Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
liw

Kanske "töntigt" svensk?

Rekommendera Poster

Efter mitt fantastiskt positiva inlägg om shopping kommer här ett till....sen ska jag sluta käka citroner - lovar ;)

Har precis suttit och läst en massa inlägg där det står om trafiken som är i Asien och får lite lätt ont i magen.

Har ju upplevt den i första hand flera gånger och förundrats om varför omkörningar alltid måste ske vid möten, och om man kan få låna de gudar som ser till att de är odödliga :)

Ärligt så brydde jag mig inte särdeles om det under mina tidigare resor - har alltid varit lite av en adrenalinpundare, men denna gång ska jag resa med min då 21mån lilla tjej och det känns inte lika spännande längre.

Jag vill inte åka bil med henne utan att kunna spänna fast henne - så enkelt är det bara.

Vet att det bara är att tagga ner och ta seden dit man kommer, men trots det så sitter jag här och hoppas på ett mirakel i form av bilbarnstol.

Töntig förstagångs mamma eller bara helt normal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv inga barn, men jag tror att man får ett helt annat perspektiv på livet.

Kan du inte ta med dig en bilbarnstol? taxi-chaffisarna kanske höjer lite på ögonbrynen, men det ska nog inte vara något problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är i Thailand nu med våran 11 månaders flicka. Och vi har tagit med oss bilbarnstol och verkligen tänkt att den ska användas hela tiden. Men har det blivit så?? Nope. I början vart det så. Men Anggoons pappas bil har inga bälten så det problemet har vi löst som nästan alla thailändare gör: Föräldrarna håller i barnet utan bälte och Anggoos pappa använder varningsblinkers lite då och då (vad det nu ska hjälpa till egentligen?)

Vi har även hittat 2 taxichaffisar som delar på en bil, så när vi ska åka nånstans ringer vi nån av dom 2 och då använder vi stolen

Fast eran tjej är för stor för att använda bilbarnstol för barn från nyfödd-1 år. Så vet faktist inte hur ni ska göra. Hålla i barnet och åka med ändå???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Töntig förstagångs mamma eller bara helt normal?

Töntig??? = NEJ

Jag blir förvånad över så mång avita som troligen hemma, inte åker någon meter i sin bil utan att barnet är fastspänt, eller som tvingar på ungarna hjälm när dem cycklar, åker skidor eller annat.

Sen när det vankas semester i Thailand som har 100ggr med trafikincidenter än Sverige då minsann är det inte så noga längre. Blir livet mindre värt här för dem tro eller varför denna förändring?

Jag ska erkänna att jag är lite lika själv vad gäller köra mc med eller utan hjälm. Hemma har jag hjälm jämt och oftast mc kläder också. Här nere har jag badtofflor och shorts.

Till mitt fösvann erinrar jag mig att det har lite med väder och farter att göra. Hade vi haft samma klimat hemma hade det nog oftare blivit att jag skippade mc kläderna, sen åker jag inte i närheten av lika fort här nere som i jag gör i Sverige vilket också spelar roll då mc kläderna främst skyddar mot att glida på asfalt.  :angel:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har alltid hjälm när vi kör moppe i Thailand.

Hur vi bil är bältet det första som sötts på då vi sätter oss i bilen.

Likaså i taxin...

Men... Så har vi den "trafiksäkra" tuk-tuken... *hm*

Där kan man snacka trafikfara...

Inga bälten och svajar som en flipperkula mellan trafikmarkeringarna på vägen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Thailändarna (jag generaliserar givetvis grovt och skriver med glimten i ögat) kör lungna takter nästan jämt, ända tills de sätter sig bakom ratten/styret. Då ska det gå undan. Helt plötsligt förvandlas cha-cha-mentaliteten till ett Formel 1 lopp med Toyota Avanzan eller Honda Clicken. Ser man minsta möjlighet att köra om så varför inte ta chansen/risken.

Riskbedömning verkar inte vara ett så vanligt fenomen här. Det är inte så att man verkar ligga sömnlös och grunna på att eftersom farbror och moster dog i trafiken kan även jag göra det.

Jag har sett frontalkrockar, hemska moppevurpor och har tyvärr även en svensk vän som avled här på Samui när han återvände från sitt eget födelsekalas. Du finns i vårt minne, Jonas!

Jag har en enorm respekt för trafiken här och åker inte ens längre moppe. För fem år sen var jag hårsmånen från att krossas av en lastbil (mitt eget fel). Så liw, jag tycker du gör helt rätt i ditt säkerhetstänkande. Personligen tycker jag det är sunt. Men det är sällan lönt att ta denna diskussionen med en thai. Många tror att ett överdrivet säkerhetstänkande är att förbereda sig själv för olyckan. I varje fall är det det intrycket jag fått.

