Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Wicky

Wifi "kontant kort"???

Rekommendera Poster

Nu har ju Thailand inte riktigt 3G. De kör på 2,5 (old school) och kallar det 3G. Ibland ok, oftast rena tramshastigheter. Obs det beror mycket på vart du är någonstans, men räkna inte med några hastigheter att skriva hem om. Samtidigt ligger länder som Laos och Kambodja i startgropparna för 4G

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har ju Thailand inte riktigt 3G. De kör på 2,5 (old school) och kallar det 3G. Ibland ok, oftast rena tramshastigheter. Obs det beror mycket på vart du är någonstans, men räkna inte med några hastigheter att skriva hem om. Samtidigt ligger länder som Laos och Kambodja i startgropparna för 4G

Så länge man inte ska ladda ner nån film så fungerar det aldeles utmärkt... Märker ingen som helst skillnad gentemot Sverige när jag surfar på facebook, kollar mailen etc...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Nu har ju Thailand inte riktigt 3G. De kör på 2,5 (old school) och kallar det 3G. Ibland ok, oftast rena tramshastigheter. Obs det beror mycket på vart du är någonstans, men räkna inte med några hastigheter att skriva hem om. Samtidigt ligger länder som Laos och Kambodja i startgropparna för 4G

Så länge man inte ska ladda ner nån film så fungerar det aldeles utmärkt... Märker ingen som helst skillnad gentemot Sverige när jag surfar på facebook, kollar mailen etc...

jag håller med funkar ju som hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt då måste det vara min telefon som det är fel på.

Sen beror det ju självklart vart man är och hur kräsen man är.. I Bangkok, Pattaya och Phuketområdet där jag varit mest när ja haft iphonen så fungerar det iaf bra.

Jag brukar ju tom köra via EDGE via surfsticka till datorn och det tycker jag med funkar okej för att durfa på facebook använda skype ladda upp bilder till bloggen etc. där märker ja ju dock att det går långsammare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

vad kostar det att surfa med telefonkort?

Vet inte vad det kostar men jag undviker det eftersom mitt kort töms ganska snabbt då. Har använt det ibland för att snabbkolla email, FB osv. Använder helst bara WiFi. Sen kan man ju köpa speciella kort med internetpott. Då blir det en engångskostnad för surfen om jag fattat rätt. Finns trådar om detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad kostar det att surfa med telefonkort?

1 Baht per minut med ett vanligt prat SIM. Finns en bunt paket med "obegänsad" surf men jag har aldrig tyckt dom vart värda pengarna när det finns fri Wifi nästan överallt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt då måste det vara min telefon som det är fel på.

Det du skriver om 2G, 2,5G och 3G är till viss del helt riktigt.

För det första. Så fördelades frekvenserna för 3G för några månader sedan. Så det finns inte någon rikstäckande 3G än.

Däremot har vissa bolag startat upp 3G tjänster på sina 2G frekvenser (900MHz över 930MHz). Och detta är något som många gamla men även en del nya telefoner inte stödjer. I Sverige rullar ju 3G ex nästan bara på 2100MHz. Och lite på 900 under 930.

Och sedan när man kommer utanför 3G täckning så blir det ju fallback till 2G/EDGE som vissa kalle 2,5G.

Kan ju nämna att TOT varit ganska snabba att börja rulla ut sitt nät i 2100MHz så det är på gång. Och då dom sammarbetar med AIS så bör dessa abonnemang snart fungera lite bättre utanför AIS egna 900 platser.

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Surf för max 1 gb per månad kostar 399 baht om du ringer med dtac..

Jag kör också DTAC och betalar 199 bath/mån och max 70 timmar. Det räcker hur bra som helst om man stänger av datauppkopplingen när man inte använder den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar väl snarare bättre utanför turistorterna. Det stora problemet med happy(dtac) är på mer avlägsna stränder där funkar one-2-call ofta mycket bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag vet inte om jag är fel ute, men jag har ju alltid tre alternativ när jag är här, WiFi, dong och hotspot i telefonen.

Alla telefoner idag har ju en så kallad hotspot. Jag bhar HTC Butterfly med HTC hotspot och jag tycker faktiskt att använder man den, så surfar du faktiskt snabbare med din laptop, alltså du får ju då en Wi-Fi i din dator, var du än är.

Sen måste du ju även ha uppkopplingen till den operatör du har, jag har ju AIS  till telefonen, surfar jag med telefonen är det segt som fan ibland, men kopplar jag hotspoten från telefonen till datorn, ja då är det faktiskt helt okey!

MooYaa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör just nu Happy 3G i en Samsung Galaxy S2 som jag kör som Hotspot. Jag kopplar sen upp mig med dator mot den med WiFi.

