Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
AnneP

Hur är Koh Chang i gemförelse med Koh Lanta, Kata och Karon?

Rekommendera Poster

Vi funderar på att åka till akoh Chang i tre veckor februari 2016. Min fråga är nu hur är det där? Vi har varit på Koh Lanta och det var fint men det räckte med en vecka där. Det är alltid skönt att starta med ett lugnt ställa första veckan. Vi har varit i Nai Harn och då besökte vi Kata och Karon och så vill vi inte ha det, för mycket charter för vår smak. Så vad kan man gemföra Koh Chang med eller de olika ställena på KC?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi funderar på att åka till akoh Chang i tre veckor februari 2016. Min fråga är nu hur är det där? Vi har varit på Koh Lanta och det var fint men det räckte med en vecka där. Det är alltid skönt att starta med ett lugnt ställa första veckan. Vi har varit i Nai Harn och då besökte vi Kata och Karon och så vill vi inte ha det, för mycket charter för vår smak. Så vad kan man gemföra Koh Chang med eller de olika ställena på KC?

Om du tyckte en vecka var tillräckligt på Lanta kommer du känna motsvarande på Koh Chang. Åk till Koh Samui, Koh Phangan, Koh Tao, strunta i Koh Chang. Själv blir jag rastlös på Koh lanta efter en dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tar huvudön koh chang så är det väldigt mkt turister och numera så blir det mer o mer likt Den tillvaro du har på De flesta charterdestinationerna i Thailand, öarna utanför, ex vis ko maak o koh kood är är fortfarande väldigt mkt bättre, men åtminstone själv har jag svårt att vara mer än ett par dagar på de platserna, en strand o en hängmatta kan vara magisk dag 1 o 2, men i det långa loppet blir det ofta ganska långtråkigt.

Tycker nog att ungefär samma  sak gäller samui med närliggande öar.

Vi har bott många månader varje vinter i Thailand de sista 10-12 åren, även rest runt väldigt mkt och provat de flesta ställen man åker till i landet och det område vi fastnat för är kombinationen av jättefina stränder och vanligt stadsliv du hittar från Hua Hin i norr till Chumpoon i söder.

Lätt att resa i området, kombinera platser, och på många platser är det väldigt fint. De resmål du hittar där har få motsvarigheter i landet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi funderar på att åka till akoh Chang i tre veckor februari 2016. Min fråga är nu hur är det där? Vi har varit på Koh Lanta och det var fint men det räckte med en vecka där. Det är alltid skönt att starta med ett lugnt ställa första veckan. Vi har varit i Nai Harn och då besökte vi Kata och Karon och så vill vi inte ha det, för mycket charter för vår smak. Så vad kan man gemföra Koh Chang med eller de olika ställena på KC?

Om du tyckte en vecka var tillräckligt på Lanta kommer du känna motsvarande på Koh Chang. Åk till Koh Samui, Koh Phangan, Koh Tao, strunta i Koh Chang. Själv blir jag rastlös på Koh lanta efter en dag.

Hmm.. Ana just det. Jag har läst att Koh Samui var bland de första turistmålen och att det är väldigt skräpigt och sönderturistat. Jag har inte varit där så berätta gärna hur det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner att jag måste skriva att vi inte är ute efter någon partyö. Vi är 55+ så vi är mest ute efter naturupplevelser, god mat och gärna lite barar med livemusik dock ej någon elviskopia på något hotell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De bästa platserna i Thailand har turisterna i princip hittat. Det är på dessa platser där turismen ökar mest, om de är sönderturistade eller inte är upp till varje besökare. Troligtvis är de ändå värda ett besök.

De ställen/platser där fortfarande stora mängder turister saknas är också platser som inte är speciellt sevärda, kan inte bero på dålig infrastruktur utan det troliga är själva landskapet och stränderna/vattnet o.s.v.

