Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Tima

kostnad sms/vad är roaming?

Rekommendera Poster

Undrar vad det kostar att jag skickar ett sms till barnens telefon,  då vi alla är i thailand?  Hört att det kan va hutlöst dyrt men bara sms kanske inte är så farligt ? Spelar det roll vilken telefon/operatör man har? När vi var i Spanien i sommar stod det något om "rooming" , vad är det? Jag kunde inte skicka till de jag ville i Sverige....bara nån. ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste kolla med din operatör för att få reda på vad det kostar. Det gör du enklast genom att titta på deras hemsida för att se avgifterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kostar la kanske 5 kr styck men de beror på vilken operatör du har..

Roaming är när du kopplar upp dej mot en utländsk operatör.

Att lyssna på tex spotify kan kosta flera hundra kronor för att lyssna på 1 låt. Kolla på youtube kan kosta flera tusen för att kolla på ett klipp..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tips skaffa ett thailändskt sim kort till alla i familjen

Mycket bra tips som dock bara funkar om telefonerna är olåsta...

Kostar runt 500 baht per telefon för att få fri surf i en månad..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du verkar ju ha internet så sök på gratis SMS, tex http://fuska.se/mobiltjanster/gratis_sms/ (har inte testat själv, jag använder skype out).

Roaming och datatrafik har jag avslaget utanför Sverige, kan kosta lite mer än man tror om mobben kollar mailen lite då och då bara eller om nån ringer upp.

SMS priserna får jag på telefonen när jag slår igång den i Thailand (telia) och ligger på nån krona att skicka ett vad jag kommer ihåg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Christery, hur slår jag av roamingen? Har försökt men blir bara galen :C

Bara gå igenom menyerna som verkar ha att göra med detta så hittar du igen den.

Inte lätt att råda då jag inte riktigt har koll på vad du kör med för telefon.

Men jag får leta, ibland är inte allt placerat helt logiskt. Räck över den till en tonåring så är det fixat på 2 sekunder - dom verkar ha det i blodet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är enklare att stänga av på andrid än det är på iPhone..

PÅ android är det bara att dra ner rullgardinen å kryssa av mobildata..

Fast roamingen vet jag dock inte hur man gör på android det är lättare att stänga av på iPhone :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast är att ringa kundservice/supporten och be dem stänga av.

De skulle jag nog inte lite på...

Det allra bästa är att ha kontantkort då kan man bara bli av med pengarna man har på kortet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mitt tips är att barnen lämnar de fina mobilerna hemma stöldrisk mm ,du kanske har nån gammal mobil som är upplåst som de kan använda med thaisim

däremot kan en liten surfplatta med wifi vara kul för barnen gratis wifi lite överallt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mitt tips är att barnen lämnar de fina mobilerna hemma stöldrisk mm ,du kanske har nån gammal mobil som är upplåst som de kan använda med thaisim

däremot kan en liten surfplatta med wifi vara kul för barnen gratis wifi lite överallt

Nu vet vi ju inte hur gamla barnen är men eftersom dom skulle ränna ensamma på stan så antar jag att det snarare är tonåringar och då vill dom säkert inte ha en stenåldersmobil :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mitt tips är att barnen lämnar de fina mobilerna hemma stöldrisk mm ,du kanske har nån gammal mobil som är upplåst som de kan använda med thaisim

däremot kan en liten surfplatta med wifi vara kul för barnen gratis wifi lite överallt

Nu vet vi ju inte hur gamla barnen är men eftersom dom skulle ränna ensamma på stan så antar jag att det snarare är tonåringar och då vill dom säkert inte ha en stenåldersmobil :P

Ja och om dom är tonåringar kan säkert mitt tips till TS om att fråga barnen om hur man ställer in lurarna vara bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är 12 o 14....och några av er har ju föreslagit att fråga dem för de verkar kunna det mesta om telefoner och sånt tekniskt.  Jag ska göra det också tänker jag, man vet ju aldrig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×