort i förväg och på rätt plats nämligen ambassaderna. Vissa länder kommer givetvis vara öppna för klass C, kanske Afghanistan och Pakistan, även Yemen men vad gör det? Problemet är när schyssta resmål ska verifiera vilken Svensk som kommer och tidsåtgången vid passkontroller riskerar bli outhärdliga.

Varför inte ta det ett steg längre och utruta alla klass 3 och sätt klass 2 i läger tills dem sonat sina brott dvs att vara invandrare.

Eller vänta nu detta kanske redan har provats.

Bland det mest skrämande jag har läst.

Hur kriminell måste man vara för att hamna i klass3 och är det någon skillnad mellan vad en etnisk svensk måste göra för att hamna där och en invandrad svensk? :cr :cr :cr :cr :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
som ej är föremål för fortsatt utredning av Säpo

Hur ofta skall du då uppdatera ditt pass? En gång i månaden?

Även om jag tycker att det är hemskt med ett 80-tal som åker iväg för att kriga, fast det är ännu mer hemskt att de kommer tillbaka till Sverige sedan. Om Säpo har starka bevis kanske borde man i så fall dra in deras medborgarskap och låta de flyta där ute i världen. Dock är det ett litet antal totalt ändå och det får man leva med i dagens läge. Friheterna vi har i vårt land, även andra länder, kommer alltid ge sådana effekter - inget att göra åt det. Att inskränka på alla andras frihet och klassa folk är inte rätt väg att gå.

Ärligt talat, så passar dina diskussioner nog bättre på Flashback eller i kommentarfälten på Avpixlat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

som ej är föremål för fortsatt utredning av Säpo

Hur ofta skall du då uppdatera ditt pass? En gång i månaden?

Även om jag tycker att det är hemskt med ett 80-tal som åker iväg för att kriga, fast det är ännu mer hemskt att de kommer tillbaka till Sverige sedan. Om Säpo har starka bevis kanske borde man i så fall dra in deras medborgarskap och låta de flyta där ute i världen. Dock är det ett litet antal totalt ändå och det får man leva med i dagens läge. Friheterna vi har i vårt land, även andra länder, kommer alltid ge sådana effekter - inget att göra åt det. Att inskränka på alla andras frihet och klassa folk är inte rätt väg att gå.

Ärligt talat, så passar dina diskussioner nog bättre på Flashback eller i kommentarfälten på Avpixlat.

Man kan väl tänka sig att passen skulle vara synkade online med polisiära myndigheter? Då skulle saker kunna ske blixtsnabbt.

Lasse fr, det var inte meningen att skrämmas, jag ville bara påvisa hur en selektion skulle kunna göras. Självklart måste man innan fundera  om det är värt det hela men det är klart när självaste USA har övergett  individens integritet för övervakning så får man inte underskatta problemet med extremister!

Avprixlat, är inte det naziforum? Jag hatar nazister och rasister!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst martin.agren

Man kan göra tre olika klasser av pass.

Klass A) Etniska svenskar och tredje generationens invandrare utan kriminellt förflutet och som ej är föremål för fortsatt utredning av Säpo.

Klass B) Första och andra generationens invandrare utan kriminellt förflutet och som ej är föremål för fortsatt utredning av Säpo.

Klass C) Här återfinns kriminella och individer som är listade av Säpo. Även alltså etniskt svenska rötägg som aldrig borde lämna landet.

Syftet med klasserna skulle vara att förenkla för utländska myndigheter. Thailand kan alltså slippa att kolla alla som kommer och Klass A har 30 dagar free stay, Klass B får söka visering innan och Klass C åker ingenstans. Då är allt som kan sinka gjort i förväg och på rätt plats nämligen ambassaderna. Vissa länder kommer givetvis vara öppna för klass C, kanske Afghanistan och Pakistan, även Yemen men vad gör det? Problemet är när schyssta resmål ska verifiera vilken Svensk som kommer och tidsåtgången vid passkontroller riskerar bli outhärdliga.

Och i vilken av kategorierna passar jag in som svensk medborgare sedan födseln, men med etniskt thailändsk mamma och etniskt svensk pappa?

Eller skulle jag som högutbildad halvvit med god ekonomi och leverne få den stora äran, som japanerna i Sydafrika,  och bli honorary white? Håll de här trådarna till flashbacks mer mörka vrår så slipper vi sådant i ett forum om Thailand.

262px-ApartheidSignEnglishAfrikaans.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Man kan göra tre olika klasser av pass.

Klass A) Etniska svenskar och tredje generationens invandrare utan kriminellt förflutet och som ej är föremål för fortsatt utredning av Säpo.

Klass B) Första och andra generationens invandrare utan kriminellt förflutet och som ej är föremål för fortsatt utredning av Säpo.

Klass C) Här återfinns kriminella och individer som är listade av Säpo. Även alltså etniskt svenska rötägg som aldrig borde lämna landet.

