Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst Sabai

Om ni skulle köpa hus

Rekommendera Poster

Gäst Sabai

Hej!

Om ni skulle köpa eller bygga hus , i vilket område i Thailand skulle ni då vilja bo i ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du skrivit tråden för att se vad folk i allmänhet har för preferenser eller är det du själv som är intresserad? Om det senare, skriv då någar rader om dig själv, din familj och vad ni har för intressen och om det är fråga om permanentboende eller deltidsboende.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga. Kan nämna treställen, lugna delar av Phuket eller Samui, men även västkusten skulle vara intresserant, dvs. 10-20 mil söder om Hua Hin. Jag vill mer eller mindre ha lung och ro, men närhet till allt annat och därför är ju Phuket och Samui ett bra alternativ. Frågan är om man hittar lugna ställen där snart? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

för min egen del vill jag att det skall vara nära havet och nära flygplats ca en timme med bil max och att priserna inte är upptrissade.Så dom mest turisttrafikerade platserna går förmodligen bort om jag inte skulle göra ett fynd , lutar lite åt Rayongtrakten just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Chantaburi området för det är den platsen vid havet som är närmast frugans hemby.

Annars så kan jag tänka mig att bygga eller köpa i Nakhon Ratchasima(Korat)detta ligger säkert 30 min från havet.

Men korat är en väldigt trevlig stad  som har en speciell plats i mitt hjärta, och varför? det vet jag inte, men så är det.

Frugan har väldigt trevlig släkt där också!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nakhon Ratchasima(Korat)detta ligger säkert 30 min från havet

Nu skojar du väl ordentligt - har du jetdrift på bilen? Det borde ta minst 3 timmar till havet eller hur?

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nakhon Ratchasima(Korat)detta ligger säkert 30 min från havet

Nu skojar du väl ordentligt - har du jetdrift på bilen? Det borde ta minst 3 timmar till havet eller hur?

Göran

hahaha förlåt menade 30 mil från havet! :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kilroy

Hej !

Jag har länge gått och funderat på att köpa bostad i Thailand. Är sambo med två äldre tonårsbarn. Vill framöver leva ett mer njutningsfullt liv än idag(för mycket arbete). Vi har semestrat i Thailand i många år och alla i familjen älskar Thailand. Vi har redan bokat en månads resa i år.

Helst vill jag bo i närheten av fina stränder men lite lugnt. Större turiststråk eller stad ska finnas inom 1-2 timmars räckhåll. Vi gillar södra delarna av Thailand med många öar att besöka.

Gillar ställena Nai Yang, Ban Krut, Koh Lanta. Har kollat lite i Hua Hin vilket var ok men inte 100%. Även tittat på Pranburi vilket var bättre och skapliga priser.

Hur är Kui Buri,Prashuap khiri khan, Chumpon, Ban Saphan ? Har ni några bra ställen att rekommendera ? Kan Malaysia och Vietnam var ett alternativ och får man äga mark där som utlänning ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sabai

Har du skrivit tråden för att se vad folk i allmänhet har för preferenser eller är det du själv som är intresserad? Om det senare, skriv då någar rader om dig själv, din familj och vad ni har för intressen och om det är fråga om permanentboende eller deltidsboende.

Göran

Har boende . Det är bara en lite marknadsundersökning  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du skrivit tråden för att se vad folk i allmänhet har för preferenser eller är det du själv som är intresserad? Om det senare, skriv då någar rader om dig själv, din familj och vad ni har för intressen och om det är fråga om permanentboende eller deltidsboende.

Göran

Har boende . Det är bara en lite marknadsundersökning  ;)

Kanon, du slipper jag svara! :D

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sabai

Har du skrivit tråden för att se vad folk i allmänhet har för preferenser eller är det du själv som är intresserad? Om det senare, skriv då någar rader om dig själv, din familj och vad ni har för intressen och om det är fråga om permanentboende eller deltidsboende.

Göran

Har boende . Det är bara en lite marknadsundersökning  ;)

Kanon, du slipper jag svara! :D

Göran

Nix , räknar med 100% sammarbete . Här slipper ingen undan  :bb::D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du skrivit tråden för att se vad folk i allmänhet har för preferenser eller är det du själv som är intresserad? Om det senare, skriv då någar rader om dig själv, din familj och vad ni har för intressen och om det är fråga om permanentboende eller deltidsboende.

