Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Captain Thailand

Träning, hälsa och kost

Rekommendera Poster

löpning 3 km varannan dag, 5 km varannan dag och gym 3 ggr blev det denna vecka. Känns ganska ok så jag tar ett par glas vin med gott samvete :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som tränar. Springer eller/och styrketränar mm, varför gör ni det ?

Vill ni träna hjärtat, få muskler eller bli av med fett ?

Allt ovanstående men mest må bra överlag. Jag har märkt en sjuk skillnad sen jag började träna. Mår bättre, orkar mer och sover som en kung :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som tränar. Springer eller/och styrketränar mm, varför gör ni det ?

Vill ni träna hjärtat, få muskler eller bli av med fett ?

De flesta killar verkar vilja bygga. Jag vill helst gå ner 10 (hellre 15) kg och se lite snyggare ut i jeans och T-shirt. Har gått från 59 kg till 93 kg på 12 år. Två extremer men vill få bättre flås och få liknande mått på W och L i jeansmåtten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men dom flesta jag möter börjar träna för att gå ner i vikt/fett, finns ju så mycket smartare/tidseffektivare sett att ta till om man vill gå ner i vikt än att börja träna  :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som tränar. Springer eller/och styrketränar mm, varför gör ni det ?

Vill ni träna hjärtat, få muskler eller bli av med fett ?

Mitt fokus är alla dessa tre.

Men dom flesta jag möter börjar träna för att gå ner i vikt/fett, finns ju så mycket smartare/tidseffektivare sett att ta till om man vill gå ner i vikt än att börja träna  :cr

Exakt. Många som tränar minskar lite eller ingenting i vikt. Man blir hungrigare av träning och vissa äter då mer. Jag är övertygad om att det är mångdubbelt effektivare/enklare att sonika äta mindre socker och vitt bröd. samt ta bort ett par hundra kalorier ur kosten per dag. En macka mindre och ingen läsk exempelvis.

När jag började träna igen (2009) så fortsatte jag äta som innan och gå ut och dricka öl två gånger i veckan. Efter ett år kommenterade frugan helt ärligt att "det syns inte att du tränar". Numer tänker jag på vad jag stoppar i mig. Att gå frekvent på krogen och bygga muskler är i princip omöjligt i min ålder (utan hälsovådlig dopning) så även pilsner har jag skurit ner på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Jag är övertygad om att det är mångdubbelt effektivare/enklare att sonika äta mindre socker och vitt bröd. samt ta bort ett par hundra kalorier ur kosten per dag. En macka mindre och ingen läsk exempelvis.

:dan Det är vad man äter vad man blir som Captain förstår, springa på gym och löpa för att gå ner i vikt är inte så smart enligt mig.

Ska man ner i vikt så måste man äta mindre än man förbrukar, vilket går lika lätt utan att gå till gymmet eller springa om man bara förbrukar mindre än man gör åt.

Löpa eller gymma bort 200-300 kalorier blir man av med lika lätt av att äta mindre portioner och hoppa över 1-2 extra smörgåsar under dagen.

Problemet är okunskap som jag ser det, många börjar springa eller svälta sig för att gå ner vilket inte håller i längden.

Räkna kalorier är ett smart sätt att gå ner i vikt.

Jag tappar 1-1.5kg/V utan problem bara av att äta lite mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God natt Songkran!

Kom just tillbaka från dagens 35-minuters bergspromenad (intervall).

HIIT (högintensiv intervall) har förbättrat min kondition markant de senaste månaderna. Idag kunde jag springa sista kilometern i 75%-tempo, trots en kvart branta backar innan. Det hade jag aldrig klarat för bara några veckor sedan. Det gäller bara att bita ihop. Passen är korta, men pulsen är uppe nära max.

Hunden ligger och flämtar på klinkersgolvet. I ärlighetens namn gillar hon inte dessa promenader så väldans. Skall det motioneras skall det vara en boll involverad, verkar hon tycka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant det där med att man äter mer efter träning. För mig ökar träningen hungern enormt. Vaknar alltid hungrig dagen efter ett pass. Det är som att hela maskineriet går igång. Nu fattar jag ju att enda sättet att gå ner i vikt är att göra av med mer energi än vad som intas men visst ökar förbränningen generellt vid träning, även efter passets slut?

Ska leta reda på någon bra mat/träningssida på nätet och köra en kombo av träning och lite färre kcal. Klarar inte av att behöva vara hungrig bara  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant det där med att man äter mer efter träning. För mig ökar träningen hungern enormt. Vaknar alltid hungrig dagen efter ett pass. Det är som att hela maskineriet går igång. Nu fattar jag ju att enda sättet att gå ner i vikt är att göra av med mer energi än vad som intas men visst ökar förbränningen generellt vid träning, även efter passets slut?

