Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Molly82

Köpa sim kort i Sverige innan avresa

Rekommendera Poster

Om man vill köpa simkort här hemma i Sverige och sätta i telefonen på flygplatsen vilket aka man satsa på då? Det viktigast är att våra vänner här hemma i Sverige kan ringa oss till "vanligt svenskt pris" till våra egna nummer. Tycker ni man ska satsa på typ Holiday phone, land n`call eller något annat?

Jag kan knappt något alls om mobiler så när man läser alla forum inlägg här om just den här frågan är det ganske svårt att förså. Jag vet att det blir billigast att köpa ett simkort i Thailand men vill gärna ha det gjort innan så man slipper börja leta sånt. Vi ska till Kho Lanta först.

Om man har tex Holiday Phone, slår dom här hemma vårat vanliga mobil nr då bara eller måste det var andra siffror före?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Simkort köper du enkelt och billigt i Thailand!

Finns som du själv nämner även färdiga varienter typ HolidayPhone.

Själv använder jag mig av vidarekoppla.se så att de jag vill ska kunna nå mig gör det antingen via det 08-nummer man får där eller så kan man välja att även vidarekoppla sitt vanliga mobilnummernummer till 08-numret.

Det där finns beskrivet i ett flertal trådar så jag går inte mer in på det, men det är verkligen inget man behöver vara it-tekniker för att begripa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man får om man beställer holliday phone är ett happykort från dtac som jag sa tidigare kostar 49 baht..  Vet inte vad det kostar att beställa via holliday phone men garanterat mer än 10 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigast är att våra vänner här hemma i Sverige kan ringa oss till "vanligt svenskt pris" till våra egna nummer.

Vi använder följande sätt:

1. Vi köper SIM kort på flygplatsen (alt. 7/11).

2. Innan vi reser delar vi ut  telez Mini Movie Star (blå) kortet till våra nära och kära. Kortet kostar 50 kr och ger 500 minuters taltid till t ex thai mobil nr.

3. Vi sms:ar vårt thai nummer till de som vill att ska ringa oss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det så viktigt att dom kan ringa er till svenska priser? Kan ju bli rätt dyrt för er om dom ringer mycket.

Att ringa till Thailand med ex. Telia kostar 16:-/minuten.

Går man via vidarekoppla.se ringer de till dig precis som till ett vanligt 08-nummer. Du betalar 0,29:-/minuten för vidarekopplingen.

Det är väl ganska schysst mot sina kompisar/släktingar? Dessutom så vet de numret redan innan man åker och kan användas framöver vid kommande resor!

Så nog finns det väl fördelar med det tycker jag!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför är det så viktigt att dom kan ringa er till svenska priser? Kan ju bli rätt dyrt för er om dom ringer mycket.

Att ringa till Thailand med ex. Telia kostar 16:-/minuten.

Går man via vidarekoppla.se ringer de till dig precis som till ett vanligt 08-nummer. Du betalar 0,29:-/minuten för vidarekopplingen.

Det är väl ganska schysst mot sina kompisar/släktingar? Dessutom så vet de numret redan innan man åker och kan användas framöver vid kommande resor!

Så nog finns det väl fördelar med det tycker jag!?

Hur funkar det? Menar du att man får betala 29 öre för att ringa till en svensk mobil när man är i Thailand?

Visst kan det finnas fördelar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jimmie!

Nej så menar jag förståss inte.

Du köper ju ett Thailändsk simkort och får såklart betala taxan det kostar att ringa!

Men däremot så kan dina vänner i Sverige ringa till din thaimobil via ett svenskt 08-nummer enligt det prisavtal de nu har att ringa till just ett 08-nummer.

De slipper alltså betala runt 15:- i minuten som det kostar att ringa direkt till ett thainummer.

För vidarekoppla-tjänsten får du betala 0,29:-/minuten

Hajjar´ru?  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigast är att våra vänner här hemma i Sverige kan ringa oss till "vanligt svenskt pris" till våra egna nummer.

Vi använder följande sätt:

1. Vi köper SIM kort på flygplatsen (alt. 7/11).

2. Innan vi reser delar vi ut  telez Mini Movie Star (blå) kortet till våra nära och kära. Kortet kostar 50 kr och ger 500 minuters taltid till t ex thai mobil nr.

3. Vi sms:ar vårt thai nummer till de som vill att ska ringa oss.

Ett mycket bra tips enligt mig och blir KLART billigt. Själv har jag köpt Lycatel kort här hemma vilket funkar som det kort Solälskare tipsade om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jimmie!

Nej så menar jag förståss inte.

Du köper ju ett Thailändsk simkort och får såklart betala taxan det kostar att ringa!

