Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
hans

Koh Lanta.

Rekommendera Poster

Hej.

Läste på Lilla svenska skolans forum på "Boende  ,  Övergripande om Boende".  http://lillasvenskaskolan.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=108

Där står följande !

Skrivet av  erik_nr1:

"Kan tänka mig att folk kanske tycker illa om det som kommer nu men vet oxå att många håller med.

Koh Lanta är en ö med Väldigt mycket svenskar och boenden som är på Klong dao beach är som om du skulle hyra något hemma under hög sesong. dom har till och med 3 sesonger här nere, low, high, och peak,

det är grymt dyrt här nere och southern lanta är bland det dyraste i nuläget, maten likaså,

priserna kommer förmodligen att gå upp ännu mer då sanuk lägger om sin skola till southern nästa termin och mindre svenska kommer det inte bli heller. allternativet är att bo på long beach som mångar gör men skulle alldrig lägga mitt boende där nere då man blir beroende av tuk tuk eller moppe,

Sjukvården är i det närmaste obefintlig om du inte har någon lättare sjukdom eller någon lindrig skada, närmaste bra sjukhus är Bnagkok hospital som ligger i phuket, om du har en karta så kan du se att sjukhuset på lanta ligger nedanför oldtown,

Med andra ord. händer det något otäckt kanske du först måste ner till sjukhuset (ca 20 minuter om man ligger på,) för att sedan få en diagnos av n¨ån hobby läkare, är det då illa så ser ni själva vägen till phuket.

Trafiken här är sjuuuuuk,jag har sett mer olycker här under 4 månader än hemma i svergie i hela mitt liv, Dom kör rent ut sagt som idioter och cementbilarna kör åxo som galningar,, man undrar ,, vad gör polisen eggentligen?? tills man får reda på att dom fått pengar under bordet och det är därför dom får köra som dom vill, vad ni än gör så sätt inte era barn i onödan på dessa vägar och tänk ett steg längre än många andra här nere!!

HYR INTE TUK TUK SJÄLVA!!!!!!

om ni väljer att hyra tuk tuk och köra era barn i denna ska ni vara medvetna om att ni inte har försäkring som täcker en olycka.

Hälsningar från han som inte kommer att sätta sin fot på lanta!"

______________________________________________________

Svarat / skrivet av  Cobrarax:

"Håller med erik nr1 i det mesta. Det är svindyrt och och oftast dåligt boende, men det är ju efterfrågan som styr priserna. Det finns fortfarande bambuhyddor för 1-400 bath/natt om man vill bo enkelt (inte på klong dao förståss). Att hyra i sverige är billigare.

Trafiken är bedrövlig. På öns egentligen enda väg samsas tunga lastbilar, mopeder och bilar. För några år sedan var det nästan uteslutande mopeder, vägen var ej belagd, det var rött damm överallt, det fanns knappt bilar. Det var ett mkt lugnare tempo. Nu ska vägen breddas och trottoarer anläggas. Trafiken kommer bara att öka.

För mindre än 10 år sedan fanns det ej el på ön. Det fanns knappt någonting överhuvud taget. Nu härjar svenska och andra i "real estate" branchen och slåss om våra pengar. Ursprungsbefolkningen trängs bort. Illegala arbetare från Burma, prostution och maffian har kommit till Lanta.

Svenska lärare arbetar illegalt.

Det är en ganska dyster utveckling av ett paradis på ett decennium.

Men det finns forffarande en go känsla på ön och "long beach" är i världsklass. Allt har ett pris dock. Och vi åker väl någon annanstans."

____________________________________________________

Lilla svenska skolans forum verkar inte så aktivt, så jag frågar här i stället.

Stämmer detta ?  Vilken känsla har ni ?  Vad tycker ni om Koh Lanta ?  Synpunkter?

/ Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trivdes jättebra på lanta. Var där i okt-nov o ska tillbaka nu i okt-nov oxå. De hotell som jag bodde på då kostade alla under 500 kr natten och då var det fina hotell med pool nere vid stranden.

Maten var inte dyrare än när jag åt i bangkok el aonang.

Däremot märker jag att det gått upp på hotellboenden från ifjol men inte så man storknar.

