Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst Hemvändare

Svenskt pass mest gångbart - hur länge?

Rekommendera Poster

Gäst Hemvändare

Det är helt ok Pivar, Sverige kommer bli delat om detta och det är svårt att förena ståndpunkterna då den ena sidan inte förstår problemet eller känner oron. Att man inte heller vill kompromissa (sjuklövern) gör inte saken bättre. Förmodligen händer något som får allt att tippa över, kanske har det redan hänt dvs Reinfeldts utspel om ökade kostnader... Vi får se på valdagen vart vinden bär!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och resten då? Och varför åker dom hem på semester och riskerar livet?

Hur många handlar det om totalt i förhållande till det antal som kommer kommer hit? Gissningsvis?

Alldeles för många för att vara RIKTIGA flyktingar. Jag kommer alltid att tycka att Sverige ska hjälpa dom som riskerar livet pga åsikt e.dyl. i sina hemländer. Men kommer aldrig att köpa att just Sverige ska ta hit hela släkten utöver den personen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din argumentation utgår från en tro på att men kan stänga in sej,  och därigenom lösa de problem som finns.

Helt fel väg att gå tror jag i vart fall.

Själv föddes jag på sent 50-tal, och jämför jag hur det var att leva här under uppväxt tiden mot hur det är i dag, för mej så blir allting bättre o bättre med utökad tillgång av egentligen allt.

Om vi skulle ta och låsa gränsen och endast leva på palt och köttbullar som serveras av dom med efternamnet Andersson o Johansson, harrejävlar vad bra det skulle vara.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Din argumentation utgår från en tro på att men kan stänga in sej,  och därigenom lösa de problem som finns.

Helt fel väg att gå tror jag i vart fall.

Själv föddes jag på sent 50-tal, och jämför jag hur det var att leva här under uppväxt tiden mot hur det är i dag, för mej så blir allting bättre o bättre med utökad tillgång av egentligen allt.

Om vi skulle ta och låsa gränsen och endast leva på palt och köttbullar som serveras av dom med efternamnet Andersson o Johansson, harrejävlar vad bra det skulle vara.....

Pivar, i Afrika låser dom nu gränser för att hindra Ebola, det funkar tydligen...

Mitt  tips till dig är att du åker ner till Irak och löser problemen innan du tar hit dom, ok. Det är allt vi begär. Det är faktiskt vårt land också och framför allt alla våra gamla som byggt det!  Hur vore det om du kunde känna lite empati för dom  gamla som får en matlåda inslängd och aldrig kommer ut, dom som enligt en geriatriker håller på att svälta ihjäl!  I Thailand är det helt obegripligt det vi håller på med i Sverige - att vanvårda våra äldre är bland det fulaste man kan göra i Thailand, och dom har rätt. Det är fult. Man skäms. Ännu mer skäms man att vissa prioriterar våra egna sist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din argumentation utgår från en tro på att men kan stänga in sej,  och därigenom lösa de problem som finns.

Helt fel väg att gå tror jag i vart fall.

Själv föddes jag på sent 50-tal, och jämför jag hur det var att leva här under uppväxt tiden mot hur det är i dag, för mej så blir allting bättre o bättre med utökad tillgång av egentligen allt.

Om vi skulle ta och låsa gränsen och endast leva på palt och köttbullar som serveras av dom med efternamnet Andersson o Johansson, harrejävlar vad bra det skulle vara.....

Pivar, i Afrika låser dom nu gränser för att hindra Ebola, det funkar tydligen...

Mitt  tips till dig är att du åker ner till Irak och löser problemen innan du tar hit dom, ok. Det är allt vi begär. Det är faktiskt vårt land också och framför allt alla våra gamla som byggt det!  Hur vore det om du kunde känna lite empati för dom  gamla som får en matlåda inslängd och aldrig kommer ut, dom som enligt en geriatriker håller på att svälta ihjäl!  I Thailand är det helt obegripligt det vi håller på med i Sverige - att vanvårda våra äldre är bland det fulaste man kan göra i Thailand, och dom har rätt. Det är fult. Man skäms. Ännu mer skäms man att vissa prioriterar våra egna sist.

Att man från Thailändskt håll där det är en normal företeelse att köpa allt från bemanning på fiskebåtar till korkade faranger som bara pyntar tillvaron, säljer sina ungar och bara är missnöjd med att det vart för lite baht in tycker saker o ting, det skiter jag högaktningsfullt i.

