Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Captain Thailand

Var försäkrad i Thailand!

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har tjatat om detta många gånger, men det finns alltid plats för påminnelser. Här genom ett mycket aktuellt fall:

Denna familj betalar 12600 kronor OM DAGEN för att hålla sin son vid liv i Thailand:

http://menmedia.co.uk/manchestereveningnews/news/s/1456373_familys-1200-a-day-bill-to-keep-coma-victim-son-in-thai-hospital

Om ni vill hjälpa familjen:

http://www.supportcarlbart.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har BUPA Platinum Care som ivf täcker upp till 5 miljoner baht per sjukdomstillfälle.

Om det räcker vet man aldrig, men "halvtrygg" kan jag känna mig.

Jag har eventuellt planer att byta till en variant som sägs täcka i princip allt. Men smakar det så kostar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har BUPA Platinum Care som ivf täcker upp till 5 miljoner baht per sjukdomstillfälle.

Om det räcker vet man aldrig, men "halvtrygg" kan jag känna mig.

Jag har eventuellt planer att byta till en variant som sägs täcka i princip allt. Men smakar det så kostar det.

Vad är det ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

BUPA:s: http://www.bupa.co.th (De är ursprungligen brittiska och har huvudkontoret i Storbritannien)

Den andra får jag i så fall leta upp info om hemma först (är på kontoret).

Jag är ingen expert, men en hemförsäkring skall ju vara toppen, dvs heltäckande (givetvis såvida den inbegriper reseförsäkring). För att vara på den säkra sidan kan man ju alltid kontakta försäkringsbolaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

BUPA:s: http://www.bupa.co.th/bupa_cms/en/product_comprehensive_detail.aspx

Den andra får jag i så fall leta upp info om hemma först (är på kontoret).

Jag är ingen expert, men en hemförsäkring borde ju vara toppen (givetvis såvida den inbegriper reseförsäkring).

sant . Tack ska kolla upp länken du gav. Mana hör en massa att man ska sitt och datt. Har kollat och kan inte se att det är någon större skillnad på rese försäkring vi hemförsäkringen eller den som bolagen erbjuder . men helt klart att man ska ha någon form av försäkring. Tycker att man samt ska ha en extra pengar buffert med sig om nåt skulle hända. Har alltid minst 10,000 kr på kort om man skulle fastna eller nåt händer .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemförsäkringen fungerar alldeles utmärkt vid resor upp till 45 dagar.

Stannar man längre så får man köpa till en passande förlängning av sitt försäkringsbolag.

Men kolla först runt bland de andra bolagen då vissa, t.ex. Folksam tar ganska duktigt betalt för en förlängning av hemförsäkringen.

Vikten av att ha en försäkring upptäcker man först när man får se sjukhusräkningen.

Själv kunde jag ta min räkning på en halv miljon bath med ro då jag hade en bra försäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När det gäller försäkringar så kan man ju dela in dom i olika kategorier. Och dom olika kategorierna passar helt klart olika människor.

Kategori 1. Här hänför jag bolag som BUPA. Och denna typ av försäkring tycker jag passar personer som bor heltid i Thailand och som är utskrivna ur Sverige. Försäkringen täcker sjukvård till en viss summa men man blir aldrig transporterad till Sverige av den enkla anledning att man har ju inte "fri" sjukvård här.

Kategori 2a.Som är det vi Svenskar oftast har i hemförsäkringen duger ju långt om man är i Thailand max 45 dagar per resa. Denna försäkring täcker ju sjukvård och även transport hem till Svedala om så behövs. Därför är oftast försäkringen begränsad i tid då bolaget sedan kan transportera hem personen och Svensk sjukvård kan ta över.

Kategori 2b. Är att man har en separat försäkring typ det vissa resebolag säljer. Här är ju den stora skillnaden mot 2a att självrisken oftast är 0:- + att resebolagen kanske tar kostnaden på plats direkt. Man slipper altså utlägg vid eller en strul med att SOS/EuroAlarm. Sedan kan det ju finnas lite tillägg men inget livsavgörande (ex ersättningsresa)

Kategori 2c Här vill jag hänföra det som ligger mitt emellan 2a och 2b. Oftast passar dom för de som inte har hemförsäkring men också dom som stannar mer än 45 dagar. Oftast köper man då försäkringen från den dag man inte har försäkring.

