Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Captain Thailand

Träning, hälsa och kost

Rekommendera Poster

Gäst Rob

Har gått upp 7kg i vikt sedan jag kom hem ifrån Thailand i Februari! Det är inte muskler lol!

Trots nästan dagliga 1 timmas powerwalks.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag sa så är kosten riktigt viktig! :D Funkar inte att tro att bara jag motionerar så går man ju ner i vikt.. ååånej fy frend går icke!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är enkelt i teorin, men kräver diciplin i praktiken.

Men vet att jag klarar det, dieten går fint 4 dagar in. Träningen flyter på också hade lite mindre energi på kvällens pass nu idag men annars känner jag mig riktigt bra på väg åt rätt håll helt klart.

Sjukt motiverad nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilka thairätter är att rekommendera att äta om man vill gå ner i vikt under ett par veckor i kombination med strandpromenader och simning? Är så dålig på att känna igen olika maträtter....men gillar köttspetten som moppekillarna säljer på kvällarna med stark sås till....är de väldigt ohälsosamma? Fisk är en annan favorit, men som sagt är jag så dålig på att känna igen rätterna så det kan bli vadsomhelst! Thailands olika frukter kan man väl frossa i obehindrat?

Vi ska bo i Kamala denna gång (november)och tar gärna emot tips på bra, god och hälsosam mat och matställen.  :sun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thailändsk mat är rätt hälsosam för kroppen. Men som med allt annat gällre det att äta rätt mängd, var tredje timme.

Det du ska akta dig för är "feta" soppor som det är mycket kokosmjölk i samt det friterade.. Såserna är de största kaloribomberna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sagt det förr, säger det igen ändå.  :)

Jag tycker alls Thaimat är så bra. Proportionerna som ges är horribla på många ställen där protein är någon enstaka % jämfört med kolhydraterna.

Håller man sig borta från friterat etc är fettet knappast ett problem men både riset och nudlar är relativt snabba kolhydrater, flesta nudlar riktigt dåliga när det gäller den biten. Maten sockras ofta och det är allt för snålt med grönsaker.

Skulle jag vilja bli av med fett utan att för den delen till max försöka behålla muskelmassa skulle jag inte äta var 3:e timme utan se till att få i mig rätt kolhydrater och få mål. Inget mål efter 18-19.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag beställer nästan dagligen thailändska kyckling och fiskrätter utan, eller med bara lite ris. Mer kyckling/fisk än normalt alltså. Tillsammans med ångade grönsaker blir det ju idealiskt för den tränande.

Visserligen får jag betala 70 baht istället för 50 (eller motsvarande) men eftersom jag är vansinnigt rik spelar det ingen roll. :P;)

Hemma äter jag nästan bara råris, om det nu skall ätas ris. Jag personligen tycker det är mycket godare och det är dessutom mycket bättre både näringsmässigt och GI-mässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visserligen får jag betala 70 baht istället för 50 (eller motsvarande) men eftersom jag är vansinnigt rik spelar det ingen roll. :P;)

Ja men det gäller som sagt att vara rik då  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt med var tredje timmes intervallen. Då tar kroppen upp näringen i maten på ett bra sätt. Men att frossa frukter är inte att tänkas på.. Är nämligen blixtsnabba kolhydrater i dem så även där är lagom bäst.

Tycker du ska gymma lite också för att kombinera dom mussklerna som inte aktiveras till 100% med tex simmning.

Se till att riset du äter är lååååångsamma kolhydrater. Kan ju inte bara finnas expressris i Thailand.. 20min ris är det som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sagt det förr, säger det igen ändå.  :)

Jag tycker alls Thaimat är så bra. Proportionerna som ges är horribla på många ställen där protein är någon enstaka % jämfört med kolhydraterna.

Håller man sig borta från friterat etc är fettet knappast ett problem men både riset och nudlar är relativt snabba kolhydrater, flesta nudlar riktigt dåliga när det gäller den biten. Maten sockras ofta och det är allt för snålt med grönsaker.

Skulle jag vilja bli av med fett utan att för den delen till max försöka behålla muskelmassa skulle jag inte äta var 3:e timme utan se till att få i mig rätt kolhydrater och få mål. Inget mål efter 18-19.

Varför ingen föda efter 18-19.00?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sagt det förr, säger det igen ändå.  :)

Jag tycker alls Thaimat är så bra. Proportionerna som ges är horribla på många ställen där protein är någon enstaka % jämfört med kolhydraterna.

Håller man sig borta från friterat etc är fettet knappast ett problem men både riset och nudlar är relativt snabba kolhydrater, flesta nudlar riktigt dåliga när det gäller den biten. Maten sockras ofta och det är allt för snålt med grönsaker.

