Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst grax

Finns "bostadsrätter" i Thailand?

Rekommendera Poster

Gäst grax

Ser att många här skriver om att köpa mark och bygga hus. Vad gäller för bostadsrätter? Finns det i Thailand? Kan man äga en sån istället som utlänning och vad kan det kosta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Lagen säger tydligen att 100% av beloppet som lägenheten kostar skall komma från en källa utanför Thailand. Detta skall styrkas med papper från banken.

Om detta godkänns av det lokala landkontoret kan de bevilja utlänningen rätt till ägande och en affär kan äga rum.

Därefter äger man lägenheten till 100%, men arvsrätt och eventuella tvistemålsfrågor etc har jag dålig kunskap om.

Ps. Regeln om att lägenheterna i en fastighet måste vara majoritetsägda av thai gäller inte alltid i Bangkok och Pattaya, som delvis undantagits från regeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst malmkvist

Inte alls speciellt dyrt enligt mig - jämför med tex Thailandsmäklarnas lägenhetspriser så är detta projekt klart billigare per kvm. Man måste även studera vad man får för pengarna jämfört med andra.

Sen anser jag i och för sig också att jämföra Jomtien med Phuket är som att jämföra Fruängen och Saint Tropez (ursäkta alla Fruängen bor).

Ett tidgare inlägg säger 1,2  miljoner för en tvåa men det är faktiskt en trea.

Slutligen, det florerar rykten om Phukets framtid som är otroligt positiva för ev. bostadsinnehavare, vilka rykte vill jag inte skriva om men Thailands kunniga personer vet vad jag menar,

med vänliga hälsningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls speciellt dyrt enligt mig - jämför med tex Thailandsmäklarnas lägenhetspriser så är detta projekt klart billigare per kvm. Man måste även studera vad man får för pengarna jämfört med andra.

Sen anser jag i och för sig också att jämföra Jomtien med Phuket är som att jämföra Fruängen och Saint Tropez (ursäkta alla Fruängen bor).

Ett tidgare inlägg säger 1,2  miljoner för en tvåa men det är faktiskt en trea.

Slutligen, det florerar rykten om Phukets framtid som är otroligt positiva för ev. bostadsinnehavare, vilka rykte vill jag inte skriva om men Thailands kunniga personer vet vad jag menar,

med vänliga hälsningar

Kan det vara att dom funderar på att "stanna av" turismen i Phuket då det anses att gränsen är nådd för massinvasion... :th

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Grax,

Du kan äga bostad s.k. condominium i Thailand i mestadels två form:

a/ 100% på ditt namn

b/ via en thai bolag.

Det senaste är inte rekommenderad.

Åter till 100% ägande: när du hittar ditt drömlägenhet, se till att ditt blivande condo är inne i 49% farang (=utlänning) kvota. Köp inte condot om det är inte är så! Köp aldrig heller en inte färdigbyggt lägenhet!

Priser: jag kan tala bara om Jomtien priser: en kass studio, 28 m2 långt från havet kostar cca THB 830.000:-. En helt ny studio, 48m2, nära till beach kan kosta från THB 2,4 mio (bara väggar) upp till 3,5 mio (snyggt inredd).

Årskostnad för den sistnämnda är THB 6000,00. Till det kommer vatten och el, telefon etc.

//Solälskare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls speciellt dyrt enligt mig - jämför med tex Thailandsmäklarnas lägenhetspriser så är detta projekt klart billigare per kvm. Man måste även studera vad man får för pengarna jämfört med andra.

Sen anser jag i och för sig också att jämföra Jomtien med Phuket är som att jämföra Fruängen och Saint Tropez (ursäkta alla Fruängen bor).

Ett tidgare inlägg säger 1,2  miljoner för en tvåa men det är faktiskt en trea.

Slutligen, det florerar rykten om Phukets framtid som är otroligt positiva för ev. bostadsinnehavare, vilka rykte vill jag inte skriva om men Thailands kunniga personer vet vad jag menar,

med vänliga hälsningar

Känns som egenreklam här. Visst är 1,2 miljoner för mycket för en sådan lägenhet. Är är ju priser som är dyrare en nybygge i Sverige på många ställen! Jag tror att de som köper kommer inte att få dessa pengar tillbaka!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls speciellt dyrt enligt mig - jämför med tex Thailandsmäklarnas lägenhetspriser så är detta projekt klart billigare per kvm. Man måste även studera vad man får för pengarna jämfört med andra.

