Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ansjo69

Koh Chang

Rekommendera Poster

Här finns mängder med trådar om olika platser i Thailand, men jag har inte hittat så mycket matnyttigt om Koh Chang under april.

Vi (jag, min fru samt dotter på 12) tänkte boka till Bkk i början på april och stanna ca 3 veckor. Vi börjar i morsans hus i Baan Chang och runt den 15-16/4 åka österut mot Koh Chang, och nu till mina funderingar.

Vilken strand och boende(upp till 500SEK/natt) skulle ni valt, och är Koh Chang det optimala?

Koh Samet har jag varit på ett par gånger, men aldrig längre österut... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uh april, då kommer det vara varmt  :P var själv på Koh Chang nu vid påsk och det var brutalt. Anyway, jag tycker att Lonley Beach är klart bästa platsen på Koh Chang av ett par anledningar. Nu har jag inte varit inne i varenda resort/hotell på ön men i regel så får man klart mer för pengarna nere på LB än t.ex WSB.

Vet att många gillar KB Resort på Kai Bae men jag var där nere vid påsk och om man inte behöver någon strand så visst...för det fanns ingen vid den årstiden.

En annan bra sak med Lonley Beach är närheten till både fiskebyn där det finns en oerhört trevlig strand för övrigt och närheten till Kai Bae om man vill ha lite annat utbud.

Jag har bott på Warapura vilket är riktigt fint, tyvärr så ligger det inte på stranden och man får åka moppe ett par min eller gå i kanske 10 min till stranden. Detta ligger i själva byn.

Nu sist bodde vi och stortrivdes på Siam Beach Resort, ligger på stranden (den delen av stranden som är bäst vid den årstiden). Sanden flyttar sig visst under vissa årstider och södra delen av stranden blir helt avskalad och stenig. Finns flera typer av boende där vilket passar de flesta tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här såg Kai Bae-stranden ut när vi var där i slutet av mars i år.

Det där med tidvattnet ändrar sig väl ganska mycket beroende på månfasen?

Vi hade lågvatten på eftermiddagarna så då var stranden bred.

Trivdes mycket bra på KB Resort.

post-7239-14768713784096_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här såg Kai Bae-stranden ut när vi var där i slutet av mars i år.

Det där med tidvattnet ändrar sig väl ganska mycket beroende på månfasen?

Vi hade lågvatten på eftermiddagarna så då var stranden bred.

Trivdes mycket bra på KB Resort.

Ok, wierd...men det har säkert med massa saker att göra. Vi funderade nämligen på att bo nån natt lr två på KB Resort men när jag gick rakt ner mot havet med restaurangen på höger sida så såg det inte direkt ut som på din bild.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har medvetet hoppat över Koh Chang under Songkran, då är det definitivt lugnare i Baan chang dessa dagar :dan...

Att det är varmt vet vi om, men att åka till frugans familj uppe i Khon Kaen är än värre...då är det bättre vid kusten när man kan "svalka" sig i havet:).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev lite ändringar ändå, och nu är några nätter beställda. Jag hade lite flyt med flygbiljetten, fick iofs åka ner en dag tidigare än planerat, men fick betala 14025:- för två vuxna och ett barn på 11 år med Turkish...Ett helt ok pris och bara 3 timmars väntan i Istanbul båda vägarna.

Jag har även bokat ett par boende, och det blev faktiskt Koh Chang under Songkran. Vi kommer till Rock Sand Resort på fredagen och stannar i 5 nätter. Därefter åker vi vidare till Koh Kood och Koh Kood resort i 4 nätter, sedan är inget bestämt eller planerat. Troligen blir det tillbaka till Koh Chang några dagar till, innan vi åker tillbaka till morsans hus och Bangkok det sista. Fasen, vintern får gärna försvinna så man får åka snart, 140 dagar kvar nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips om ni väljer att åka songtaew från hamnen. Plasta in allt som ni inte vill ha blött! Har själv åkt den sträckan under songkran ett par gånger och jag kan garantera att det blir rejält blött  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips om ni väljer att åka songtaew från hamnen. Plasta in allt som ni inte vill ha blött! Har själv åkt den sträckan under songkran ett par gånger och jag kan garantera att det blir rejält blött  :)

:JC_goodpost:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips om ni väljer att åka songtaew från hamnen. Plasta in allt som ni inte vill ha blött! Har själv åkt den sträckan under songkran ett par gånger och jag kan garantera att det blir rejält blött  :)

Har aldrig åkt den sträckan under Songkran men väl attackerat den med vattenpistol och hinkar kan intyga att man alla i den blev dyngsur och väldigt förvånade :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det var inte så kul när de slängde vattenfyllda ölflaskor på bilarna  >:(

(obs! bara turister som gör sånt!)