Ps. Återigen, thailändana är individer och tänker förstås individuellt så detta är en generaliserande bild av det jag upplevt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vi bil är bältet det första som sötts på då vi sätter oss i bilen.

Hahaha... använder alltid bälte men har ofta stött på problemet i Thailand att man inte har bilbälten i baksätet.  :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sabai

Bra att du reflekterar över detta och att du tänker på säkerheten . trafiken i thailand är verkligen en mardröm .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matteo

Trafiken är garanterat den största riskfaktorn. Kanske här man först förstår hur olika thailand och sverige är. Du är i en värld av fatalister (thai) som inte förstår risker och konsekvenser förräns dom drabbas.. Och skulle dom drabbas så grämer dom sig en kvart, sen börjar livet på nytt i en rullstol eller i en annan värld. Jag fösökte i början hålla garden uppe defensivt men tvingades tänka om. Jag satt på en buss emot ubon. Busschauffören hade satt i system att köra om utan att bry sig om möten... Varje gång blundade jag och bad till gud. Kunde se notisen i tidningen hemma, svensk död i bussolycka... Så här fortsatte det ett tag. Sen insåg jag att ska jag bo här måste jag tänka om. Jag sa till mig själv, se dig om i bussen, ser du några rädda människor??? Nej, inte en enda thai var bekymrad, bara jag. Problemet var internt. Ska man vara i Thailand länge måste man acceptera livets vilkor här. Döden finns runt hörnet i olika former. Så mitt råd är att förlika sig med ödet och se döden som en vän, inget farligt. Jag har alltid kort med mig från sverige, för jag vet att jag kanske en dag vill se dom som det sista från detta livet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

Att trafiken i Thailand är vansinnig tror jag beror på, dålig utbildning samt

total okunskap om trafikregler. Att bussar o lastbilar kör om trots möten

gör dom med rätten att störst går först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Isaan bo

Sen körs det mycket på fyllan också...både bland turister och thailändare...  ;)

Fyllkörning skall man inte ens tala om, dom kör bara dom kan krypa upp bakom ratten :cool2::hi:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Att trafiken i Thailand är vansinnig tror jag beror på, dålig utbildning samt total okunskap om trafikregler.

Det tror inte jag är huvudorsaken. Huvudorsaken som jag ser det är att folk kan köra som de vill (snabbt och riskabelt) utan att någon ingriper. (förutom att man åker på någon hundring i böter då och då om man glömt bältet). Det är inte förrän de smäller som problemet uppstår.

Sen håller jag förstås med om att trafikundervisningen/körkortskraven i Thailand inte är desamma, eller ens i närheten, av den vi svenskar är vana med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag namnde innan i annat inlagg, dem ar inte kvalificerade att kora bussar, knappt nagon vana. Sen dessutom, det har att man maste kapplopa for att fa pengar, maste forandras, vad jag vet har dem inte fasta loner sa... ligger lite mer bakom det an man tror

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad jag vet har dem inte fasta loner sa... ligger lite mer bakom det an man tror

då borde banan killen kuta runt med sin kärra,,, och murarna jobba som fan.

De jag sett "jobba" jobbar som mest 50% av tiden, tog tid på trägårdkillarna sist och dem vilade 20min och jobbade 10 första dagen. Andra dagen var det lite mer jobb. Båda dagarna låg en av dem och sov när jag skulle iväg en sväng  :nau  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det var fragan om busschaufforer da , inte tradgardsmastare, och du maste ocksa har gott om tid, om du kunde gora det ::)

Jo jag förstod att det var just bussförare du menade  :) Men alla kör ju lika, inte bara dem. Och det jag menade var att det enbart är i trafiken dem har brottom, annars är det chill chill  :)

Jo, jag har hur mycke tid som helst,även om det bara tog en dryg timme att klocka dem 2 "varv", gör det jag vill när jag vill :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall ditt barn kan sitta i en sån där bilbarnstol som man kan spänna fast med bara bältet så är det för det mesta upp till dig själv. Alla taxibilar jag åkt med i Thailand har haft bälte i FRAMSÄTET. Det är nämligen lag på att använda bältet i framsätet men inte i baksätet. Vill minnas att det var så i Sverige på 70-talet typ.

Sedan så är det bästa sättet att förflytta sig i Bangkok skytrain. Vet nu inte om du ska vara i Bangkok iofs. Ju mindre håla desto sämre taxi är min generalisersnde uppfattning om standarden på taxibilar. Nu finns det en del risiga taxis i storstäder också men de flesta är bra tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall ditt barn kan sitta i en sån där bilbarnstol som man kan spänna fast med bara bältet så är det för det mesta upp till dig själv.

Nix det kan hon inte - hon är en ganska stor tjej och växte ur sin sån stol för ett år sedan :)

Har inte så stor nytta av skytrain eftersom vi flyger från SIN - de har väldigt bra MRT där så den kommer vi att använda. Ska inte åka många meter med taxi i Thailand heller eftersom vi ska bo på Koh Lanta. Det är bara transfer till och från flygplatsen.

