Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
SnuffeSunshine

Ta ut eller ta växla och ta med dig?

Rekommendera Poster

Hej, en liten snabb (kanske lite dum) fråga: tjänar man mer på att ta ut pengarna i automaterna i Thailand eller att växla de på Forex i Sverige innan man åker? Drar till koh samui om 4v och det kommer bli såååå kul och skönt:)

Ja, du tjänar på att ta ut i automaterna, lita på mig.

Välkommen till forumet annars. Rekommenderar att använda sök-funktionen också, denna fråga finns besvarad åptskilliga gånger (även om vissa inte gärna följer råden som givs..)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forex har inga bath just nu för den som endå vill växla, ville växla lite till min dotter som en jul klapp, men det var tomt i hela Borås, tydligen gäller det Landvetter oxå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gjorde mellan den 9 och 17 dec tre uttag i Thailand. Fick mellan 425 och 429 baht för en hundralapp inkl uttagsavgiften på 150 baht. Hos Forex gav 100 kr ca 411 baht.

Hasse (också från Borås)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att man tjänar på att ta ut i ATM. Växlade också innan som julklapp och det var svårt att få tag i baht även i huvudstaden. Ser det som tecken på ett rekordår för svenskar i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forex har inga bath just nu för den som endå vill växla, ville växla lite till min dotter som en jul klapp, men det var tomt i hela Borås, tydligen gäller det Landvetter oxå!

Finns nog i Götet o Kungsbacka, för här är vi inte så djäkla dumma så vi växlar på forex ;):D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forex har inga bath just nu för den som endå vill växla, ville växla lite till min dotter som en jul klapp, men det var tomt i hela Borås, tydligen gäller det Landvetter oxå!

Finns nog i Götet o Kungsbacka, för här är vi inte så djäkla dumma så vi växlar på forex ;):D

Haha, agree :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forex har inga bath just nu för den som endå vill växla, ville växla lite till min dotter som en jul klapp, men det var tomt i hela Borås, tydligen gäller det Landvetter oxå!

Finns nog i Götet o Kungsbacka, för här är vi inte så djäkla dumma så vi växlar på forex ;):D

haha... De har du rätt i =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forex har inga bath just nu för den som endå vill växla, ville växla lite till min dotter som en jul klapp, men det var tomt i hela Borås, tydligen gäller det Landvetter oxå!

Finns nog i Götet o Kungsbacka, för här är vi inte så djäkla dumma så vi växlar på forex ;):D

Eller för att ni kört i diket innan ni kommer fram  :angel:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forex har inga bath just nu för den som endå vill växla, ville växla lite till min dotter som en jul klapp, men det var tomt i hela Borås, tydligen gäller det Landvetter oxå!

Finns nog i Götet o Kungsbacka, för här är vi inte så djäkla dumma så vi växlar på forex ;):D

Eller för att ni kört i diket innan ni kommer fram  :angel:

Vet inte om det var en känga till Göteborgares körkunskaper men ;) Faktum är att GBG kommit överlägset snällast undan ovädret i Sverige. Har inte varit med om några som helst problem varken norr- eller söderut längs vägarna och inga snöstormar eller liknande heller. (ta i trä)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Forex har inga bath just nu för den som endå vill växla, ville växla lite till min dotter som en jul klapp, men det var tomt i hela Borås, tydligen gäller det Landvetter oxå!

Finns nog i Götet o Kungsbacka, för här är vi inte så djäkla dumma så vi växlar på forex ;):D

Eller för att ni kört i diket innan ni kommer fram  :angel:

Vet inte om det var en känga till Göteborgares körkunskaper men ;) Faktum är att GBG kommit överlägset snällast undan ovädret i Sverige. Har inte varit med om några som helst problem varken norr- eller söderut längs vägarna och inga snöstormar eller liknande heller. (ta i trä)

Jasså. Jag har bara läst en hel del "skåne" på löpen men det innefattar ju betydligt mer än bara gbg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skåne/Småland har fått rejäla omgångar, men mestadels för att dom inet är "vana" vid det. Men det verkar som att det varit en bubbla på cirka tre mil åt alla håll från Göteborg där vi sluppit ovädret så.

..."vana"... ett sånt väder vi haft... har Göteborg aldrig haft...

så det så.. ::):D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skåne/Småland har fått rejäla omgångar, men mestadels för att dom inet är "vana" vid det. Men det verkar som att det varit en bubbla på cirka tre mil åt alla håll från Göteborg där vi sluppit ovädret så.

..."vana"... ett sånt väder vi haft... har Göteborg aldrig haft...

så det så.. ::):D

Ehm nä? Hade säkerligen ställt till med samma kaos här. Menar att i södra Sverige kanske inte alternativet snöscooter är lika gångbart som i norr, därav alltid större kaos även om vädret kan vara bättre där än i norr :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skåne/Småland har fått rejäla omgångar, men mestadels för att dom inet är "vana" vid det. Men det verkar som att det varit en bubbla på cirka tre mil åt alla håll från Göteborg där vi sluppit ovädret så.

..."vana"... ett sånt väder vi haft... har Göteborg aldrig haft...

så det så.. ::):D

Ehm nä? Hade säkerligen ställt till med samma kaos här. Menar att i södra Sverige kanske inte alternativet snöscooter är lika gångbart som i norr, därav alltid större kaos även om vädret kan vara bättre där än i norr :)

Va? Har du inte hört talas om den beryktade fåken...?  :D  Hej vad det går... :laugh:.. ne, här nere kör vi med bandvagnar nu.... ;)....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SE

Hej!

Sitter och funderar lite på växling hemma alt uttag i automat i Thailand.

Har kort SEB/Visa

Exempel Ta ut 20.000Bath

Siam Com.Bank kurs idag 4,2048=4756 Sek (Gäller kort utfärdade utanför Thailand)

om jag förstår det rätt.

Avgift SEB 1,65%= 79:-

Avgift SEB/uttag  35:-

Uttagsavgift automat 150Bath =ca 35:-

Summa avgifter: 149:-

Tot 4905:-

Blir ju inte någon stor skillnad mot om man växlar hemma, eller räknar jag helt fel?

http://www.scb.co.th/scb_api/index.jsp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oh fy! Får nog sluta att räkna på det gamla lätta sättet. Då man tog bathen x 2 och då fick man vad det knappt kostade!

Nu kostar ju 20000 bath nästan 1000 kronor mer!

Finns någon som tagit ut 20000 bath med ICA-kort? Var det sämre kurs och det kostade det lika mycket? Där är det ju inga avgifter så jag hoppas det blir billigare???????????

Forex säljer 20000 bath för 4712 kronor

och det är ju billigare än 4756:- eller 4905 med avgifter. Förutom 150 bath förstås.

Då kanske man i alla fall skall köpa på Forex som alla här avråder! ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur du än räknar är det mest fördelaktig just idag att använda Ica Bankkort och ta ut 20 000 baht åt gången. Det gäller dock att vara vaken vid ATM maskinen för den kan erbjuda dig en ofördelaktig kurs - då är det bara att tacka nej.

Du kan dock få en bättre kurs hos Forex om du är företagskund - växlar in eller ut valutor på mer än 100 000 svkr/mån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns någon som tagit ut 20000 bath med ICA-kort? Var det sämre kurs och det kostade det lika mycket? Där är det ju inga avgifter så jag hoppas det blir billigare???????????

Uttagsavgiften på THB 150 får du betala i alla fall med undantag av vissa bankers ATM:er som t.ex. Aeon där det är kostnadsfritt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×