Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst Farzan

Ormar

Rekommendera Poster

Gäst Farzan

Hur vanligt är det med ormar i Thailand, ser man såna på en vanlig semester till tex Phuket? Kan de vara giftiga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vanligt är det med ormar i Thailand, ser man såna på en vanlig semester till tex Phuket? Kan de vara giftiga?

Kan dem vara giftiga!!  :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för  :cr med det? De flesta ormar som finns på Phuket är fullständigt ofarliga. De som är giftiga är sällsynta. Sen har vi en vanligt förekommande giftig sort (en av de gröna trädormarna), men den har giftgaddarna så långt inne i munnen att du måste sticka in halva handen innan du kan få nåt gift i dig. Så den är ofarligt trots att den är giftig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst finns det ormar i Thailand och vissa är giftiga.

Har själv inte sett någon men har bekanta som haft dem på rummet. På ex Koh Lanta är det inte så ovanligt med cobror som oftast på nätterna söker efter föda i form av möss/råttor eller grodor och även vatten under ducshen. Men ormarna är som björnarna här i norrland, de är mer rädd för dig eller du för dem. Du skall ha tur eller otur beroende på hur man ser det om du får se en orm.

Skulle jag vara rädd för björnar skulle jag nog inte plocka kantareller i de mängder som jag nu gör. Det finns gott om björnar och spillning samt väldigt gott om kantareller.

Även personalen är väldigt vaksamma i Thailand. Nu sist i våras var det någon som hade sett vad de trodde en cobra på Koh Lanta och strax efter gick det ca 10 man och sökte med sina pinnar. Resultatet vet jag inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara sett levande orm en gång (och jag har rest t Thailand minst en gång/år i 13 år, minst en månad varje gång). Det var på Koh Chang (den sista utposten i Thailand för Kungskobror). Det var en väldigt grön typ. Jag frågade om den var farlig och fick svaret "not so dangerous". Den bruna sorten var tydligen "very dangerous"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"not so dangerus" vad betyder det? En Huggorm är väl inte vidare farlig men kan vara för vissa. På Thai är nog ett huggormsbett rena hälsokuren  :glad

Min lilla  :cr var för att jag trodde alla visste att det finns giftiga ormar i alla tropiska klmat  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"not so dangerus" vad betyder det? En Huggorm är väl inte vidare farlig men kan vara för vissa. På Thai är nog ett huggormsbett rena hälsokuren  :glad

Forskade lite i det där "not so dangerous" och fick veta att om man fick bett av den bruna så dog man men av den gröna "not so often"... ;D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tydligen skiljer sig serumet/motgifterna, så det är bra att veta vilken ormart som bitit om olyckan skulle vara framme. Olika ormgifter orsakar olika skador, ibland är de blandade tydligen:

OBS! LÄS INTE DETTA (NEDANSTÅENDE) OM NI ÄR ORMRÄDDA, RISKEN ATT BLI BITEN I THAILAND ÄR FÖRSVINNANDE LITEN OM MAN HAR LITE VETT

1. Neurotroxin, angriper både centrala nervsystemet och perifera nerver, leda till att andningscentrum förlamas, blodcirkulationen påverkas och enskilda nervceller förstörs.

2. Hemorragin, gör att blodet tränger ut ur hårrörskärlen (huden blir blåfärgad på bettstället)

3. Hemolysin, åstadkommer hemolys (upplöser de röda blodkropparna)

4. Koagulin, gör att blodet koagulerar sig i ådrorna.

5. Antikoagulin, hindrar blodet från att levra sig.

6. Cytoxin (cellgift), framkallar kallbrand (nekros)

Källa: Farligt att förtära av Matts Bergmark

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag måste nog tillägga att stöta på en giftorm på Koh Lanta det kan man visst göra så det vill jag inte säga annat. Men man ska inte tro att det är något man gör varje dag...

Har själv bott där nere nu senast i 5 mån i sträck och jag såg inte mer än en levande orm som ringlade över vägen vid ett tillfälle.

Annars var det bara påkörda/platta saker jag såg.

Visst om man vistas på ormrika platser (likaså i Sverige) så klart finns de där.

Vissa resorter har ju förkärlek för att inte ta ner/bort sitt höga gräs o där vet jag att många personer sett både det ena o det andra.

Men iaktar man normal försiktighet så är det inga problem att vistas på Lanta eller på någon annan plats i Thailand.

MVH Laila

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst stjp8729

På sista bilresan i Thailand såg jag ca. 8 - 9 ormar som var överkörda, desutom en go 1,5 meters orm vid poolen i Naklua, den slingrade sig förbi på en 20 cm från en tysk som halvsov, jag kan lova att han blev chockad när han fick se ormen. personalen gick hårt åt ormen och slog ihjäl den.

Mvh stjp8729

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Nathalie

Jag åker till Patong med min familj den 15e december för första gången. Jag har väldigt STOR fobi för ormar och även spindlar. Vi kommer tillbringa mest tid på stranden & i centrum.

Jag har läst i olika forum om att folk sett kobror både på stranden och hotellen ?  :o

Är det stor chans att jag kommer få hjärtklappning där nere eller kan jag lugna ner mig lite och se fram emot resan?  :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej kom hem igår och jag såg hela 1 orm o den var liten(farlig vet ej) den satt på en lampa vid ingången till lobbyn o gjorde inget ont  ;) vi var i thailand 15 dagar. såg inte en spindel heller men  både kakerlackor och många små söta ödlor

ulli

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inne hos min närmsta granne Thai boxing garden han ville visa mig en orm som hade där inne en ganska så stor rackare som ni själva kan se på bilderna här....

post-1845-14768710977166_thumb.jpg

post-1845-14768710977372_thumb.jpg

post-1845-14768710977603_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

När vi var på Koh Lanta November 2007, så hade vi påhålsning av en grön orm, den var vid taket över trappan upp på vår verandan, jag hämtade personalen som jagade bort den med en sop. det lustiga var att efter en vecka så kom den tillbaka. Enligt personalen var den ofarlig.

Under samma semester låg Svärfar och solade under ett träd, plötsligt ramlar en ödla och en jagade orm ner på honom. men både ödlan och ormen försvann väldigt fort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åker till Patong med min familj den 15e december för första gången. Jag har väldigt STOR fobi för ormar och även spindlar. Vi kommer tillbringa mest tid på stranden & i centrum.

Jag har läst i olika forum om att folk sett kobror både på stranden och hotellen ?  :o

Är det stor chans att jag kommer få hjärtklappning där nere eller kan jag lugna ner mig lite och se fram emot resan?  :(

Lider av samma åkomma som du. Vi var runt på olika ställen men såg inget farligare än överkörda ormar på koh lanta - tog dock stor omväg runt dem... Man vet ju aldrig ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när ja va nere såg jag inga ormer eller spindlar...

däremot ödlor, men dom är lite småsöta tycker jag...

;)

Älskar ödlor i alla former...funderar på Komodo till nästa semester...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×