Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Soffan44

Denguefeber x2 och bra myggmedel?

Rekommendera Poster

Ser att det finns lite trådar om denguefeber men jag tänkte höra om det någon av er som har blivit smittade mer än en gång? Jag åkte nämligen på denguefeber förra sommaren när jag var i Thailand. Har pratat med massa olika läkare här i Sverige och de avråder inte från att åka igen, trots att det är ökad risk att få den läbbigare varianten av dengue. Men man kan ju likväl få den redan första gången så.. Det var tydligen ingen större risk att utsättas bara för att jag åker igen redan nu i sommar, så valet har varit att inte röra mig utanför Europa för att sitta helt säkert, men mitt älskade Thailand kan jag ju inte lämna!

Tänkte också höra om nån har tips på ett bra myggmedel? Ska ju innehålla ämnet DEET och i Sverige är de lite mesiga med styrkan av DEET så jag förmodar att Thailandarna har någon bättre variant. Nån som lyckats hitta ett magiskt bra myggstift och undvikt myggbett?  ;)

Tacksam för svar//Sofia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder aldrig myggmedel och jag får nästan aldrig några myggbett förutom några enstaka på fötterna när man sitter på restaurang.

Angående dengue så är de ju inte många som råkar ut för det fastän dom är i Thailand hur mycket som helst. SÅ att du ska råka ut för det igen måste ju anses som en väldigt litet risk.. Dock så är det ju som sagt inte så kulle hända. MEn man kan ju inte vara orolig för allt. Stannar du hemma kanske du råkar ut för nåt annat istället. Så självklart ska du åka till Thailand =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att det finns lite trådar om denguefeber men jag tänkte höra om det någon av er som har blivit smittade mer än en gång? Jag åkte nämligen på denguefeber förra sommaren när jag var i Thailand. Har pratat med massa olika läkare här i Sverige och de avråder inte från att åka igen, trots att det är ökad risk att få den läbbigare varianten av dengue. Men man kan ju likväl få den redan första gången så.. Det var tydligen ingen större risk att utsättas bara för att jag åker igen redan nu i sommar, så valet har varit att inte röra mig utanför Europa för att sitta helt säkert, men mitt älskade Thailand kan jag ju inte lämna!

Tänkte också höra om nån har tips på ett bra myggmedel? Ska ju innehålla ämnet DEET och i Sverige är de lite mesiga med styrkan av DEET så jag förmodar att Thailandarna har någon bättre variant. Nån som lyckats hitta ett magiskt bra myggstift och undvikt myggbett?  ;)

Tacksam för svar//Sofia

Som du kan läsa i andra trådar så finns det flera olika strängar (4 st) av dengue och det är endast när dengue utvecklas till DHF (Dengue Hemorragic Fever) som det är riktigt farlig, dvs då blödningar uppstår.

Vidare, att denguefeger skulle vara farligare en andra gång man smittas finns det inget belägg för. Det är på samma sätt med dengue som med en influensa, dvs. det är mängden av virus man smittas av och det allmänna hälsotillståndet som avgör om man blir sjukare en andra gång.

Det här är ett av min frus specialområden och hon behandlar denguepatienter praktiskt taget varje vecka under regnperioden.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att det finns lite trådar om denguefeber men jag tänkte höra om det någon av er som har blivit smittade mer än en gång? Jag åkte nämligen på denguefeber förra sommaren när jag var i Thailand. Har pratat med massa olika läkare här i Sverige och de avråder inte från att åka igen, trots att det är ökad risk att få den läbbigare varianten av dengue. Men man kan ju likväl få den redan första gången så.. Det var tydligen ingen större risk att utsättas bara för att jag åker igen redan nu i sommar, så valet har varit att inte röra mig utanför Europa för att sitta helt säkert, men mitt älskade Thailand kan jag ju inte lämna!

