Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Malee

Varning: Spreja dig på Phuket!

Rekommendera Poster

Det ska du inte bli, det är mycket ovanligt att turister råkar ut för detta elände.  Jag lade ut informationen trots att det är ovanligt, för man bör vara medveten om att mygguslinge är på bettet igen >:(

Barn och myggmedel vet jag tyvärr inget om. Spray att spreja rummet med behöver du inte veta namnet på. Kolla flaskorna i affären, det syns på bilderna vilket medel som dödar insekter! Om du använder sånt, spreja innan ni går ut på middag och lämna sedan rummet under ett par timmar. Det är starkt som attan och bör ej inandas direkt efter att man sprejat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi köpte myggmedel där nere det funkade bra.

(dom vet ju vad som är bäst för "deras" mygg)

sedan satte vi på oss långarmade tröjor och byxor till kvällen

//Camilla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill dock hissa en varningsflagga för de thailändska myggsprejen som man kan spreja på sig själv

Var på PhiPhi för några år sedan och sprejade mig ett antal gånger under dagen (typ morgon, lunch och em och kväll). Kombinationen att huden sugit upp giftet, jag inhalerat giftet, samt värmen gjorde att jag svimmade på natten på väg hem från middagen och slog i ansiktet i en tegelmur och rev upp hela ansiktet.

Enda alternativet var att att ta privat motorbåt mitt i natten till Phuket där en ambulans mötte upp vis kajen och körde oss till sjukhuset. blev inlagt i en vecka där.

Numera nöjer jag mig med svenska myggmedel eller har långarmad på mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill dock hissa en varningsflagga för de thailändska myggsprejen som man kan spreja på sig själv

Var på PhiPhi för några år sedan och sprejade mig ett antal gånger under dagen (typ morgon, lunch och em och kväll). Kombinationen att huden sugit upp giftet, jag inhalerat giftet, samt värmen gjorde att jag svimmade på natten på väg hem från middagen och slog i ansiktet i en tegelmur och rev upp hela ansiktet.

Numera nöjer jag mig med svenska myggmedel eller har långarmad på mig...

Låter mer som att detta berodde på MÄNGDEN myggmedel och inte att den var thailändsk. Men en otäck påföljd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren, känner mig lite lugnare igen! Info är alltid bra Malee!!

Känns lite svettigt med långärmat och långbyxor :heat: Fast det finns ju lite svalare alternativ av detta också.

Någon som vet hur det funkar med myggnät? Går dom att hänga upp över alla sängar?

Finns det att köpa i Thailand? Vart isf?

Hälsningar

Camilla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur det funkar med myggnät? Går dom att hänga upp över alla sängar?

Finns det att köpa i Thailand? Vart isf?

Hälsningar

Camilla

Myggnät finns att köpa på många ställen som t.ex. Tesco Lotus eller Big C. Myggnät är vad nästan varenda thailändare, som inte använder luftkonditionering, skyddar sig under när de sover.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

230 smittade per dag och 7 döda förra veckan i Dengue fever (Inte bara i Phuket).

Ingen har dött på Phuket i år men det är hemska siffror och dom bekämpar myggen mer flitigt nu än andra år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt obehagligt detta, och inget att rycka på axlarna åt. Har du åkt på det en gång rekommenderas som sagt att hålla sig borta från länder där dessa myggor finns, och där ryker de flesta tropiska destinationer.

Angående ovan diskussion om bot, så antar jag som ssk att det menas med att man inte kan skydda sig profylaktiskt (likt vaccin el malariatabletter, förutom myggspray), men att om man blir dålig så kan man få vård mot effekterna av denguen, som kan vara dödlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt obehagligt detta, och inget att rycka på axlarna åt. Har du åkt på det en gång rekommenderas som sagt att hålla sig borta från länder där dessa myggor finns, och där ryker de flesta tropiska destinationer.

Angående ovan diskussion om bot, så antar jag som ssk att det menas med att man inte kan skydda sig profylaktiskt (likt vaccin el malariatabletter, förutom myggspray), men att om man blir dålig så kan man få vård mot effekterna av denguen, som kan vara dödlig.

