Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
crille29

Kramper i magen!!

Rekommendera Poster

Hej!! Jag är nyss hemkommen från Thailand har varit i Bangkok och Koh Samet Blev sjuk efter några dar fick väldigt ont i magen + illamående provade div mediciner utan någon större verkan Senare gick det över till kramper med några minuters mellanrum och diarré Har varit i thailand många ggr och blir alltid mer eller mindre kass i magen Jag älskar landet och vill gärna kunna åka dit utan att bli dålig Så jag är väldigt tacksam för tips

Mvh

Crille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!! Jag är nyss hemkommen från Thailand har varit i Bangkok och Koh Samet Blev sjuk efter några dar fick väldigt ont i magen + illamående provade div mediciner utan någon större verkan Senare gick det över till kramper med några minuters mellanrum och diarré Har varit i thailand många ggr och blir alltid mer eller mindre kass i magen Jag älskar landet och vill gärna kunna åka dit utan att bli dålig Så jag är väldigt tacksam för tips

Mvh

Crille

Magkramper som kommer och sedan efter någon minut släpper för att sen komma tillbaka ofta med ökand smärta och med diarre som följd är allt som oftast vad jag kallar "chilli mage". Lösningen är att göra som indianerna, få ut det onda, och inte fylla på med något starkt kryddat. kan räcka med minsta färska chilliskal för att trigga det när kroppen redan är lite "skadad".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!! Jag är nyss hemkommen från Thailand har varit i Bangkok och Koh Samet Blev sjuk efter några dar fick väldigt ont i magen + illamående provade div mediciner utan någon större verkan Senare gick det över till kramper med några minuters mellanrum och diarré Har varit i thailand många ggr och blir alltid mer eller mindre kass i magen Jag älskar landet och vill gärna kunna åka dit utan att bli dålig Så jag är väldigt tacksam för tips

Mvh

Crille

Boka tid på vårdcentralen för att se så att det inte är campylobacter eller salmonella.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det börjar kännas bättre nu Men jag skulle ändå vilja veta varför jag alltid får det när jag åker till thailand (mer eller mindre)till ett så annars underbart land Får väl ta upp det med en läkare men det skulle ändå vara kul om nån känner igen sig i detta och vad ni har för lösning

Mvh

Crille

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Endoo skrev tror jag också att chilin är en av bovarna. Annan bakterielultur är en annan. Jag blir ofta annorlunda i magen vid Thailandsbesök, dock inte med kramper o smärta. Mango, ananas och melon fick jag förklarat för mig vara "bajsfrukternas prispall", och mycket ananas och Melon blir det  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag är numer i princip aldrig dålig i magen i Thailand, så magen vänjer sig efter ett tag med den nya bakteriefloran.

Men som turist bör man nog vara lite försiktig med matstånden på gatan, glass, skaldjur och andra rätter där bakterierna kan trivas. I varje fall om man ogillar att få orolig mage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Endoo skrev tror jag också att chilin är en av bovarna. Annan bakterielultur är en annan. Jag blir ofta annorlunda i magen vid Thailandsbesök, dock inte med kramper o smärta. Mango, ananas och melon fick jag förklarat för mig vara "bajsfrukternas prispall", och mycket ananas och Melon blir det  :D

Jag är lite förvirrad över om jag fattar rätt. Är det ananas och melon man SKA äta mycket av eller tvärtom?

???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Endoo skrev tror jag också att chilin är en av bovarna. Annan bakterielultur är en annan. Jag blir ofta annorlunda i magen vid Thailandsbesök, dock inte med kramper o smärta. Mango, ananas och melon fick jag förklarat för mig vara "bajsfrukternas prispall", och mycket ananas och Melon blir det  :D

Jag är lite förvirrad över om jag fattar rätt. Är det ananas och melon man SKA äta mycket av eller tvärtom?

???

Har du ätit ananas och melon vid dina tidigare vistelser i Thailand utan problem kan du nog lugnt fortsätta med det. Alla reagerar inte likadant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har slutat äta melon då många thailändare varnat mig för detta, vet inte om det är pga detta eller mina tabletter med miljontals bac som det har funkat bättre de senaste åren vad gällande magen  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag äter mycket frukt i Thailand. Men är man förstoppad ska de råd jag gett lösa det hela.  :)

Förstoppning tillhör nog dom mer ovanliga problemen vid vistelse i Thailand.. Beror väl i så fall på att man ätit Imodium eller något annat som gör att hela "verksamheten" avstannar ett tag.

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Endoo skrev tror jag också att chilin är en av bovarna. Annan bakterielultur är en annan. Jag blir ofta annorlunda i magen vid Thailandsbesök, dock inte med kramper o smärta. Mango, ananas och melon fick jag förklarat för mig vara "bajsfrukternas prispall", och mycket ananas och Melon blir det  :D

Just meningen: "Mango, ananas och melon fick jag förklarat för mig vara "bajsfrukternas prispall"," måste väl roligaste meningen i veckan  :JC_hurrah:

Själv brukar jag i vanliga fall få stopproblem i magen så fort jag reser utanför tullarna, förmodligen pga att man sitter länge i olika transportmedel. Men hittills har jag klarat mig bättre i Thailand och Indien. Chilimagen har dock gjort sig påmind ibland. >:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×