Tänkte också höra om nån har tips på ett bra myggmedel? Ska ju innehålla ämnet DEET och i Sverige är de lite mesiga med styrkan av DEET så jag förmodar att Thailandarna har någon bättre variant. Nån som lyckats hitta ett magiskt bra myggstift och undvikt myggbett?  ;)

Tacksam för svar//Sofia

Som du kan läsa i andra trådar så finns det flera olika strängar (4 st) av dengue och det är endast när dengue utvecklas till DHF (Dengue Hemorragic Fever) som det är riktigt farlig, dvs då blödningar uppstår.

Vidare, att denguefeger skulle vara farligare en andra gång man smittas finns det inget belägg för. Det är på samma sätt med dengue som med en influensa, dvs. det är mängden av virus man smittas av och det allmänna hälsotillståndet som avgör om man blir sjukare en andra gång.

Det här är ett av min frus specialområden och hon behandlar denguepatienter praktiskt taget varje vecka under regnperioden.

Göran

Hemorragisk dengue kan uppstå vid återinfektion, dvs om patienten redan haft dengue en gång. Hemorragisk dengue klassas som en""immunologisk katastrof" som leder till en "inte obetydlig dödlighet" enligt smittskyddsstyrelsen. Inte vet jag, men i mina öron låter det rätt farligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hemorragisk dengue kan uppstå vid återinfektion, dvs om patienten redan haft dengue en gång. Hemorragisk dengue klassas som en""immunologisk katastrof" som leder till en "inte obetydlig dödlighet" enligt smittskyddsstyrelsen. Inte vet jag, men i mina öron låter det rätt farligt.

I Thailand insjuknar mellan 50,000 och 150,000 personer varje år i någon form av dengue, merparten barn och ungdomar och av alla smittade avlider mellan 50 och 100 årligen. Det är alltså en försvinnande låg procent som jag inte skulle vilja kalla "inte obetydlig dödlighet". Om det finns aggressivare former på andra platser må vara hänt, men här i Thailand är dödligheten lägre än i en influensaepedimi i Sverige.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att det finns lite trådar om denguefeber men jag tänkte höra om det någon av er som har blivit smittade mer än en gång? Jag åkte nämligen på denguefeber förra sommaren när jag var i Thailand. Har pratat med massa olika läkare här i Sverige och de avråder inte från att åka igen, trots att det är ökad risk att få den läbbigare varianten av dengue. Men man kan ju likväl få den redan första gången så.. Det var tydligen ingen större risk att utsättas bara för att jag åker igen redan nu i sommar, så valet har varit att inte röra mig utanför Europa för att sitta helt säkert, men mitt älskade Thailand kan jag ju inte lämna!

Tänkte också höra om nån har tips på ett bra myggmedel? Ska ju innehålla ämnet DEET och i Sverige är de lite mesiga med styrkan av DEET så jag förmodar att Thailandarna har någon bättre variant. Nån som lyckats hitta ett magiskt bra myggstift och undvikt myggbett?  ;)

Tacksam för svar//Sofia

Som du kan läsa i andra trådar så finns det flera olika strängar (4 st) av dengue och det är endast när dengue utvecklas till DHF (Dengue Hemorragic Fever) som det är riktigt farlig, dvs då blödningar uppstår.

Vidare, att denguefeger skulle vara farligare en andra gång man smittas finns det inget belägg för. Det är på samma sätt med dengue som med en influensa, dvs. det är mängden av virus man smittas av och det allmänna hälsotillståndet som avgör om man blir sjukare en andra gång.

Det här är ett av min frus specialområden och hon behandlar denguepatienter praktiskt taget varje vecka under regnperioden.

Göran

Jasså, det strider mot alla rapporter jag läst. Där har det framgått att det andra gången är btydligt farligare av anledningen att kroppen skapat antikroppar mot den sträng man insjuknat i och om man sedan drabbas av en annan sträng ser inte kroppen hotet utan den nya strängen har enklare att "röra sig fritt" i kroppen vilket betyder större risk för DHF. Har läst massor olika om detta men det kanske är trams

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder aldrig myggmedel och jag får nästan aldrig några myggbett förutom några enstaka på fötterna när man sitter på restaurang.

