Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sally

Reskassa?

Rekommendera Poster

Jag och min sambo åker till Thailand i slutet av februari och ska vara där i 3,5 vecka. Flyg dit & hem är betalt, men inget annat.

Vi kommer att åka på bröllop i Korat och sen till Koh Chang. Mer vet jag inte. Min sambos bror+ hans flickvän (då fru) som är thailändska och sambons mamma ska också åka och sambons bror är den som planerar vart vi ska. För mig och sambon är det första gången. Vi kommer att ha med oss ca 20 000 kr. Räcker det?

Sambon kommer nog mest att festa och AC på rummet är viktigt för honom. Jag vill mest bada, shoppa och få massage manikyr och pedikyr. Har vi pengar så det räcker? Svårt att veta med så lite info, men vad tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det så blir det ~400kr/pers a dag. Det är väl vad man minst bör ha med för att klara sig hyffsat med transport, mat, boende och lite annat. 

Det gäller bara anpassas sig efter plånboken.

Ta med Visa kort så ni får ut mer pengar om ni behöver. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag förstår det så blir det ~400kr/pers a dag. Det är väl vad man minst bör ha med för att klara sig hyffsat med transport, mat, boende och lite annat. 

Det gäller bara anpassas sig efter plånboken.

Ta med Visa kort så ni får ut mer pengar om ni behöver. 

Dom ska självklart ta med sej visakortet i vilket fall som helst och ta ut alla pengar på plats i Thailand...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mina öron låter 20k för två personer som ska betala boende, transporter, käk, öl, shopping, massage o.s.v. som ganska lite på 3,5 veckor. Åtminstone om man ska kunna unna sig att leva lite som man vill och inte behöva toksnåla på slutet.

Som tidigare sagts, det behövs nog absolut en reserv i form av kort att ta ut mer pengar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju lite på vad hotellet kostar då. Om sambon ska festa mycket och du ska shoppa så skulle jag säga att det inte räcker.

Finns väldigt många variabler här som gör att det är svårt att ge ett bra svar :)

Betalar ni hotell själva?

Vilken typ av hotell ska ni bo på (lyx eller budget)?

Vad har ni tänkt äta?

Fest varje dag?

Som Songkran skrev 400kr/dag per person är nog minimum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det verkar lite snålt tilltaget. Avgörande beror på hur länge ni bor billigt i Korat.

Tänker ni flyga mellan Korat och Trat eller blir det buss.

Egentligen INGA som helst problem att klara sig på små pengar, men va f*n ni är ju på semester och då ska man inte snåla om den ska vara helt lyckad.

Själv gjorde jag av med massor av pengar (helt i onödan) på mina första resor, numera får jag ut betydligt mer för samma peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft under 5000 baht per dag för två. Ej hotell inräknat. Har dock hyrt bil i tre dagar, dykutflykt samt snorkling. Vissa dagar går det lite och andra mer men tycker "pengarna räckt länge". Se till att ni har en buffert så det inte blir på marginalen. Sådana resor är aldrig roliga.

Att ge budgettips till andra utan att känna personen är omöjligt m ni åker till ett billigt land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först av allt, tack för alla svar på så kort tid!

För sambon lär det nog bli fest så gott som varje dag. Han är inte så förtjust i att åka till ett varmt land överhuvudtaget :D För mig kanske nån enstaka gång. Hotellen betalar vi själva och det blir nog nån typ av mellanklasshotell. Huvudsaken är att det är rent och att vi har toalett och AC. Vet inte om tanken är flyg el buss från Korat. Sambons bror som sköter det.

Maten tänkte vi väl inte äta på värsta lyxrestaurangerna. Ska bli skönt att slippa trist svensk mat.

Förstår att det är svårt att ge tips om pengar med så lite info, men jag blir glad för alla svar! Jag brukar vilja ha stenkoll på allt när jag reser så det känns ovant att knappt veta nåt alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vad det kostar att bo på Koh Chang men räkna med att hälften av pengarna går åt till att bo.

Den andra hälften går snabbt åt till mat och dryck, särskilt om det skall festas varje dag.

Betalar de övriga för sig eller är det tänkt att ni skall "sponsra" deras semester också?

Thaiare har en förmåga ibland att låta farangerna betala. Det kan vara svårt att säga nej när man väl förväntas öppna plånboken och betala.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har räknat att snitta boende för 400-450:-/natt inkl frukost. Övrig mat räknar vi samma snitt. Inrikesresor, utflykter och shopping ca 800:-/dag.

Vi är 2 vuxna och 2 små barn (räknar att dom MAX delar på en portion mat).

Vi är bort 3 veckor så på vårt kort kommer det finnas 30-35 000:-.

Sen kommer vi ha ett kort till med ungefär lika mycket om vi kan låna av om det blir för snålt eller om något skulle hända där vi behöver pengarna akut på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du att ha sambon sittande under ett parasoll med en Chang i näven lär pengarna garanterat INTE räcka.

