Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Mia

Vett och Etikett i Thailand.

Rekommendera Poster

Jag kallar dom för kalsonger....

Annars så stavas det med fördel på ett av följande sätt:

à¸à¸°à¹€à¸—ย

à¸à¸£à¸°à¹€à¸—ย

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matilda

Man kan ju tänka på hur man själv vill bli bemött. dra på dig ett skynke när du ska äta. istället för att sitta där och fläska med magen som alla turister verkar gör.  Och topless är forfarande olagligt i Thailand, tänk på att för 10 år sen så kom polisen och slängde ut dom som solade topless, så man kan ju göra det med stil, för dom har ändrat på lagen lite för oss turister. och man kan ju ta på sig en klänning lr nått är man ska göra affärer på stranden. det är äckligt hur folk beter sig. sitter och prutar med tuttarna i vädret och stringtrosor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

tänk på att för 10 år sen så kom polisen och slängde ut dom som solade topless

Nåja, min dåvarande svenska flickvän solade topless nästan varje dag i 4 månader 92-93 (när hon var 18). Hon fick vara kvar, liksom en majoritet av de andra tjejerna på stranden som också var halvnakna.

Men jag håller med om att jag och min tjej hade läst på dåligt om thailändska traditioner och seder på den tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att man ska vara trevlig mot Thailändare är väl en självklarhet, som man bemöter dom, blir man själv bemött.

Men jag har en fundering....Dom där envisa klädförsäljarna, ofta av indiskt ursprung, är det ok att be dom fara åt h...e när dom inte fattar att man inte tänker handla nåt av dom ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wille

Att man ska vara trevlig mot Thailändare är väl en självklarhet, som man bemöter dom, blir man själv bemött.

Men jag har en fundering....Dom där envisa klädförsäljarna, ofta av indiskt ursprung, är det ok att be dom fara åt h...e när dom inte fattar att man inte tänker handla nåt av dom ???

Ber du alltid folk som inte "fattar" ditt budskap att fara at helvete? Personligen kan jag tycka att det ar ratt andefattigt och det finns mer stilfulla satt att fa dem att lamna dig ifred.

Sen sa kan man ju undra huruvida man anser det att vara trevlig mot Thailandare ar sa sjalvklart om man resonerar pa detta satt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst martin.agren

Varför ska man inte göra wai mot restaurang- och hotellpersonal?

Vi svenskar är väldigt artiga när det kommre till att göra affärer, bara du far till England, Spanien, Frankrike eller andra länder i Europa så skulle de anse att du är väldigt konstig som tackar för att du får växel tillbaka om du handlar osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med klädsel: Märkte att thaikvinnor inte bar genomskinligt och uringat men däremot hade de så korta kjolar att nästan "vattenlinjen" syntes.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Fötterna är kroppens lägsta del, även "bildligt/statusmässigt" i Thailand. Huvudet är motsatsen, dvs den kroppsdel där själen sitter.

Att rikta fotsulan mot någon medvetet eller att peka med fötterna anses oartigt eller tom förolämpande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Alltså måste det vara ett lågstatusyrke att massera fötter...

Finns möjligheten att tjäna pengar på något kan det överskugga mycket :P;)

Dubbelmoral kallas det...  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst undrande

såg att det var någon som skrev att man inte ska klappa thaifolk på huvudet, men jag har för mej att jag klappar dom på huvudet. Eller nu när jag tänker efter så klappar jag dom inte i den bemärkelse som man gör med hundar, men tar dom på huvudet har jag allt gjort å ingen har blivit arg på mej för det.

Sen om det beror på att jag är så vinnande i mitt sätt eller inte det låter jag vara osagt ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Alltså måste det vara ett lågstatusyrke att massera fötter...

Finns möjligheten att tjäna pengar på något kan det överskugga mycket :P;)

Dubbelmoral kallas det...  :D

För dem är det nog mer en fråga om att få mat för dan. Ett jobb att försörja sig med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
såg att det var någon som skrev att man inte ska klappa thaifolk på huvudet, men jag har för mej att jag klappar dom på huvudet. Eller nu när jag tänker efter så klappar jag dom inte i den bemärkelse som man gör med hundar, men tar dom på huvudet har jag allt gjort å ingen har blivit arg på mej för det.

Sen om det beror på att jag är så vinnande i mitt sätt eller inte det låter jag vara osagt

Du har nog varit på konstiga ställen tror jag.

En normal thai låter dig inte ens komma nära deras huvud, eller annan del av kropp om du inte känner dem.  (Förutom på ställen där man måste trängas) Skytrain och dyl. Men de flyttar snabbt på sig om du kommer FÖR nära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×