Platser där turisterna ökar mest i % bör troligtvis ha något extra, dit hör bl.a Koh Samui/Phangan men även Tarutao nationalpark (med bl,a Koh Lipe och Koh Bulon)

De som INTE varit på Samui/Phangan och litar FULLT på vad andra skriver bör nog också hålla sig därifrån.

Sanningen är den att dessa 2 öar inte är bäst på något, dock finns det inga andra platser som TOTALT sett är bättre.

Du har tillgång till mycket fina ständer (klart vatten och korallsand, något som du inte finner på fastlandsständer), naturupplevelser = ett rikt utbud, stort utbud av matställen/caféer. När det gäller shopping är Samui numera i klass med Pattaya och Phuket d.v.s. något mindre än Bangkok.

Dessutom tar man sig snabbt och bekvämt till dessa öar - dock INTE lite smådyrt.

Det bästa är dock att ALLA inte tycker likadant, finns de som fullt och fast håller Phukets stränder som paradiset på jorden medan för andra kan det vara Chiang Mai och opiumfälten

Har själv totalt sett levt flera år på Samui, ön har självklart förändrats p.g.a. turismen, åt vilket håll tvistar de lärde. De skitiga platser som finns på ön har emellertid alltid funnits och stränderna i dag är betydligt renare än de var för 20 till 30 år sedan förutom de ödestränder (obebodda) som INTE städas.

Du får dock ligga i om du ska finna någon paradisstrand med en palmbladsbeklädd hydda på - den tiden är ett minne blott, i alla fall på Samui/Phangan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Evert! Jag håller med dig att några öde paradisstränder hittar man inte. Om man gillar Nai Harn men inte Kata, Karon, Phatong och stora städer som Bangkok. Tycker det räcker med en vecka på Koh Lanta sen måste det hända något. Var ska man då bo på Koh Samui? Kombinationer vi gjort innan är. 1 vecka Koh Lanta 2 veckor Ao Nang. Nai Harn 1 vecka Kamala 2 veckor. Kamala och Ao Nang. Nai Harn och Ao Nang. Vi gillar dessa ställena men känner att vi vill se något annat. Jag vet att Ao Nang om något är turistiskt :) Att vi gillar det är för vi har hittat ett härligt boende som är lite off ( Jungle Willage ) Sen är det mysigt att åka ut till öarna på morgonen. Hong är en favorit. Där är också lite kvällslivet med musikbaren och fina utflykter till mangroveträsk. Men som sagt nu vill vi se något nytt. Om man tänker att man först tar en vecka på ett lugnt ställe på Koh Samui, gärna en bunge på stranden. Sen två veckor med tillgång till lite mer, dock inte bo rätt i smeten men kunna ta sig dit på tio minuter med tuktuk. Vad kan du då rekommendera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Tao - underbara stränder och snorkling några dagar. Mae Haad-stranden.

Koh Phangan - ännu lugnare.

Koh Samui - fina stränder och bra utbud. Lamai (bra utbud och härlig strand) eller möjligtvis Bo Phut (lugnt).

Dessa har blivit mina favoriter i Thailand. Gillade också Kamala, och några dagar på Lanta går an.

Koh Chang i tre veckor låter för länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Stone

Känner att jag måste skriva att vi inte är ute efter någon partyö. Vi är 55+ så vi är mest ute efter naturupplevelser, god mat och gärna lite barar med livemusik dock ej någon elviskopia på något hotell.

På white sand beach finns Oodie's place med oftast hygglig livemusik. Sök på Oodies place på Youtube. Supergitarristen Tien hade tyvärr flyttat från Oodies till Rock Bar lite längre bort på gatan. Trummisen på Oodies, Buffalo Man, dog förra sommaren så det var lite turbulent med musiker. Hittils inga elviskopior i a.f. :-P Vad gäller natur etc., kolla på iamkohchang.com , finns en hel del info från en boende på ön. Ön och vattnet utanför är nationalpark så inga vattenscootrar och annat otyg utanför stränderna. ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Tao - underbara stränder och snorkling några dagar. Mae Haad-stranden.

