Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
nevelius

Facebook

Rekommendera Poster

Hej,

Bara en liten parantes tänk på att alla bilder ni lägger upp på facebooks ägs och kan säljas/användas av facebook precis som dom vill.

Jag läste ett debattinlägg av en svensk jurist som lusläst Facebooks användarvillkor och enligt henne skilde sig inte dessa mycket i förhållande till liknande webbplatser.

Jag tror det är något av en "mediaanka" och i ärlighetens namn har jag svårt att tro att Facebook är speciellt intresserade av att använda sig av informationen som enskilda medlemmar lägger ut.

Vad man skall akta sig för är nog snarare att lägga ut alltför personlig och detaljerad information om sig själv, eftersom allt är tillgängligt för andra användare som man accepterat kan läsa informationen. Personligen har jag skrivit om mina tidigare arbeten etc och har svårt att tro att någon egentligen bryr sig så speciellt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara det inte slutar med att ni allihopa sitter och surrar på Facebook så ni glömmer att skriva HÄR. :tatice_03::party2:

Det tror och hoppas jag verkligen inte!!

Jag läste ett debattinlägg av en svensk jurist som lusläst Facebooks användarvillkor och enligt henne skilde sig inte dessa mycket i förhållande till liknande webbplatser.

Microsoft har ungefär samma användarvillkor när det gäller Windows Live Messenger (msn), de säger sig ha rätten till allt material som skickas via msn,

såväl text som filer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara det inte slutar med att ni allihopa sitter och surrar på Facebook så ni glömmer att skriva HÄR. :tatice_03::party2:

Inte spciellt stor risk Mia.  FB är en rolig lekplats, men kanske inte stället man för djupa och viktiga diskussioner på :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bara en liten parantes tänk på att alla bilder ni lägger upp på facebooks ägs och kan säljas/användas av facebook precis som dom vill.

Jag läste ett debattinlägg av en svensk jurist som lusläst Facebooks användarvillkor och enligt henne skilde sig inte dessa mycket i förhållande till liknande webbplatser.

Jag tror det är något av en "mediaanka" och i ärlighetens namn har jag svårt att tro att Facebook är speciellt intresserade av att använda sig av informationen som enskilda medlemmar lägger ut.

Vad man skall akta sig för är nog snarare att lägga ut alltför personlig och detaljerad information om sig själv, eftersom allt är tillgängligt för andra användare som man accepterat kan läsa informationen. Personligen har jag skrivit om mina tidigare arbeten etc och har svårt att tro att någon egentligen bryr sig så speciellt mycket.

Ja, så har jag också uppfattat det hela. Tänker man sig bara för lite lagom och inte hänger ut allt för personlig information är det lika säkert där som på andra mötesplatser på Internet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När media har nyhetstorka så brukar man få sina varningar som gäller liknande nätverk.

Och så fort det börjar gå bra för en websida, eller vad gäller allt egentligen, så blir media genast som gamar och kastar sig över den för att syna i minsta söm.

Hittar man inget fel så hittar man på lite här och där...

Jag tror... hoppas.... att de flesta förstår att det här är inget undantag m FB att sidan har rättigheter att använda materialet som finns på ens sida.

Men det är de ju som sagt inte ensamma om... Vilket ni redan skrivit ovan..  ;)

Som sagt... en liten lekplats... o kul att ibland hitta folk man inte hört av på bra länge... Inget allvarligt...

Och nej... tror knappast att det skulle kunna bli ett substitut för Martins original, "Thailandforum"...  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så klart. Att sälja annonser bland annat. Riktade annonser. Hur man ställer sig till det är ju personligt.

Annonser är väl lungt. Så måste många sidor betala för trafik och tid de lägegr ner. Värre är det att de har rätt att sälja alla uppgifter som du skriver om dig själv på sidan till företag (tredje part).

Som Mia säger så finns det alltid någon som granskar något om det blir för stort, men avtalen är alltid intressanta på en sida. Folk läse rju inte ignom ibland 20-30 sidor av avtal innan de registrerar sig, men dessa avtal kan ju verkligen innehålla vad som helst. Jag vill exempelvis inte att mina bilder skall säljas som jag lägger upp på ett forum eller att min emailadress kan säljas till någon som köper de och skickar reklam eller att man lägger cookies på min dator så att man ta reda på vad jag surfar på när jag väl lämnar forum/community/sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag läste ett debattinlägg av en svensk jurist som lusläst Facebooks användarvillkor och enligt henne skilde sig inte dessa mycket i förhållande till liknande webbplatser.

Jag tror det är något av en "mediaanka" och i ärlighetens namn har jag svårt att tro att Facebook är speciellt intresserade av att använda sig av informationen som enskilda medlemmar lägger ut.

