Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Bangkok Info

Varning för uttag hos Bank of Ayudhya

Rekommendera Poster

Nu blev jag ju nyfiken på detta, och började kontrollera mina uttagslappar mot kontoutdraget.

2010-03-05 Bank of Ayda  Uttag 20000 thbt Kurs 4,28

2010-03-10 Kasikornbank        10000           4,39

2010-03-12 Siam Commercia      20000           4,50

2010-03-14 Bank of Ayda        10000           4,43

2010-03-15 Bankok bank          5000           4,40

Detta med ICA Mastercard, som ni ser så skiljer det även på uttagen från B ay

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste nog gå in på ett bankkontor med ett uttags kvitto för att eventuellt få en förklaring varför dom har börjat med det här.

Om någon annan orkar ringa deras kundservice så är numret: 6622962000

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste nog gå in på ett bankkontor med ett uttags kvitto för att eventuellt få en förklaring varför dom har börjat med det här.

Om någon annan orkar ringa deras kundservice så är numret: 6622962000

Inom landet ringer du: 1572

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog ut totalt 30000 THB för en vecka sedan i deras ATM med mitt VISA kort, det kostade 6765 Sek, kurs 4,434.

Access Fee: 0.00

Tillkom endast Swedbanks uttagsavgift på 35 sek per tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog ut totalt 30000 THB för en vecka sedan i deras ATM med mitt VISA kort, det kostade 6765 Sek, kurs 4,434.

Access Fee: 0.00

Tillkom endast Swedbanks uttagsavgift på 35 sek per tillfälle.

Det verkar som om dom inte har infört det här över hela landet en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tog ut totalt 30000 THB för en vecka sedan i deras ATM med mitt VISA kort, det kostade 6765 Sek, kurs 4,434.

Access Fee: 0.00

Tillkom endast Swedbanks uttagsavgift på 35 sek per tillfälle.

Det verkar som om dom inte har infört det här över hela landet en.

Det låter ju konstigt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vidhåller med en dåres envishet att det bara gäller Mastercard. Jag plockar ut med mitt VISAkort stup i kvarten och har aldrig råkat på den där omväxlingsförfrågan, ej heller blir kontot belastat med 150 baht iuttagsavgift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vidhåller med en dåres envishet att det bara gäller Mastercard. Jag plockar ut med mitt VISAkort stup i kvarten och har aldrig råkat på den där omväxlingsförfrågan, ej heller blir kontot belastat med 150 baht iuttagsavgift.

Jag håller med du. Tog ut med swedbanks visakort och fick aldrig någon annan kurs än den officiella hos swedbank! Alltid runt 4.3-4.6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pratade nyss med deras kundservice om dom meddelade att man numera har valmöjligheten att välja mellan deras kurs eller den officiella när man tar ut pengar i deras ATM med utländska kort.

Det gäller alla kort både VISA och Master Card enligt hon jag pratade med.

Verkar ju konstigt att flera VISA kort användare här inte har blivit tillfrågade om vilken kurs dom vill välja.

TIT  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

::) Ja TiT, tog både ut och satte in pengar för 5 minuter sedan. Inga konstiga avgifter vare sig på uttag eller insättning (en del har fått betalat för insättning också, något som diskuteras på annat forum).

Men avgifterna och växlingsförfrågan kommer säkert till oss här nere så småingom också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i helgen utanför Bangkok och prövade i en av deras ATM.

Blev inte tillfrågad om jag ville ha deras växlingskurs istället.

Tror man prövar det här på olika ställen först innan man inför det över hela landet.

Tror inte det gör så stor skillnad i längden men det kan aldrig skada om flera ringer dit och klagar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen det hela från när man handlar på kortet. Ex när jag handlar på Home Pro (Vilket det blir en del av nu efter husbygget) så frågar dom alltid om jag vill betala i THB eller SEK, Jag svarar alltid THB annars blir det inlösande banks (som HomePro köper korttjänsten av) dåliga kurs .

Fråga till Bangkok Info. Kan man svara nej på frågan och få MC/Visa kurs.