Nej det förstår jag, dock slängde vi bara hinkar med isvatten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det var inte så kul när de slängde vattenfyllda ölflaskor på bilarna  >:(

(obs! bara turister som gör sånt!)

Nej det förstår jag, dock slängde vi bara hinkar med isvatten :)

Aj, hinken måste ha gjort ont att få på sig  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det var inte så kul när de slängde vattenfyllda ölflaskor på bilarna  >:(

(obs! bara turister som gör sånt!)

Nej det förstår jag, dock slängde vi bara hinkar med isvatten :)

Aj, hinken måste ha gjort ont att få på sig  ;)

:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det var inte så kul när de slängde vattenfyllda ölflaskor på bilarna  >:(

(obs! bara turister som gör sånt!)

Nej det förstår jag, dock slängde vi bara hinkar med isvatten :)

Aj, hinken måste ha gjort ont att få på sig  ;)

:D

Nej inte så farligt tunnplast bara :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har även kollat lite på Shantaa resort på Koh Kood, funderar på att boka 3-4 nätter där med. Är det någon som vet skillnaden mellan deras olika bungalows, Sweet och Villa :)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bodde på Shantaa i februari 2013.

I den enklaste bungen, minns ej vad den kallades, men det var helt ok.

För att inte säga jättebra.

Rent o snyggt, lagomt med plats för 2 pers. Mysig utomhus dusch.

Hela anläggningen är otroligt väl underhållen och bra skött.

Personalen väldigt måna om sina gäster.

Det bästa av allt är resturangen. Godaste Thai-maten vi ätit.

Läs omdömena på tripadvisor, det hade vi gjort, därför bokade vi stället.

Vi hade ganska höga förväntningar men blev trots det inte det minsta besvikna.

(Sen om man ska vara så pass lång tid på Kood som ni ev tänkt, då måste man trivas när det är lugnt. För lugnt var det iaf på Shantaa.) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har även kollat lite på Shantaa resort på Koh Kood, funderar på att boka 3-4 nätter där med. Är det någon som vet skillnaden mellan deras olika bungalows, Sweet och Villa :)?

Ingen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska bo på Golden Bay Cottage Resort på Koh Lanta. Vi ska också bo på Norens Resort på Koh Cang, La-Na-Lay Resort, Sea View Bungalow på Koh Kood och på Ao White Sand Beach Resort på Koh Mak. Är det någon som bott eller känner till resorten? Är standart och läge ok

??? ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har även kollat lite på Shantaa resort på Koh Kood, funderar på att boka 3-4 nätter där med. Är det någon som vet skillnaden mellan deras olika bungalows, Sweet och Villa :)?

Ingen?

Svarar på min egna fråga, kan ju finnas intresse för någon annan :).

Shantaa villa är lite mindre exclusivt, samt plats för fler personer än två. Så är man tex en barnfamilj är detta valet.

Shantaa Sweet är designat för par, och ingen plats finns för en extrasäng.

Jag frågade även om helpensionspaket, och det vete fasen om det är värt pengarna. 6995 bath för en Villa med mat för två pers, och för extra personer kostade det 2200 bath. är personen under 11 år fick man 25% rabatt på det priset.

Då får man mat som är Thai-style och seafood, men ingen möjlighet att välja från menyn. De rekomenderade inte detta om man har svårt för nya maträtter eller vill ha speciell farangmat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här finns mängder med trådar om olika platser i Thailand, men jag har inte hittat så mycket matnyttigt om Koh Chang under april.

Vi (jag, min fru samt dotter på 12) tänkte boka till Bkk i början på april och stanna ca 3 veckor. Vi börjar i morsans hus i Baan Chang och runt den 15-16/4 åka österut mot Koh Chang, och nu till mina funderingar.

Vilken strand och boende(upp till 500SEK/natt) skulle ni valt, och är Koh Chang det optimala?

Koh Samet har jag varit på ett par gånger, men aldrig längre österut... :)

Jag och min fru och dotter planerar åxå att vara på Koh Chang i april och nu följer jag tråden för att se om någon har någon nyttig väder info. Vi börjar dock vår resa på Phuket Kamala för att sedan ev. ta oss över till andra sidan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×