Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
lovisahawk

Speedboat Phuket - Koh Lanta?

Rekommendera Poster

Hej

Vi landar i Phuket på morgonen den 13 januari och har tänkt resa direkt till Koh Lanta. Har för mig att jag set någonstans att det finns snabba direktbåtar den sträckan. Någon som vet hur man bokar dessa och vad det kostar?

Är alla båtar "säkra" eller ska man vara noga med vilket bolag man bokar?

Tacksam för svar! Åker till Thailand för första gången.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det är färjorna dom menar.. Men jag har kanske fel?

Annars så finns det ju även minibussar som går hela dagen och som tar drygt 4 timmar och kostar 220 baht per person...

Färjorna kostar cirka 800 baht per person och o det är speedbåt ni vill åka så är nog det betydligt dyrare..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åkte med speedboat från Lanta till Phuket.

Bokade på en sån där liten "resebyrå" som finns överallt.

Tror att det kostade ca 400 sek per person.

Vi gjorde det för att spara tid. Smidigt men klart dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åkte med speedboat från Lanta till Phuket.

Bokade på en sån där liten "resebyrå" som finns överallt.

Tror att det kostade ca 400 sek per person.

Vi gjorde det för att spara tid. Smidigt men klart dyrare.

ca 2000 baht istället för 220 med minibuss... 10 gånger dyrare...

HUr lång tid tog det med speedboat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle satsa på färjan, före speedboaten. Kan vara riktigt skumpigt och höga vågor!

Färjan tar ca 4 timmar...men är behaglig vid fint väder. Du kan köpa en öl och sitta ute på soldäck och njuta  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir det färja. Vi landar 06.55. Hinner vi med färja kl 8 eller ska vi skta på den kl 13? Kan tänka sig att man är rätt mör efter flygresan, men vi vill inte "förlora" en natt i Phuket utan längtar till lugnet. Går det att köpa resan Phuket-Ko Lanta på flygplatsen? Ska den kosta 800 bath ca?

Tack för alla svar! Det är ovärderligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir det färja. Vi landar 06.55. Hinner vi med färja kl 8 eller ska vi skta på den kl 13? Kan tänka sig att man är rätt mör efter flygresan, men vi vill inte "förlora" en natt i Phuket utan längtar till lugnet. Går det att köpa resan Phuket-Ko Lanta på flygplatsen? Ska den kosta 800 bath ca?

Tack för alla svar! Det är ovärderligt!

Om jag inte har helt fel, går färjan kl 8.30. Så om planet är i tid, kan ni hinna med det. Biljett kan du köpa på flygplatsen, annars går det lika bra att köpa vid färjan. Vi har betalat 800 bath tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir det färja. Vi landar 06.55. Hinner vi med färja kl 8 eller ska vi skta på den kl 13? Kan tänka sig att man är rätt mör efter flygresan, men vi vill inte "förlora" en natt i Phuket utan längtar till lugnet. Går det att köpa resan Phuket-Ko Lanta på flygplatsen? Ska den kosta 800 bath ca?

Tack för alla svar! Det är ovärderligt!

Jag skulle tagit minibuss om jag var er. Den går hela dagen och kostar 220 baht inklusive färjorna.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir det färja. Vi landar 06.55. Hinner vi med färja kl 8 eller ska vi skta på den kl 13? Kan tänka sig att man är rätt mör efter flygresan, men vi vill inte "förlora" en natt i Phuket utan längtar till lugnet. Går det att köpa resan Phuket-Ko Lanta på flygplatsen? Ska den kosta 800 bath ca?

Tack för alla svar! Det är ovärderligt!

Jag skulle tagit minibuss om jag var er. Den går hela dagen och kostar 220 baht inklusive färjorna.....

Hahaha..nu har kriget börjat igen  :dan

MINIBUSS vs FÄRJAN  :laugh1:

Håller med Jimmie att om man vill åka billigt ska man ta minibussen...vill man kunna sitta ute och röra sig fritt och tar man färjan! Jag väljer alla dagar i veckan FÄRJAN, för jag gillar inte alls trafiken + att att kunna vara ute i solen är ett stort plus!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åkte speedbåten från Lanta för att vi skulle upp till Nai Yang (ligger jämte flygplatsen) och bara bo där två nätter innan hemresan.

Kom dit vid 14 på em ist för på kvällen. Det tar ju en timma eller två med minibussen mellan Phuket town och Nai Yang också. Kommer inte ihåg tider så noga, hade ju semester...

Håller med om att färjan är mysigare att åka men den stannar väl till på Phi Phi ett par timmar också. Trevligt att ta en lunch där förstås.

Kanske finns andra som går direkt också.

Hade jag åkt igen skulle jag absolut stannat i Nai Yang ett par nätter först för att vila upp lite efter den långa resan innan jag fortsatt till Lanta, men det är jag det.