Vad man skall akta sig för är nog snarare att lägga ut alltför personlig och detaljerad information om sig själv, eftersom allt är tillgängligt för andra användare som man accepterat kan läsa informationen. Personligen har jag skrivit om mina tidigare arbeten etc och har svårt att tro att någon egentligen bryr sig så speciellt mycket.

CT, jag tar gärna och tittar på den artikeln om du kan hänvisa till den. Saken är att då säger stikeln inte med vilka sidor man jämför det med. Många USA-ägda sidor kan ha liknande avtal, men oftast inte svenska sidor. Bara en sak att man kan sälja alla dina uppgifter till tredjepart är en stor sak för mig. De flesta svenska communities säljer inte dina emailadresser eller andra uppgifter till dig, så att du kan få reklam skickad till din mail eller till ditt hem. Detta kan och hämed facebook - visst än så länge i USA, men vad säger emot att det händer här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är något av en "mediaanka" och i ärlighetens namn har jag svårt att tro att Facebook är speciellt intresserade av att använda sig av informationen som enskilda medlemmar lägger ut.

Där har du ju fel så det skriker om det. Måste säga att jag förstår inte hur du som lever i internetbranchen och gjort det i många år kan göra ett sådant uttalande. "mediaanka"?? Hur tror du annars att varje medlem värderas till typ $260 dollar eller så? Tror du det är för att man klickar på annonser?

Tänk dig bara att du äger en stor skivaffär på nätet. Madonna släpper en ny skiva om 3 veckor som du vet kommer sälja och du vill sälja massor av den. Du vänder dig till sidan som har massor av medlemmar och vill köpa en lista på alla medlemmar, deras mailadresser/hemadresser som har uppget att hennes/hans favotiartist är Madonna. På detta sättet kan man skapa extremt riktad marknadsföring. Att sälja dina uppgifter på detta sätt ger ju mycket klirr i kassan och har du i avtalet med sina godkänt att man får sälja dina uppgifter, samt att tredjepart som köpt de får skicka ut erbjudnaden till dig är detta inget du kan förneka eller vara arg på senare när du får reklamen.

Detta är vekligen ingen "mediaanka" utan framtiden marknadsföring som man döljer i lååånga avtal som ingen läser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

Jag tror det är något av en "mediaanka" och i ärlighetens namn har jag svårt att tro att Facebook är speciellt intresserade av att använda sig av informationen som enskilda medlemmar lägger ut.

Där har du ju fel så det skriker om det. Måste säga att jag förstår inte hur du som lever i internetbranchen och gjort det i många år kan göra ett sådant uttalande. "mediaanka"?? Hur tror du annars att varje medlem värderas till typ $260 dollar eller så? Tror du det är för att man klickar på annonser?

Tänk dig bara att du äger en stor skivaffär på nätet. Madonna släpper en ny skiva om 3 veckor som du vet kommer sälja och du vill sälja massor av den. Du vänder dig till sidan som har massor av medlemmar och vill köpa en lista på alla medlemmar, deras mailadresser/hemadresser som har uppget att hennes/hans favotiartist är Madonna. På detta sättet kan man skapa extremt riktad marknadsföring. Att sälja dina uppgifter på detta sätt ger ju mycket klirr i kassan och har du i avtalet med sina godkänt att man får sälja dina uppgifter, samt att tredjepart som köpt de får skicka ut erbjudnaden till dig är detta inget du kan förneka eller vara arg på senare när du får reklamen.

Detta är vekligen ingen "mediaanka" utan framtiden marknadsföring som man döljer i lååånga avtal som ingen läser.

Rätt Martin, samma system som livsmedelsbranschen sysslar med man kartlägger via medlemskort. Starta gruppen vägra facebok :hi:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har nog inte ett dugg fel Martin...

Har du verkligen läst deras Privacy Policy, Terms och FAQ?

Här är delar ur debattartikeln i Expressen:

"Det omdiskuterade villkoret är i och för sig illa skrivet och därför lätt att missuppfatta. Det innebär dock inte att man som Facebookmedlem överlåter alla sina rättigheter. I Facebooks egen FAQ står det klart och tydligt att medlemmen behåller upphovsrätten till sitt eget innehåll (You retain the copyright to your content. When you upload your content you grant us a license to use and display your content). Det man som Facebookmedlem gör är att upplåta en rätt för Facebook att hantera den information som man lämnat. Facebook får bara använda informationen på eller i samband med facebook.com eller för att marknadsföra Facebook. Bolaget kan upplåta denna rättighet till någon utomstående men bara precis den rättighet som Facebook självt har. Facebooks rättigheter till medlemsmaterial upphör också automatiskt så snart som medlemmen avlägsnat det. Facebook får dock behålla kopior av materialet men bara för arkivering, inte för något annat ändamål.