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja alltså runt 4.5 har den officiella bankkursen legat på den senaste tiden. Och det är den som ska och har gällt i uttag i bankomat. Men nu verkar det som om Bank of Ayudhya har börjat köra en fuling.

Men men ska undersöka saken ordentligt imorgon.

Bank of Ayudhya är en riktigt ful bank som försöker med allehanda tricks. Jag betalade in en summa pengar nyligen på ett konto som tillhör en möbelleverantör och det kontot var registrerat i just det bankkontoret. När jag väl betalat ville kassörskan ha 280 baht i "insättningsavgift".

Någon sådan avgift existerar inte när det gäller insättning i samma bank belägen i samma region, vilket jag tydligt och högljutt förklarade för damen ifråga. Hon körde helt enkelt med en fuling och fick inga pengar av mig. Däremot fick jag henna att be om ursäkt.

En thailändsk bank kan inte sätta sina egna avgifter hur som helst utan tillstånd från Bank of Thailand.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bank of Ayudhya är en riktigt ful bank som försöker med allehanda tricks

Jag tror det kan vara lokalt betingat. Jag och frugan har använt oss av denna bank i många år härpå Samui (både företag och privat) och har sällan/aldrig några motsvarande problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bank of Ayudhya är en riktigt ful bank som försöker med allehanda tricks

Jag tror det kan vara lokalt betingat. Jag och frugan har använt oss av denna bank i många år härpå Samui (både företag och privat) och har sällan/aldrig några motsvarande problem.

Håller med CT, vår Ayudhya bank är ett under av service. Aldrig några problem med någonting och inga konstiga påslag. På vår uttagsautomat står det dessutom tydligt att om man tar ut med Mastercard (endast Mastercard, gäller ej VISA-kort) kan man välja vilken kurs man vill ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återuppväcker tråden då jag testat uttag med ICAkort, dvs Mastercard. Med kursen gula banken erbjöd som start "för min bekvämlighets skull" skulle 20 000 baht kosta 5073kr. Sade nej - då kunde jag göra uttag som vanligt. 20 000 baht kostade då 4710 kr.

Det skulle blivit 363 kr dyrare om jag accepterat Ayudhyas första förslag. Säg Nej till deras omväxlingskurs i automaten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återuppväcker tråden då jag testat uttag med ICAkort, dvs Mastercard. Med kursen gula banken erbjöd som start "för min bekvämlighets skull" skulle 20 000 baht kosta 5073kr. Sade nej - då kunde jag göra uttag som vanligt. 20 000 baht kostade då 4710 kr.

Det skulle blivit 363 kr dyrare om jag accepterat Ayudhyas första förslag. Säg Nej till deras omväxlingskurs i automaten!

Det va snålt av dig, kan du inte unna den gamla banken lite extra?  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återuppväcker tråden då jag testat uttag med ICAkort, dvs Mastercard. Med kursen gula banken erbjöd som start "för min bekvämlighets skull" skulle 20 000 baht kosta 5073kr. Sade nej - då kunde jag göra uttag som vanligt. 20 000 baht kostade då 4710 kr.

Det skulle blivit 363 kr dyrare om jag accepterat Ayudhyas första förslag. Säg Nej till deras omväxlingskurs i automaten!

Jag undrar lite vad det står på skärmen. Är det bara att trycka på nej-alternativet när förfrågan kommer upp och att man då automatiskt får den andra kursen?

Är det samma på dom andra automaterna också?

Ska ju åka på torsdag så jag vill ju inte bli "lurad" allt för mycket direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar inte så ofta ut pengar och har bara stött på det här en gång, den gången upplevde jag det nästan som om jag avbröt allt.

Alltså alternativen kändes som att om du inte godtog det skulle allt avbrytas.

Mycket möjligt att det bara va jag som uppfattade det så, men som jag minns va det lustigt formulerat. Nu när du vet om det är det nog inte minsta fara att du missar det om det dyker upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När bankens Växlingsförslag kommer upp så trycker man på:

"continue without conversion".

Då går man förbi deras ocker-kurs.

Det är fler banker som kör med denna bluff, men kommer tyvärr inte ihåg vilka.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×