Syftet med klasserna skulle vara att förenkla för utländska myndigheter. Thailand kan alltså slippa att kolla alla som kommer och Klass A har 30 dagar free stay, Klass B får söka visering innan och Klass C åker ingenstans. Då är allt som kan sinka gjort i förväg och på rätt plats nämligen ambassaderna. Vissa länder kommer givetvis vara öppna för klass C, kanske Afghanistan och Pakistan, även Yemen men vad gör det? Problemet är när schyssta resmål ska verifiera vilken Svensk som kommer och tidsåtgången vid passkontroller riskerar bli outhärdliga.

Och i vilken av kategorierna passar jag in som svensk medborgare sedan födseln, men med etniskt thailändsk mamma och etniskt svensk pappa?

Eller skulle jag som högutbildad halvvit med god ekonomi och leverne få den stora äran, som japanerna i Sydafrika,  och bli honorary white? Håll de här trådarna till flashbacks mer mörka vrår så slipper vi sådant i ett forum om Thailand.

262px-ApartheidSignEnglishAfrikaans.jpg

Jag håller med om svårigheterna, det är jättesvårt att dra gränser och många oskyldiga riskerar hamna fel, men åter igen, jag ville bara påvisa hur en grov ingångslösning kunde se ut. Jag ser heller inget hinder för att man kan röra sig mellan klasserna. Syftet är ju inte att komma åt och hindra oskyldiga, tvärtom!  Min utgångspunkt är bara att vanliga hederliga svenskar ska slippa svårigheter och förödmjukande behandling, sen hur man ser ut spelar mindre roll! Låt Säpo avgöra klass indelning med stöd av historik och risknivå så tror jag det hamnar rättså rätt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Man kan göra tre olika klasser av pass.

Klass A) Etniska svenskar och tredje generationens invandrare utan kriminellt förflutet och som ej är föremål för fortsatt utredning av Säpo.

Klass B) Första och andra generationens invandrare utan kriminellt förflutet och som ej är föremål för fortsatt utredning av Säpo.

Klass C) Här återfinns kriminella och individer som är listade av Säpo. Även alltså etniskt svenska rötägg som aldrig borde lämna landet.

Syftet med klasserna skulle vara att förenkla för utländska myndigheter. Thailand kan alltså slippa att kolla alla som kommer och Klass A har 30 dagar free stay, Klass B får söka visering innan och Klass C åker ingenstans. Då är allt som kan sinka gjort i förväg och på rätt plats nämligen ambassaderna. Vissa länder kommer givetvis vara öppna för klass C, kanske Afghanistan och Pakistan, även Yemen men vad gör det? Problemet är när schyssta resmål ska verifiera vilken Svensk som kommer och tidsåtgången vid passkontroller riskerar bli outhärdliga.

Och i vilken av kategorierna passar jag in som svensk medborgare sedan födseln, men med etniskt thailändsk mamma och etniskt svensk pappa?

Eller skulle jag som högutbildad halvvit med god ekonomi och leverne få den stora äran, som japanerna i Sydafrika,  och bli honorary white? Håll de här trådarna till flashbacks mer mörka vrår så slipper vi sådant i ett forum om Thailand.

262px-ApartheidSignEnglishAfrikaans.jpg

Jag håller med om svårigheterna, det är jättesvårt att dra gränser och många oskyldiga riskerar hamna fel, men åter igen, jag ville bara påvisa hur en grov ingångslösning kunde se ut. Jag ser heller inget hinder för att man kan röra sig mellan klasserna. Syftet är ju inte att komma åt och hindra oskyldiga, tvärtom!  Min utgångspunkt är bara att vanliga hederliga svenskar ska slippa svårigheter och förödmjukande behandling, sen hur man ser ut spelar mindre roll! Låt Säpo avgöra klass indelning med stöd av historik och risknivå så tror jag det hamnar rättså rätt!

Du bygger med ditt förslag vidare på en svensk tradition när svenska myndigheter förmådde Nazi-tyskland att stämpla "J" i passet hos judar så svenska gränspoliser lättare kunde avvisa tyska judar som flydde från Nazisterna. Dom ansågs nämligen inte passa in i ett svenskt samhälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Jag förstår ärligt inte hur man kan likställa judeförföljelserna  på 30 talet med att försöka särskilja  moderna terrorister från oss andra?

Har inte Säpo viktigare uppgifter än att registrera och klassifiera alla invånare i Sverige?  :cr

Säpos viktigaste uppgift i Sverige kommer bli just det tyvärr. Jättetrist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Jag förstår ärligt inte hur man kan likställa judeförföljelserna  på 30 talet med att försöka särskilja  moderna terrorister från oss andra?

Klass B) Första och andra generationens invandrare utan kriminellt förflutet och som ej är föremål för fortsatt utredning av Säpo.

Andra klassens medborgare som inte grundar sig på om dom gjort någon form av kriminell aktivitet, enbart på ursprung. Det skulle betyda att dom judar (det fåtal som fortfarande lever) som kom hit med ett "J" stämplat och deras barn skulle stämplas som potentiella terrorister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Jag förstår ärligt inte hur man kan likställa judeförföljelserna  på 30 talet med att försöka särskilja  moderna terrorister från oss andra?