Och här finns då olika alternativ som ligger nära 2a eller 2b i täckningen.

Dom stora här är vad jag förstått Europeiska och Gouda. En del personer köper även tillägget från sitt hemförsäkringsbolag.  

I alla försäkringarna i kat 2 ingår hemtransport. Och även transport av anhöriga till resmålet om det behövs. Detta finns oftast inte med i kat 1.

Sedan är ju Kat 1 oftast en ren sjukförsäkring. Men i Kat 2 ingår en del andra saker som bagage, rättskydd och ansvar osv.

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man stanna längre period, men ändock är svensk, är Länsförsäkringars tilläggsförsäkring Tur & Retur bäst och billigast. 1 500 kr isjälvrisk, SOS-anknyten så du behöver inte lägga ut pengar vid sjukhusvistelse m.m.

Den kan förlängas i 6-månaders-perioder - hur många gånger som helst. Den kan dock endast tecknas av de som har hemförsäkringen hos Länsförsäkringar. Man kan byta hemförsäkringsbolag utan större svårighet  ;)

Brasklapp: jag har inte tecknat någon ny försäkring i år. Det har kommit en ny för "tillfällig utalandsvistelse" som jag inte hunnit kolla upp. Hoppas bara dom inte gjort om det förmånliga priset  :pra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är saftiga summor sjukvård kostar.

En sjukhusvistelse på en svensk intensivvårdsavd går på runt en halv miljon per dygn, beroende på nivån. Att evakuera en skadad person ur ett annat land kan lätt gå upp över miljonstrecket beroende på vårdnivån.

Detta råkade en patient som jag vårdade ut för i somras, dryga 300k per dygn och sen miljonen för att få IVA-transport till hemlandet, semestern blev lite dyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tråd, då man oftast inte tänker på att man kan drabbas av en olycka innan den hänt.

Har hemförsäkring samt en extra reseförsäkring på If, tror att det är den här (men är faktiskt inte helt säker, måste rota i papperen  :-[)

http://www.gp.se/polopoly_fs/1.246406!/1022_extra_reseforsakring.pdf

Men den bästa reseförsäkringen ligger på Amex Platinum-kortet. Har utnyttjat försenat bagage och det gick smärtfritt och gav åtskilliga tusenlappar i kompensation för nyinköpta kläder:

https://secure.cmax.americanexpress.com/Internet/International/emea/SE_sv/Personal/cmember/INSURANCE/Platinum_Card_forsakringsvillkor_maj_2010.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att lägga till tid på hemförsäkringen om man är mer än 45 dagar är ju alltid ett alternativ. Men om det är billigt eller inte får man ju bedömma.

Som Malee säga att Länsförsäkringar det är bäst och billigast håller jag inte med om helt och hållet. Detta då dom olika Länsförsäkringebolagen tar olika betalt. Dessutom är priset beroende av ålder så är man lite till åren så blir det dyrt. 

Europeiska Backup Basic är billigt. Men det är ju bara sjukvård och inte bagaget. Sedan måste man vara under 60 år när resan påbörjas.

En annan populär är ju Gouda. Har olika varianter. Även för personer som är 70+. Ingen självrisk. Och man bestämmer om man vill ha bagage eller inte inkl. Man kan dessutom för några hundringar lägga till självriskfritt+lite annat  under dom första 45 dagarna som man använder hemförsäkringen.

Även Gouda använder SOS.

Amex Platinum är ju en jättebra försäkring. Men bara 120 dagar per resa. (240 dagar per år). Priset för kortet är ju dock 5000:- och det är ju en del. Förvisso får man ju då gratis Priority pass (så fri Lounge på flygplaterna). Det passar en del. Och då det är giltigt upp till 80 år så kan det ju vara gångbart.

