Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst Jonas70

Hur mkt spenderar ni på semestern varje år?

Rekommendera Poster

Gäst Jonas70

Hade varit intressant att veta hur mkt pengar ni lägger på semestrar årligen.

Själv blir det en månad i Thailand varje år (barnfamilj) brukar kosta mellan 55.000 - 65.000.

Förrutom Thailand brukar det bli husvagn 2v. som brukar kosta ca: 10.000 - 12.000

Totalt 6,5v semester för min fru (inkomstförlust 1,5v ca: 6.000) Jag själv är sjukpensionär.

Så totalt går allt på mellan 65.000 - 77.000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi brukar lägga väldigt lite. Dels är jag student, och dels har vi senaste åren haft annat för oss (köpt ny lägenhet = renovering under semestern)

åker ofta på kortare semestrar, tex göteborg där vi har gratis boende genom sambons jobb. Brukar även åka till sälen med min familj, vilket inte kostar oss mer än liftkort, mat och bensin då mina föräldrar står för boendet. Sen tillkommer andra nöjen, som vi gör men som inte är semester, som tex djurparksbesök etc.

i år räknar vi med ca 70 000 för 6 veckor i thailand

jag ska till london några dygn, kostar några tusen

sen har vi hyrt stuga en helg, 1600 kr

göteborg blir det någon helg också, där är boendet gratis men det kostar i mat och bensin (blir nästan enbart utemat)

ev sälen i vinter

så i år kanske runt 80 000-85 000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite olika från år till år men mellan 10.000 - 80.000. I år blir det 25 dagar i Thailand och eftersom kursen inte är såååå bra så blir det lite dyrare detta år. Vi har räknat med 60.000 i "fickpengar" det ska då räcka till ALLT. Förr har vi haft ca 40.000 på 3 veckor och det har räckt bra men t ex boende har blivit dyrare.

Förra året blev det en all inklusive resa 1 vecka till Egypten och då blev det totalt 20.000 för hela familjen.

Om vi stannar hemma och semestrar i "stugan2 så blir det billigt... bara glass och matpengar och lite annat smått och gott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1 person, 4 veckor, 1 resa - ca. 20000,-

Försöker komma iväg minst två gånger per år (förutom det senaste året). Totalt 40000,-

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi försöker åka nånstans på semester 2-3 ggr per år. en längre 15-17 dgrs resa (typ Thailand)på hösten, en ca 8-10 dgrs resa på våren nånstans runt Medelhavet,

en ca 5-7 dgrs resa inom Norden på sommaren. Dit går ca 5 semesterveckor + injobbade dagar. Dyrast blir per dag den semesterresan som är här hemmavid!

Totalt går det åt ca. 80.000. Vi kommer nog att försöka åka billigare i fortsättningen, men då krävs det också mera planering och letande efter mest förmånliga resan. Och även om resa på våren är skönt så om vi måste pruta så blir det nog vårresan som får utgå. Höstresan känns som mest givande. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, det vågar jag knappt ens räkna på. Var i Florida nyåret till -09, Samui sommaren -09 och nu i Khao Lak/Phuket i Januari. Lite stortadsweekends, däremellan samt någon helg på en herrgård i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Studenter, sjukpensionärer, lediga 7-8 veckor per år och bränna upp mot 80 lök på semester. Ja det verkar gå nöd på Svensken under Alliansens styre............

Det har ALDRIG gått någon nöd på svensken  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Studenter, sjukpensionärer, lediga 7-8 veckor per år och bränna upp mot 80 lök på semester. Ja det verkar gå nöd på Svensken under Alliansens styre............

Det har ALDRIG gått någon nöd på svensken  ;)

Är nog villig att i stort hålla med er båda ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Studenter, sjukpensionärer, lediga 7-8 veckor per år och bränna upp mot 80 lök på semester. Ja det verkar gå nöd på Svensken under Alliansens styre............

Det har ALDRIG gått någon nöd på svensken  ;)

Är nog villig att i stort hålla med er båda ....

Hur mycket bränner du per år soppan?  :kla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas70

Studenter, sjukpensionärer, lediga 7-8 veckor per år och bränna upp mot 80 lök på semester. Ja det verkar gå nöd på Svensken under Alliansens styre............