Skulle jag vilja bli av med fett utan att för den delen till max försöka behålla muskelmassa skulle jag inte äta var 3:e timme utan se till att få i mig rätt kolhydrater och få mål. Inget mål efter 18-19.

Nu var väl frågan att hon ville gå ner i vikt och inte öka sin muskelmassa som en bodybuilder =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sagt det förr, säger det igen ändå.  :)

Jag tycker alls Thaimat är så bra. Proportionerna som ges är horribla på många ställen där protein är någon enstaka % jämfört med kolhydraterna.

Håller man sig borta från friterat etc är fettet knappast ett problem men både riset och nudlar är relativt snabba kolhydrater, flesta nudlar riktigt dåliga när det gäller den biten. Maten sockras ofta och det är allt för snålt med grönsaker.

Skulle jag vilja bli av med fett utan att för den delen till max försöka behålla muskelmassa skulle jag inte äta var 3:e timme utan se till att få i mig rätt kolhydrater och få mål. Inget mål efter 18-19.

Nu var väl frågan att hon ville gå ner i vikt och inte öka sin muskelmassa som en bodybuilder =)

:o :o  läs igen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sagt det förr, säger det igen ändå.  :)

Jag tycker alls Thaimat är så bra. Proportionerna som ges är horribla på många ställen där protein är någon enstaka % jämfört med kolhydraterna.

Håller man sig borta från friterat etc är fettet knappast ett problem men både riset och nudlar är relativt snabba kolhydrater, flesta nudlar riktigt dåliga när det gäller den biten. Maten sockras ofta och det är allt för snålt med grönsaker.

Skulle jag vilja bli av med fett utan att för den delen till max försöka behålla muskelmassa skulle jag inte äta var 3:e timme utan se till att få i mig rätt kolhydrater och få mål. Inget mål efter 18-19.

Nu var väl frågan att hon ville gå ner i vikt och inte öka sin muskelmassa som en bodybuilder =)

:o :o  läs igen..

Ja men för en medelsvensson som enbart vill gå ner i vikt (vilket de flesta behöver) så behöver man inte räkna andelen proteiner man ska få i sig samt kolhydrater m.m.

Mitt enkla tips, som funkat för mig och många andra i min omgivning är att äta var tredje timme, mindre mängder och avstå godis/chips/läsk så går man ner i vikt. Självfallet måste man motionera nångång i veckan också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har sagt det förr, säger det igen ändå.  :)

Jag tycker alls Thaimat är så bra. Proportionerna som ges är horribla på många ställen där protein är någon enstaka % jämfört med kolhydraterna.

Håller man sig borta från friterat etc är fettet knappast ett problem men både riset och nudlar är relativt snabba kolhydrater, flesta nudlar riktigt dåliga när det gäller den biten. Maten sockras ofta och det är allt för snålt med grönsaker.

Skulle jag vilja bli av med fett utan att för den delen till max försöka behålla muskelmassa skulle jag inte äta var 3:e timme utan se till att få i mig rätt kolhydrater och få mål. Inget mål efter 18-19.

Nu var väl frågan att hon ville gå ner i vikt och inte öka sin muskelmassa som en bodybuilder =)

:o :o  läs igen..

Ja men för en medelsvensson som enbart vill gå ner i vikt (vilket de flesta behöver) så behöver man inte räkna andelen proteiner man ska få i sig samt kolhydrater m.m.

Mitt enkla tips, som funkat för mig och många andra i min omgivning är att äta var tredje timme, mindre mängder och avstå godis/chips/läsk så går man ner i vikt. Självfallet måste man motionera nångång i veckan också.

Han skrev väll aldrig att man ska räkna proteiner?

Han skrev rätt kolhydrater och inget annat det är skillnad.

Han skrev även â€UTAN att för den delen till max försöka behålla muskelmassa†vilket du också feltolkade.

Att äta var tredje timma är ofta en â€regel†man använder om man vill förlora fett men samtidigt försöka att behålla så mycket muskelmassa som möjligt. Om du enbart är intresserad av att förlora vikt och bli smalare så är det mindre viktigt mer parten av det du förlorar komma ändå vara fett om du nu inte redan har riktigt lite fett på kroppen.

Sen är det alltid bra att äta mindre och ofta.

Men duger gått och väl att köra frukost, lunch, lätt mellan mål, kvälls mat.

När man äter på kvällen skulle jag avgöra beroende på när du tränar och inte om klockan är efter 18-19 or whatever. Om man nu tränar.

Sen överlag för att förlora vikt så är det små förändringar i sin livsstil som gäller och är väldigt olika från person till person.

Har man ett långsiktigt mål bör man även lägga upp det i olika steg.

Börja någon månad med att äta bättre gå en sväng.