Nu var jag inte där under högsäsong men jag tyckte det var lungt o skönt inge dårar till bilar då jag var vid vägen.Utan "vanlig" utomlandskörning tuta o kör.

Vi höll oss friska men grannen vårans son fick öroninflamation o de åkte till läkaren med det o efter några dagar var det ok.

Det var lagom med folk när vi var där och vi bodde bara på klong dao så denna gång när vi åker ska vi prova long beach  :cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan inte annat än hålla med ullen...vi som varit på Phuket tidigare och även Aonang tyckte att det i flera fall var betydligt billigare på Lanta...30-60 baht för maten är ju väldigt billigt tycker vi. Men visst fanns det betydligt dyrare oxå men det är ju upp till var och en.

Vi var ju där i slutet av mars och det hade börjat lugna ner sig, upplevde inte heller trafiken värre på Lanta än annanstans. Bodde på Long Beach och det fanns gott om plats och ingen trängsel alls, dom andra stränderna vi var på träffade vi inte ens på några svenskar... Men vi har ju bara att jämföra med våra tidigare resor som skett nu på 2000-talet. Men är det inte så i stort att senaste decenniet så har stora delar av Thailand genomgått en stor exploatering...inte bara Koh Lanta!

Om några väljer att inte sätta sin fot där mer så blir det ju bara mer plats över för oss som verkligen tycker om Lanta!  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Lanta var helt OK, kanske inte det bästa Thailand har att bjuda på, men uppfyllde våra behov av allt. Som sagt billigare än Phuket med råge men det beror väl på hur hårt man prutar och var man går och äter.

Klart nöjda och kommer åka tillbaka.

Svenskar var där ju men de verkar vara utspridda på ön för även om vi var där på högsäsong träffade vi mer australienare, kanadensare än svenskar på Long beach.

Go Lanta Go!

Lotta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte varit på Lanta sedan 2004. Tidigare åkte vi dit så gott som varje år. Vad som fick oss att avstå från Lanta var de höga priserna, alla svenskarna, den turistifierade maten och de skumma realestateförsäljarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bangkok Hospital, Pattaya och Bangkok Helicopter Services Limited gjorde en stor affär av att de skaffat en ambulanshelikopter till Pattaya området.

Kommer väl snart en sådan till Phuket..........

Lanta var bra för 6-7 år sedan , sedan blev det för mycket ....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var på Ko Lanta (Klong Dao) för ~2 veckor sedan och tycker det var riktigt lugnt och skönt. Var väl typ 4-6 bungalow belaggda av 30 vilket gjorde det riktigt lyxigt med princip egen pool/resort :)

Priserna hade gått upp på boende, resorten jag betalt 700B/natten för innan ville kärringen ha 1800B/natten för, aldrig mer till henne...

Gick vidare till grannen som hade ännu bättre resort och gav 1200 B :)

Längre ner man kommer på ön lugnare har man det och stränderna blir finare.

Mat och så går alltid hitta billigt om man vill, har en restaurang på Klong Dao som ligger hos "Klong Dao Resort" som är riktigt billig, stor Chang för 50B och maten i samma prisklass :)

Vägarna har blivit bättre med asfalteringen längre ner på ön. Ser drogfyllan som ett stort problem i Ko Lanta och hela thailand.

Akutvården kan jag tänka mig är är en katastrof på Ko Lanta som visade sig stämma här om veckan som det även är på andra mindre öar.

Lite tankar från mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett tag sedan vi var där feb 2006 så det kan ha ändrat sig förstås.

Men vi upplevde då inte några höga priser, klart under Phuket i alla fal.

Trafiken var då inget problem även om trafiken i Thailand generelt sett är betydligt intensivare och "spännande" än hemma i sverige. Vi hyrde moppe där så som vi brukar göra överallt där vi drar fram. Tror nog att situvationen inte kan ändrats så radikalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som bor större delen av året på Koh Lanta vill oxå lägga ett ord i denna debatt.

Klart att priserna har gått upp på allt (men vart har det inte gjort det) och priserna är inte högre än i Ao Nang eller Phuket(på många saker).Vissa saker lägger man på ett högre pris på,för att det ska fraktas till en ö.