Det har blivit mkt tufft för många under Alliansens styre, men dom som drabbats hårt skriver nog inte i detta forum.

Självklart skall det löna sig att arbeta och jag tycker inte att jag skall ha mera inkomst än jag har som sjuk, däremot anser jag att skatterna skall vara lika oavsett om man jobbar eller ej och även för höginkomsttagare men det är en annan sak.

Mitt stösta intresse förutom Thailand är ekonomi, har investerat och läst olika ekonomitidningar i stort sett dagligen i minst 15 år. Pengarna som jag tjänat på olika investeringarna har jag aldrig blandat ihop med mina övriga konton och övriga ekonomi. Så för oss så handlar det mkt om planering, samt stor buffert så att vi alltid kan handla när saker är billigt och det gäller både billiga och dyrare saker till huset.

Vi har aldrig snålat med något, men tänker och planerar mkt. Nyligen bytte vi ut våran andrabil som rullar ca:2500 mil/år och bara i bränsleförbrukning så sparar vi minst 15.000/år, och då är det ingen dyr bil med massa värdeminskning.

När vi reser till Thailand så har vi alltid köpt kampanjbiljetter, senast 22.500 för oss alla fyra.

Många försöker hålla nere reskassan med shopping mm, vi gör tvärt om för ju mera vi shoppar ju mera sparar vi ju.

Jag slutade arbeta pga sjukdom när jag va 30år (10 år sedan) och tillsammans har vi ca 30.000:- netto/mån. Huset har vi låga boendekostnader på och inte så mkt lån trots renovering för 570.000:-

Sen finns det endel som klagar på allt och är avundsjuka trots att deras hushåll har dubbla inkomster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rob

Min senaste sex månaders resa till Thailand gick på 55-60 tusen kronor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju så att min hustru (och jag) äger ett hus i Thailand (Hua Hin) som snart är byggt och betalt . Dessutom har vi en moppe där nere. Så vi har inga boendekostnader utöver den normala driften som är där nästan oberoende om vi är där eller i Sverige.

För huset har vi ca 2500:- per månad att hålla igång poolen, betala elen och lite annat  + betala en som sköter om det hela när vi inte är där.

Sedan vad gäller besöken där nere så kommer jag i vinter att vara där 5 månader. Min hustru som inte har pension än är där bara 8 veckor.

Så vad gör jag åt. Jo jag ligger på ca 500 thb per dygn när jag är själv, dvs 75 000 thb för 5 månader. Sedan när frugan kommer stiger kostnaden med 300 thb till. totalt 18 000 thb.

Men dessa kostnader brukar täckas av minskade kostnader i Sverige, Ex när jag är i Thailand kan jag ställa av bilen och parkera den gratis hos min far. Sedan blir det ju minskade kostnader på mat osv i Sverige.

Och när frugan kommer ner sparar hon busskort, mer matkostnader osv.

Så summa summarum. Dom kostnader jag/vi har i Thailand blir inte högre än när vi är hemma.

Så slutkostnaden blir i praktiken 2 flygbiljetter på ca 15000 sek totalt (Flyger med Turkish i vinter).

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Asien för oss två. biljett, förnyelse av garderobshopping och uppehälle i en månad, cirka 60-70tkr.

Ska i år ta en kryssning i Östersjön en vecka 16tkr i biljettkostnad för 2. Ska bli intressant vad slutnotan blir för drycker och turer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Asien för oss två. biljett, förnyelse av garderobshopping och uppehälle i en månad, cirka 60-70tkr.

Ska i år ta en kryssning i Östersjön en vecka 16tkr i biljettkostnad för 2. Ska bli intressant vad slutnotan blir för drycker och turer.

Ska ni åka med Rccl? Berätta hur det var sen!

16000 per familj o sommar låter inte som någon som hänger på forumet  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi lägger mellan 50-70000:- på semester, kan se lite olika beroende på hur många barn som följer med osv. I år åker bara jag å mannen till Thailand och då blir det ju billigare....oavsett hur mycket vi än har lagt så har det alltid varit värt varenda korvöre :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×