Koh Phangan - ännu lugnare.

Koh Samui - fina stränder och bra utbud. Lamai (bra utbud och härlig strand) eller möjligtvis Bo Phut (lugnt).

Dessa har blivit mina favoriter i Thailand. Gillade också Kamala, och några dagar på Lanta går an.

Koh Chang i tre veckor låter för länge.

Om man börjar på Phangan 1 vecka och sen Samui 2 veckor. Vi gillar ju att varva ned och ta det lugnt första veckan sen får det gärna hända lite. Vad tycks om det?

Var ska man bo på Phangan, gärna bunge på stranden? Lamai vad kan man gemföra det med av de ställe jag nämt att jag varit på? Finns där boende på stranden, gärna bunge. Om det är mycket liv så boende en tio minuter där ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väljer ni bort Koh Tao så missar ni Thailands bästa snorkling enligt mig om jag jämför med de andra ställena jag varit på. Det är för övrigt en liten, mysig ö med flera stränder väl värda ett besök.

Hotelltips: Sensi paradise.

På Koh Phangan har vi bara varit en gång och då i juli på nordöstsidan.

Thong nai pan noi hade en liten, mysig by, med ett mindre utbud av restauranger och shopping.

På vintern verkar många gilla Haad Salad-stranden där.

Lamai kan man kanske jämföra med Kamala. Lite större utbud av allt i Lamai, men lite samma känsla tycker jag.

Vi har bott på hotell direkt på stranden där och det är hur lugnt som helst. Hotelltips: Thai house eller Samui Sense beach resort.

Tycker inte att gatan som går genom Lamai är så värst livlig heller. Enkelriktad med många restauranger och turistshopping.

Samui är inte skräpigare än andra ställen.

På Bo Phut trivdes vi på Smile house.

Kika på you tube på både ställen och hotell så får du en klarare bild av hur det är. Och på Tripadvisor förstås.

Nästa gång blir det återigen Samui och Koh Tao för vår del. Gillar att man kan välja mellan lugn och aktiviteter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Phangan välj Haad Salad beach, finns flera olika boenden - olika prisklasser.

Koh Samui välj mellan Chaweng Garden, ligger precis mitt i smeten = väldigt nära till allt, eller Buri Rasa, kanske något dyrare å andra sidan är stranden där HELT underbar, något längre promenadavstånd till Chawengs absoluta centrum.

Trots att Lamai är väldigt bra är det dock något efter Chaweng, något lugnare, inte riktigt lika fin strand å andra sidan också något billigare. Shoppingen betydligt mindre än tex på Chaweng. Lamai Inn = prisvärt boende

För övrigt är det Choengmoon som har den finaste stranden å andra sidan är kvällslivet ganska skralt. Du har även MaeNam, på uppgång något mer kvällsliv dock inte bad eller strand i klass med Chawengs, Chaweng Noi eller Lamais men för den delen inte alls dåligt.

När det gäller boende tycker jag du ska utnyttja dig av TripAdvisors recensioner, förhållandevis opartiska.

Varken kan eller vill rekommendera något speciellt boende eller beach när jag inte vet vilka krav ni har eller er budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Phangan välj Haad Salad beach, finns flera olika boenden - olika prisklasser.

Koh Samui välj mellan Chaweng Garden, ligger precis mitt i smeten = väldigt nära till allt, eller Buri Rasa, kanske något dyrare å andra sidan är stranden där HELT underbar, något längre promenadavstånd till Chawengs absoluta centrum.

Trots att Lamai är väldigt bra är det dock något efter Chaweng, något lugnare, inte riktigt lika fin strand å andra sidan också något billigare. Shoppingen betydligt mindre än tex på Chaweng. Lamai Inn = prisvärt boende

För övrigt är det Choengmoon som har den finaste stranden å andra sidan är kvällslivet ganska skralt. Du har även MaeNam, på uppgång något mer kvällsliv dock inte bad eller strand i klass med Chawengs, Chaweng Noi eller Lamais men för den delen inte alls dåligt.