Angående dengue så är de ju inte många som råkar ut för det fastän dom är i Thailand hur mycket som helst. SÅ att du ska råka ut för det igen måste ju anses som en väldigt litet risk.. Dock så är det ju som sagt inte så kulle hända. MEn man kan ju inte vara orolig för allt. Stannar du hemma kanske du råkar ut för nåt annat istället. Så självklart ska du åka till Thailand =)

Vilken lyckost du är du! :) Myggen gillar verkligen inte alla, skönt att ha den turen! Nej men precis jag försöker tänka så också att risken är jätteliten och visst måste jag självklart åka tillbaka, kan inte tänka mig ett liv utan Thailand ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant! Jag trodde också att ett andra insjuknande innebar större risk för allvarlig sjukdom.

Ja det trodde jag också det.. det är inte helt ovanligt med återinsjuknade i Sverige heller berättade de på infektion, och de har oftast samma symtom som vid första insjuknadet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser att det finns lite trådar om denguefeber men jag tänkte höra om det någon av er som har blivit smittade mer än en gång? Jag åkte nämligen på denguefeber förra sommaren när jag var i Thailand. Har pratat med massa olika läkare här i Sverige och de avråder inte från att åka igen, trots att det är ökad risk att få den läbbigare varianten av dengue. Men man kan ju likväl få den redan första gången så.. Det var tydligen ingen större risk att utsättas bara för att jag åker igen redan nu i sommar, så valet har varit att inte röra mig utanför Europa för att sitta helt säkert, men mitt älskade Thailand kan jag ju inte lämna!

Tänkte också höra om nån har tips på ett bra myggmedel? Ska ju innehålla ämnet DEET och i Sverige är de lite mesiga med styrkan av DEET så jag förmodar att Thailandarna har någon bättre variant. Nån som lyckats hitta ett magiskt bra myggstift och undvikt myggbett?  ;)

Tacksam för svar//Sofia

Som du kan läsa i andra trådar så finns det flera olika strängar (4 st) av dengue och det är endast när dengue utvecklas till DHF (Dengue Hemorragic Fever) som det är riktigt farlig, dvs då blödningar uppstår.

Vidare, att denguefeger skulle vara farligare en andra gång man smittas finns det inget belägg för. Det är på samma sätt med dengue som med en influensa, dvs. det är mängden av virus man smittas av och det allmänna hälsotillståndet som avgör om man blir sjukare en andra gång.

Det här är ett av min frus specialområden och hon behandlar denguepatienter praktiskt taget varje vecka under regnperioden.

Göran

Tack för informationsrikt svar Göran!! Vad skönt att höra från någon som är van vid dengue. Söker man på nätet finns det inte så mycket information. Kändes ju lite tryggare när man tänker att det är på samma sätt som influensa måste jag säga.. det är så lätt att stressa upp sig när man googlar runt själv på nätet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har personligen alltid använt MyggA som jag köpt här i Sverige. Har funkat bra i Thailand också.

Okej, ja jag tänkte köpa det inledningsvis men jag har hört att Thailandarnas egna medel är lite bättre då de har mer DEET i sig..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du kan läsa i andra trådar så finns det flera olika strängar (4 st) av dengue och det är endast när dengue utvecklas till DHF (Dengue Hemorragic Fever) som det är riktigt farlig, dvs då blödningar uppstår.

Vidare, att denguefeger skulle vara farligare en andra gång man smittas finns det inget belägg för. Det är på samma sätt med dengue som med en influensa, dvs. det är mängden av virus man smittas av och det allmänna hälsotillståndet som avgör om man blir sjukare en andra gång.

Det här är ett av min frus specialområden och hon behandlar denguepatienter praktiskt taget varje vecka under regnperioden.