Utöver detta åtar sig Facebook i sina villkor för personlig integritet att inte lämna ut någon individualiserad information till någon annonsör. Det Facebook däremot kan göra är att sälja rätten för en annonsör att vända sig till en grupp med ett visst intresse som Facebook lokaliserat. Vid sidan av detta finns det både i Sverige och USA regler om att man inte får använda annans namn och bild i reklam utan tillstånd från den som förekommer på bilden.

Facebook kan alltså inte med stöd av villkoren sälja någon medlems semesterbilder eller sälja personuppgifter till en annonsör utan medlemmens medgivande.

Facebook är alltså inte en farligare plats på internet än någon annan.

MONIQUE WADSTED

Monique Wadsted är advokat."

Ur Expressen den 27:e oktober 2007.

Massvis av sajter använder information för att styra marknadsföring. Är man nojig för detta bör man nog ta en allvarlig funderare om man skall inte bör säga upp sitt internetabbonemang. Personligen ser jag det inte som speciellt integritetskränkande eftersom det inte är mig som person de intresserar sig för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jamen CT. Även hon skriver klart här i arikeln:

"Det Facebook däremot kan göra är att sälja rätten för en annonsör att vända sig till en grupp med ett visst intresse som Facebook lokaliserat. "

Detta är att sälja uppgifter för att andra skall kunna skicka reklam till medlemmarna. Hur annonsören vänder sig sedan till kunden regleras av landets lagstiftning. Även om det finns en gansk oklar gräns om de kan sälja uppgifterna, vilket bekräftas om annan en svensk media, så är det klart att Facebook skull ekunan skicka ut reklam som bara handlade om en Madonna skiva (exempel som jag beskrev ovan) till vissa utvalda användare på ett uppdrag av en annonsör.

Och, ja, efter att en vän påpekade detta till mig har jag lustläst hela avtalet, som är invecklat och inte rakt på och mycket ger utrymme till en hel del tolkningar.

Som parantes kanske man skall ange att Monique Wadsted har en viss bakgrund som beskrivits hårt i media och jag skulle nog inte i någon form lita på hennes omdömme. :) Hon står oftast på mediabolagens sida känns det som, när man tittar på hennes artiklar och vart hon dyker upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag læste om en tjej som hittade en bild på sig sjælv på utsidan av en porrfilm. Det var då en bild som hade blivit lagt ut på en grupp på facebook.. Det tyckte jag var otæckt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag læste om en tjej som hittade en bild på sig sjælv på utsidan av en porrfilm. Det var då en bild som hade blivit lagt ut på en grupp på facebook.. Det tyckte jag var otæckt...

Dock behöver det ju inte vara Facebook som sålde bilden utan bara någon oseriös person som laddat ner den .... det kan ju förekomma vart som helst och på vilka sida som helst. Därför rekommenderar jag alltid att vattenmärka sina bilder med något.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Frågan är väl om det innebär något negativt för mig/dig som privatperson i slutändan. Jag tror inte det. Har jag fel får jag väl sprida illasinnade rykten om Facebook på ålderns höst. ;)

Däremot tycker jag att vi lever i ett samhälle där både företag och myndigheter i allmänhet har för stora befogenheter att samla in information om oss enskilda individer och medborgare. På så sätt håller jag också med i ditt resonemang. Men det är nog en politisk och idiologisk fråga som jag hellre tar i TV soffan med polarna efter ett par kalla Heineken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Facebook lär inte sälja bilder av folk till porrfilmsbolag, det kan jag nästan sätta min tunga på. :laugh:

Däremot skall man (nja, unga tjejer snarare. Mig i strumplästen struntar de nog i, haha) nog passa sig vilka bilder de lägger ut på sig själv på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saken är CT att om företag har lååånga avtal på sådna sidor och portaler så bör man fråga sig vad man helt enkelt ger de rättigheter till, vilket de flesta inte gör. Om det är något negativt eller positivt är en bra fråga. Jag vill dock inte få reklam i massor med tiden från någon portal om jag inte beställt den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har mig veterligen inte fått någon reklam alls under det dryga halvåret jag varit medlem på Facebook. Ibland visas en banner på sidan. Den struntar jag blankt i.

Ja, men de går inte på plus än utan sover lite och samlar information. Vad jag har läst på näte hittills att primära marknaden är ju den i USA, men inte omöjligt att det blir större också i andra länder, men för att detta skall hända måste de ju ha ett massivt medlemsunderlag från just vissa länder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×