Men däremot så kan dina vänner i Sverige ringa till din thaimobil via ett svenskt 08-nummer enligt det prisavtal de nu har att ringa till just ett 08-nummer.

De slipper alltså betala runt 15:- i minuten som det kostar att ringa direkt till ett thainummer.

För vidarekoppla-tjänsten får du betala 0,29:-/minuten

Hajjar´ru?  ;)

Aha okej. Kan man fixa den vidarekopplingen när man är i Thailand då? Man vet ju inte sitt tHainummer innan man kommer hit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jimmie!

Nej så menar jag förståss inte.

Du köper ju ett Thailändsk simkort och får såklart betala taxan det kostar att ringa!

Men däremot så kan dina vänner i Sverige ringa till din thaimobil via ett svenskt 08-nummer enligt det prisavtal de nu har att ringa till just ett 08-nummer.

De slipper alltså betala runt 15:- i minuten som det kostar att ringa direkt till ett thainummer.

För vidarekoppla-tjänsten får du betala 0,29:-/minuten

Hajjar´ru?  ;)

Aha okej. Kan man fixa den vidarekopplingen när man är i Thailand då? Man vet ju inte sitt tHainummer innan man kommer hit?

Japp det kan man bara man har tillgång till internet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det man får om man beställer holliday phone är ett happykort från dtac som jag sa tidigare kostar 49 baht..  Vet inte vad det kostar att beställa via holliday phone men garanterat mer än 10 kr.

Det vi (HolidayPhone) erbjuder är SIM-kort, svenskt lokalnummer och 3 timmar vidarekopplingstid från Sverige (så att man blir nådd på sitt svenska nummer), kundsupport på svenska samt en del bekvämlighet för våra kunder. Så att jämföra det enbart med ett SIM-kort man köper på plats tycker jag är lite fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktigast är att våra vänner här hemma i Sverige kan ringa oss till "vanligt svenskt pris" till våra egna nummer.

Vi använder följande sätt:

1. Vi köper SIM kort på flygplatsen (alt. 7/11).

2. Innan vi reser delar vi ut  telez Mini Movie Star (blå) kortet till våra nära och kära. Kortet kostar 50 kr och ger 500 minuters taltid till t ex thai mobil nr.

3. Vi sms:ar vårt thai nummer till de som vill att ska ringa oss.

Ja det finns flera sätt som man själv kan göra exakt sin egen lösning - samma som vi erbjuder för 179kr. Om man har tiden, orken och kunnandet så kan man nog spara en hundring :)

Men på samma sätt kan man resonera kring charter-resor. Om man bokar flyg, hotell etc själv så kan man spara mycket pengar, men folk bokar ju ändå charterresor...

Många människor väljer dock ändå att betala lite extra för bekvämligheten att få allt fixat utan att behöva engagera sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jimmie!

Nej så menar jag förståss inte.

Du köper ju ett Thailändsk simkort och får såklart betala taxan det kostar att ringa!

Men däremot så kan dina vänner i Sverige ringa till din thaimobil via ett svenskt 08-nummer enligt det prisavtal de nu har att ringa till just ett 08-nummer.

De slipper alltså betala runt 15:- i minuten som det kostar att ringa direkt till ett thainummer.

För vidarekoppla-tjänsten får du betala 0,29:-/minuten

Hajjar´ru?  ;)

Aha okej. Kan man fixa den vidarekopplingen när man är i Thailand då? Man vet ju inte sitt tHainummer innan man kommer hit?

Exakt  :th

Lösningen skulle isåfall vara att gå in på ett internetcafé i Thailand och göra det därifrån online (under förutsättning att det går att göra online dvs)

Sen är det bara att räkna ihop hur mycket tid man lagt på det och vad man sparat jämfört med om vi gör allt det tråkiga :beach:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men visst är det väl så fortfarande att de flesta av våra svenska telefoner är låsta till en viss teleleverantör?

Vi har vår gamla som vi för en billig peng fick upplåst (hos en teleoperatör på MBK). Om jag inte minns fel så kostade det 150 bath. (Härhemma så skulle jag få lämna in telefonen och kostade ca 350 kr att få upplåst). Så köpte vi ett thaisimkort som vi vid behov fyllde på hos 7eleven. (har för mig det heter one-two call eller liknande)

Den gamla telefonen har vi nu alltid med oss när vi reser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lösningen skulle isåfall vara att gå in på ett internetcafé i Thailand och göra det därifrån online (under förutsättning att det går att göra online dvs)

Sen är det bara att räkna ihop hur mycket tid man lagt på det och vad man sparat jämfört med om vi gör allt det tråkiga :beach:

I samma ögonblick som man har sitt thai sim så kan man ju surfa från telefonen...