Göran

Tack för informationsrikt svar Göran!! Vad skönt att höra från någon som är van vid dengue. Söker man på nätet finns det inte så mycket information. Kändes ju lite tryggare när man tänker att det är på samma sätt som influensa måste jag säga.. det är så lätt att stressa upp sig när man googlar runt själv på nätet!

Söker man på nätet finns det inte så mycket information. Kändes ju lite tryggare när man tänker att det är på samma sätt som influensa måste jag säga.. det är så lätt att stressa upp sig när man googlar runt själv på nätet!

Jag kan ge dig några hundra länkar om dengue, det finns hur mycket forskning och rapporter som helst.

I princip alla djupgående fakta talar om att det finns belägg för att risken att drabbas av DHF ökar vid ett andra insjuknande, bland annat WHO, men de är som jag sa tidigare kanske bara trams  ::)

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs117/en/

http://www.dhpe.org/infect/dengue.html

http://thestar.com.my/metro/story.asp?file=/2010/3/20/central/5875650&sec=central

Lite djupgående VARFÖR, det är farligare andra gången.

http://www.sciencedaily.com/releases/2010/05/100506141603.htm

Om någon har information om att detta var nonsens så är det ju mycket intressant att länka så man kan läsa lite, dengue intresserar mig en del.

Mig veterligen har detta varit en del i problematiken att få fram ett säkert vaccin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du kan läsa i andra trådar så finns det flera olika strängar (4 st) av dengue och det är endast när dengue utvecklas till DHF (Dengue Hemorragic Fever) som det är riktigt farlig, dvs då blödningar uppstår.

Vidare, att denguefeger skulle vara farligare en andra gång man smittas finns det inget belägg för. Det är på samma sätt med dengue som med en influensa, dvs. det är mängden av virus man smittas av och det allmänna hälsotillståndet som avgör om man blir sjukare en andra gång.

Det här är ett av min frus specialområden och hon behandlar denguepatienter praktiskt taget varje vecka under regnperioden.

Göran

Tack för informationsrikt svar Göran!! Vad skönt att höra från någon som är van vid dengue. Söker man på nätet finns det inte så mycket information. Kändes ju lite tryggare när man tänker att det är på samma sätt som influensa måste jag säga.. det är så lätt att stressa upp sig när man googlar runt själv på nätet!

Söker man på nätet finns det inte så mycket information. Kändes ju lite tryggare när man tänker att det är på samma sätt som influensa måste jag säga.. det är så lätt att stressa upp sig när man googlar runt själv på nätet!

Jag kan ge dig några hundra länkar om dengue, det finns hur mycket forskning och rapporter som helst.

I princip alla djupgående fakta talar om att det finns belägg för att risken att drabbas av DHF ökar vid ett andra insjuknande, bland annat WHO, men de är som jag sa tidigare kanske bara trams  ::)

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs117/en/

http://www.dhpe.org/infect/dengue.html

http://thestar.com.my/metro/story.asp?file=/2010/3/20/central/5875650&sec=central

Lite djupgående VARFÖR, det är farligare andra gången.

http://www.sciencedaily.com/releases/2010/05/100506141603.htm

Om någon har information om att detta var nonsens så är det ju mycket intressant att länka så man kan läsa lite, dengue intresserar mig en del.

Mig veterligen har detta varit en del i problematiken att få fram ett säkert vaccin.

Intressant, spännande att läsa just de mer lite djupgående artiklarna! Det låter ju onekligen som att det är en ökad risk att få värre symtom om man återinfekteras. Jag hade jobbiga symtom nog första gången så jag kommer praktiskt taget att bada i myggmedel i år :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant, spännande att läsa just de mer lite djupgående artiklarna! Det låter ju onekligen som att det är en ökad risk att få värre symtom om man återinfekteras. Jag hade jobbiga symtom nog första gången så jag kommer praktiskt taget att bada i myggmedel i år :)

Hoppas du klarar dig, statistiskt sett borde du det  :)

Kör med långärmat och långbyxor, även model tunnare hjälper ju en del, då får fluffa till dem lite så snabeln inte räcker till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du klarar dig, statistiskt sett borde du det  :)

Kör med långärmat och långbyxor, även model tunnare hjälper ju en del, då får fluffa till dem lite så snabeln inte räcker till.