5000 Baht kostar ett liv i Thailand, polisen du pratar med om du hamnar i "riktiga" trubbel där tar det för att se till att allt löser sej.

Att sen du kommer med uppdiktade värderingar från ett u-land när det gäller mänskliga rättigheter, du kan vara helt övertygad om att du svälter ihjäl om du blir sjuk utan pengar i handen i Thailand.

När det gäller bekymret om hur man ska behandla människor, thailändsk mamma sålde sina tvillingar och åtalades fick frågan ångrar du nåt, svaret blev att jag fick för lite betalt.

Pattaya Daily News har hela artikeln, inklusive foto på apan.

Äldre människor i Thailand är oftast bara väldigt giriga kärringar som sitter i en avlägsen by som ska upprätthålla "face" och att man sålt dottern för det här är faktiskt helt normalt, i vart fall om du är uppfostrad i Surin eller Udon Thani.

När det gäller Ebola, det handlar om att hindra spridningen av en sjukdom, jämför du detta med vilken färg vi har?

Mitt tips till dej är att du reser runt i världen och besöker mer än Walking street i Pattaya innan du talar om för mej vad jag ska göra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Pivar, jag är inget större fan av Thailand men så mycket vet jag att du gör något väldigt fult nu då du kränker något av deras heligaste värderingar nämligen respekten för dom äldre. Hur illa jag än kan tycka om mycket i Thailand skulle jag akta mig för att göra just det och jag rekommenderar dig verkligen inte för att ge utryck för detta vid besök i landet.

Mycket intressant att jag får äran att försvara Thailand vilket jag gärna gör i detta sammanhang då just den här sidan är en av få jag gillar. Man dör inte i Thailand utan pengar. I länder utan socialt skyddsnät känner man oftast en större solidaritet med varandra. Är någon i blåsväder så skramlar man till vederbörande. Jag har själv sett det. I USA har kyrkan en stor roll i samhället. Egentligen är länder som Sverige farligare då alla litar på att någon annan... Det är då man kan dö i en snödriva! I Thailand får man garanterat någon form av uppmärksamhet trots att omgivningen är fattig.

Vänligen svara på frågan varför du prioriterar världens problem före våra egna svenska om du är nykter nog att formulera dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pivar, jag är inget större fan av Thailand men så mycket vet jag att du gör något väldigt fult nu då du kränker något av deras heligaste värderingar nämligen respekten för dom äldre. Hur illa jag än kan tycka om mycket i Thailand skulle jag akta mig för att göra just det och jag rekommenderar dig verkligen inte för att ge utryck för detta vid besök i landet.

Mycket intressant att jag får äran att försvara Thailand vilket jag gärna gör i detta sammanhang då just den här sidan är en av få jag gillar. Man dör inte i Thailand utan pengar. I länder utan socialt skyddsnät känner man oftast en större solidaritet med varandra. Är någon i blåsväder så skramlar man till vederbörande. Jag har själv sett det. I USA har kyrkan en stor roll i samhället. Egentligen är länder som Sverige farligare då alla litar på att någon annan... Det är då man kan dö i en snödriva! I Thailand får man garanterat någon form av uppmärksamhet trots att omgivningen är fattig.

Vänligen svara på frågan varför du prioriterar världens problem före våra egna svenska om du är nykter nog att formulera dig!

I din sista mening så har du problemet, jag tycker inte att man kan skilja på världens och våra problem.

Det som drabbar andra kommer så småningom att påverka oss.....

Att du sen använder Thailand som en förebild när det gäller hur man ska behandla sina medmänniskor, där kan vi bara enas om att vi är väldigt oeniga.

Om du tycker att det är så bra där så är det ju bara du flyttar dit, själv tycker jag att vi på alla plan har det väldigt mkt bättre i Sverige

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Del som drabbar andra kommer påverka oss menar du och jag tror du syftar på globaliseringen. Men är inte Sveriges massinvandring en egenhändigt uppfunnen historia? Är det inte en egen politik som gjort att Södertälje kommun har mer irakiska invandrare än hela USA? Om vi tar helikoptern så vi får lite vy från ovan så kan vi ju lätt se att flyktingströmmen till Sverige aldrig tar slut! Världen är full av galningar som skapar nya katastrofer hela tiden. Hur mycket klarar Sverige enligt dig? Tänker du dig att göra något åt anhöriginvandringen som genererar minst det fyrdubbla antalet? Eller ska det också fortsätta in absurdum? Vem ska betala?  Den senaste beräkningen är ju att dom 80000 som kommer i år kommer kosta 12 miljarder och tydligen ska det tas från biståndsdelen av statsbudgeten. Inget bistånd? Ok, då gräver man inga nya brunnar i Afrika så folk får vatten och kan odla...då måste människor flytta. Flyttar man så flyttar man snart in på någon annans revir och så uppstår nya konflikter och flyktingströmmar till... Sverige??

