Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Elvis08

Vaccinationer inför resan

Rekommendera Poster

Hej,

Finns kanske redan en tråda för denna, men jag undrar om man ska ta några vacciner innan resan till Thailand ? På resebyrån så nämnde dom inget speciellt men några kompisar tog någon spruta mot någon magsjuka el dyl...tips tack :-) Och ska barnen vaccineras ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg vad sprutorna hette, men det va 3st totalt. Tror det va mot Hepatit A och B. (Kan ha hetat Twinrix eller liknande) Först en spruta, sedan en efter en dryg månad och den sista (som var frivillig) skulle tas TIDIGAST 6 månader efter den 2:a sprutan. Då fick man ett 30-årigt skydd. Vet inte vad man ska tro, finns säker en mängd olika sprutor. Kass i kistan blir jag iaf de första dagarna =)

Mitt tips är som föregående talare. Kolla med din sjuksyster

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hepatit A borde räcka för de flesta, och då är det bara 1 spruta, plus 1 till efter ett år och sedan behöver man inte ta nåt mer på 20 år. Hepatit B smittar sexuellt och genom blod vilket känns lite onödigt. Iallafall för mig.

Är dock ingen expert på området.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.reseradet.se/documents/2-14-Thailand.pdf

beror lite på var och hur länge man stannar

priser  

http://www.vaccinkliniken.se/

första gången så för man prata med läkare för konsultation , kan vara bra att förnya stelkramp om man skulle bli biten av en hund ellar apa och dukoral kan man ju hoppa över

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sen ska man också tänka på att vaccinationskliniker är företag som vill tjäna pengar så dom trycker gärna i folk mer än dom behöver, tex ducoralen (som det va riktigt länge folk skrev om nu kom jag på, dom kanske har slutat med den?)

men twinrixen är väl att rekommendera (ja eller nån annan för hepatit)

och för äldre människor kan man ju kolla att polio, stelkkramp, difteri är uppdaterat.

Japansk encefalit, malaria, kolera etc. som dom ibland försöker lura i en är helt onödiga för vanliga turistresor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha Robert Gustavsson är min favorit  :kla. Vi har "bara" Havrix o vet att de sa att det va räckte om man skulle va i väg 2-3 veckor?! Men jag menar du kan ju krocka i bussen på väg till hotellet o behöva blod redan första dagen?! SÅ jag vet inte riktigt hur de tänker....Så tänkte åtminstone ge barnen mot Hepatit B oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hepatit A borde räcka för de flesta, och då är det bara 1 spruta, plus 1 till efter ett år och sedan behöver man inte ta nåt mer på 20 år. Hepatit B smittar sexuellt och genom blod vilket känns lite onödigt. Iallafall för mig.

Är dock ingen expert på området.

Jag tycker nog det är säkrast att ta alla tre. Ifall man råkar ut för en olycka, hamnar på sjukhus och man får blod där. Jag har hört att det kan vara en risk. Det är dock bara vad jag hört men bättre att vara på den säkra sidan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror återigen att det bästa är att kolla med vårdcentral eller andra som sysslar med vaccinering. Inte minst denna tråd visar att det bara blir en massa gissningar/spekulationer på vad som är bra. Ett råd var dessutom enbart korkat.

Och, de som är proffs på detta VET ju vad som är bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hepatit A borde räcka för de flesta, och då är det bara 1 spruta, plus 1 till efter ett år och sedan behöver man inte ta nåt mer på 20 år. Hepatit B smittar sexuellt och genom blod vilket känns lite onödigt. Iallafall för mig.

Är dock ingen expert på området.

Jag tycker nog det är säkrast att ta alla tre. Ifall man råkar ut för en olycka, hamnar på sjukhus och man får blod där. Jag har hört att det kan vara en risk. Det är dock bara vad jag hört men bättre att vara på den säkra sidan.

Vi hade denna diskussionen med våran läkare på sahlgrenska sjukhuset i göteborg när vi skulle ta våra sprutor och hon ansåg att eftersom vi hade ett stabilt förhållande och inte skulle "leka" runt där nere så va twinrix onödigt, bara havrix.. Hon förklarade att inte ens efter tsunamin i thailand hade dem inte ett enda fall av hapatit b.. hon ansåg även att vården är bra därnere.

Men tips är att prata med din läkare och bestämma sinsemellan..

Ha de gött

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att ringa någon infektionsklinik (t ex på Sahlgrenska i Göteborg) De vaccinerar utan något som helst vinstsyfte.

Håller med. Vår infektionsklinik vaccinerar visserligen inte men ger ändå kostnadsfria och kunniga råd om vad som behövs och inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig tagit en spruta på dom 35 åren jag har rest till och från Thailand, och den enda sjukdomen jag har fått är några gonnore, men då får man bara en spruta i arslet sen är den borta på 6 timmar , och man kan blåsa på igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig tagit en spruta på dom 35 åren jag har rest till och från Thailand, och den enda sjukdomen jag har fått är några gonnore, men då får man bara en spruta i arslet sen är den borta på 6 timmar , och man kan blåsa på igen

Det är rätt. Om man ändå inte tänker bli sjuk annat än i gonnore, så är det helt bortkastade pengar att vaccinera sig  ;)    :cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbigt att åka ner till västkusten för ett stick  ;) Tack för alla svar !

infektionskliniker finns väl på alla lite större orter?

bor du i mälardalen så finns det både i västerås och eskilstuna.

v-ås rekomenderade enbart havrix, vi vuxna har enbart det men dottern har fått twinrix.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jobbigt att åka ner till västkusten för ett stick  ;) Tack för alla svar !

infektionskliniker finns väl på alla lite större orter?

bor du i mälardalen så finns det både i västerås och eskilstuna.

v-ås rekomenderade enbart havrix, vi vuxna har enbart det men dottern har fått twinrix.

Som jag tidigare sagt, bara en trafikolycka och blodtransfusion från nåt möjligt jobbigt utan twinrix. Hepatit B behöver inte uteslutas bara för att man inte ska ha sex i Thailand (med okänd partner alltså).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en rätt billig försäkring att vaccinera sig mot även Hep B, om man ändå ska ta några sprutor. Det görs såklart olika riskanalyser utifrån vart man skall åka etc. Jag jobbar som sjuksyrra inom en riskfylld del av sjukvården (operation) och har fått vaccin mot Hep B via utbildningen. Det är dock ingen garanti för att ha fått skydd mot Hep B. Märkte det vid en stickskada på jobbet(då man mäter sk titrar i blodet). Låg långt under vad som anses som fullgott skydd och behövde fylla på med en boosterdos.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår familj har bara Havrix. Nu när vi ska kompletera med o mot Hepatit B så kostar det lika mkt som Twinrix?! Så ni som velar ta Twinrix där ni får bägge delar direkt! Blir dubbelt så dyrt om ni senare måste ta mot Hepatit B...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja håller med, varför inte bara köra på med vaccin mot både hepatit A och B. det är en billigt livsförsäkring och jag hade inga som helst problem med sprutorna. att det håller så länge är ju också ett +

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×