Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Livingfree

Funderar på att spendera 1år i Thailand! Och har en del funderingar..

Rekommendera Poster

Hej,

En färsk tråd beträffande försäkringar:

http://www.thailandforum.se/index.php?topic=25879.msg351063;topicseen#new

Jag har hört gott om både Gouda och ERV (tidigare Europeiska). Jag har dock ingen egen erfarenhet, eftersom jag är utskriven från Sverige sedan ett decennium och har därför tecknat en internationell försäkring via BUPA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rabies var ett helvete att ha vaccinera dig mot det

tips bind inte upp dig på en lägenhet i ett år, åk runt lite 

vart i thailand har du varit ?

tycker det verkar lite dramatiskt att säga upp sig från ett bra jobb

kan du inte få tjänsteledigt ev åka bara 4 månader

Har du haft rabies? När symptomen väl bryter ut är det 100% dödlighet på den sjukdomen.

3 sprutor måste man ta för att vaccinera sig, men vaccinet skyddar dig inte mot att få rabies du har bara något längre tid på dig att söka upp sjukhus och få ännu fler sprutor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rabies var ett helvete att ha vaccinera dig mot det

tips bind inte upp dig på en lägenhet i ett år, åk runt lite 

vart i thailand har du varit ?

tycker det verkar lite dramatiskt att säga upp sig från ett bra jobb

kan du inte få tjänsteledigt ev åka bara 4 månader

Har du haft rabies? När symptomen väl bryter ut är det 100% dödlighet på den sjukdomen.

3 sprutor måste man ta för att vaccinera sig, men vaccinet skyddar dig inte mot att få rabies du har bara något längre tid på dig att söka upp sjukhus och få ännu fler sprutor.

[/quot

...the walking dead..?  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rabies var ett helvete att ha vaccinera dig mot det

tips bind inte upp dig på en lägenhet i ett år, åk runt lite 

vart i thailand har du varit ?

tycker det verkar lite dramatiskt att säga upp sig från ett bra jobb

kan du inte få tjänsteledigt ev åka bara 4 månader

Har du haft rabies? När symptomen väl bryter ut är det 100% dödlighet på den sjukdomen.

99,9999%

Källa: http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=jeanna-giese-rabies-survivor&sc=WR_20081014

Jag blev biten av en katt för ett antal år sedan och då gällde fem sprutor med visst uppehåll emellan. Jag vågade inte "chansa" eftersom dödligheten är så gott som hundraprocentig, om man väl smittas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl inte finnas någon som helst anledning att behöva vaccinera sig mot något annat än hepatit A och B om man bara ska tillbringa ett år i Phuket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rabies var ett helvete att ha vaccinera dig mot det

tips bind inte upp dig på en lägenhet i ett år, åk runt lite 

vart i thailand har du varit ?

tycker det verkar lite dramatiskt att säga upp sig från ett bra jobb

kan du inte få tjänsteledigt ev åka bara 4 månader

Har du haft rabies? När symptomen väl bryter ut är det 100% dödlighet på den sjukdomen.

3 sprutor måste man ta för att vaccinera sig, men vaccinet skyddar dig inte mot att få rabies du har bara något längre tid på dig att söka upp sjukhus och få ännu fler sprutor.

Tror det oftast skyddar så länge man fyller på årligen och säkert annars också, med tanke på hur effektivt det utritar rabies bland hundar som inte får det kontinuerligt, men hos människor tar man inga risker och ger 2 tror jag det är även fast man har uppgraderar vaccination.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rabies var ett helvete att ha vaccinera dig mot det

tips bind inte upp dig på en lägenhet i ett år, åk runt lite 

vart i thailand har du varit ?

tycker det verkar lite dramatiskt att säga upp sig från ett bra jobb

kan du inte få tjänsteledigt ev åka bara 4 månader

Har du haft rabies? När symptomen väl bryter ut är det 100% dödlighet på den sjukdomen.

99,9999%

Källa: http://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=jeanna-giese-rabies-survivor&sc=WR_20081014

Jag blev biten av en katt för ett antal år sedan och då gällde fem sprutor med visst uppehåll emellan. Jag vågade inte "chansa" eftersom dödligheten är så gott som hundraprocentig, om man väl smittas.

Stämmer nog. Min dotter blev hundbiten och det var fem sprutor som gällde då också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rabies var ett helvete att ha vaccinera dig mot det

tips bind inte upp dig på en lägenhet i ett år, åk runt lite 

vart i thailand har du varit ?

tycker det verkar lite dramatiskt att säga upp sig från ett bra jobb

kan du inte få tjänsteledigt ev åka bara 4 månader

Har du haft rabies? När symptomen väl bryter ut är det 100% dödlighet på den sjukdomen.

3 sprutor måste man ta för att vaccinera sig, men vaccinet skyddar dig inte mot att få rabies du har bara något längre tid på dig att söka upp sjukhus och få ännu fler sprutor.