Klass B) Första och andra generationens invandrare utan kriminellt förflutet och som ej är föremål för fortsatt utredning av Säpo.

Andra klassens medborgare som inte grundar sig på om dom gjort någon form av kriminell aktivitet, enbart på ursprung. Det skulle betyda att dom judar (det fåtal som fortfarande lever) som kom hit med ett "J" stämplat och deras barn skulle stämplas som potentiella terrorister.

Jag skriver ju också att det skulle kunna vara en "grov ingångslösning"', alltså något att utgå ifrån. Jag kan tänka mig att 90% av alla boende i Sverige kvalar in som A efter verifiering. Att skilja ut dom 10% som utgör ett problem är ju faktisk en välgärning mot det stora kollektivet av invandrare och infödda som sköter sig korrekt! Man kan vända på det och tänka hur man som svensk känner sig i Thailand när man stöter på fulla svenskar som ägnar sig åt hor. Hur roligt är det? Hur roligt är det att bli dragen över en kam? Därför särskilja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och Hemvändare..Gissar att du klassar dig som "A-klassens medborgare". "Rent Svensk Svenskt" blod pumpar i ådrorna. Du hatar rasister och nazister säger du..

Ta och lyssna på dig själv en skvätt. Bara att du går och tänker och skriver i de banorna du gör klassar du in i de två senare nämnda grupperna.

Vänd dig inte hit mer med dina skruvade åsikter tack.. Over and out

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Och Hemvändare..Gissar att du klassar dig som "A-klassens medborgare". "Rent Svensk Svenskt" blod pumpar i ådrorna. Du hatar rasister och nazister säger du..

Ta och lyssna på dig själv en skvätt. Bara att du går och tänker och skriver i de banorna du gör klassar du in i de två senare nämnda grupperna.

Vänd dig inte hit mer med dina skruvade åsikter tack.. Over and out

Tiden får utvisa hur man ska gå till väga, jag ser bara ett kommande problem som kan beröra resandet till Thailand. Jag utgick från normalbegåvad respons men inser att min ambitionsnivå är lite väl högt satt. En del personer måste stå i skit för att känna lukten. Vi tar tråden igen då problemet realiseras mer märkbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår ärligt inte hur ett par av er kan få ihop nazism och rasism med det Hemvändare skriver.

Han har väl inte med ett ord sagt att vissa människor är mindre värda. Och det är väl det rasism i botten handlar om, att vissa ser sig som mer värda än andra "raser"/nationaliteter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Hatten av tom_yam, skönt med någon som förstår att det inte handlar om rasism eller nazism utan bara om att filtrera kriminella. Men reaktionen är väldigt typisk, man ser spöken och förbiser ändamålet! Den här gruppen är alltid emot, men tänker sällan efter vad dom med automatik blir för....  Skulle vara intressant att se dom reda ut röran på sikt utan att trampa någon på tårna... Men den dagen är dom  som uppslukade av tomma intet eller så hävdar dom att dom alltid  varit för hårdare tag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att påstå att folk som är födda i Sverige och uppvuxna här skulle få en annan typ av pass enbart för att deras föräldrar var utlänningar, ja om inte det är rasism så har jag nog väldigt svårt å förstå vad er definition av ordet skulle vara.

ni är sånna virrpannor så det blir ju bara lustigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att påstå att folk som är födda i Sverige och uppvuxna här skulle få en annan typ av pass enbart för att deras föräldrar var utlänningar, ja om inte det är rasism så har jag nog väldigt svårt å förstå vad er definition av ordet skulle vara.

ni är sånna virrpannor så det blir ju bara lustigt.

Om dom födda inte RÅKAR vara svenska medborgare då, ska dom ha svenskt pass då?

Jag kan inte säga att jag personligen håller med TS i hans trepunktsförslag men att kalla han rasist för att han startar tråden med ämnet han gör blir lite fel i min värld. Han tar upp ett "problem", föreslår någon form av "lösning" som kanske inte var helt genomtänkt och vips är han nasse och rasist.

Ungefär samma taktik som när man nämner att invandrare står för en jättemajoritet av våldtäkter och personrån, då är man också rasist.

Man måste kunna ta upp problem som finns utan att bli kallad rasist, kan man inte det och blir stämplad så känns yttrandefriheten långt borta. Sen om ämnet är ett stort problem eller inte är en annan sak.

Och gosatta, är alla per automatik virrpannor som inte tycker som du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tre sorters pass? Herrejävlar. :P:cr

Personligen tycker jag svenska medborgare skall ha svenska pass (ETT sådant) men staten skall kunna åtala de som strider med terrorister, paramilitära grupper eller utländska arméer utan FN-mandat etc. Dessutom skall de riskera kännbara fängelsestraff. Om den åtalade saknar svenskt medborgarskap skall utvisning övervägas efter avtjänad dom, precis som vid annan grov kriminalitet.

Tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×