Men faktum kvarstår - jag kör inte ens ett varv runt kvarteret med henne lös i bilen hemma - och så är de flesta föräldrar i detta land. Varför är det då sådan manjana ( eller hur det nu stavas :) ) attiyd när vi kommer till Thailand eller något annat land för den delen där trafiken är 1000 ggr värre?

Ni andra som har barn som är för stora för babyskydd och för små för bälte - hur resonerar ni eller snarare, hur gjorde ni?

Jag menar inte att tjata, jag är bara nyfiken på hur ni tänker  :wi 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst bogdan

du åker till ett land med över 40000döda per år, 200000invalider minst (oficiella siffror), och du fundera på barnstol? Hur tänker du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du åker till ett land med över 40000döda per år, 200000invalider minst (oficiella siffror), och du fundera på barnstol? Hur tänker du?

...på säkerheten så gott det går tror jag hon tänker. Men man kan ju inte sitta i svedala hela livet men när risker tas kan man ju alltid försöka minimera faran...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...på säkerheten så gott det går tror jag hon tänker. Men man kan ju inte sitta i svedala hela livet men när risker tas kan man ju alltid försöka minimera faran...

Tack Endoo, du var bättre på att uttrycka det än jag :) Har inte för avsikt alls att sitta här i kalla norden och uggla hela livet  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...på säkerheten så gott det går tror jag hon tänker. Men man kan ju inte sitta i svedala hela livet men när risker tas kan man ju alltid försöka minimera faran...

Tack Endoo, du var bättre på att uttrycka det än jag :) Har inte för avsikt alls att sitta här i kalla norden och uggla hela livet  :D

Inga problem, jag tog mig frihet att tala för dig genom det jag hört dig säg här ovan  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst bogdan

...på säkerheten så gott det går tror jag hon tänker. Men man kan ju inte sitta i svedala hela livet men när risker tas kan man ju alltid försöka minimera faran...

Tack Endoo, du var bättre på att uttrycka det än jag :) Har inte för avsikt alls att sitta här i kalla norden och uggla hela livet  :D

Inga problem, jag tog mig frihet att tala för dig genom det jag hört dig säg här ovan  :)

modiga eller dumma mammor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ifall ditt barn kan sitta i en sån där bilbarnstol som man kan spänna fast med bara bältet så är det för det mesta upp till dig själv.

Nix det kan hon inte - hon är en ganska stor tjej och växte ur sin sån stol för ett år sedan :)

Har inte så stor nytta av skytrain eftersom vi flyger från SIN - de har väldigt bra MRT där så den kommer vi att använda. Ska inte åka många meter med taxi i Thailand heller eftersom vi ska bo på Koh Lanta. Det är bara transfer till och från flygplatsen.

Men faktum kvarstår - jag kör inte ens ett varv runt kvarteret med henne lös i bilen hemma - och så är de flesta föräldrar i detta land. Varför är det då sådan manjana ( eller hur det nu stavas :) ) attiyd när vi kommer till Thailand eller något annat land för den delen där trafiken är 1000 ggr värre?

Ni andra som har barn som är för stora för babyskydd och för små för bälte - hur resonerar ni eller snarare, hur gjorde ni?

Jag menar inte att tjata, jag är bara nyfiken på hur ni tänker  :wi 

Din tjej är ju nästan 2 år, och då är som sagt den första modellen bilbarntstol (den som man kan bära med sig och relativt enkelt kan spänna fast i en bil med bälte) för liten......tyvärr......

Vår erfarenhet är att den bakåtvända bilbarnstolsmodellen är svår att ta med sig och använda i Thailand. Den är ju betydligt joxigare att spänna fast (i vilken bil som helst) jämfört med den tidigare modellen (du måste ju dels använda bilbälte samt se till att stolen fästs i iso-fix eller andra spännbälten i bilen). Sedan är den ju rätt mycket jobbigare att kånka runt på (om man måste bära runt på stolen ibland).

Bakåtvända bilbarnstolar av den här modellen existerar knappast utanför Sverigen (eller ev. Skandinavien). Inte ens i Europa åker man bakåtvänt, utan har dessa stolar framåtvända.

Töntigt är det definitivt inte att oroa sig, men tyvärr blir det nog knepigt att hålla på principen att barnet alltid ska "sitta säkert" i bilen. Kanske det funkar om man hyr en bil (med eller utan chaufför) som man använder hela resan och som man kanske kan ha stolen fastspänd i hela tiden (då gäller det så klart att bilen har bra bälten bak som dels funkar bra och som är tillräckligt långa för er bilstol - det är ju inte alla bilstolsmodeller som funkar i alla bilar....)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×