Klart att Koh Lanta är väl inte Thailands vackraste ö,men Lanta har så mkt att erbjuda alla som kommer hit. Det finns något för allas olika intressen o vad man nu prioritera. Det finns mycket Svenskar på denna ö o det är tack vare/på grund av, de Svenska skolorna vi har här på ön. Tänk vilken möjlighet som öppnat sig för de familjer som vill kunna stanna lite längre här.

Nu är väl jag lite part i målet (då jag har min bizniz här),men jag vill ändå berätta lite om hur jag ser på Koh Lanta. Klart att alla inte tycker lika o därför inte håller med om allt jag säger....

Trafiken är inget roligt kapitel här på ön,det vet vi alla,men vi har svårt att kunna göra så mycket åt det.Det blir ju så när det byggs så mycket här på ön. Tyvärr kör de stora bilarna,typ cementbilarna mkt fort o det beklagar jag verkligen.

När man så småningom lär sig lite mera om hur Thai tänker när de är i trafiken,så får man en annan förståelse för varför man kör som man gör.

Man lär sig oxå rytmen o systemet på ett annat sätt o då förvandlas detta kaos till ett organiserat kaos,som vi västerlänningar först inte förstår o därför skapas många farliga situationer när vi är i trafiken på moppe bla.

Jag säger inte att  jag accepterar det,men jag får en annan förståelse för det.

Angående boende priserna så är det dyrare här med vissa typer av boende o andra inte....Jag menar då en jämförelse från andra platser i Thailand.

Hör att en del turister är förvånade för olikheterna.

Jag kan inte säga så mycket om boendemarknaden o priserna där,då jag inte är insatt i det hela.

Vet att det kan vara svårt att hitta ett boende som vi västerlänningar vill ha, att hyra på long stay. Många gånger vill thai hyra ut enbart på 1 år.

Många gånger är det oxå enkel standard o oftast utan kök. Men man måste tänka att det är så man lever här nere o det har inte byggts tillräckligt snabbt efter den efterfrågan som finns på denna typ av boende.

Att tänkas på oxå är att detta är en säsongs ö där man måste dra ihop sitt levebröd på kanske 5-6 mån / år. Alla vill kunna ha ris på bordet.

Det jag vill ha sagt är att det är så många olika människor med olika saker man frågar efter när man är på sem/long stay,så det är svårt att svara något generell o allt är rellativt vad man jämför med...

Kan bara säga att vi älskar vårat Koh Lanta o trivs här med för o nackdelar som finns på denna ö,liksom på alla platser.

MVH Laila på KOh Lanta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Roger.

Hejsan

Jag har varit på Lanta 4ggr dom sista 5år.

Men även i Phuket,Phi Phi,Khao Lak.

Helt klart har det blivit dyrare och trafiken ökar,

som på alla andra ställen där det byggs i hög takt.

Alla ställen har sina plus o minus,

Lanta har många plus enligt mig. Vi har alla olika krav o

åsikter. Måste sila lite när man läser inlägg ibland.

Ha en bra sommar Laila o alla ni andra

från en som älskar Lanta o ett antal andra  ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vi har alla olika smak och tankar om hur vi vill ha det när vi är i Thailand.

Själv fick jag samma känsla som på Lanta för 4 år sedan när jag alldeles nyligen besökte Laem Mae Pim (öster om Rayong). Det har tidigare varit en oexploaterad ort som mest besökts av thailändarna själva. Döm om min förvåning (fast det borde man väl inte bli?) då orten förvandlats till ett svenskreservat. Svenskägda restauranger med svenska menyer med (förstås) svensk husmanskost till skyhöga priser. Samt en och annan thairätt som den (svenske) ägaren varnade oss för eftersom "det kunde vara starkt om man inte var van" (den var i princip helt okryddad). Thailändarna hade naturligtvis följt strömmen och på strandserveringarna hade man nu engelska menyer och den billiga seafooden var sålunda ett minne blott. På de "svenska" seafoodrestaurangerna skämdes man inte för att salta notan med ett par hundra samt efter det dessutom lägga på en serveringsavgift.

