Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
nilu

Taxivarning!!!

Rekommendera Poster

Vill bara varna för trötta chaufförer!! Vid två olika tillfällen somnade han vid ratten!! Värst var från hotellet på Karon Phuket till flygplatsen! Flerfilig väg, toktrafik och slut i godispåsen! detta var mitt på dagen. Eländet somnade! Skrek SABAJ SAAABBBAAIIIJJJ och slog honom på axeln!! Kortare resor rekommenderas :-\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matteo

vojne vojne  ;)!! Du kom ju fram!!! Betänk om eländet förutom att sova dessutom käkade godis och skrev sms samtidigt, då skulle det bli intressant värre.. Jag har åkt emot trafiken på motorväg - det du!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

vojne vojne  ;)!! Du kom ju fram!!! Betänk om eländet förutom att sova dessutom käkade godis och skrev sms samtidigt, då skulle det bli intressant värre.. Jag har åkt emot trafiken på motorväg - det du!!!

Grattis Matteo

Det skulle verkligen vara intressant om han lyckades köra,

sova, sms a o äta godis samtidigt, det vore något för dom

svenska folkparkerna. ;):D :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matteo

Jag har åkt emot trafiken på motorväg - det du!!!

Gör man inte det varje gång man åker bil i Thailand? :th;)

Jo, fast den här gången vill jag minnas det tutades något hiskerligt och man blev mer än vanligt adrenalinstinn.. Vill minnas jag sa något passande på svenska och funderade starkt på att kliva ur. Men sen sa förnuftet att bli ståendes med resväskor på en motorväg i thailand är nog mer riskabelt än att åka vidare med Mr Kamikaze trots allt.. Men numer tar jag sådana här situationer med ro, läs valium och hjälm. Resten är upp till budda!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha,

Bra svar! Jo så är det förstås.

Jag fick en mardrömskörning från Lamai till Nathon just innan jul. Normalt åker jag inte minivan längre, men detta var ett undantag. Chaffisen var i tjugoårsåldern och körde som en vettvilling. Mot rött (en gång) och i 140-160 km i timmen på Samuis slingriga och ganska dåliga ringväg. En gång kändes olyckan riktigt nära när vi fick möte med två bilar som körde om varann. Men han var snabb med ratten.

Trots att jag tillbringat 5-6 år i landet blir jag fortfarande lika förvånad över hur en kille som nästan hasar sig fram i snigeltakt i normallfall måste köra som en rabiessmittad bankrånare på PCP. Ok, nästan i varje fall. Skall jag säga något positivt så gjorde han förmodligen nytt rekord på sträckan. Svisss sa det och så var man i hamnläget.

Holländska paret i minivanen kallade honom "idiot" efteråt. Som tur var brydde han sig inte om det. Själv var jag mest nöjd att jag vid liv, haha. Jag är lite som Lilla Skutt tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj oj oj...

Låter som vår chaufför...

Åkte van, 6 pers, från bangkok till AoNang, non-stop.

Även fast man sa till honom att vila, att vi inte hade bråttom så körde han på.

Slutade med att han kletade in tigerbalsam under ögonen och sedan överallt, för att hålla sig vaken!  :nau

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi fick en skräckfärd från samet till koh chang med minivan. Olyckan var väldigt nära då han körde så fort bilen gick,gjorde omkörningar trots möte.Vi var 4 vuxna och 5 barn, alla  var vi skräckslagna  och vi bad snällt och lungt chauffören- could you please drive slower, we have no hurry. Han tog illa vid sig och

blev tvärarg och skrek att det var hans jobb och alla i thailand kör fort. Han var den enda otrevliga thailändaren jag mötte på hela resan.

resten av resan sa ingen ett ord, han körde ännu värre och vi bara hoppades att komma levande fram. När vi kom fram fick inte en bath i driks.

Första etappen Bangkok-koh samet hade vi en bra chaufför som körde bättre.

När det sedan var dags att återvända till bangkok ville vi ta flyget men det var fullbokat . Vi fick ta VIP buss och det gick riktigt bra. Bekvämare och kändes säkrare än minivan.Tog mycket längre tid, men så gick det inte i 180 hela tiden...Jag vågar inte åka minivan igen i thailand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi måste ha haft en enorm tur.

Vi hittade en taxichaffis vid Karon beach som körde väldigt lugnt och fint, så vi såg till att åka med honom varenda gång vi behövde taxi. Då vi hyrde minivan i Ao nang (två tillfällen) fick vi båda gångerna chaufförer som körde (förhållandevis) sansat...dessutom återvände den ena chauffören till vårt hotell dagen efter för att återlämna en keps som vi glömt i bilen. :)

På Malta däremot råkade vi ut för en chaufför som körde riktigt otäckt :o - jag trodde att vi skulle krocka/köra av vägen/krasha in i bergväggar vid flera tillfällen, det var riktigt läskigt och till slut satt jag bara och blundade. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag åkte taxi från Bangkok till Kao chakan nu i Februari.