Tack och tack för tipsen :) Jag hoppas verkligen det. Långärmat är nog ett hett och underskattat tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara lite intresserad Vart i Thailand fick du det?

Mvh

Crille

Jag fick det troligtvis på Koh Phangan, men bröt tack och lov ut först när jag var hemma i Sverige igen. Det vanligaste är väl att man får det när man är ute i djungeln eller liknande, men hade nog höjden av otur trodde dem på infektionskliniken. Var varken ute på landsbygd eller i djungeln. Hört att en hel del fick dengue just på koh phangan och koh samui förra året.. men å andra sidan året innan var det många i Phuketområdet så det är väl olika från period till period. Överläkaren på infektion kunde inte ge råd om någon plats där i Thailand där denguen var mindre utbredd, men inför en resa kunde man undersöka om det är något område där det framkommit att det är ovanligt mycket insjuknade fall!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fick det troligtvis på Koh Phangan, men bröt tack och lov ut först när jag var hemma i Sverige igen. Det vanligaste är väl att man får det när man är ute i djungeln eller liknande, men hade nog höjden av otur trodde dem på infektionskliniken. Var varken ute på landsbygd eller i djungeln.

Nej det är malaria man kan få i djungeln medan denguemyggan trivs i tättbebyggt område och är som mest aktiv i gryningen och i skymningen. Det är framför allt viktigt att skydda benen om man vid de tidpunkterna sitter vid ett bord utomhus eftersom aedesmyggorna - det finns flera varianter - gärna uppehåller sig under bord och andra skuggiga platser.

En annan virussjukdom, som sprids via myggor, är chikungunya. Tidigare fanns den sjukdomen huvudsakligen i södra Thailand, eftersom de myggor som sprider sjukdomen trivs i gummiplantagerna. Numera finns det dock risk att bli smittad över hela Thailand. Den första symtomen på chikungunya är ledvärk.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för all info Göran. Känns som att kunskapen i Sverige är bristfällig. Ledvärk var mitt första tecken på dengue.. och feber också så klart. De är luriga de där myggorna. Så liknande symtom i början..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för all info Göran. Känns som att kunskapen i Sverige är bristfällig. Ledvärk var mitt första tecken på dengue.. och feber också så klart. De är luriga de där myggorna. Så liknande symtom i början..

Är du säker på att du hade dengue och inte chikungunya? Båda dessa virusskukdomar sprids av aedesmyggan.

Dengue är ju mer allmänt känd medan chikungunya är en helt okänd sjukdom för den stora allmänheten.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för all info Göran. Känns som att kunskapen i Sverige är bristfällig. Ledvärk var mitt första tecken på dengue.. och feber också så klart. De är luriga de där myggorna. Så liknande symtom i början..

Är du säker på att du hade dengue och inte chikungunya? Båda dessa virusskukdomar sprids av aedesmyggan.

Dengue är ju mer allmänt känd medan chikungunya är en helt okänd sjukdom för den stora allmänheten.

Göran

Ja jag fick det bekräftat efter många om och men. Fick alla de typiska symtomen såsom ledvärk, hög feber, sprängande röda ögon, fläckar på händerna osv.. Innan dess, när jag enbart hade feber och ledvärk, ville de avfärda denguen, pga den resrutt jag gjorde: bangkok-koh phangan. Men nu finns det tydligen ett blodprov man kan ta för att få det bekräftat. Tydligen ganska nytt i Sverige att man kan få det bekräftat via blodprov förstod jag det som..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×