De fina bungalowanläggningarna var naturligtvis inte gratis och på helgerna lade man på 300-500 bath per natt, trots att resorterna vid tillfället stod halvtomma (eller kanske därför?).De flesta hade annonser uppsatta för de smaklösa,jättestora reservaten för svenskar som byggts på bägge ändar av stranden, svenska mäklare var ständigt närvarande och verkade vara inblandade i det mesta i byn.

Jag har inget emot att träffa svenskar på semestern. Men jag åker inte till Thailand för att umgås enbart med svenskar och jag är heller inte intresserad av att äta svensk mat utomlands till fantasipriser. Och äter jag thaimat så ska den smaka thaimat och inte vara någon blek kopia. Jag vet inget annat folk än svenskar som har ett sådant behov av att flocka ihop sig...skule bli extremt överraskad om jag kom t.ex. till en by full av engelsmän - vad beror det på?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vi har alla olika smak och tankar om hur vi vill ha det när vi är i Thailand.

Själv fick jag samma känsla som på Lanta för 4 år sedan när jag alldeles nyligen besökte Laem Mae Pim (öster om Rayong). Det har tidigare varit en oexploaterad ort som mest besökts av thailändarna själva. Döm om min förvåning (fast det borde man väl inte bli?) då orten förvandlats till ett svenskreservat. Svenskägda restauranger med svenska menyer med (förstås) svensk husmanskost till skyhöga priser. Samt en och annan thairätt som den (svenske) ägaren varnade oss för eftersom "det kunde vara starkt om man inte var van" (den var i princip helt okryddad). Thailändarna hade naturligtvis följt strömmen och på strandserveringarna hade man nu engelska menyer och den billiga seafooden var sålunda ett minne blott. På de "svenska" seafoodrestaurangerna skämdes man inte för att salta notan med ett par hundra samt efter det dessutom lägga på en serveringsavgift.

De fina bungalowanläggningarna var naturligtvis inte gratis och på helgerna lade man på 300-500 bath per natt, trots att resorterna vid tillfället stod halvtomma (eller kanske därför?).De flesta hade annonser uppsatta för de smaklösa,jättestora reservaten för svenskar som byggts på bägge ändar av stranden, svenska mäklare var ständigt närvarande och verkade vara inblandade i det mesta i byn.

Jag har inget emot att träffa svenskar på semestern. Men jag åker inte till Thailand för att umgås enbart med svenskar och jag är heller inte intresserad av att äta svensk mat utomlands till fantasipriser. Och äter jag thaimat så ska den smaka thaimat och inte vara någon blek kopia. Jag vet inget annat folk än svenskar som har ett sådant behov av att flocka ihop sig...skule bli extremt överraskad om jag kom t.ex. till en by full av engelsmän - vad beror det på?

Skojar du. Jag tycker engelsmän och tyskar är precis likadana. Minns ett år vi var till Kreta till et mindre ställe, bara engelsmän. Vi kunde knappt äta frukost ute de flesta restaurangerna serverade engelsk frukost med bönor och korv osv, urk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom kanske aker till Kreta da??

Inte sa konstigt kanske att man tycker svenskarna ar manga har. Laste i gar i Bangkok post att ca 350000 svenskar aker till Thailand varje ar. Detta innebar att det ar vi som ar Thailands stortsa turistgrupp. Finnarna kommer tvaa men ar anda bara ca en tredjedel sa manga som svenskarna!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag älskar Lanta hela min familj gör det,men ochså många andra platser svårt att säga vilket som är bäst.Men överallt utom i Bangkok har vi hittat små mysiga oaser det är lätt att ta sig ut och få vara lite enskilt eller hitta ställen som inte kostar så mycket.Sen går det alltid att diskutera priser.Fast på Phi Phi var det inte lätt kom jag ihåg.

När det gäller att försöka tjäna pengar och ta ut extra så gör väl alla det,Vi tar inte och betalar överpris då byter vi taxi, resturang,lr boende.På Lanta känner jag mig trygg och har lätt att hitta,men trafiken är ju lite läskig men det är den i hela Thailand. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×