Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Leijona

Lämnar ni allt på stranden obevakat när ni tar ett bad?

Rekommendera Poster

Att det skulle vara så svårt att komma på en bra rubrik haha, Jag som har egen firma måste ha med mig mobiltelefon och såklart har man pengar o pass med sig till stranden. Nu reser jag oftast med en kompis eller min sambo så man badar alltid samtidigt.

Första gångerna i thailand så hade jag en oro att lämna allt på stranden och det tar bort lite av nöjet att njuta av ett bad att hela tiden vara beredd på att springa efter nån som norpar åt sig väskan.

Hittills har inget försvunnit så jag har tänkt "det händer inte mig" och låter väskan ligga där oftast lite avskilt från folkmassan eller sen på mer på folktomma stränder vilket jag föredrar.

Hur gör ni med era saker? Kanske lämnar allt på hotellet eller alltid någon som stannar kvar o vaktar?

Har någon blivit av med sina saker nångång överhuvudtaget på stranden?

Man vill ändå ha kamera eller nu sin mobil med kamera och pengar såklart om man ska köpa dricka mat osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tips om man har lämnat sina värdesaker 10 ggr på stranden utan att det hänt nått  innebär det inte att det är säkert utan att risken ökar för varje gång

Sant de men finns risken överhuvudtaget? Vad jag menar är om det är vanligt med strandtjuvar eller risken obefintlig? Sno en plånbok i trängsel för en ficktjuv kanske är lätt att komma undan med men på stranden är man ganska synlig och risken är att folk kanske försöker stoppa hen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ju det som var så bra förut då det fanns folk som hyrde ut solstolar Gick alltid till samma ställe och då hade dom koll när man var borta. Ville man vara borta lite längre tid så ställde man bara väskan hos dom Så kommer att bli sämre nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett litet vajerlås stort som en tänsticksask och väger ingenting. Nyckellöst Kombinationslås. Finns på Jula. Låser vajer runt strandväskan och solstol men har ändå uppsikt när jag badar. Pengar ligger ju givetvis inte synligt överst i väskan.

Då kan i varje fall ingen tjuv rycka väskan och blixsnabbt springa iväg, utan jag får den tid som skulle behövas. Har dock aldrig hänt mig att jag blivit av med något på stranden.

:cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig haft nån tanke på att släpa med mobil eller pass till stranden men surfplattan kan hända. Har också lite pengar typ ett par tusen Baht i strandväskan men aldrig några stora summor. Hittills har jag inte blivit av med nåt men det händer väl säkert nån gång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja visst är det ett problem vart man ska göra av värdeföremålen på stranden

jag är så nojig att jag inte ens vågar använda säkerhetsboxen på rummet provade det på min ca 300:de dag i Thailand när jag skulle ut på en dagstur men sen när jag kom hem från longtail turen fattades det 500 kr och 1000 baht i safetyboxen

hade räknat pengarna 3 ggr innan jag la in dem hände i ao Nang på ao Nang grand in guesthouse snett nedanför mc Donalds för nått år sen läst att det hänt flera andra på tripadvisor men när jag försöker sätta in en recention på stället går det inte, blev första och sista gången jag provade säkerhetsboxen på rummet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja visst är det ett problem vart man ska göra av värdeföremålen på stranden

jag är så nojig att jag inte ens vågar använda säkerhetsboxen på rummet provade det på min ca 300:de dag i Thailand när jag skulle ut på en dagstur men sen när jag kom hem från longtail turen fattades det 500 kr och 1000 baht i safetyboxen

hade räknat pengarna 3 ggr innan jag la in dem hände i ao Nang på ao Nang grand in guesthouse snett nedanför mc Donalds för nått år sen läst att det hänt flera andra på tripadvisor men när jag försöker sätta in en recention på stället går det inte, blev första och sista gången jag provade säkerhetsboxen på rummet

Kan ju bli så när man ska bo på de billigaste hålen som finns!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lämnar alltid ryggan på stranden när jag är i vattnet eller tar en promenad längs stranden.

Kan knappt minnas att jag hört om stölder på stränderna här i Jomtien/Pattaya.

Hyr man en stol så har uthyrarna stenkoll på vilka som rör sig bland stolarna.

själv smyger jag ofta iväg dit det inte finns solstolar och ligger i skuggan under träden. Där finns det som regel en del thaiare och de har koll på att det är farangen som har sina grejer där på stranden när han badar.

Risken att åka fast är så pass stor så det är inte lönt att ta den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lämnar alltid det jag har med mig..... vilket oftast är pengar, telefon, kamera. Har som tur är aldrig blivit av med ngt och risken finns ju såklart, försöker ha uppsikt över sakerna när jag badar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är flinka ficktjuvar, så har man ju hört att de snabbt sliter till sig en obevakad väska och springer.

Tar de vår, så får de med sig stolen! Vi har alltid med ett spännband som vi binder fast väskan med. Då hinner inte tjuven troligen inte göra sig besväret att krångla ur knutar etc.

Men inte har vi värdeföremål och pass med oss till stranden!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lämnar alltid det jag har med mig..... vilket oftast är pengar, telefon, kamera. Har som tur är aldrig blivit av med ngt och risken finns ju såklart, försöker ha uppsikt över sakerna när jag badar.

Samma här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja passet o mobilen får nog vara kvar på rummet i någon låst väska men resten som kamera o ev. solbrillor samt fickpengar till changen o lunchen m.m.lägges i strand dojorna o en filt över runt 10 m innan vattenlinjen utan problem o man har ju koll från vattnet också.

Sedan beror det väl på om det är rena rama e-4an på stranden men där jag brukar blöta mig trängs man definitivt inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har köpt en vattentät trunk som vi har varsin laptop, systemkamera med tre objektiv, iPaden, varsin telefon, pass, reskassan, biljetter, två ombyten, handdukarna och solstolarna i. Visst är den rätt tung och otymplig att bada med men vi turas om att hålla den medan den andre roar sig i vattnet. Och NEJ, vi har aldrig blivit av med nåt  :nau!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stone

Vi har köpt en vattentät trunk som vi har varsin laptop, systemkamera med tre objektiv, iPaden, varsin telefon, pass, reskassan, biljetter, två ombyten, handdukarna och solstolarna i. Visst är den rätt tung och otymplig att bada med men vi turas om att hålla den medan den andre roar sig i vattnet. Och NEJ, vi har aldrig blivit av med nåt  :nau!

Den var bra.  :)

Eh, det var ett skämt hoppas jag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×