Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Chryzaliz

Mobil-abonnemang

Rekommendera Poster

Hej, nå'n som har koll på vilket abonnemang som är bra just nu. Har kört med One 2 Call kontantkort tidigare.

Jag kommer att ringa och sms:a i Thailand och skicka sms till Sverige. Ev. mms också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur funkar det om som vi tar med våra mobiler med svenskt telia abonnemang, hade inte tänkt använda det....finns det någon typ av kontantkort man kan köpa och använda istället....frågan är bara om min mobil är låst till telia....då går det inte va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp, är den låst till Telia då fungerar den bara med telias kort.

Du kan ju säkert försöka få den upplåst om du vill stoppa dit nått annat kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra alternativ om man är osäker på om telefonen är låst är att åka till Elgiganten och köpa följande telefon. Kostar 269 kr på webbutiken men 299 kr i butik (gjorde när jag köpte)

Köpte den enbart för att använda i Thailand eftersom den är billig och olåst.

http://www.elgiganten.se/product/telefoni-gps/mobiltelefoner/NOK1208BLACKS/nokia-1208

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett halvår sen bytte jag till DTac från 12Call. Men DTac är inte samma som DTAc bara för man har DTac. Det finns många olika DTac kontantkort med olika priser som gynnar olika saker.

Jag är av typen,, orka bry sig.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack. jag har iof nån gammal mobil liggandes som inte är låst, tar nog med den.

Men kan ni sig nåt bra kontantkort, namn o så så jag vet vad jag ska fråga efter och i vilka valörer finns de i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack. jag har iof nån gammal mobil liggandes som inte är låst, tar nog med den.

Men kan ni sig nåt bra kontantkort, namn o så så jag vet vad jag ska fråga efter och i vilka valörer finns de i.

One2call ,Happy simkort kan du köpa på 7/11 mm ,finns i valörer fr 50 bht o upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack. jag har iof nån gammal mobil liggandes som inte är låst, tar nog med den.

Men kan ni sig nåt bra kontantkort, namn o så så jag vet vad jag ska fråga efter och i vilka valörer finns de i.

One2call  är bolaget och namnet på simkortet.

Sedan kan man tanka 50, 100, 300 och 500 thb.

Kortet är oftast giltigt 1 månad efter aktivering. Sedan blir det en dag per 10 thb man laddar. = 300 THB ger en månad.

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

ett tips är att inte glömma ta ut kortet eller ta bort din telefonsvarare i ditt Telia ab.om många ringer dig så kan det bli dyrt när du kommer hem när din svarare har tagit emot alla samtal.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir väl till att gå in i första bästa butik på flygplatsen och köpa ett telefonkort, ser ut att bli DTAC Happy eller One2Call, verkar ligga rätt så lika i kostnader.

Jag slarvade bort mitt One2Call-kort när jag kom hem i somras, klantigt  :id hade ju annars varit bra att ha kvar samma nummer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kirbe

Det finns billiga telefoner i Thailand också att köpa för nästan inga pengar alls om det visar sig att du inte kan använda din vanliga för att den är operatörslåst. Vi köpt en Nokia, väldigt enkel variant för 150:-

Allt man ringer mellan varandra sparar man jättemycket pengar på att ha thailändska mobilkort. Ska jag ha kontakt med Sverige skickar jag sms och de hemma kan skicka sms till min svenska telefon, så blir det billigt för alla.

Bra råd som skrivits tidigare. Stäng mobilsvar innan ni lämnar Sverige.

I min svenska mobil svarar jag bara i undantagsfall. Släkt och vänner får ringa på thailändska mobilen eller sms:a.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör alltid one2call, har alltid funkat fint. Vänner till mig som använt dtac har haft lite problem med täckning ibland, men det kanske bara var undantag. Sms till sverige brukar kosta 10 baht. Jag tror kontantkortet i sig kostar 50 baht och sedan får man köpa till valör efter det om jag inte minns fel  :-\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör alltid one2call, har alltid funkat fint. Vänner till mig som använt dtac har haft lite problem med täckning ibland, men det kanske bara var undantag. Sms till sverige brukar kosta 10 baht. Jag tror kontantkortet i sig kostar 50 baht och sedan får man köpa till valör efter det om jag inte minns fel  :-\

Jag har aldrig funderat på vad sms kostar till Sverige så jag kollade nu. Jag har Dtac och et var gratis... MEN det finns olika och jag har gjort så mit gäller 1 år utan påladdning. Vet inte om sånt kan spela in. Det finns altså flera olika typer av Dtac och kanske även 12Call, men dem har jag ännu mindre koll på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du har alltså ett fast abonnemang?

DTAC är lite kluriga då samma abonnemang kan ha olika villkor beroende på kampanjer. . ja har ett vanligt happy men med mycket längre giltighet och gratis till alla andra i DTAC pga. att jag köpte under nått jubileum..

men en ren generalisering (helt ovetenskaplig) så brukar DTAC vaea lite billigare medans 12go eller e det 12call? har bättre täkning i obyggden men marginellt dyrare..

för en kortare semester är ju allting egentligen rätt ointressant då det handlar om små pengar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använd din vanliga telefon låst eller olåst = oväsentligt då du kan få den upplåst för ca 100 - 150 baht lite varstans, köp valfritt kontantkort och bara ladda på, skillnaden mellan operatörerna är marginell - enormt mycket bättre täckning än t.ex. Comvik har här i Sverige, ja nog bättre än t.o.m. Telia's.

Bland det billigaste (var i alla fall tidigare) One 2 Call.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du har alltså ett fast abonnemang?

Nope, jag har "vanlig" dtac men eftersom jag inte vill behöva fylla på , jag ringer väldigt lite, har jag ordnat så det håller ett år. Det går att fixa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du har alltså ett fast abonnemang?

Nope, jag har "vanlig" dtac men eftersom jag inte vill behöva fylla på , jag ringer väldigt lite, har jag ordnat så det håller ett år. Det går att fixa.

Hur fixar man så ett DTAC kontantkort gäller ett år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du har alltså ett fast abonnemang?

Nope, jag har "vanlig" dtac men eftersom jag inte vill behöva fylla på , jag ringer väldigt lite, har jag ordnat så det håller ett år. Det går att fixa.

Hur fixar man så ett DTAC kontantkort gäller ett år?

Gå in i en mobiltele butik och säg att du vill ha det så. Det dras ca 50 bath eller nåt sånt från ditt saldo och vid nästa påladdning kommer det igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi brukar köra one2call och det har alltid funkat bra oavsett var vi vait. Vi tar med ett par äldre telefoner som är vi inte är så rädda om. Skickar ett SMS till familj o vänner med nya numren o Sverigetelefonen stängs av efter att mobilsvar avaktiverats, VIKTIGT. Det är ganska många i vänskapskretsen som åker till Thailand så ofta brukar vi skicka runt våra kort så de hålls aktiverade. Bra för då vet man redan innan man åker vilket nummer man ska lämna ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×