Tror det oftast skyddar så länge man fyller på årligen och säkert annars också, med tanke på hur effektivt det utritar rabies bland hundar som inte får det kontinuerligt, men hos människor tar man inga risker och ger 2 tror jag det är även fast man har uppgraderar vaccination.

När jag vaccinerade mig mot rabies fick man tre sprutor vid olika tillfällen, tror det var exakt 2 veckor emellan. Men enligt vaccinationscentralen så ger vaccinationen bara dig mer tid att söka vårt och få fler sprutor. Du blir alltså inte skyddad mot viruset i sig men får längre tid att ta dig till sjukhus.

Så även om du har vaccinerat dig och sedan blir biten av en sjuk hund så måste du fortfarande åka till sjukhus för att få fler sprutor för att inte insjukna i sjukdomen.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/amnesomraden/vaccinationer/vaccinationer-a-o/rabies/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan väl inte finnas någon som helst anledning att behöva vaccinera sig mot något annat än hepatit A och B om man bara ska tillbringa ett år i Phuket?

Håller med fullständigt. I varje fall om man har "grundskyddet", dvs stelkramp, polio och difteri.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller vaccinationer så skulle jag kontakta en vaccinationscentral om vad dom rekommenderar.

Jag vet inte heller hur försäkring tex täcker om du får en sjukdom där man rekommenderas vaccination?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga aldrig en vaccinationscentral, uppenbar risk att bli nåldyna!

Hep A är en självklarhet, Hep B är nog bra i det här fallet. Har man sen grundskyddet skulle inte jag bekymra mig om nåt mer i normala omständigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga aldrig en vaccinationscentral, uppenbar risk att bli nåldyna!

Hep A är en självklarhet, Hep B är nog bra i det här fallet. Har man sen grundskyddet skulle inte jag bekymra mig om nåt mer i normala omständigheter.

Instämmer!

Möjligen att man kan fråga på infektionskliniken på ett vanligt sjukhus, de har ju inget vinstintresse. Men frågan är varför man tror att det skulle behövas fler vaccinationer än för en vanlig turistresa när man har för avsikt att vistas i turistområden? "en hel drös med vaccinationer" - vem har påstått det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

rabies var ett helvete att ha vaccinera dig mot det

tips bind inte upp dig på en lägenhet i ett år, åk runt lite 

vart i thailand har du varit ?

tycker det verkar lite dramatiskt att säga upp sig från ett bra jobb

kan du inte få tjänsteledigt ev åka bara 4 månader

Har du haft rabies? När symptomen väl bryter ut är det 100% dödlighet på den sjukdomen.

3 sprutor måste man ta för att vaccinera sig, men vaccinet skyddar dig inte mot att få rabies du har bara något längre tid på dig att söka upp sjukhus och få ännu fler sprutor.

Tror det oftast skyddar så länge man fyller på årligen och säkert annars också, med tanke på hur effektivt det utritar rabies bland hundar som inte får det kontinuerligt, men hos människor tar man inga risker och ger 2 tror jag det är även fast man har uppgraderar vaccination.

När jag vaccinerade mig mot rabies fick man tre sprutor vid olika tillfällen, tror det var exakt 2 veckor emellan. Men enligt vaccinationscentralen så ger vaccinationen bara dig mer tid att söka vårt och få fler sprutor. Du blir alltså inte skyddad mot viruset i sig men får längre tid att ta dig till sjukhus.

Så även om du har vaccinerat dig och sedan blir biten av en sjuk hund så måste du fortfarande åka till sjukhus för att få fler sprutor för att inte insjukna i sjukdomen.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/amnesomraden/vaccinationer/vaccinationer-a-o/rabies/

Fast sista raden är fel. MEN för att vara helt säker att man har antikroppar ger man fler även om man har med skyddet är så gitt som 100 % i flesta fall just därav att ettpar sprutor kan göra massor för att få bort medta rabiesen hos djur som inte får sprutor efter de blivit bitna och således inte heller insjuknar. Har läst på massor om rabies, vacciner och dess effekt ;)

"Three doses of vaccine are usually given. The first injection, a second injection seven days later and a third injection 21-28 days after the first injection. The vaccine is very effective - almost 100%. The vaccine stimulates your body to make antibodies against the rabies virus. These antibodies protect you from rabies should you become infected with this virus.

Booster doses may be required after one year and then every 3-5 years for people who continue to be at risk. People who are at intermittent risk by travelling again into areas with rabies may need a booster after two years. People who work with rabies may need a blood test to confirm they are immune from rabies."

"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga aldrig en vaccinationscentral, uppenbar risk att bli nåldyna!

Hep A är en självklarhet, Hep B är nog bra i det här fallet. Har man sen grundskyddet skulle inte jag bekymra mig om nåt mer i normala omständigheter.

Instämmer!

Möjligen att man kan fråga på infektionskliniken på ett vanligt sjukhus, de har ju inget vinstintresse. Men frågan är varför man tror att det skulle behövas fler vaccinationer än för en vanlig turistresa när man har för avsikt att vistas i turistområden? "en hel drös med vaccinationer" - vem har påstått det?

