Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst TheLook

Lurendrejeri

Rekommendera Poster

Gäst TheLook

Vi kom tillbaka från Thailand för några veckor sedan och tyckte det var underbart, men vart man än gick så försökte säljare, taxi och andra blåsa en på pengar. Helt enkelt ta ut större priser än vanligt. Ibland undrade man om man hade idiot skrivet i pannan.

varför är det så i Thailand? Tyckte att jag inte hade sett detta bettende i Spanien eller Grekland på våra tidigare semesterar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag gissar att medelinkomsten bland lågutbildade i Thailand är en bidragande orsak. Kanske en tiondel mot de spanska motsvarande.

Chaufförer och försäljare har lärt sig att turister har (jämförelsevis) gott om pengar och personligen tycker jag det inte så konstigt att de försöker krydda priserna.

Men ju mer prismedvetna vi är, ju mindre blir nog fenomentet med ren bondfångeri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exakt vad menar du med "större priser än vanligt"?

Jag förmodar att du är bekant med prutningstraditionen i Thailand...

Förövrigt tycker jag att av alla de länder jag har besökt så är "problemet" minst i Thailand och om man jämför länderna i Asien så är det störst i Vietnam.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:o  har aldrig varit med om det i Thailand.

Där brukar dem vara noga att ge tillbaka varenda litet mynt när man dunkar upp en stor sedel för en resa på 15 bath, och sen bli superglada när de får 5 bath extra  ;D

Vart i Thailand var du någonstans? Phuket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:o   har aldrig varit med om det i Thailand.

Där brukar dem vara noga att ge tillbaka varenda litet mynt när man dunkar upp en stor sedel för en resa på 15 bath, och sen bli superglada när de får 5 bath extra  ;D

Vart i Thailand var du någonstans? Phuket?

Så har jag också alltid blivit bemött men så bpr jag sällan i turistområden.Där kan det vara annorlunda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:o   har aldrig varit med om det i Thailand.

Där brukar dem vara noga att ge tillbaka varenda litet mynt när man dunkar upp en stor sedel för en resa på 15 bath, och sen bli superglada när de får 5 bath extra  ;D

Vart i Thailand var du någonstans? Phuket?

Så har jag också alltid blivit bemött men så bpr jag sällan i turistområden.Där kan det vara annorlunda.

Jag har varit på turistområden bara. Phuket va visserligen 8 år sedan men fast att jag och min tjej var under 20 så försökte ingen något skumt. (förutom en diamantförsäljare  :cr )

Tänkte att det kanske blivit "hårdare" där nu, därav att jag frågade just om han varit i Phuket.

Andra som upplevt detta som TheLook säger?

Tror kanske det handlar om att utstråla säkerhet för att slippa det  :th

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Säkerhet

Thailand är inget farligt land att resa till men håll reda på dina värdesaker, speciellt på bussar, båtar, tåg och hotellrum. Se till att du alltid har ditt kreditkort inom synhåll vid betalning med kort. Speciellt Bangkok har haft stora problem med turister som blivit drogade av kex, godis, cigaretter och drinkar från "vänliga" människor de mött på gatan. Vid tågstationer, bussterminaler och flygplatser är det vanligt med människor som jobbar på kommission åt ett hotell, bussbolag eller en affär. Kontrollera saker själv innan du bestämmer dig och ta det de säger med en nypa salt. Phuket internationella sjukhus tel 076-24 94 00. Akuten tel 076-21 09 35. Turistpolis har tel 16 99, polis tel 191, brandkår tel 076-21 18 83."

Länkat från Ticket...  http://www.ticket.se/sv/guide/dest_PL002850_Place_Phuket_Thailand.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller samma på alla turistställen även i Europa. kanske inte drogandet som jag aldrig hört om faktist, har ni det??? Så stort problem kan det knappast vara då man känner 1 miljon som varit i Thailand och aldrig hört om detta.

Men de där med att folk jobbar ihop med en viss restaurang som troligen e pissdyr och ligger 2 mil ifrån närmaste by eller så får man "passa sig för" över allt.

Men som sagt, står man och velar och är allmänt godtrogen kan man nog bli lurad överallt. Är man osäker är nog det bästa är att verka säker och världvan även om man har noll koll, om det nu är möjligt  ;D

Utstrålning är viktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turistpolisen bryr sig inte om detta.

Nu var det samma sak p[ Koh Chang som vi fick erfara. Vid farjelaget forsokte de som vanligt ta 100 Baht per resa till White Sand Beach istallet for 50 Baht. Det var en del tumult och vi satte oss alla emot. Foraren, en kvinna, "arbetade" hart for att lura oss, men det gick inte till slut. Hon var smatt forbannad. Men ett par av oss som satt i bilen var inte dumma och det var inte forsta gangen nagon forsokte pa detta stalle.

Ett annat kannt stalle ar pa Lanta dar de fran farjelaget vill ha 50 Baht eller tom 100 Baht per person for att kora en till forsta stranden, Klong Dao Beach. Men egentligen kostar det 20 Baht eller 30 Baht som vissa forsoker hoja till.

Detta forekommer ofta, men man far ta det med ro. Bast ar att fraga om priser pa t.ex. forumet innan man aker. Vet de att man vet vad det kostar sa forsoker de inte lura er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

När är man lurad? ::)

Jag brukar hyra bil o förare när jag gör visaruns till Laos, första gången betala jag 500 baht, efter det begärde dom 2000 baht, jag betala 500 baht varje gång o var nöjd. Sist jag hyrde räckte 300 baht. :o :o Så frågan är när blir man lurad.  :o :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När är man lurad? ::)

Jag brukar hyra bil o förare när jag gör visaruns till Laos, första gången betala jag 500 baht, efter det begärde dom 2000 baht, jag betala 500 baht varje gång o var nöjd. Sist jag hyrde räckte 300 baht. :o :o Så frågan är när blir man lurad.  :o :o

Hela konceptet lurad är ju lite diffust  :)

Det är väl från peson til person,, själv skulle jag varje fall känna mig lurad om jag betalat dubbelt eller en hel del mer än vad snittpersonen betalat.

Eller om det man betalar för helt enkelt inte är skäligt för vad man får, vilket kan vara svårt att veta ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst TheLook

Sorry för dåliga gensvar från mig.

Ledsen kanske att jag klankar ner på ett land ni älskar, men senaste resan gjorde mig riktigt arg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry för dåliga gensvar från mig.

Ledsen kanske att jag klankar ner på ett land ni älskar, men senaste resan gjorde mig riktigt arg.

Du säger bara hur du upplevde det, inget att ursäkta sig för  ;)

Men jag är fortfarande nyfiken på vart i Thailand du var?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig blivit lurad under mina 9 år i Thailand. Jag tycker att det är stor skillnad i Thailand jämfört med många andra länder. De flesta thailändare är väldigt ärliga. Men det är ju klart att det finns undantag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade med en Thailänsk kille som jag träffade på en kurs jag just nu är på väg hem ifrån.

Han berättade att han blev blåst vid första taxin från flygplatsen in till Bankok. Så ingen går säker! Sen kanske de som "inte blivit lurade" inte ens vet om det!?  :th  ;)

Vissa saker kan man troligen ta. Är det större belopp är det ju lite surt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×