En ung trevlig kille körde, det gick fort men inte så man

va skraj. Vid ett tillfälle körde han om en lastbil, vi kom om

men han svängde inte tillbaka till vårat körfält, och vi fick möte av en fet merca, killen som kör ligger kvar i fel körfält och mercan går inte ut på vägrenen den heller, vi möts och hela bilen skakar till. Var nog bara cm att sidobackspeglarna slår ihop. man blev allt lite skraj, Chafören säger flyttar inte han sig så gör inte jag det heller på knackig engelska. hahaha vad ska man säga ?

men det visar lite av deras mentalitet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har råkat ut för en hög tuktuk-chaffis i bkk en gång. Han körde på bakhjulen i korsningarna mm. När vi hoppade ut var hans ögen helskumma. Stora pupiller, och en flackande blick. En annan gång försökte en taxichaffis i bkk göra inbrott i våra väskor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Pröva att åka morgonturen Bkk - Chumphorn med Lomprayah Co. Försök även att få tag på platserna längst fram på övervåningen. En skräckupplevelse utan dess like!!

Jag har aldrig sett någon göra så många hänsynslösa och dåraktiga omkörningar, lägg då till att detta ekipage är bra mycket större än en minivan... behöver jag nämna att mötande trafik snällt körde åt sidan, eller ibland väjde ut i icke existerande vägren. Förövrigt så visste jag inte att så stora fordon gick att skrämma upp i så vårdslösa hastigheter. Och likt förbaskat får man sen vänta två timmar i Chumphorn på båten, så varför denna brådska.

Tror att det är ganska generellt för många busschaufförer... när jag själv bilar i Krabi- och Surat Thani-provinserna så håller jag alltid utkik för bussar (särskilt Phanthip Tour) i backspegeln som jag snällt släpper förbi... dom ska ändå förbi till varje pris så varför riskera sitt eget liv på kuppen.

Men om man som chaufför gett sin tambon vid frukosten så finns det ju ingen anledning att frukta någon olycka...

// Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åkte taxi från kata till flygplatsen. Chaffisen gasade, tutade och körde om både åt höger och vänster. Som grand finale körde han på en stackars hund. Tror ni han stannade och såg efter hur det gick? Hell no!

Som kontrast hade vi en väääldigt lååångsam taxiresa från ao nang till Trang. Hastighetsmätaren översteg aldrig 70... Så det går väl inte att räkna alla chaffisar över en kam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En taxichaufför i Thailand skall ha:

Körkort

Vara nykter

Inte stanna på vägen för att inkassera provision

Hitta vägen

Vara trevlig

Köra vettigt

Ha tillstånd att köra taxi alternativt minivan

Bilen skall vara:

ny

ha rätt försäkring

ha rätt färg på skylten

ha säkerhetsbälten

ha airbags

ha bilbarnstol

pga att trafiken i Thailand är väldigt farlig. Bara på Phuket dör en människa i snitt varannan dag i trafiken.

Inte lätt att hitta en sådan chaufför med en sådan bil, men det finns. De stora hotellen brukar vara säkra kort.

Angående försäkringen så går det att utläsa på försäkringsbeviset, som skall finnas i bilen vad den täcker och att den gäller även transferbusiness. Det framgår också hur många man får vara i bilen. Vi har bla en bil som har sju säten men man får bara vara fem om försäkringen skall gälla.

mvh

Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också varit med om en mardrömsresa med mini buss från Pattaya till Trat. Nu när jag beställer minibus begär jag alltid att få en äldre chaufför, dom kör alltid mycket lugnare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flor,

Japp, att 20-30 åringarna kör generellt värst/galnast är även min erfarenhet uppfattning. Många av dessa verkar köra utan säkerhetstänkande och riskanalys verkar inte deras starka sida direkt. ;)

Personligen skulle jag tom avråda folk från att åka med minibuss, såvida inget annat alternativ är realistiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill passa på att varna för alkoholiserade taxi-chaffisar också...

Man borde egentligen ha med ett alkotest i väskan som de får testa...  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vackte var chaffis flera ganger under en tur genom Bangkok..... Till slut sa vi bara  :nau Stop!!!!

Gick ur bilen och skaffade ny taxi!! Vaken chaffis denna gang :laugh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viåkte en gång med svarttaxi från ett köpcenter till hotellet i karon. vart inlåsta i taxin o chauffören kunde bara thailändska o svarade inte på tilltal. körde som en galning gjorde han också. men vi kom fram i alla fall men åker aldrig svarttaxi nåt mer :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar man idiotaction på hög farlig nivå, så ta en moppetaxi I pattaya efter midnatt.

Då har killarna som kör hunnit få i sig en massa Lao kao  ;)

Har själv åkt med på en del vansingthets färder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×