Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Packan

Eluttags-koverterare

Rekommendera Poster

Jag vet att det inte hjälper mycket, men jag letade några för en billig peng förra året, men insåg senare att jag kunde lika bra byta kontakt, som kostar ju nästan inget.

Jag hittade inga i de vanliga butikerna i Malmö-LUnd området utan oftast var det adaptrar för USA och England man sålde.

Skulle någon av apparaterna tas med till Thailand så kan ju den svenska kontakten användas för det mesta utan problem ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har missat hur den Thailändska varianten av eluttag ser ut.

Där jag har testat funkade det fint med den vanliga svenska kontakten.

Nån som har en bild eller skiss?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SOm jag förstår så vill han omvandla den thailändska till den svenska och många av de thailändska kontakterna har platta, rektangulära stift, istället för våra runda.

Dock så har deras uttag (de nya) oftast anpassning för både de platta stiften och de runda. Så vi har sällan problem där nere, men köper man något med sig, så får man oftast problem i Sverige.

post-1-14768710949548_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns på MBK t.ex kostnaden är ett par kronor. Alternativt köper du ett grenuttag. Grenuttag finns mer eller mindre överallt. Konverterare finns på marknader där elartiklar säljs om du inte ska till Bangkok. Förutsatt att du kan vänta 3 veckor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en udda thai telefon senast och behövde oxå en omvandlare från thai till svensk.

Hittade en jätte fiffig sak på Big C för bara 99 bath som funkar klockrent här i sverige.

Om du nu inte ska ner inom en rimlig framtid, kanske du kan be någon köpa med hem en sådan till dig... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag söker en sån vanlig adapter som man sätter i det thailändska eluttaget, och får då ett "svenskt uttag".

Jag tror ni förstår vad jag menar. Jag har en, men behöver flera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du menar att du ska kunna använda apparater, köpta i Thailand, hemma i Sverige? Jag har köpt flera små manicker som man konverterar den thailändska stickproppen till svensk med. Finns i de flesta butiker som säljer elektroniska prylar, lampor mm. Den billigaste (20bath) köpte jag på en gatumarknad i Chinatown och den dyraste (100 bath) på MBK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man ha den i Thailand för svenska kontakter är det enklast att köpa ett grenuttag med kontakt som passar i thailändska uttag. Själva grenuttaget passar både för svenska stickproppar och thailändska.

Behöver man enstaka konverterare så finns en enkel variant för några kronor men nackdelen med den är att den passar inte om man har den tjockare varianten av svenska stickproppar. T.ex. så brukar stickproppar till laptops vara tjockare medans t.ex. laddare till mobiler ha en smalare variant.

Använder man ett grenuttag så passar det även till den tjockare varianten plus att man kan koppla in flera saker samtidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart hittar man sådana grenuttag? Vi hade ett helsike med uttagen i Thailand sist. Pallrade upp kontakterna med både sängar och freesbees för att få dem att sitta på plats :) :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle någon av apparaterna tas med till Thailand så kan ju den svenska kontakten användas för det mesta utan problem ...

Inte att rekommendera Martin. En vattenkokare bör vara skyddsjordad och då är det bara till att byta kontakt.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart hittar man sådana grenuttag? Vi hade ett helsike med uttagen i Thailand sist. Pallrade upp kontakterna med både sängar och freesbees för att få dem att sitta på plats :) :)

Jag har faktiskt aldrig haft något större problem med mina svenska grejer i Thailand (kamera och mobilladdare, dator osv). I bland kan det hänga lite löst, men jag brukar tejpa med en rejäl tejp. Ett större problem, däremot, är att det så sällan är jordade uttag när man hyr enklare boenden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst matsomay

Brukar inte vara några problem med svenska kontakter förutom att dom inte får något motstånd i själva uttaget och därmed lätt faller ur. En bra grej tycker jag är att uttagen oftast sitter högt på väggarna. Inte snyggt men väldigt bra när man har småbarn. Skyddsjordat eller inte - lite volt ska väl en karl tåla? ;):D Om inte annat får man orginell frisyr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle någon av apparaterna tas med till Thailand så kan ju den svenska kontakten användas för det mesta utan problem ...

Inte att rekommendera Martin. En vattenkokare bör vara skyddsjordad och då är det bara till att byta kontakt.

Göran

Visst. Absolut. Man får ju ta hänsyn till detta. Jag menade mestadels 2-poliga apparater.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man köper saker i Thailand och tar med hem utan tanke på att de ska pendla fram och tillbaka så kan man lika gärna byta stickpropp. Det har vi gjort på flera grejer och det blir kanske inte lika snyggt med en vit på svart sladd. Men det är billigt och en enkel operation  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart hittar man sådana grenuttag? Vi hade ett helsike med uttagen i Thailand sist. Pallrade upp kontakterna med både sängar och freesbees för att få dem att sitta på plats :) :)

Jag har faktiskt aldrig haft något större problem med mina svenska grejer i Thailand (kamera och mobilladdare, dator osv). I bland kan det hänga lite löst, men jag brukar tejpa med en rejäl tejp

Det var just dessa speciallösningar jag tröttnade på. Det fungerar om man är nere 1 vecka eller 2 men det är irriterande när man stannar en längre stund. Efter lite funderande så var grenuttag den enklaste lösningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart hittar man sådana grenuttag? Vi hade ett helsike med uttagen i Thailand sist. Pallrade upp kontakterna med både sängar och freesbees för att få dem att sitta på plats :) :)

Jag har faktiskt aldrig haft något större problem med mina svenska grejer i Thailand (kamera och mobilladdare, dator osv). I bland kan det hänga lite löst, men jag brukar tejpa med en rejäl tejp

Det var just dessa speciallösningar jag tröttnade på. Det fungerar om man är nere 1 vecka eller 2 men det är irriterande när man stannar en längre stund. Efter lite funderande så var grenuttag den enklaste lösningen.

Menar du ett thailändsk grenuttag? Du sätter det i ett thailändskt vägguttag, och får flera svenska?

Låter jättesmidigt isf, och dessa går att köpa på köpcentrum i Thailand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vart hittar man sådana grenuttag? Vi hade ett helsike med uttagen i Thailand sist. Pallrade upp kontakterna med både sängar och freesbees för att få dem att sitta på plats :) :)

Jag har faktiskt aldrig haft något större problem med mina svenska grejer i Thailand (kamera och mobilladdare, dator osv). I bland kan det hänga lite löst, men jag brukar tejpa med en rejäl tejp

Det var just dessa speciallösningar jag tröttnade på. Det fungerar om man är nere 1 vecka eller 2 men det är irriterande när man stannar en längre stund. Efter lite funderande så var grenuttag den enklaste lösningen.

Menar du ett thailändsk grenuttag? Du sätter det i ett thailändskt vägguttag, och får flera svenska?

Låter jättesmidigt isf, och dessa går att köpa på köpcentrum i Thailand?

Precis. Du köper en med thaiuttag och sedan är de i själva grenuttaget både och. Jag köpte mitt på Panthip Plaza.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis. Du köper en med thaiuttag och sedan är de i själva grenuttaget både och. Jag köpte mitt på Panthip Plaza.

Å andra sidan kan jag ju då ta med ett grenuttag hemifrån. Då räcker det med en konverterare (thai > sve).

Smart man är ibland  ::):laugh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×