Håller med om att det fungerar som i Sverige. Jag har ca: 2 Mbit/sek mot Sverige. Men visst sjunker det när alla vill ut på nätet (läs runt 17.00-20.00 thai-tid). Men sen funkar det fint att streama video (t.ex. Svtplay) från Sverige.

Video drar många GB. 5 GB kostar drygt 900 B (ca: 200 kr) för en månad. När du har förbrukat 5 GB så åker hastigheten ner till 0,3 Mbit/sek månaden ut. Det är lätt att kolla hur många GB man har förbrukat, görs med ett SMS.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör just nu Happy 3G i en Samsung Galaxy S2 som jag kör som Hotspot. Jag kopplar sen upp mig med dator mot den med WiFi.

Håller med om att det fungerar som i Sverige. Jag har ca: 2 Mbit/sek mot Sverige. Men visst sjunker det när alla vill ut på nätet (läs runt 17.00-20.00 thai-tid). Men sen funkar det fint att streama video (t.ex. Svtplay) från Sverige.

Video drar många GB. 5 GB kostar drygt 900 B (ca: 200 kr) för en månad. När du har förbrukat 5 GB så åker hastigheten ner till 0,3 Mbit/sek månaden ut. Det är lätt att kolla hur många GB man har förbrukat, görs med ett SMS.

Jo men är det inte så, jag tycker att med hotspoten går det snabbare än med bara som du nu har Happy eller som jag har AIS.

Här om dagen låg WiFi nere här hos mig och dongen som sagt var glömde jag hos dottern och jag tog till telefonen och vips kunde jag betala räkningar på Swedbank internetbank och den brukar ju vara tung ibland, men det  var bra fart på hotspoten!

MooYaa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Tre alternativ när jag är här, WiFi, dong och hotspot."

Vad är de tre alternativen. WiFi (via vadå; xDSL, fiber, eller?), dong(?) gissar på USB-3G-modem, och hotspot (3G-via mobil och WiFi).

Att du får bättre uppkoppling via hotspot är väl inte så konstigt, eller? Du kan placera den där 3G-täckningen är som bäst. När du kopplar in en dong (usch vad läskigt det låter) en USB-sticka, så får du ta den plats där datorn just nu står.

Att du får dålig prestanda via WiFi (xDSL?) kanske beror på hur många som delar på uppkopplingen, hur långt du har till routern (WiFi-anslutningen), och/eller prestandan på din xDSL-lina. Vad jag känner till är det ett helt annat system än i Sverige. Där köper man X MBit/sek. Så är det INTE i Thailand. Berätta gärna för mig hur man köper xDSL i Thailand (har en aning men vill gärna höra igen).

Surfa säkert, med eller utan dong(!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Tre alternativ när jag är här, WiFi, dong och hotspot."

Vad är de tre alternativen. WiFi (via vadå; xDSL, fiber, eller?), dong(?) gissar på USB-3G-modem, och hotspot (3G-via mobil och WiFi).

Att du får bättre uppkoppling via hotspot är väl inte så konstigt, eller? Du kan placera den där 3G-täckningen är som bäst. När du kopplar in en dong (usch vad läskigt det låter) en USB-sticka, så får du ta den plats där datorn just nu står.

Att du får dålig prestanda via WiFi (xDSL?) kanske beror på hur många som delar på uppkopplingen, hur långt du har till routern (WiFi-anslutningen), och/eller prestandan på din xDSL-lina. Vad jag känner till är det ett helt annat system än i Sverige. Där köper man X MBit/sek. Så är det INTE i Thailand. Berätta gärna för mig hur man köper xDSL i Thailand (har en aning men vill gärna höra igen).

Surfa säkert, med eller utan dong(!)

Ja WI-FI är ju här där jag bor och det vet jag inte men den är snabb och bra, sen har jag ju USB-sticka som du vill kallad det och det är Dtac Happy.

Sen har jag AIS på telefonen och hotspoten som ju i telefonen är en WI-Fi i sig själv, vad jag menar är ett om jag surfar enbart med telefonen med AIS är den segare än om jag  startar hotspoten och surfar med hjälp av den som WI-FI  med laptopen!

MooYaa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är omöjligt och säga vad som är bäst såvida man inte säger exakt vilket hotell det gäller. exakt vilket rum och hur många andra som använder det samtidigt och till vad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är omöjligt och säga vad som är bäst såvida man inte säger exakt vilket hotell det gäller. exakt vilket rum och hur många andra som använder det samtidigt och till vad.

Jimmieboy, jag bor på ett litet resort Suan Kaan Resort, 6 bungalow här i Ban Kon Ao, utanför Ban Phe, vi är tre stycken som använder det, jag, ett tjeckiskt par och ägarna själva :D

Så, det är faktiskt ganska gött och det är väldigt bra, när det funkar, som sagt var det låg ju nere en 4 dagar eller liknande och då var jag tvungen till att ta till andra grejer!

MooYaa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×