Sen anser jag i och för sig också att jämföra Jomtien med Phuket är som att jämföra Fruängen och Saint Tropez (ursäkta alla Fruängen bor).

Ett tidgare inlägg säger 1,2  miljoner för en tvåa men det är faktiskt en trea.

Slutligen, det florerar rykten om Phukets framtid som är otroligt positiva för ev. bostadsinnehavare, vilka rykte vill jag inte skriva om men Thailands kunniga personer vet vad jag menar,

med vänliga hälsningar

Det finns en anledning varför dessa rykten är just rykten. Är det något vi har gott om i Thailand så är det dåligt underbyggda rykten! Angående priset på dessa lägenheter kan jag bara gratulera "byggherren". Oh my Buddha vilken vinst de gör. Jag vet vad markpriserna ligger på och vad material och byggföretag kostar att hyra in. Så ett jättegrattis till företagts ägare, men inte lägenhetsköparna.  :dja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag läst lite till. Det här är "underbart", citat från sidan med teknisk fakta:

"* SLR reserverar sig rätten att ändra dessa specifikationer och detaljer inom ramen för detta projekt utan föregående meddelande"

Öööhh  :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

Nu har jag läst lite till. Det här är "underbart", citat från sidan med teknisk fakta:

"* SLR reserverar sig rätten att ändra dessa specifikationer och detaljer inom ramen för detta projekt utan föregående meddelande"

Öööhh  :o

Dessutom serviceavgifterna ;D ;D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huset vi köpt, byggs av, och området förvaltas av ett lokalt thailänsk bolag,så

min fru (thai)och jag är inte oroliga för något oförutsett.Det är även "rena"

thaifamiljer som köpt hus i området. :D;D:glad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

Huset vi köpt, byggs av, och området förvaltas av ett lokalt thailänsk bolag,så

min fru (thai)och jag är inte oroliga för något oförutsett.Det är även "rena"

thaifamiljer som köpt hus i området. :D;D:glad

 

Står huset på din hustru, o pengarna kommer utifrån, så är det inga problem ;D ;D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

vi både jobbar och bor i Sverige bägge två så alla kriterier är uppfyllda :dan:kla

Grattis ;D Men till er andra se upp ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gäst

Jo, man kan ju göra som thaifrugan säger och köpa ett hus till

henne och bosätta sig i Isaan istället för Phuket - vicket

höjdarliv  :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst HJ

Jo, man kan ju göra som thaifrugan säger och köpa ett hus till

henne och bosätta sig i Isaan istället för Phuket - vicket

höjdarliv  :cr

Och bada i baljan bakom huset  :glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

Jo, man kan ju göra som thaifrugan säger och köpa ett hus till

henne och bosätta sig i Isaan istället för Phuket - vicket

höjdarliv  :cr

Du kan bygga ett hus i Isaan för en tiondel av vad det kostar på Phuket, sen kan du för dom andra 9/10delarna åka vart du vill i Thailand för att bada, när behov uppstår. Som tur är kanske alla inte intresserade av Pattaya-liv :glad :glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte byta men Isaan Bo  ;) jag gillar mitt Phuket-liv. Men - precis som Isaan Bo säger: oj vad mycket hus och land man får får pengarna! Prisläget är ett helt annat än vad vi har på Phuket - det är nästan löjligt billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

Jag byggde mitt hus för fyra år sedan det är på ca 200 kvm, svensk standard, det kostade då 170.000 sv/kr inkl. tomt 800 kvm. o vitvaror, möbler tv, dvd, ac, o motorcykel. Motsvarande hus kostar säkert 2 miljoner på Phuket (bara tomten ca 500.00 sv.kr idag). Jag kan i runda tal åka till Phuket 2ggr/14 dag./pr/år i 20 år för mellanskillnaden :dan :dan :glad :glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×