Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst Jonna

Taxi i Bangkok

Rekommendera Poster

Gäst Jonna

Kan man lite på taxin i Bangkok, att de inte kör en runt och runt och man får betala mycket? Sist kändes det som om man åkte i ringar bara, men summan blev inte så stor ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bangkok är ju stort och många gator är svåra att "vända" på. Därför måste de ofta köra en bit extra.

Man lär sig efterhand att det ibland är bättre att t.ex gå över gatan och ta taxin där om man ska till ett visst ställe.

Det är ju ändå sällan resan kostar över 100 baht inom city.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jossi

Ja, vår första resa trodd ejag också att vi blev blåsta, men snart inser man att det är ju enkelriktat på många ställen och man väljer ibland att köra runt om ställen än att stå i kö på en enda gata under lång tid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag håller med där att det kan kännas som det går "runt och runt", men det är på grund av vägarna. Håller med CT att de flesta gånger går det bara framåt. De tjänar tror jag mer på att ta upp kunder (många kunder, små sträckor) än köra långa rutter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man åker Taxi i Bangkok. Ska man bestämma pris innan eller bör man köra på taxametern? När jag var på Koh Samui skulle man alltid bestämma pris innan har många sagt..

Åk enbart på taxameter i Bangkok. Kostar väldigt sällan mer än 100 baht inne i staden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

På turiststråk som Khao San och många tvärgator till Thanon Sukhumvit står det taxichaffisar och väntar på kunder / offer. Det är väldigt sällan dessa använder sig av taxameter, eller ens går med på det efter övertalning.

Gå istället ut till "stora gatan" och stanna en förbipasserande taxi. Alla kan inte engelska men mitt tips är att i så fall peka på taximetern och frågande säga:

Kille: mitör mai khrap?

Tjej: mitör mai kaa?

Får du ett jakande svar (nickande eller ett "chai khrap") är det bara hoppa in, annars (ruskande på huvudet, eller ett "mai chai"), vänta på nästa bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man åker Taxi i Bangkok. Ska man bestämma pris innan eller bör man köra på taxametern? När jag var på Koh Samui skulle man alltid bestämma pris innan har många sagt..

Åk enbart på taxameter i Bangkok. Kostar väldigt sällan mer än 100 baht inne i staden.

Det är till 99.99 % säkert bättre att köra på taximeter.. Det kan möjligtvis vara på extremt korta resor som kanske kostar under 50 baht som det kan löna sej att bestämma pris innan pga att det är 35 baht i startavgift. Men kör ALLTID på taxametern är mitt råd.

Tänk så här.. Varför skulle en chaufför vilja ge dej ett bättre pris än du kan få på taxanetern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag kan bara förtydliga mitt inlägg lite.

"Mitör mai krap?" och "Mitör mai kaa?" frågar om chauffören använder taxameter och då kan det förstås lite enklare att svara nekande.

Ett alternativ är att fråga "mitör NA khrap"?" (kille), "miter NA kaa"? (tjej) som mer är en uppmaning att använda taximetern. Får du svaret "dai khrap" är det bekräftat, medan "mai dai" eller ruskning på skallen indikerar att han nobbar det.

Det kanske kan kännas omständigt att försöka sig på lite thailändska, men tro mig, med dessa standardfraser blir allt enklare i Thailand sen. Lite roligare tom. Kolla först med en thai att du uttalar orden någorlunda rätt, annars är risken för missförstånd nästan hundraprocentig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sällan haft svårt att göra mig förstådd på engelska och säga "taximeter".

Ett annat råd är att välja taxi i rätt körriktning, då man kan tjäna tid på att slippa åka och vända o fastna i trafiken (förutsatt att man är någorlunda orienterad i staden).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jimmie,

Det varierar. Många har ett uttalat "ö".

pelle, visst lär det funka, men att lära sig några thaifraser skadar knappast. Min erfarenhet är att försök till ev blåsningar minskar ju mer folk märker att man vistats här. Språket kan då vara ett verktyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jimmie,

Det varierar. Många har ett uttalat "ö".

OKej.. Ord som dom har lånat från engelskan kan ju både vara svåra att stava och uttala och många uttalar nog olika precis som du säger..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dersom en taxi som har et taxi-meter-skilt på taket NEKTER  å bruke meter så kan / må man rapportere vedkommende sjåfør. Dem har alle et nummer. Da blir det kanskje slutt på tullet med all "svartkjøringen".