Väg dig och mät kroppen ibland när du märker att det inte ger effekt längre börjar man köra steg två med lite mer träning och ändring i kosten.

Kroppen blir van och det som gav resultat ena månaden gör det inte över en längre tid.

Det är egentligen rätt enkelt gör av med mer energi än du stoppar i dig.

Det som gör att det varierar mycket för olika människor är ämnesomsättningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många goda råd..... :kla....Jag älskar att vandra längs stränder, flera km per dag....så långt sträcker sej min träning på semestern. :-[ Tänkte kombinera det med lite hälsosam mat (och god på samma gång)om möjligt. Hotellfrukosten prutar jag inte på! Thailands hotell ( enligt min lilla erfarenhet)har en underbar blandning av inhemska och internationella rätter om man har frukost buffe. Eftersom jag är en frukt/grönsaksälskare så blir morgonmålet en blandning av äggrätter,grönsaker, smoothies med frukt mmmmm...några smakprov på thailändska delikatesser till och sen reder man sej tills kaffetåren på stranden (bäst knipa fast ögonen då munkförsäljaren med rykande varma banan/vanilj/chokladmunkar dyker upp så fort man tar fram kaffemuggen.) och sen frukttallriken och/eller tonfisk/kycklingsallden från strandkiosken till lunch innan det är dags söka sej hemåt till hotellet, kanske ut i byn ett varv...Så middag blir det inte förrän efter kl 19.00 hur förrödande det än det är för mina storstilade bantningsplaner...Men tänkte att kanske om jag får ett hum om vad de vanligaste thairätterna innehåller så kanske ,kanske jag klarar de värsta fallgroparna. Vad tror ni? Är jag ett hopplöst fall? Chips och läsk är inga problem, dricker aldrig läsk och chips ca 1 gång per år...Ändå ca 10 kg övervikt...måste bero på chokladen då, men den kan man avstå i Thailand då värmen gör att man inte riktigt vill inhandla större mängder av den varan. Sist vi var i Thailand gick jag upp 2 kilo....Men jag antar jag är i gott sällskap, antar medelsvenssonturisten funkar som jag...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för många goda råd..... :kla....Jag älskar att vandra längs stränder, flera km per dag....så långt sträcker sej min träning på semestern. :-[ Tänkte kombinera det med lite hälsosam mat (och god på samma gång)om möjligt. Hotellfrukosten prutar jag inte på! Thailands hotell ( enligt min lilla erfarenhet)har en underbar blandning av inhemska och internationella rätter om man har frukost buffe. Eftersom jag är en frukt/grönsaksälskare så blir morgonmålet en blandning av äggrätter,grönsaker, smoothies med frukt mmmmm...några smakprov på thailändska delikatesser till och sen reder man sej tills kaffetåren på stranden (bäst knipa fast ögonen då munkförsäljaren med rykande varma banan/vanilj/chokladmunkar dyker upp så fort man tar fram kaffemuggen.) och sen frukttallriken och/eller tonfisk/kycklingsallden från strandkiosken till lunch innan det är dags söka sej hemåt till hotellet, kanske ut i byn ett varv...Så middag blir det inte förrän efter kl 19.00 hur förrödande det än det är för mina storstilade bantningsplaner...Men tänkte att kanske om jag får ett hum om vad de vanligaste thairätterna innehåller så kanske ,kanske jag klarar de värsta fallgroparna. Vad tror ni? Är jag ett hopplöst fall? Chips och läsk är inga problem, dricker aldrig läsk och chips ca 1 gång per år...Ändå ca 10 kg övervikt...måste bero på chokladen då, men den kan man avstå i Thailand då värmen gör att man inte riktigt vill inhandla större mängder av den varan. Sist vi var i Thailand gick jag upp 2 kilo....Men jag antar jag är i gott sällskap, antar medelsvenssonturisten funkar som jag...

Nu vet jag inte riktigt hur länge du ska vara i thailand och ha det bra.

Men stannar du 1-6 veckor skulle mitt tips helt klart vara att inte bry dig om någon bantning under din resa. Utan njuta av den tiden du har där.

Försök istället att kanske få bort några kilon innan du åker eller när du kommer hem.

Ändra lite i dina matvanor, byt ut något onyttigt eller är mindre av det som inte är så nyttigt.

Ta någon extra promenad i lite mer tempo eller liknande så ska du se att vikten kommer börja gå ner.

Semester ska vara semester lättare att ändra på vardags vanor här hemma i svedala..

Det är mina tips till dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Rob

Är nu rökfri sedan 48 timmar tillbaka, stundvis svårt men suget börjar släppa nu.

Har gått upp ifrån 1 timma powerwalk till 2 timmar varje dag.

Kör 2 x 25 Armhävningar samt 2 x 20 Sittups varvat varannan dag.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×