Då är det ju en bra idé att ta Dukoral, för att skydda mot etec.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga aldrig en vaccinationscentral, uppenbar risk att bli nåldyna!

Hep A är en självklarhet, Hep B är nog bra i det här fallet. Har man sen grundskyddet skulle inte jag bekymra mig om nåt mer i normala omständigheter.

Instämmer!

Möjligen att man kan fråga på infektionskliniken på ett vanligt sjukhus, de har ju inget vinstintresse. Men frågan är varför man tror att det skulle behövas fler vaccinationer än för en vanlig turistresa när man har för avsikt att vistas i turistområden? "en hel drös med vaccinationer" - vem har påstått det?

Då är det ju en bra idé att ta Dukoral, för att skydda mot etec.

Ironi ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar det för USA armé så funkar det nog för dig (samt i Bangladesh).

Visst funkar det mot kolera, det var det som testades i studien av USAs armé och i Bangladesh. Men det är det ju inte nån jätterisk för att få på Phuket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar det för USA armé så funkar det nog för dig (samt i Bangladesh).

Visst funkar det mot kolera, det var det som testades i studien av USAs armé och i Bangladesh. Men det är det ju inte nån jätterisk för att få på Phuket.

Det var inte kolera-delen som gjorde att Jan Holmgren blev uppringd av USAs arme. De prover som togs runt september 1990 visade på Etec. Studien i Bangladesh gjordes för att studera effekterna mot Kolera. De studierna visade också på ett signifikant skydd mot diarre orsakat av Etec.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar det för USA armé så funkar det nog för dig (samt i Bangladesh).

Visst funkar det mot kolera, det var det som testades i studien av USAs armé och i Bangladesh. Men det är det ju inte nån jätterisk för att få på Phuket.

Det var inte kolera-delen som gjorde att Jan Holmgren blev uppringd av USAs arme. De prover som togs runt september 1990 visade på Etec. Studien i Bangladesh gjordes för att studera effekterna mot Kolera. De studierna visade också på ett signifikant skydd mot diarre orsakat av Etec.

Det börjar bli OT nu men det där är gammalt vid det här laget. Företaget som säljer Dukoral har förbjudits marknadsföra det som vaccin mot Etec för länge sedan och gör det inte heller längre. Finns en massa trådar om det på detta och många andra forum.http://www.lif.se/default.aspx?id=18943&ptid=19178

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar det för USA armé så funkar det nog för dig (samt i Bangladesh).

Visst funkar det mot kolera, det var det som testades i studien av USAs armé och i Bangladesh. Men det är det ju inte nån jätterisk för att få på Phuket.

Det var inte kolera-delen som gjorde att Jan Holmgren blev uppringd av USAs arme. De prover som togs runt september 1990 visade på Etec. Studien i Bangladesh gjordes för att studera effekterna mot Kolera. De studierna visade också på ett signifikant skydd mot diarre orsakat av Etec.

Det börjar bli OT nu men det där är gammalt vid det här laget. Företaget som säljer Dukoral har förbjudits marknadsföra det som vaccin mot Etec för länge sedan och gör det inte heller längre. Finns en massa trådar om det på detta och många andra forum.http://www.lif.se/default.aspx?id=18943&ptid=19178

Det där var till stor del hur informationsbroschyren var utformad och användandet av ordet turistdiarré. Att en studie med runt 80.000 visar en signifikant påverkan på Etec väger lite tyngre. Det är också skillnad vad Dukoral verkligen skyddar mot och hur det får marknadsföras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Frågan är väl om det verkligen är "VÄRT" att ta Dukoral när man skall bo på Thailands mest utbyggda och moderna turistort.

Jag är ingen läkare, men har bott i landet i närmare tio år (turistat i tjugofyra) och sett en väldans massa faranger här och mitt lekmannasvar, enbart baserat på hörsägen, iakttagelser och personlig erfarenhet, är nej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Frågan är väl om det verkligen är "VÄRT" att ta Dukoral när man skall bo på Thailands mest utbyggda och moderna turistort.

Jag är ingen läkare, men har bott i landet i närmare tio år (turistat i tjugofyra) och sett en väldans massa faranger här och mitt lekmannasvar, enbart baserat på hörsägen, iakttagelser och personlig erfarenhet, är nej.

Din frågeställning är ju helt korrekt, och jag håller med dig i ditt svar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga aldrig en vaccinationscentral, uppenbar risk att bli nåldyna!

Hep A är en självklarhet, Hep B är nog bra i det här fallet. Har man sen grundskyddet skulle inte jag bekymra mig om nåt mer i normala omständigheter.

Där har vi tydligen helt olika erfarenhet, när jag har haft kontakt med dom har jag aldrig blivit nån nåldyna, tvärtom, de har varit mycket restriktiva.

Det enda dom har rekommenderat mig (utöver Hepatit som jag redan hade skydd mot) var Rabies-vaccin när jag skulle volontärarbete i 6 veckor i bushen i sydafrika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×