Göran

Har boende . Det är bara en lite marknadsundersökning  ;)

Kanon, du slipper jag svara! :D

Göran

Nix , räknar med 100% sammarbete . Här slipper ingen undan  :bb::D

OK, eftersom du pråpsar på! Jag vet inte ännu var jag och min fru kommer att bosätta oss. Det är några platser vi kommer att titta lite närmare på: 1) Bang Sare (Saray); 2) Rayong i närheten av Ban Phi; och 3) Bang Sang.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan berätta att jag talat med en man som sysslar med pensionärsboende här i Thailand,med sjukvård resturanger aktiviteter (bingo antar jag ) dom hade visst byggt ett sådant nära Hua Hin bland annat. Nu har dock markpriserna på de ställena ökat så pensionärerna inte längre har råd eller lust att betala dessa priser, därför hade dom börjat titta på inlandet (var därför han ringde mig ) Han skulle om några veckor åka till Pak Chong och ville veta om det ev. fanns nån mark till salu här i Korat som jag kunde rekomendera och visa honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sabai

Det har blivit höga priser på många ställen just nu . Snittpriset på Phuket ligger just nu på 3 miljoner bath/ 1 Rai. Såg att i Natai , ville dom ha 14 miljoner bath för en Rai  :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag vill i nuläget bo på landplätten vi har på Koh Samuis västkust. Väldigt naturskönt och lugnt, men ca 1 km till havet.

Då kanske du får strandtomt om 50 år. Bor du nära "farmor" och "farfar"?

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har blivit höga priser på många ställen just nu . Snittpriset på Phuket ligger just nu på 3 miljoner bath/ 1 Rai. Såg att i Natai , ville dom ha 14 miljoner bath för en Rai  :o

______________

Det måste ha varit en strandtomt. Jag blev erbjuden 1 rai för 1.5 miljoner Bath 500 meter från havet, men det behöver ju inte betyda så mycket, då jag inte sett "ploten".

mvh

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har blivit höga priser på många ställen just nu . Snittpriset på Phuket ligger just nu på 3 miljoner bath/ 1 Rai. Såg att i Natai , ville dom ha 14 miljoner bath för en Rai  :o

______________

Det måste ha varit en strandtomt. Jag blev erbjuden 1 rai för 1.5 miljoner Bath 500 meter från havet, men det behöver ju inte betyda så mycket, då jag inte sett "ploten".

mvh

Fredrik

Var någonstans var det för det priset? Jag minns under tiden jag bodde i Australien hur några skojare lyckades sälja strandtomter till höga priser men problemet för de nya ägarna var att tomterna till större del låg under vatten när det var flod.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sabai

Det har blivit höga priser på många ställen just nu . Snittpriset på Phuket ligger just nu på 3 miljoner bath/ 1 Rai. Såg att i Natai , ville dom ha 14 miljoner bath för en Rai  :o

______________

Det måste ha varit en strandtomt. Jag blev erbjuden 1 rai för 1.5 miljoner Bath 500 meter från havet, men det behöver ju inte betyda så mycket, då jag inte sett "ploten".

mvh

Fredrik

Det stämmer gott , det var strand tomt . Det var många rai det handlade om , så det skulle bli stora summor .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte svara på var då man hela tiden hittar nya "smultronställen".

Phuket är klart en favorit men för dyrt.

Rayong området en klar möjlighet.

Samet intresant.

Kho Lanta varför inte?

Det får inte bli för dyrt man ska ha råd att leva också. Inte för långt från stranden och havet (moppeavstånd). Något sånär nära till affärer och service.

Och eftersom tanken är att bo där 6 månader om året efter pension kanske ett hyfsat sjukhus innom rimligt infarkavstånd.

Med andra ord så kan jag utesluta innlandets landsbygd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi precis köpt hus, och vi valde Phuket.  :dan:D

Det passar oss perfekt, närheten till allt.

Stranden, shoppingen, golfen, lugnet och allt annat man behöver.

Allt inom 10 minuter  :Laie_76A:

//TMC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×