Ska leta reda på någon bra mat/träningssida på nätet och köra en kombo av träning och lite färre kcal. Klarar inte av att behöva vara hungrig bara  :)

Ju mer muskelmassa ju högre förbränning. Här är några tips. Gillar speciellt nr 5!

http://mabra.com/stor-guide-knepen-som-maxar-din-fettforbranning/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pelle,

Om du äter (exempelvis) 20% mindre än innan kommer du vänja dig ganska snabbt då magsäckens omfång minskar något osv. Dock måste man nog acceptera att gå hungrig emellanåt (upp till en vecka) innan man vant sig. Kroppen är bra att anpassa sig. 90% av oss äter faktiskt MER än vad som är optimalt, hälsomässigt och "formmässigt".

Jag åt på tok för mycket tidigare. Säkert 500 kalorier mer än jag behövde. Småätande mellan de ordinarie måltiderna med andra ord. Ett välfärdsproblem som dessvärre kan få tråkiga konsekvenser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min viktminskning

Start 2013-02-10, Vägde jag 81,3kg

V.1 79,3 kg, -2kg.

V.2 78,0 kg. -1,3kg.

V.3 76,4 kg, - 1,6kg.

V.4 75,6 kg, -0,8kg och -6cm runt magen.

V.5 74,7 kg, -0,9 kg.

V.6 73,7 kg -1,0 kg.

V.7 74,8 kg +1,1 kg

V.8 72,8 kg -2 kg.

- 8,5 kg totalt och -9 cm runt magen.

Målvikten på -10 kg på 8 veckor lyckades jag inte med, men jag jobbar vidare och siktar mot 70kg nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min viktminskning

Start 2013-02-10, Vägde jag 81,3kg

V.1 79,3 kg, -2kg.

V.2 78,0 kg. -1,3kg.

V.3 76,4 kg, - 1,6kg.

V.4 75,6 kg, -0,8kg och -6cm runt magen.

V.5 74,7 kg, -0,9 kg.

V.6 73,7 kg -1,0 kg.

V.7 74,8 kg +1,1 kg

V.8 72,8 kg -2 kg.

- 8,5 kg totalt och -9 cm runt magen.

Målvikten på -10 kg på 8 veckor lyckades jag inte med, men jag jobbar vidare och siktar mot 70kg nu.

inte illa!! Landade själv på dryga 80 efter jul å har knatat ner till 74

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pelle,

Om du äter (exempelvis) 20% mindre än innan kommer du vänja dig ganska snabbt då magsäckens omfång minskar något osv. Dock måste man nog acceptera att gå hungrig emellanåt (upp till en vecka) innan man vant sig. Kroppen är bra att anpassa sig. 90% av oss äter faktiskt MER än vad som är optimalt, hälsomässigt och "formmässigt".

Jag åt på tok för mycket tidigare. Säkert 500 kalorier mer än jag behövde. Småätande mellan de ordinarie måltiderna med andra ord. Ett välfärdsproblem som dessvärre kan få tråkiga konsekvenser.

Ja tyvärr är det ju så. Just stora portioner är en stor bov till det hela.

Hoppade i alla fall över tårta idag och nöjde mig med en mums-mums. Blev också 4 tunga km på asfalt precis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg ett program på Vetenskapens Värld härom veckan som var mkt intressant. Genom att fasta regelbundet 2 ggr/vecka så kan man få bra effekter på sin hälsa. Se programmet på svtplay: http://www.svtplay.se/video/1120851/del-11

Finns även länkat från andra intressanta sidor: http://bennyottosson.com/tag/periodisk-fasta/

Annan artikel: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/halvfasta-kan-forlanga-livet-sa-fungerar-metoden_7809248.svd

Tänkte själv köra med 24 timmars uppehåll från middag-middag 2 ggr/veckan. Ska nog inte vara så svårt att avstå frukost och lunch de dagar man inte tränar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg ett program på Vetenskapens Värld härom veckan som var mkt intressant. Genom att fasta regelbundet 2 ggr/vecka så kan man få bra effekter på sin hälsa. Se programmet på svtplay: http://www.svtplay.se/video/1120851/del-11

Finns även länkat från andra intressanta sidor: http://bennyottosson.com/tag/periodisk-fasta/

Annan artikel: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/halvfasta-kan-forlanga-livet-sa-fungerar-metoden_7809248.svd

Tänkte själv köra med 24 timmars uppehåll från middag-middag 2 ggr/veckan. Ska nog inte vara så svårt att avstå frukost och lunch de dagar man inte tränar.

Det är grymt! gjorde det första gången för 4 - 5 år sen,, då 24h perioder 2ggr i veckan.. 

Drog igång nu innan jul (med en rejäl pause under julen) och kör nu kväll -> morgon 2ggr i veckan oftast mån ons.. Känner mig både friskare å hälsosammare!

Däremot ska du tänka på din träning! Träna samma dag som du fastar! Du är full av energi från allt du åt dagen innan! Att träna dagen efter fastan blir väldigt tungt! För mig som springer blir det snudd på omöjligt! Däremot har jag inga problem med att springa på fastadagen pga. av all energi man har klämt i sig dagen innan! Snackar vi vanlig styrketräning så går det men inte träning som jobbar med pulsen..

Ska tillägga att jag då kör max 2000kcal intag andra vardagar men fre - lör -sön är det 100% fritt! Å helgerna gör livet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×