Är det verkligen rätt sätt att hjälpa att alla ska komma till Sverige?  ::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på vissa politikers uttalande i massmedia senaste tiden, och vad som pågår i Irak, så tror jag att SD seglar upp ordentligt. Tror dom kommer att göra ett riktigt bra val. Sen kan man ju såklart, tycka olika om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pivar, jag är inget större fan av Thailand men så mycket vet jag att du gör något väldigt fult nu då du kränker något av deras heligaste värderingar nämligen respekten för dom äldre. Hur illa jag än kan tycka om mycket i Thailand skulle jag akta mig för att göra just det och jag rekommenderar dig verkligen inte för att ge utryck för detta vid besök i landet.

Mycket intressant att jag får äran att försvara Thailand vilket jag gärna gör i detta sammanhang då just den här sidan är en av få jag gillar. Man dör inte i Thailand utan pengar. I länder utan socialt skyddsnät känner man oftast en större solidaritet med varandra. Är någon i blåsväder så skramlar man till vederbörande. Jag har själv sett det. I USA har kyrkan en stor roll i samhället. Egentligen är länder som Sverige farligare då alla litar på att någon annan... Det är då man kan dö i en snödriva! I Thailand får man garanterat någon form av uppmärksamhet trots att omgivningen är fattig.

Vänligen svara på frågan varför du prioriterar världens problem före våra egna svenska om du är nykter nog att formulera dig!

Det är en jävligt lätt fråga att svara på för att världens problem är så ofantligt mycket större än dem problem vi har i Sverige. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Pivar, jag är inget större fan av Thailand men så mycket vet jag att du gör något väldigt fult nu då du kränker något av deras heligaste värderingar nämligen respekten för dom äldre. Hur illa jag än kan tycka om mycket i Thailand skulle jag akta mig för att göra just det och jag rekommenderar dig verkligen inte för att ge utryck för detta vid besök i landet.

Mycket intressant att jag får äran att försvara Thailand vilket jag gärna gör i detta sammanhang då just den här sidan är en av få jag gillar. Man dör inte i Thailand utan pengar. I länder utan socialt skyddsnät känner man oftast en större solidaritet med varandra. Är någon i blåsväder så skramlar man till vederbörande. Jag har själv sett det. I USA har kyrkan en stor roll i samhället. Egentligen är länder som Sverige farligare då alla litar på att någon annan... Det är då man kan dö i en snödriva! I Thailand får man garanterat någon form av uppmärksamhet trots att omgivningen är fattig.

Vänligen svara på frågan varför du prioriterar världens problem före våra egna svenska om du är nykter nog att formulera dig!

Det är en jävligt lätt fråga att svara på för att världens problem är så ofantligt mycket större än dem problem vi har i Sverige. 

Tack för svaret Lasse F. Får jag ställa en följdfråga? Hur många anser du/ni att Sverige klarar att ta hand om? 80000 beräknas komma i år, men tänk om det kommer 200000? Hur ska du göra Lasse F? Ska du höja skatten eller ska du spara bort Sveriges åldringar helt? Eller kan du tänka dig öka statsskulden?  Om du orkar, jag vill gärna höra finansieringen om det ordet finns i din vokabulär!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, denna diskussion leder inte någonstans då det är tydligt att alla har olika åsikter och det är ett ekorrhjul där exakt samma resonemang dyker upp om och om igen i ny beklädnad. Det är i alla fall tydligt vad man tycker ... En diskussion i ämnet är hälsosamt, men ibland måste man inse att så länge våra partiledare inte tar tag i det, så lär det inte vara mycket ändringar framöver i varken bistånds eller flyktingpolitiken.

Fem sidor av detta tycker jag är ganska lagom och nu tycker jag att de flesta har lite mer att gå på inför valet om 21 dagar - så glöm inte att gå och rösta!!!

Får ni inte era röstkort till den 27 augusti, kan ni beställa nytt här:

http://www.val.se/val_rkl_2014/rostkort_rostratt/rostkort/index.html

Lycka till och hoppas ni får er åsikter fram i valet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×