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker själv att kortet kostar en del, men efter att ha fått 9000 kr på en USA-resa samt en del på en Thailandsresa då bagaget varit sent så vet jag att de handlägger riktigt snabbt och ställer få frågor som andra försäkringsbolag. Har testat andra fördelar som VIP-lounger samt restaurangbokningar och det har funkat fläckfritt. Genom att ha kortet kan man  avsäga sig andra försäkringar som kostar pengar vilket sparar in en hel del. Nu nyligen på Malta bokade vi via Hertz en vecka. Hyrbilen kostade billiga 78 euro och var förbetald. På plats ville de fakturera 221 euro inkl "obligatoriska" försäkringar. Genom att veta att kortet täckte dessa hyrdes bilen ut till det pris som vi bokat och betalat, vilket var det billigaste Hertz hyrt ut enligt agenten på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är saftiga summor sjukvård kostar.

En sjukhusvistelse på en svensk intensivvårdsavd går på runt en halv miljon per dygn, beroende på nivån

Då kan man förstå att 12000kr/dag är ändå rimligt i Thailand vilket jag tyckte lät dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Malee säga att Länsförsäkringar det är bäst och billigast håller jag inte med om helt och hållet. Detta då dom olika Länsförsäkringebolagen tar olika betalt. Dessutom är priset beroende av ålder så är man lite till åren så blir det dyrt.

Att dom tar olika betalt hade jag ingen aning om. Solly! Min senaste 6-månadersperiod kostade ca 10 kr dagen, men mitt pris kan eventullt även påverkats av att jag har en hel del försäkringar med Länsförsäkringar (hälsa, företag, pension osv). Nu har jag läsr slarvigt om Europeiska Backup Basic, men den verkar inte tillnärmelsevis lika bra som Länsförsäkringars Tur & Retur. Bla. är jag ett stor fan av SOS Alarm. Har haft allt för många som inte haft det som haft problem vid skada och sjukhusvistelse. Europeiska använder annan skadecentral. Men dom kan vara bra dom med, det vet jag inte. Hur som helst, någon försäkring är nödvändig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

båda. hur ser du på att bara ha den befinliga hemförsäkringen ??

Hemförsäkring som går att förlänga årsvis är det ultimata tycker jag. Alla försökringar i Thailand jag sett tcäker just som Captain Thailand säger UPP till ett visst belopp och även småbelopp. Småbeloppen klarar man ju själv, och det är ju när någon händer på allvar som man vill vara trygg. Har haft Länsförsäkringar och där får du stå för småbeloppen eftersom självrisken ligger på 1500 kr tror jag det är. Men i övrigt är man helt tryggad och det inkluderar hemtransport med SOS alarma också.

Tror även det är billigare än de dyrae Thai försäkringarna. Ligger på 5000 per år om jag minns rätt och det är om man inte har hemförsäkringen hso dem. Skiftar dock beroende på bostadsort. Själv betalade jag betydligt mindre, tror det va strax under 3000 för ett år för några år sen när jag även hade hemföräkringen där.

EDIT: Ser att  Malee och Hasse varit inne på Länsförsäkringar här i tråden redan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag bara inflikar att de flesta "thai-försäkringar" EJ täcker kostnaden om man ej blir inskriven på sjukhuset, sk. "Out-patient". Det får man betala extra för.

Så är man skriven i Sverige, vilket nog minst 99,9% av svenskarna är, så välj en SVENSK försäkring om inte den vanliga hemförsäkringen räcker till. Det är bara landsförrädare  ;) som mig som är tvugna att teckna annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har BUPA Platinum Care som ivf täcker upp till 5 miljoner baht per sjukdomstillfälle.

Om det räcker vet man aldrig, men "halvtrygg" kan jag känna mig.

Jag har eventuellt planer att byta till en variant som sägs täcka i princip allt. Men smakar det så kostar det.

Vad får du betala för din nuvarande försäkring?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Drygt 30,000 baht om året (tror jag det var). 80-90 baht om dagen. ;)

Det var ju inte så farligt som jag trodde. Snäppet över de Svenska om man nu inte hade hemförsäkringen och bodde där jag bodde, då va det ju ungefär hälften av det  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×