Man är ju ganska trött och Nai Yang är väldigt lugnt och mysigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då blir det färja. Vi landar 06.55. Hinner vi med färja kl 8 eller ska vi skta på den kl 13? Kan tänka sig att man är rätt mör efter flygresan, men vi vill inte "förlora" en natt i Phuket utan längtar till lugnet.

Du hittar "lugnet" också på Phuket, t.ex. i Nai Yang, som Vicky skrev i sitt inlägg. Du "förlorar" inget genom att stanna där några nätter, snarare tvärtom.

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har åkt både speedboat och färja mellan Phuket- Lanta. Åker man med barn rekommenderar jag färjan då barnen kan röra sig där... Annars rekommenderar jag speedboat då jag tyckte det var behagligare, snabbare och man slapp kräkande barn. Har åkt färja 3 gånger å alla gånger är det någon som spytt, å klarar verkligen inte av spydoft samt att jag blivit mer åksjuk på färjorna än speedboaten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka bra tips!

Det väger mellan speedboat och färja. Jag är gravid och undviker helst långa bilresor för att inte bli illamående.

Det låter ju smart att vila en dag på Nai Yang. Vicky, har du något tips på boende?

Bokar man speedboaten på resebyrå på flygplatsen eller måste man in till Phuket stad? Någon som vet om de går specifika tider?

Om man tar färjan, är det alltid flera timmars uppehåll på Phi Phi eller finns det någon direktvariant?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passa dig för att åka speedboat om du är gravid, vid lite "lagom" vind kan du få ett fint missfall - när båtf'n studsar mellan vågtopparna, ja de kan t.o.m. flyga flera meter om det vill sig väl då är det mindre härligt att sitta i båten.

Om du envisas, sätt dig LÄNGST bak även om motorljudet skulle störa dig, sjögångsmässigt är det den mjukaste platsen.

Rekommenderar att du köper in några åksjukepiller och sen väljer bussen, du måste i vilket fall som helst inhandla tabletter för att undvika sjösjuka.

Dessutom är vädret väldigt ombytligt, kan blåsa upp på några få minuter trots löften om en hel dags lugnt väder, en stunden molnfritt för att 20 minuter senare vara mitt i ett "härligt" åskväder, dock oftast inte förrän framåt eftermiddagen.

Avståndet är visserligen väldigt kort så en förmiddagstur bör kunna gå bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig sett någon spy på färjorna. Har heller aldrig blivit sjösjuk av dessa.

Morgon färjan kl 8.30 har 1 timmes uppehåll på Phi Phi...sen tror jag att färjan som går kl 13.30 går direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lovisa funderar ju på en speeboat, färjan är ju "något" större, å andra sidan vet jag de som blev sjösjuka på färjan mellan Kalmar och Färjestaden - 6 km, så inget är omöjligt.

Ok, visserligen länge sedan, sista bilfärjan gick väl 71 men vi människor  är fortfarande samma typ av primater.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi bodde på Nai Yang beach resort och såg nu att det finns rum för 500 sek / natt med booking.com.

Jättefina och fräscha rum, ser ut som bilderna på nätet. Hårda sängar men be om ett extra täcke att lägga under :)

2 poolområden och nära stranden.

En rad restauranger att välja på utmed stranden men väldigt dåligt med shopping.

Ang speedbåt är det en större motorbåt som tar kanske 20-25 pers och du bör absolut sitta längst bak som Evert skrev. I fören slår det rejält!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

På fredag kl 06.55 landar vi på phukets flygplats. Tar man taxi därifrån till rassadapiren för att åka vidare m färja till koh lanta? Ungefär vad kostar taxin? Köper man enklast biljetten till färjan vid piren eller bör vi köpa på flygplatsen? Vi hoppas hinna med 08.30-färjan.

Om man missar den, hur slår man bäst ihjäl fyra timmar där omkring?

Tacksam för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni lär inte hinna med 8:30 färjan. Om ni landar kl 07, sen tar det en timme att hämta bagage och passera passkontrollen. Taxin till piren kostar 500thb och tar ca 40min. Båten till Lanta kostar 800thb. Nästa färja går vid 13:30 tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen

På fredag kl 06.55 landar vi på phukets flygplats. Tar man taxi därifrån till rassadapiren för att åka vidare m färja till koh lanta? Ungefär vad kostar taxin? Köper man enklast biljetten till färjan vid piren eller bör vi köpa på flygplatsen? Vi hoppas hinna med 08.30-färjan.

Om man missar den, hur slår man bäst ihjäl fyra timmar där omkring?

Tacksam för all hjälp!

Finns det verkligen inget minibuss kiosk på flygplatsen som kan ordna en delad minibuss som snabbt och bekvämt tar er direkt till hotellet på Lanta?

Flyger ni direkt från Sverige lär ni väl vara rätt möra och minibussen är väl sannolikt framme innan färjan ens har gått!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×