Vården jag fick var dropp och febernedsättande plus att läkaren kontrollerade mig stup i kvarten. Vad mer kan dom göra?

I helgen kände jag mig smått febrig och kände spontant att det kanske var dags att starta tiduret för nedräkning, nu gick det lyckligtvis över men det känns INTE roligt att läsa om detta dagligen plus att dom jäkla odjuren lyckas bita mig var och varannan dag trots att jag är försiktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i en annan tråd om nu någon missat det :

En nära vän till oss som driver Guesthouse o Restaurang i Karon drabbades av Denguefebern då han klev av planet här hemma i Sverige nu i Juli.

Vi mötte upp honom på Gotland, han hade precis kommit ut från sjukhuset och var seg som en kola.

Inte helt 100% alltså...han klarade iaf av att åka ut en sväng med vår båt hemma i stan någon vecka senare.

Igår ringde han och berättade att även hans 3-åriga dotter fått denguefeber.

Hon ligger nu på sjukhus med dropp.

:'(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sprutas rök runt mitt hus här på Samui nu. Alltså rök för att döda myggorna. Under förra året hade vi väldigt lute mygg, nu för någon månad sen började det ploppa upp mer och jag blir nu biten oavsett vilket tid jag går ut på promenad. Vid huset är det som tur va bara vissa tider det är mygg.

Förhoppningsvis klarar man sig då jag inte ofta håller till där det är mycket folk....ta i trä.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sprutas rök runt mitt hus här på Samui nu. Alltså rök för att döda myggorna. Under förra året hade vi väldigt lute mygg, nu för någon månad sen började det ploppa upp mer och jag blir nu biten oavsett vilket tid jag går ut på promenad. Vid huset är det som tur va bara vissa tider det är mygg.

Förhoppningsvis klarar man sig då jag inte ofta håller till där det är mycket folk....ta i trä.

Har ni haft ovanligt mycket regn den här sommaren ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur det funkar med myggnät? Går dom att hänga upp över alla sängar?

Finns det att köpa i Thailand? Vart isf?

Hälsningar

Camilla

Myggnät finns att köpa på många ställen som t.ex. Tesco Lotus eller Big C. Myggnät är vad nästan varenda thailändare, som inte använder luftkonditionering, skyddar sig under när de sover.

Göran

Kan alltså vara bra att ha nerpackat ett i ryggsäcken om man tänkt att resa runt lite och inte bokat alla boenden i förväg? Eller kan man räkna med att det finns i typ bugalows utan ac?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sprutas rök runt mitt hus här på Samui nu. Alltså rök för att döda myggorna. Under förra året hade vi väldigt lute mygg, nu för någon månad sen började det ploppa upp mer och jag blir nu biten oavsett vilket tid jag går ut på promenad. Vid huset är det som tur va bara vissa tider det är mygg.

Förhoppningsvis klarar man sig då jag inte ofta håller till där det är mycket folk....ta i trä.

Har ni haft ovanligt mycket regn den här sommaren ?

Nej det har vi inte. De va någon vecka för ett tag sen då det skvätte lite men det är ju normalt. Annars väldigt torrt faktiskt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådana här finns att köpa lite överallt, går jättefort att sätta upp, även bra om barnen vill ta sig en middagslur i skuggan vid stranden.

Kostar enl. Pla ca 500 bath, men det finns nog prutmån då vi köpte denna vid Kambodja gränsen för 200 bath.

mvh. flor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådana här finns att köpa lite överallt, går jättefort att sätta upp, även bra om barnen vill ta sig en middagslur i skuggan vid stranden.

Kostar enl. Pla ca 500 bath, men det finns nog prutmån då vi köpte denna vid Kambodja gränsen för 200 bath.

mvh. flor

Rackarns vilken smart pryl...så´skulle jag vilja ha på landet...

Och absolut i Thailand...sådan ska jag införskaffa !!!  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×