Boende Korat max 300 kr/dygn, på Koh Chang får du nog räkna med närmare 400kr/dygn

Buss Korat - Koh Chang = 500 baht/pers

Sen är det denna shopping, kan kosta skjortan och du kommer bara hem med skit, å andra sidan kan du också fylla på ert behov av kläder till en bråkdel av vad det kostar i Sverige. Allt beror på hur kunnig och sparsam du är.

Presenter och annat som hör till bröllopet, räkna kallt med några tusenlappar.

Massage 300 baht, Slingor 800 baht, pedikyr 200 baht o.s.v.

Vad skulle en semestertipp på 3 veckor kosta er här hemma i Sverige, räkna samma summa pengar och du får pengar ÖVER.

Försök skaffa tillgång till åtminstone 30 lakan innan avresa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

shit vilka enorma summor ni gör av med själv så klarar jag mig 500baht om dagen, dock så dricker jag inte :JC_burp: och shoppar endast sånt jag behöver,det blir väl en och annan utflykt, ska till samui nu flyg och boende landar på 8800:- lamai, silver beach, hat yao 2v. reskassa ca 3000:- men så gillar jag att softa på stranden men en bok eller lira beachvolley.

Men jag tillägger att jag snålar aldrig på semestern jag har extra att plocka ifrån. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

shit vilka enorma summor ni gör av med själv så klarar jag mig 500baht om dagen, dock så dricker jag inte :JC_burp: och shoppar endast sånt jag behöver,det blir väl en och annan utflykt, ska till samui nu flyg och boende landar på 8800:- lamai, silver beach, hat yao 2v. reskassa ca 3000:- men så gillar jag att softa på stranden men en bok eller lira beachvolley.

Men jag tillägger att jag snålar aldrig på semestern jag har extra att plocka ifrån. ;)

500 bath om dagen! Då har du glömt att räkna in boendekostnaden du redan betalat, kanske en 1000-bathare per dygn?

F.ö. så blir en reskassa på 3000 kr ca. 1000 bath om dagen i 2 veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för alla svar! Sambon lär nog inte sitta under ett parasoll med en öl i handen hela tiden, utan snarare någonstans med AC med en öl i handen 90% av tiden.Pengarna är till våra egna utgifter, inte sambons mamma, bror+blivande fru.

Tanken var t o m från början att sambons bror skulle bjuda honom på resan.

Antar att jag borde lägga till kanske 10 000 till de tänkta 20k?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att jag borde lägga till kanske 10 000 till de tänkta 20k?

Japp, det borde göra riktigt gott för er :)

Sambon kan ju köpa lite gott på typ 7/11 och dricka med dig vid bungen istället för på en bar och då blir det ändå inte så värst dyr :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det borde göra riktigt gott för er :)

Sambon kan ju köpa lite gott på typ 7/11 och dricka med dig vid bungen istället för på en bar och då blir det ändå inte så värst dyr :)

Får göra så och försöka skrapa ihop 10 000 till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

shit vilka enorma summor ni gör av med själv så klarar jag mig 500baht om dagen, dock så dricker jag inte :JC_burp: och shoppar endast sånt jag behöver,det blir väl en och annan utflykt, ska till samui nu flyg och boende landar på 8800:- lamai, silver beach, hat yao 2v. reskassa ca 3000:- men så gillar jag att softa på stranden men en bok eller lira beachvolley.

Men jag tillägger att jag snålar aldrig på semestern jag har extra att plocka ifrån. ;)

500 bath om dagen! Då har du glömt att räkna in boendekostnaden du redan betalat, kanske en 1000-bathare per dygn?

F.ö. så blir en reskassa på 3000 kr ca. 1000 bath om dagen i 2 veckor.

Som jag skrev så är boendet i klumpsumman ;) och jag klarar mig på 500B i mat och dryck väg de andra 500 används till eventuella utflykter :P Boendet ligger på ca 1500B/dygn strandnära, pool och frulle. Vi är två som reser så det blir 750B för mig i slutändan hamnar jag på en budget på 4000-5500kr för 2V som jag utgår ifrån :dan kommer nog spräcka den :-[ för att jag kommer nog att prova på lite Thaiboxning, Captain Thailand du kan väl rekomendera någon :pra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Jag och min  sambo åker till Thailand om en vecka. Vi har en liten fundering ang reskassan.

Vi har tänkt att vi gör av med ca 15k. Men frågan är hur man ska göra med pengarna. Ska vi knalla in på Forex här hemma i Sverige och ta med 15k i kontanter, eller ska vi växla allt eftersom där nere?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta inte med er kontanter! Växla in ett litet startkapital här hemma, och ta ut pengar på bankomater i Thailand. Undvik Forex, de ha sämst kurs, se www.vaxlingskontor.se

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×