Internetcafé behövs inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Men visst är det väl så fortfarande att de flesta av våra svenska telefoner är låsta till en viss teleleverantör?

Vi har vår gamla som vi för en billig peng fick upplåst (hos en teleoperatör på MBK). Om jag inte minns fel så kostade det 150 bath. (Härhemma så skulle jag få lämna in telefonen och kostade ca 350 kr att få upplåst). Så köpte vi ett thaisimkort som vi vid behov fyllde på hos 7eleven. (har för mig det heter one-two call eller liknande)

Den gamla telefonen har vi nu alltid med oss när vi reser.

Alla telefoner kan väl köpas olåsta numera? I allafall på MediaMarkt där jag köpte min senaste. Vet att Iphone4 var låst viss tid förr men jag tror att den också går att köpa olåst numera. Att man köper en låst telefon är väl bara pga att man vill avbetala den, om jag fattat saken rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men visst är det väl så fortfarande att de flesta av våra svenska telefoner är låsta till en viss teleleverantör?

Vi har vår gamla som vi för en billig peng fick upplåst (hos en teleoperatör på MBK). Om jag inte minns fel så kostade det 150 bath. (Härhemma så skulle jag få lämna in telefonen och kostade ca 350 kr att få upplåst). Så köpte vi ett thaisimkort som vi vid behov fyllde på hos 7eleven. (har för mig det heter one-two call eller liknande)

Den gamla telefonen har vi nu alltid med oss när vi reser.

Alla telefoner kan väl köpas olåsta numera? I allafall på MediaMarkt där jag köpte min senaste. Vet att Iphone4 var låst viss tid förr men jag tror att den också går att köpa olåst numera. Att man köper en låst telefon är väl bara pga att man vill avbetala den, om jag fattat saken rätt.

Anledningen till att telefonen är låst är ju för att teleoperatören subventionerar den.. Du får den mao billigare om den är låst.. Dom vill ju inte ge dej telefonen billigare å sen byter du operatör direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Ja, så är det ju. Den blir billigare. Jag slutade köpa låsta när jag äntligen fattade att jag inte kunde använda dom utomlands och att dom gick att köpa olåsta. Hoppas man slipper byta nu på många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller låsta telefoner så är det ju ganska snart gjort att få den upplåst här i Thailand.

Det finns hur många "telefonbutiker" som helst som gör det för en billig penning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men visst är det väl så fortfarande att de flesta av våra svenska telefoner är låsta till en viss teleleverantör?

Vi har vår gamla som vi för en billig peng fick upplåst (hos en teleoperatör på MBK). Om jag inte minns fel så kostade det 150 bath. (Härhemma så skulle jag få lämna in telefonen och kostade ca 350 kr att få upplåst). Så köpte vi ett thaisimkort som vi vid behov fyllde på hos 7eleven. (har för mig det heter one-two call eller liknande)

Den gamla telefonen har vi nu alltid med oss när vi reser.

Alla telefoner kan väl köpas olåsta numera? I allafall på MediaMarkt där jag köpte min senaste. Vet att Iphone4 var låst viss tid förr men jag tror att den också går att köpa olåst numera. Att man köper en låst telefon är väl bara pga att man vill avbetala den, om jag fattat saken rätt.

Anledningen till att telefonen är låst är ju för att teleoperatören subventionerar den.. Du får den mao billigare om den är låst.. Dom vill ju inte ge dej telefonen billigare å sen byter du operatör direkt.

Jobbar du på en av våra stora operatörer? :) Förklaringen låter nämligen som den man får i operatör-butiken :)

Operatören vill knyta fast dig som kund, och vill inte att du inte ska kunna byta operatör så lätt, eller vara otrogen på utlandssemestern. Så dom lockar med billiga telefoner.

Ett exempel är just precis vid utlandsresan. Har du en låst telefon är det stor chans (ur operatörens synvinkel) att du ändå tar med stor-operatören till utlandet. Och det är här dom tjänar de stora pengarna. Just utlandstelefoni är en av operatörernas mest lönsamma områden och det står för en stor del av deras intäkt.

Tänk själv - om du vanligtvis har t.ex 300kr/månad i mobilräkning - så reser du utomlands och kommer hem med 5000 i räkning. Det motsvarar över 1 år av din vanliga förbrukning till operatörens favör.  :diablo:

Problemet blir inte bättre utav att många operatörer/butikförsäljare inte berättar för sina kunder att dom låst telefonen, vilket borde vara olagligt. Vi har rätt många kunder som råkat ut för detta, där dom är helt säkra på att dom köpt en olåst telefon i butiken - men sedan märker att den faktiskt är låst ändå.  :ch_too

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×