När det gäller boende tycker jag du ska utnyttja dig av TripAdvisors recensioner, förhållandevis opartiska.

Varken kan eller vill rekommendera något speciellt boende eller beach när jag inte vet vilka krav ni har eller er budget.

Skulle ni också ta en sväng till Koh Tao får ni inte missa Jansom Beach, troligvis bästa beachen att snorkla från.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren :) jag ska kolla upp det ni skrivit om. Känns som vi ska skippa Phangan och ta Ko Thao.

Hur långt är det mellan Chaweng och Lamai? Jag tänkte om man bor i Lamai och tar taxi till Chaweng de kvällar man känner för det. Blev förstås lite fundersam gällande stranden i Lamai, vi vill ju ha en fin strand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ingen har ju skrivit att stranden inte är bra. Jag tycker att den är toppen!

På Koh Tao måste ni snorkla från Jansom bay, som Evert skrev,(gångavstånd från Sensi Paradise) och Mango bay uppe i norr.

På Jansom simmade vi med svartfenade revhajar förra gången.

Mellan Lamai och Chaweng tar det kanske en kvart med taxi.

post-7239-14768714260733_thumb.jpg

post-7239-14768714260882_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren :) jag ska kolla upp det ni skrivit om. Känns som vi ska skippa Phangan och ta Ko Thao.

Hur långt är det mellan Chaweng och Lamai? Jag tänkte om man bor i Lamai och tar taxi till Chaweng de kvällar man känner för det. Blev förstås lite fundersam gällande stranden i Lamai, vi vill ju ha en fin strand.

Det tar inte speciellt lång tid så den kan man absolut göra...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan börja med att bo på Lamai, känns det inte optimalt är det bara till att flytta till annan beach. Du/Ni tänker troligtvis fixa boende innan ni åker - räcker gott och väl att ha boende bokat för några dagar, finns ALLTID lediga boenden i Februari och tro inte att du får ett bättre rum bara för att du bokar via nätet - tvärtom.

Hotell/resortägarna vill alltid skylta med något/några väldigt attraktiva rum - kanske få in spontangästen.

Du bör också förstå att varje beach har sin specielal karaktär. MaeNam, Bo Phut, Choengmon, Chaweng, Chaewng Noi, eller Lamai, finns m.a.o. garanterat att någon kommer att kunna bli er favorit.

Kanske också tillägga att Chaweng beach och då främst runt Ark Bar är ungdomens favoritplats. Nu vaknar dessa små liv dock inte upp förrän runt 14 tiden, å andra sidan kan man möta dessa individer när de lägger sig och en ann går för frukost.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollar upp boende nu och pratar med övriga i mitt resesällskap. Just nu lutar det åt 1 vecka på Koh Tao och Mae Haad. Sen börja med några nätter i Lamai. Tycker vi om det stannar vi där 2 veckor annars flyttar vi på oss till ev. Chaweng.

Fast jag kan ändra mig igen :) Planerna var från början Koh Lipe sen blev det Koh Chang och nu är vi inne på Koh Samui. Det är ju det som är så bra med det här forumet. Man får så mycket hjälp och andras erfarenheter av olika resmål. Sen är det bara att kolla upp vad som passar dig. De fyra gånger vi varit i Thailand och tagit hjälp här, har det alltid blivit bra :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inte i allt, men ändå i mångt och mycket är Phangan lite som Samui var 10 år tidigare, t.o.m. vissa delar nästan 20 år efter Samui i turistutvecklingen. En ö där det är helt perfekt att beskåda från en mc, betydligt mindre med trafik än på Samui.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var 16 nätter senast på Koh Chang och jag tyckte inte det var tråkigt. Då det var lite liv och rörelse men inte för mycket. Khao Lak är för dött och Kata/Karon är för mig för mycket av allt medans Koh Chang är precis lagom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×