Jeg har ved et par anledninger kjørt bil i Bangkok. Det er utrolig med enveiskjøringer der. Dersom man ikke vet om dem og hvor dem er så er det fullstendig umulig å kjøre der. Så noen ganger bare gir jeg bare opp. Praier en taxi og får han til å kjøre foran meg. Og det morsomme da er at vedkommende taxi sette på varsel-lysene for at ingen skal presse seg mellom han og meg.

Kanskje det er et par som forsøker å lure passasjerene, men jeg tror at de fleste taxi-sjåførene i Bangkok er ærlige med hensyn til dette.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det svåraste är att slippa bli skjutsad till chaffisens "sponsor".  :-\

Det är la mest tuktuks som håller på med sånt? Har aldrig fått det erbjudandet från en vanlig taxi..

Vi skulle från Baiyoke sky till MBK och stoppade säkert 5-6 meterbilar, ingen ville köra oss raka spåret till MBK by meter. I en hoppade vi tom. in i då han sa att han skulle köra oss på meter. När vi väl börjat röra på oss så skulle vi till hans sponsor men vi vägrade, då fick vi kliva ur  >:(. Till slut struntade vi i MBK...Fast det syntes kanske på oss att vi var nya i BKK  ::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det svåraste är att slippa bli skjutsad till chaffisens "sponsor".  :-\

Det är la mest tuktuks som håller på med sånt? Har aldrig fått det erbjudandet från en vanlig taxi..

Vi skulle från Baiyoke sky till MBK och stoppade säkert 5-6 meterbilar, ingen ville köra oss raka spåret till MBK by meter. I en hoppade vi tom. in i då han sa att han skulle köra oss på meter. När vi väl börjat röra på oss så skulle vi till hans sponsor men vi vägrade, då fick vi kliva ur  >:(. Till slut struntade vi i MBK...Fast det syntes kanske på oss att vi var nya i BKK  ::)

Att dom inte vill köra på meter händer ju rätt ofta men dom har aldrig sagt att dom ska köra till nån sponsor..

Frågade ni nån bil som stod utanför hotellet eller stannade ni nån från vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg har aldri opplevd at taxi-sjåføren har forsøkt å kjøre meg til sin "sponsor". Kanskje dem ikke oppfatter meg som en vanlig "klønete og redd" turist.

Men 1 gang så forsøkte sjåføren å ikke starte meteret selv om han sa han skulle gjøre det. Skal si at jeg lagde bråk. Truet med politiet og det som verre var. Og da tok det ikke mange sekundene før han skrudde på taxi-meteret. He-he. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Var med om en taxichaffis som inte slog på taxametern och sedan krävde 3-4 gånger betalt vad det skulle kosta med normalt. När vi vägrade betala hans pris fnyste han och drog utan att ta emot en enda bath!

Har varit med om taxichaufförer som antingen suckat ljudligt när man ska åka en viss sträcka eller tom vägrat köra. När man sen hittar en villig chaufför och sitter still i Bangkoktrafiken förstår man varför. Numera undviker vi Taxi så mycket som möjligt till förmån för båt eller Skytrain.

Upptäckte i sommar att iPaden är suverän som karta i Bangkok, med hjälp av GPSen i paddan ser du direkt var du är och har du 3G-kort (ja, jag skaffade ett thailändskt) laddar du kartorna snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enkelt - sätter de inte på taximetern så orkar jag inte bråka. Går ut taxi, det kommer en till direkt bakom :)

Gör samma sak. Har varit med om att taxichaffisen först accepterat körningen (utanför en känd bar/restaurang) när de blivit framvinkade för att så fort de kört runt hörnet inte velat köra. Sist erbjöd chaffisen att ordna en annan bil då dit vi skulle inte passade hans kväll. Jag tycker att Bangkok är världens bästa taxistad. Priserna är snorbilliga och massor med bilar. Har aldrig blivit erbjuden att tas till "sponsorer" som de gamla tuktuksen roade sig med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

haha sponsrade tuktuk drivers har man ju råkat ut för hahaha första gången fatta man ju inte ens vad fan han pyssla med stanna överallt och vi satt kvar i tuktuk som snälla lamm sen till nästa ställer och nästa och nästa :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×