Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Björn L

Färgkoder på Påsar!!

Rekommendera Poster

Såg ett tyskt reseprogram och dom var i indonesien och shoppade

där har försäljarna i mellan ett kodsystem så:

Om en kund bara köper utan att pruta får han en viss färg

prutar han får han en färg och

är han stenhård prutare som vet vad han snackar om så får han en färg på sin plastpåse

Allt för att nästa försäljare skall få det lätt som möjligt antingen för att ge ett super högt pris eller lägga sig på human nivå.

Jag har aldrig tänkt på detta i Thailand.

Det skulle ju va konstigt om det inte fanns någon typ av system även där.

Är det någon som har tänkt på detta i Thailand??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cool idé!

Har ingen aning om det är samma i Thailand någonstans, men jag ska undersöka när jag reser dit igen (i augusti).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Wow. Så det gäller att ha egen påse för att man inte skall få överpriser på andra, tredje, fjärde ... köpet. :) :)

Tror inte att de har sådana markeringar i Thailand i alla fall. Tycker att många av säljarna på marknader har bara en sorts påsar med sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

satt och fundera lite...

kan det vara storleken på påsen??

för ibland får men ju en löjligt liten påse och ibland lagom :th

men allt skall ju ner i en ny påse så efter en dag så slutar det med att man har 20 påsar om man inte stoppar dom....

bara en tanke :th

kommer att undersökas i september och om jag löser detta kommer det en rapport  ;D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jobisen

Tycker thailändarna är ganska hyfsade att se vilka som är nya i Thailand och vilka som varit här ett tag. Nej de går inte bara på solbränna. Detta spelar nog en ganska stor roll vart de lägger sig i pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst gäst

satt och fundera lite...

kan det vara storleken på påsen??

för ibland får men ju en löjligt liten påse och ibland lagom :th

men allt skall ju ner i en ny påse så efter en dag så slutar det med att man har 20 påsar om man inte stoppar dom....

bara en tanke :th

kommer att undersökas i september och om jag löser detta kommer det en rapport  ;D

Svammel som vanligt, Björn L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Varför skulle thailändarna göra samma som indonesier? Kör svenska handlare detta påstrick? :th

iden som indoneserna har är ju inte dum... kan man se vilka som kommer bli "lätt byte" redan innan man börja förhandla om priset så kan man ju lägga sig ännu dyrare i utgångspris.

Och så är det ju bara en tanke och inget påstående... vi får väll alla ha våra egna tankar och man får väll ställa frågor här eller??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Björn L,

vi får väll alla ha våra egna tankar och man får väll ställa frågor här eller??

Det är nog klart att du får. Jag har personligen inget bra svar annat än att jag aldrig hört om något sådant i Thailand (eller Sverige). Jag betvivlar att det är vanligt förekommande.

Min fru ger påse efter storlek på varan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jobisen

Klart igen...den snåle svensken spekulerar...igen...

Tror inte folk har något emot att betala lite mer, men det händer att vissa Thailändare är ute efter att totalblåsa folk.

Om man får betala 3-4-5 gånger mer än andra så tycker jag inte att det är snålt att reagera. Spelar inte så stor roll vad det är för summa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sabai

Hej!

Tycker nog att försäljarna i thailand har blivit mera eftertänksama än dom var för några år sedan . Dom har börjat att lära sig hur dom ska folk att återkomma  till dom igen . Tror knappast att dom sammarbetar med dom andra runt omkring sig .

Sabai

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Tror knappast att dom sammarbetar med dom andra runt omkring sig.

Agree.. Snarare tvärtom tycker jag ofta är fallet. En del verkar inte ens veta vem de har som butiksgranne (givetvis är detta en generalisering). Jag spetsar kanske till det en aning, men lite så får jag uppfattningen att det är ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×